AnonymBruker Skrevet 1. juli 2024 #1 Skrevet 1. juli 2024 Sa jordmor på sykehuset til meg og trodde ikke på at jeg hadde hatt rier. Men så ble det påvist en endring ved livmorhals som følge av det jeg hadde følt og fødsel var ganske nære. Så klarte de heldigvis å stoppe dette i tide, men jordmor mente fremdeles at jeg ikke hadde hatt rier. Neste gangen jeg opplevde samme smerter så ringte jeg føden, men fikk det samme til svar. Så de neste to gangene ringte jeg ikke, før tredje gangen så var det så vondt at jeg hylte. Denne gangen ble det en sjekk på sykehuset og jeg var sikker på at jeg hadde rier. En helt annen jordmor mente at hun ikke så noen rier på meg og trodde meg nesten ikke. Først da jeg ble koblet på ctg og fikk en sjekk nedentil så er jeg helt moden og har rier hvert 10 minutt. Jeg var overbevist om at det da betyr fødsel og ble rimelig redd da jeg ble sendt hjem. Det har gått noen dager uten at det skjer noe mer, riene har stoppet opp. Så hva stemmer egentlig? Rier kan faktisk komme og gå? Hvorfor sa jordmor noe annet da? Anonymkode: 00b43...a03
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2024 #2 Skrevet 1. juli 2024 Rier kan komme og gå ja - og slik du har opplevd kan man oppleve over lengre tid uten at man er i aktiv fødsel. Hvorfor jordmor sa hva hun sa, kan kun hun svare på. Anonymkode: a63f4...3b5 3
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2024 #3 Skrevet 1. juli 2024 Jeg fikk rier etter at vannet gikk. Så forsvant de ett par timer og kom tilbake igjen. Skulle ha keisersnitt pga seteleie, men fikk likevel permisjon ett par timer samme dagen etter at vannet gikk og riene hadde startet fordi jeg måtte noe veldig viktig som ikke kunne vente. Det gikk helt fint. Hadde rier i mens jeg var ute. Mulig jeg var heldig, men syntes ikke det var så gale/smertefullt med rier som jeg trodde det ville være. De var riktig nok mer ubehagelige etter 8 timer enn helt i starten, men jeg hadde bare trodd det skulle bli så mye verre. Vannet gikk kl 06 og lille ble født kl 16. Anonymkode: e6be7...ab6 1
Rotemor Skrevet 1. juli 2024 #4 Skrevet 1. juli 2024 (endret) Du har sannsynligvis kraftig kynnere. Det føles som rier, men starter ikke fødsel. Det kalles gjerne rier. Som jordmor definerer hun det muligens mer presist. Endret 1. juli 2024 av Rotemor 5
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2024 #5 Skrevet 1. juli 2024 Rotemor skrev (11 minutter siden): Du har sannsynligvis kraftig kynnere. Det føles som rier, men starter ikke fødsel. Det kalles gjerne rier. Som jordmor definerer hun det muligens mer presist. Fødsel har jo nesten vært i gang da livmorhals ble kortere av det. Siste gangen veldig mye kortere, moden og 1 cm åpning. Så kan kynnere gjøre slikt? Og i tillegg gi utslag på maskinen og at jordmor på siste runden nå kjente på magen min at det var rier. Men det var egentlig bare kynnere mener du? Anonymkode: 00b43...a03
Rotemor Skrevet 1. juli 2024 #6 Skrevet 1. juli 2024 (endret) AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fødsel har jo nesten vært i gang da livmorhals ble kortere av det. Siste gangen veldig mye kortere, moden og 1 cm åpning. Så kan kynnere gjøre slikt? Og i tillegg gi utslag på maskinen og at jordmor på siste runden nå kjente på magen min at det var rier. Men det var egentlig bare kynnere mener du? Anonymkode: 00b43...a03 Jeg er ikke jordmor, men har født fire barn. Kynnere ble verter og verre for hvert svangerskap. Med tredjemann så skulle man tro jeg hadde erfaring, men da hadde jeg «falsk alarm» fleres ganger, altså kynnere. En fødsel er aldri «nesten» i gang, hvis du skjønner meg. Men den er nært forestående! Endret 1. juli 2024 av Rotemor
Rotemor Skrevet 1. juli 2024 #7 Skrevet 1. juli 2024 Uansett hva det er og var osv, så forstår jeg veldig godt at du har masse spørsmål og er veldig spent og sikkert utålmodig. Men fatt mot for babyen kommer ut uansett og du er trygge hender (uavhengig av hva jordmor mente). Du skal snart oppleve langt mer «spennende» følelser som overskygger dette👼🍼 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2024 #8 Skrevet 1. juli 2024 Jeg hadde det også sånn, kalles maserier tror jeg. De ga ikke noe åpning og det var umodent. Ble satt i gang til slutt. Anonymkode: 4062c...477
Lorieen Skrevet 1. juli 2024 #9 Skrevet 1. juli 2024 Jo, rier kan absolutt komme og gå. Dersom livmorhalsen påvirkes, er det rier og ikke kynnere. Aktiv fødsel, derimot, er det ikke før ved 4-5 cm åpning. 1
Ebbeliten Skrevet 1. juli 2024 #10 Skrevet 1. juli 2024 Ma serier, modningsrier etc. Sånt kommer og går. Aktiv fødsel derimot, se det er noe helt annet. 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2024 #11 Skrevet 1. juli 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg hadde det også sånn, kalles maserier tror jeg. De ga ikke noe åpning og det var umodent. Ble satt i gang til slutt. Anonymkode: 4062c...477 Første runda kortet ned livmorhals med 2 cm. Andre runda kortet ned 1.5cm til pluss åpning. Er helt myk, sa jordmor og hun kunne kjenne hodet på babyen. Jeg trodde ikke kynnere ga resultater, at de bare var øvelse. Anonymkode: 00b43...a03
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2024 #12 Skrevet 1. juli 2024 Ebbeliten skrev (9 minutter siden): Ma serier, modningsrier etc. Sånt kommer og går. Aktiv fødsel derimot, se det er noe helt annet. Ja, aktiv fødsel er fra 4 cm vet jeg. Anonymkode: 00b43...a03
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2024 #13 Skrevet 1. juli 2024 I tillegg er hodet festet nå, det var det ikke da jeg var hos jordmor for et par uker siden. Anonymkode: 00b43...a03
Petra200 Skrevet 1. juli 2024 #14 Skrevet 1. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Fødsel har jo nesten vært i gang da livmorhals ble kortere av det. Siste gangen veldig mye kortere, moden og 1 cm åpning. Så kan kynnere gjøre slikt? Og i tillegg gi utslag på maskinen og at jordmor på siste runden nå kjente på magen min at det var rier. Men det var egentlig bare kynnere mener du? Anonymkode: 00b43...a03 Jeg gikk sånn med 2,5 cm åpning i 10 dager og av og på med ctg for sjekk 😅😅
Lorieen Skrevet 1. juli 2024 #15 Skrevet 1. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): I tillegg er hodet festet nå, det var det ikke da jeg var hos jordmor for et par uker siden. Anonymkode: 00b43...a03 Dette kalles latensfasen og kan pågå i dager/uker. 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2024 #16 Skrevet 1. juli 2024 Kynnere og rier er egentlig samme saken. Det er sammentrekninger i livmoren. Men vi kaller det kynnere når det ikke påvirker livmorhalsen, og rier når de gjør det. Så har man to type rier. "Latensrier", "modningsrier" eller "maserier" og fødselsrier. Fødselsrier er gjerne når de kommer regelmessig, med hyppig intervall og livmorhalaen har åpnet seg ca 4 cm. Du hae nok hatt gode modningsrier, og disse kan komme og gå, slik du opplever det. Jordmor har nok ment at du ikke har fødselsrier riktig enda, men det kunne hun nok presisert bedre for def. Det er bare å vente til de tar seg opp igjen og kommer regelmessig og hyppig masse lykke til! Anonymkode: 3530c...d5d 2
asterix Skrevet 2. juli 2024 #17 Skrevet 2. juli 2024 Kynnere kan også påvirke livmorhalsen. Jeg har hatt mye kynnere i mine svangerskap og hadde med et av barna helt utflatet mormunn og full åpning da jeg var på kontroll over to uker før fødselen. Jordmor trodde da at fødselen snart ville starte, men det gikk altså over to uker før den satte i gang. "Den aller mest distinkte forskjellen på kynnere og rier er at kynnere er uregelmessige og kan både øke og avta i intensitet, mens rier kommer regelmessig og øker i intensitet. Kynnere skal avta om du legger deg ned og slapper av, mens rier bli ikke påvirket av aktivitetsendring eller stilling. Kynnere kan øke veldig i hyppighet og intensitet når det nærmer seg fødsel. I starten av fødselen kan det derfor være vanskelig å vite om man har kraftige kynnere eller om det er fødselen som er i gang." https://www.latens.no/forskjellen-pa-rier-og-kynnere#kynnere
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2024 #18 Skrevet 2. juli 2024 Jeg hadde rier hvert 5-45 minutt (veldig ujevnt altså) i fire dager før jeg kom meg til 4 cm åpning. Det pågikk hele døgnet og var helt jævlig, men det var altså rier. De kan fint komme og gå Anonymkode: 98705...bc0
katties Skrevet 2. juli 2024 #19 Skrevet 2. juli 2024 Det finnes noe som heter "prodromal labour", eller "pre-labour". Slikt kan oppstå flere dager før man faktisk føder. Kanskje det er det du har hatt? Kroppen forbereder seg, men man er ikke i aktiv fødsel.
Rosalilje84 Skrevet 2. juli 2024 #20 Skrevet 2. juli 2024 Rotemor skrev (14 timer siden): Jeg er ikke jordmor, men har født fire barn. Kynnere ble verter og verre for hvert svangerskap. Med tredjemann så skulle man tro jeg hadde erfaring, men da hadde jeg «falsk alarm» fleres ganger, altså kynnere. En fødsel er aldri «nesten» i gang, hvis du skjønner meg. Men den er nært forestående! Selvfølgelig er fødsel ofte "nesten" i gang. Derfor må en god del kvinner settes i gang, settes på riestimulerende osv. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå