AnonymBruker Skrevet 1. juli 2024 #1 Skrevet 1. juli 2024 Synes det er det verste med hele undersøkelsen. Celleprøve/innvendig ul går greit. Men gruer meg så til finerundersøkelsen Anonymkode: 9a516...c17
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2024 #2 Skrevet 1. juli 2024 Nei altså; hvilken annen kroppsdel skal gynekologen bruke for å kunne kjenne etter? Gynekologen gjør ikke dette for moro skyld, men kjenner på livmor, eggledere og eggstokker ved å legge en hånd oppå magen og to fingre i vagina. Anonymkode: 09c2e...dfc 13 1 3
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2024 #3 Skrevet 1. juli 2024 Hvis de skaø undersøke magen din utvendig bruker de fingrene/hendene. Hender og fingre er et av de beste verktøyene mennesket har. Vi har store mengder nerver der som gjør at vi har god fintfølelse. Selv om det blir i overkant intimt må jeg inrømme at jeg foretrekker hender fremfor mekaniske inretninger som er harde, kalde og dyttes rundt alt for hardt uten at de skjønner at de tar i for hardt. Anonymkode: dcdb3...bf0 9
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2024 #4 Skrevet 1. juli 2024 Fordi fingrene er de beste "verktøyene" leger har for å undersøke både vagina og andre kroppsdeler. Anonymkode: a2329...59a 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2024 #5 Skrevet 1. juli 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Synes det er det verste med hele undersøkelsen. Celleprøve/innvendig ul går greit. Men gruer meg så til finerundersøkelsen Anonymkode: 9a516...c17 Hva annet tenker du at de skulle brukt for å kjenne etter? Alle leger bruker hender for å kjenne.. Anonymkode: eec67...665 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2024 #6 Skrevet 1. juli 2024 Hvordan ellers skal dem undersøke da, tenker du? Jeg er sykepleier, og det er faktisk ganske mye vi bruker fingrene/hendene til, når vi undersøker div på kropper, og jeg kan ikke tenke meg at det finnes noe som kan fungere bedre, gi mer svar, enn nettopp fingrene når vi bla palperer. Anonymkode: 7beee...7c0 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2024 #7 Skrevet 1. juli 2024 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Synes det er det verste med hele undersøkelsen. Celleprøve/innvendig ul går greit. Men gruer meg så til finerundersøkelsen Anonymkode: 9a516...c17 Jeg er helt enig. Fingre er utrolig mye verre enn instrumenter. Forstår at det må til, men det er det mest triggende for meg. (Har ptsd pga voldtekt) Anonymkode: 86d62...426 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2024 #8 Skrevet 1. juli 2024 Har vært igjennom mange gyn undersøkelser, men kan ikke huske det har blitt benyttet fingre inni vagina. Spekulum og instrumenter av ulike slag ja. Fingre på utsiden for å lete etter kuler, jeg har større sjanse for kreft i vulva. Anonymkode: 42d41...9ff 3
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2024 #9 Skrevet 1. juli 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Har vært igjennom mange gyn undersøkelser, men kan ikke huske det har blitt benyttet fingre inni vagina. Spekulum og instrumenter av ulike slag ja. Fingre på utsiden for å lete etter kuler, jeg har større sjanse for kreft i vulva. Anonymkode: 42d41...9ff Har vært x antall ganger hos gynekolog for endometrioseutredning, og det gjøres uten unntak. Hos fastlege har jeg ikke opplevd det, fordi der har jeg kun vært for å gjøre celleprøve. Anonymkode: 09c2e...dfc
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2024 #10 Skrevet 1. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Fordi fingrene er de beste "verktøyene" leger har for å undersøke både vagina og andre kroppsdeler. Anonymkode: a2329...59a Absolutt ikke. Det beste verkøtyet er innvendig ultralyd, men i mangel på dette brukes fingre - som ikke sier så veldig mye. Da skal man bokstavlig talt føle seg frem til noe feil/unormalt, og for å gjøre det må man ha en del erfaring. Anonymkode: 24f60...b45 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2024 #11 Skrevet 1. juli 2024 Jeg ba om å slippe fingre, hadde innvendig ultralyd og gynekologen passet også på å se godt da spekel var inni for celleprøve. Man må faktisk ingenting. Du bestemmer over din kropp. Anonymkode: c7285...775 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2024 #12 Skrevet 1. juli 2024 Jeg opplevde en gang en gynekolog som ikke ville bruke hansker, pga da mistet han følsomhet i fingrene 🙈 Anonymkode: 479ff...ccf 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2024 #13 Skrevet 1. juli 2024 Ts: ikke bruk fastlegen som gynokolog, men gå til en faktisk gynkolog som har ekspertisen og mulighet for innvendig ultralyd. Vi lever ikke på 1800 tallet lenger. Anonymkode: 24f60...b45 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2024 #14 Skrevet 1. juli 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg opplevde en gang en gynekolog som ikke ville bruke hansker, pga da mistet han følsomhet i fingrene 🙈 Anonymkode: 479ff...ccf Det der er tull! Selvsagt skal det brukes hansker!😱 Jeg skal ikke spekulere, men jeg har mine tanker om dette, og jeg hadde nekter å gå med på det! Anonymkode: 7beee...7c0 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2024 #15 Skrevet 1. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan ellers skal dem undersøke da, tenker du? Jeg er sykepleier, og det er faktisk ganske mye vi bruker fingrene/hendene til, når vi undersøker div på kropper, og jeg kan ikke tenke meg at det finnes noe som kan fungere bedre, gi mer svar, enn nettopp fingrene når vi bla palperer. Anonymkode: 7beee...7c0 Det er skremmende holdnig hos en sykepleier. Så klart vil innvendig ultralyd gi mye bedre informasjon enn noen fingre 🙄 Anonymkode: 24f60...b45
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2024 #16 Skrevet 1. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Synes det er det verste med hele undersøkelsen. Celleprøve/innvendig ul går greit. Men gruer meg så til finerundersøkelsen Anonymkode: 9a516...c17 Neinei. De bruker ikke det. Jeg var hos min faste mannlige gynekolog igår og han bruker spekter for celleprøve og en "stang" for å sjekke livmor og eggstokkene, aldri bruker han fingrene. Anonymkode: 6b406...569
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2024 #17 Skrevet 1. juli 2024 Du kan bare si nei da, du bestemmer jo helt selv hva du er komfortabel med. Anonymkode: 6f96f...e7c
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2024 #18 Skrevet 1. juli 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er skremmende holdnig hos en sykepleier. Så klart vil innvendig ultralyd gi mye bedre informasjon enn noen fingre 🙄 Anonymkode: 24f60...b45 Hva som er skremmende ved dette? Jeg jobber riktignok ikke med dette, min erfaring med dette er kun etter utallige undersøkelser hos meg selv. Og da brukes av og til fingre for å sjekke div, også i rektum. Når jeg har spurt, så er svaret at de har det som en del av undersøkelsen. Jeg har aldri stusset da jeg som skrevet over, bruker mye fingre/hender for å undersøke/sjekke div på kropp hos pasienter. Anonymkode: 7beee...7c0 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2024 #19 Skrevet 1. juli 2024 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Absolutt ikke. Det beste verkøtyet er innvendig ultralyd, men i mangel på dette brukes fingre - som ikke sier så veldig mye. Da skal man bokstavlig talt føle seg frem til noe feil/unormalt, og for å gjøre det må man ha en del erfaring. Anonymkode: 24f60...b45 Brukes ikke i mangel på ultralyd nei. Anonymkode: 09c2e...dfc
ashera Skrevet 2. juli 2024 #20 Skrevet 2. juli 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det er skremmende holdnig hos en sykepleier. Så klart vil innvendig ultralyd gi mye bedre informasjon enn noen fingre 🙄 Anonymkode: 24f60...b45 Ikke nødvendigvis. Palpering og innvendig ultralyd er to ulike måter å skaffe informasjon på, som kan utfylle hverandre. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå