Gå til innhold

Du har arvet flere hundre millioner..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva ville du ha gjort med dem? Og ville du ha sluttet i jobben din?

La oss si at jeg har arvet endel millioner. 

Typ 300 mill.

Du har to barn med en mann. Begge har helt alminnelig gjennomsnittlig lønn (2,3mill tilsammen)

Du legger av 50mill til hver av dine barn for å sikre fremtiden deres, setter av 100 mill i fond & andre investeringer som skal også dekke skatt, og bruker 50 mill på nedbetaling av gjeld(1,5m totalt) og resten i eiendomen(hus verdt 2,5 p.d.d) og ferier. De andre 50 millionene setter du av til buffer, eventuelt leve av.

God eller dårlig langsiktig plan?

Som sagt så trives vi med det huset vi har og er fornøyd med 119kvm hhus.ingen planer om noe større eller oppussing.

Vi er hverken materialistiske eller opptatt av å vise oss frem.. går for det meste i first price-varer og er ute etter det billigste alternativet når det gjelder klær, husartikler og andre diverse gjenstander.

Anonymkode: ff499...bac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Begynn å kjøp ordentlig, næringsrik mat

Fyll hverdagen med meningsfulle aktiviteter. Om dette innebærer på sikt å redusere eller kutte arbeidstiden ville jeg gjort det så lenge du har andre aktiviteter og selvutviklingsprosjekter du ønsker å drive med.

Vet ikke hvordan du tenkte sette av til barna - men fond er en vinner der også. 

Anonymkode: 04d42...2fb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sluttet jobben, gitt bort en del til gode utvalgte venner, kjøpt meg 2-3 fete biler, og en fin stor leilighet. Kanskje ny hytte, for den jeg har er av eldre dato. Så hadde jeg brukt penger på å reise og kose meg, og leve herrens glade dager. Skulle ikke vært igjen et rødt øre etter meg. 😁

Anonymkode: dba72...3b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beholdt 50 mill selv 

spyttet resten inn i det norske forsvarsbudsjettet i håp om å få se barna og evt fremtidige barnebarn få vokse opp i fred 

Anonymkode: ced1c...647

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ikke slutter å jobbe, men kanskje tatt noen mnd fri når prosjektet jeg er i avsluttes. Studert litt deltid.

Jeg hadde kjøpt ny bil, pusset opp leiligheten. Det hadde blitt ferietur. Trives godt i leiligheten vi bor, så ser ikke for meg å flytte til et stort hus 

Hadde kjøpt meg leilighet/ hytte nær der jeg er fra. 

Min mor, bror og noen venninner hadde fått noe penger. Mine barn også, men ikke så mye som 50 mill, trenger de det? De vil uansett arve meg.

Hadde investert, men vet ikke i hva, noe fond hadde det blitt. Hadde også donert noe, men hvor mye og til hva hadde jeg nok brukt litt tid på.

Anonymkode: b3915...56d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hva ville du ha gjort med dem? Og ville du ha sluttet i jobben din?

La oss si at jeg har arvet endel millioner. 

Typ 300 mill.

Du har to barn med en mann. Begge har helt alminnelig gjennomsnittlig lønn (2,3mill tilsammen)

Du legger av 50mill til hver av dine barn for å sikre fremtiden deres, setter av 100 mill i fond & andre investeringer som skal også dekke skatt, og bruker 50 mill på nedbetaling av gjeld(1,5m totalt) og resten i eiendomen(hus verdt 2,5 p.d.d) og ferier. De andre 50 millionene setter du av til buffer, eventuelt leve av.

God eller dårlig langsiktig plan?

Som sagt så trives vi med det huset vi har og er fornøyd med 119kvm hhus.ingen planer om noe større eller oppussing.

Vi er hverken materialistiske eller opptatt av å vise oss frem.. går for det meste i first price-varer og er ute etter det billigste alternativet når det gjelder klær, husartikler og andre diverse gjenstander.

Anonymkode: ff499...bac

Jeg har ferie og er tipsy nå.. 

Leser "gjennomsnittslønnen" din her.. Og som fabrikkarbeider innen betong, blåser jeg  billig øl ut av nesa og ruller rundt i latterkrampe her.. :skratte:

  • Liker 20
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sluttet å jobbe ja, selv hvis jeg hadde en "gjennomsnittlig" millionlønn.

Anonymkode: 84b92...d05

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde fortsatt i jobben for jeg trives bra, kanskje redusert stillingen min til 80%

Ville satt av 275 mill i en stiftelse hvor avkastningen skulle vært brukt til å støtte små idretter/andre gode tiltak for ungdom som har andre interresser enn fotball og gaming.

Siste 25 hadde jeg brukt til å renovere huset mitt og betalt ut den gjelda jeg har (tipper ca 4-5 Hadde gått med her).

Resten ville jeg investert i utbytte aksjer, og avkastningen her hadde blitt brukt på hobby og reiser.

 

Anonymkode: ea811...8a4

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

"Helt alminnelig gjennomsnittlig lønn" på 2,3 millioner til sammen sier vel litt om hvor fjernt dette er fra hverdagen til folk flest.

Anonymkode: dd081...6ae

Ok, litt over gjennomsnittet. Dog, vil det fortsatt være ca gjennomsnittet for en familie. 

Hva vi tjener har vel på ingen måte noe påvirkning på hva vi arver? Og vi lever som om vi skulle ha hatt  rundt 650k i inntekt. Mesteparten av lønnen settes av til sparing til ungene våres.

Begge kommer i fra familie med svært restriktiv budsjett og som var opptatt av å lære at penger ikke vokser på trær! 

 

Anonymkode: ff499...bac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva vi tjener har vel på ingen måte noe påvirkning på hva vi arver?

Hvordan noen vil bruke en stor gevinst vil jo avhenge av hvordan økonomien deres er fra før. Det høres ut som at du allerede har alt du trenger og lurer på hvordan pengene best kunne investeres, mens noen med mindre penger fra før ville kunne ønske seg hus, bil, reiser osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Ok, litt over gjennomsnittet. Dog, vil det fortsatt være ca gjennomsnittet for en familie. 

Hva vi tjener har vel på ingen måte noe påvirkning på hva vi arver? Og vi lever som om vi skulle ha hatt  rundt 650k i inntekt. Mesteparten av lønnen settes av til sparing til ungene våres.

 

Anonymkode: ff499...bac

Nei, det vil det ikke være. Hvis jeg tjener en milliard, men lever på gata og sparer alt, blir fortsatt ikke en milliard en gjennomsnittlig lønn. Dette fremstår som en parodi på alle "kan man leve av 100 000 i mnd"-trådene. 

Anonymkode: 84b92...d05

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Beholdt 50 mill selv 

spyttet resten inn i det norske forsvarsbudsjettet i håp om å få se barna og evt fremtidige barnebarn få vokse opp i fred 

Anonymkode: ced1c...647

Liker at du tror 250 mill hadde gjort det spøtt forskjell. Godt engasjement da!

Edit: For å forklare, forsvarsbudsjettet for 2024 var på over 104 milliARDer. Ble så mange nuller her, men mener 250 mill er da en 0,24 % økning i budsjettet. 😅

Endret av KaraThrace
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde ringt jobben på minuttet og sagt hasta la vista. Brukt god tid, gjerne år, på å finne meg noe jeg virkelig ville jobbe med, uavhengig av lønn. Og max jobbet 30-40% stilling.

Anonymkode: 9adc7...928

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, KaraThrace said:

Liker at du tror 250 mill hadde gjort det spøtt forskjell. Godt engasjement da!

Det har du trolig rett i.

250 millioner utgjør neppe noen forskjell når russland forsvarsbudsjett er på 1255 000 millioner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Hadde ringt jobben på minuttet og sagt hasta la vista. Brukt god tid, gjerne år, på å finne meg noe jeg virkelig ville jobbe med, uavhengig av lønn. Og max jobbet 30-40% stilling.

Anonymkode: 9adc7...928

Synes det er litt problematisk at folk ikke har større ambisjoner.

Norge ville gått til helvete dersom alle var rike.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, jeg hadde sluttet i jobben. Å «slutte i jobben» når man har 500 mill betyr ikke å slutte å jobbe. Det betyr å slutte å gjøre noe i beste fall meningsløst og i verste fall direkte samfunnsfiendtlig mellom 8 og 16. Og starte sin egen greie. Gi eget og andres liv mening. Med 500 mill kan man bygge opp aktivitet som vrir lokalsamfunnet i den retning man selv ønsker.

Og det er ren investering i egne barns fremtid. Om man tenker at å ha barn er meningsfullt i denne verdenen så bør man brette opp ermene og legge ned innsats for å motvirke alle idiotene som ønsker dra oss baklengs tilbake til middelalderen.

Og så hadde jeg nok kjøpt en eiendom eller tre rundt forbi i Europa.  Ville vært ålreit med en leilighet i London, feks.

Anonymkode: d492a...0fd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville betalt ned all gjeld, bygd på huset med ca 150 kvadrat (det er nå på litt over 200 kvadrat, men vi drømmer om flere hobbyrom osv 😅), fikset ferdig hagen, kjøpt en ekstra bil, tatt en rundreise i Europa i et par mnd, og investert mesteparten i litt forkjellige ting - noe i aksjer, noe i bitcoin, noe i fast eiendom osv (man kan aldri være sikker på hva som lønner seg og hva som plutselig går skikkelig dårlig, men har man delt det opp, så skal det mye til for at man taper alt, og tenker man grundig over alle investeringene, så vil man sannsynligvis tjene godt). 

Jeg jobber allerede med eiendom, men med investor, så jeg ville ikke sluttet i jobben, men jeg ville enkelt og greit blitt min egen investor og tatt hele fortjenesten selv. 

Endret av MariaIsabel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til å vinne Eurojackpotten på 800.000.000 i morgen.. Og da lover jeg at jeg kommer til å bli litt vanskelig å ha med å gjøre.. 😎

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KnekkeBørre skrev (9 minutter siden):

Jeg kommer til å vinne Eurojackpotten på 800.000.000 i morgen.. Og da lover jeg at jeg kommer til å bli litt vanskelig å ha med å gjøre.. 😎

Hva skal du gjøre mot oss?

Anonymkode: 61e0e...e87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...