Gå til innhold

Ansvar som stemor


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor mye ansvar er vanlig å ta som en stemor?

Jeg er stemor til en gutt på 7 år. Mannen min skal reise bort 8 dager. Forventes det at jeg må passe han da når det er pappauke da? Jeg er ikke komfortabel med å være alene med gutten og ta all ansvar og oppfølging når pappan er borte. Vi har et greit forhold, men jeg sliter med mitt og kjenner lite ansvarsfølelse dessverre..

Jeg mener det er mammans ansvar da. Det er jo tross alt ikke min unge/mitt ansvar.

Hilsen stemor, 31 år.

Anonymkode: 7ea57...5da

  • Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mammaen vil sikkert helst ha ham selv også, så det burde ikke være noe problem. Er deg mannen din som vil at du skal passe ham?

Anonymkode: 05ade...a98

  • Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke ditt ansvar, og ikke mammaen sitt ansvar. Det er pappaen sitt! Her er det bare å gå til kilden og si at du ikke vil sitte barnevakt for deres barn og at han får finne en løsning som passer for han/dem som ikke setter deg i midten.

  • Liker 28
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mammaen vil sikkert helst ha ham selv også, så det burde ikke være noe problem. Er deg mannen din som vil at du skal passe ham?

Anonymkode: 05ade...a98

Jeg har sagt dette til han. Bare håper det ikke blir sånn at jeg må passe han..

  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ditt ansvar mener jeg. Her må din samboer avtale med barnets mor om bytting av uke hvis han skal reise bort.

 

Jeg har vært stemor selv og har også hatt det til mine barn, og forventer ikke at andre enn foreldre i hovedsak tar dette ansvaret. 

  • Liker 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Cornix skrev (5 minutter siden):

Hvorfor snakker du ikke med mannen din? 

Har sagt ifra til mannen min. Bare håper det blir gjort noe med. Liker ikke å mase..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har dere ikke diskutert dette? Kommunikasjon er det aller viktigste i et forhold. 

Anonymkode: 3ff79...1be

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

snorfrøken1234 skrev (1 minutt siden):

Jeg har sagt dette til han. Bare håper det ikke blir sånn at jeg må passe han..

Det blir ikke sånn med mindre du lar det bli sånn. Kommuniser, sett ned foten, ha en ryggrad. 

Anonymkode: a2dfc...bbf

  • Liker 21
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ariam skrev (1 minutt siden):

Ikke ditt ansvar mener jeg. Her må din samboer avtale med barnets mor om bytting av uke hvis han skal reise bort.

 

Jeg har vært stemor selv og har også hatt det til mine barn, og forventer ikke at andre enn foreldre i hovedsak tar dette ansvaret. 

Enig. Hadde jeg hatt barn med en eks hadde ikke jeg lagt ansvar over på ny mann..

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det blir ikke sånn med mindre du lar det bli sånn. Kommuniser, sett ned foten, ha en ryggrad. 

Anonymkode: a2dfc...bbf

Ja jeg må ha ryggrad her. Føler meg litt som en fæl person også da..

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvor mye ansvar er vanlig å ta som en stemor?

Jeg er stemor til en gutt på 7 år. Mannen min skal reise bort 8 dager. Forventes det at jeg må passe han da når det er pappauke da? Jeg er ikke komfortabel med å være alene med gutten og ta all ansvar og oppfølging når pappan er borte. Vi har et greit forhold, men jeg sliter med mitt og kjenner lite ansvarsfølelse dessverre..

Jeg mener det er mammans ansvar da. Det er jo tross alt ikke min unge/mitt ansvar.

Hilsen stemor, 31 år.

Anonymkode: 7ea57...5da

Her vil du få en million ulike svar - alt avhengig av relasjon, alder, livssituasjon, personlig mening etc. 

Dette er noe du og din partner må finne ut av - basert på hva du er komfortabel med etc. Finnes ingen fasit. 

I ditt tilfelle basert på det lille du skriver - burde mor ha barnet ja - kan hun ikke det, er det fars ansvar å finne en løsning som ikke innebærer at du har ansvaret. 

Anonymkode: 8031d...04e

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med pappaen. Hva som er vanlig er vel like individuelt som så mye annet. Stemor til mitt barn tar vel mye ansvar og krever blant annet at ungen kaller henne mamma, det er i det meste laget. Men en bekjent har en stemor for sine barn som bryr seg null om ungene hans, og de drar på ferie etter ferie uten hans barn og har minimalt med samvær fordi hun ikke «orker» ungene hans. 
 

pappaen må avtale hvem som tar seg av ungen i hans uke, det er ikke 100% sikkert at mammaen kan ha barnet selv. Ofte legger man jo opp jobb og slikt etter hvem barnet er hos. Hvis du er ukomfortabel med det så sier du at det ikke er et alternativ å ha barnet hos deg. 

Anonymkode: 56e43...136

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg regner med at typen og barnemor allerede har ordnet med samværet slik at ungen er hos mor når typen din har ferie.. 

 

Min x var også sånn ovenfor min sønn.. 

Hver gang han var hos meg så oppførte hun seg som om guttungen min var en kjønnssykdom.. 

Men katter var hun glad i da. Og det er jo passende. For det er jo det hun ender opp med.. 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært 1-2 dager sååå, men 8dager er altfor mye når det er en 7åring, de trenger jo tilsyn og oppfølging. 
 

Hadde luftet for samboer at du ikke var tilgjengelig og hva som er planene hans angående barnevakt

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er veldig individuelt. Hvilken rolle du ønsker å ha må du nesten bestemme selv. Jeg ville sannsynligvis stilt opp viss ikke mor hadde mulighet eller ønske.

Anonymkode: a50e5...fea

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hvor mye ansvar er vanlig å ta som en stemor?

Jeg er stemor til en gutt på 7 år. Mannen min skal reise bort 8 dager. Forventes det at jeg må passe han da når det er pappauke da? Jeg er ikke komfortabel med å være alene med gutten og ta all ansvar og oppfølging når pappan er borte. Vi har et greit forhold, men jeg sliter med mitt og kjenner lite ansvarsfølelse dessverre..

Jeg mener det er mammans ansvar da. Det er jo tross alt ikke min unge/mitt ansvar.

Hilsen stemor, 31 år.

Anonymkode: 7ea57...5da

Nei det er ikke vanlig. Hans mor skal ha barnet. Ikke du!

Jeg hadde aldri orket min stesønn om faren var borte. Det er hans barn og moren har ansvar ellers.

Anonymkode: 473dd...3a3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir sjokkert over manglende omsorg steforeldre har over sine bonus barn- gå inn i forhold vil de men ikke ha ansvar.

tenker tilbake på min egen stemor med varme som er som min bonus mamma, som jeg kan ringe til, være med, som stiller opp og ser på mine barn som sine barnebarn.

 

har også selv kjæreste nå som vet han måinvolvere seg med to små og som hopper i det med begge beina. Hadde aldri godtatt en mann som ikke vil involvere seg med barna mine. Vi er en pakke deal. 

Anonymkode: 87f11...285

  • Liker 17
  • Hjerte 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Blir sjokkert over manglende omsorg steforeldre har over sine bonus barn- gå inn i forhold vil de men ikke ha ansvar.

tenker tilbake på min egen stemor med varme som er som min bonus mamma, som jeg kan ringe til, være med, som stiller opp og ser på mine barn som sine barnebarn.

 

har også selv kjæreste nå som vet han måinvolvere seg med to små og som hopper i det med begge beina. Hadde aldri godtatt en mann som ikke vil involvere seg med barna mine. Vi er en pakke deal. 

Anonymkode: 87f11...285

Men en pakkedeal betyr ikke at partner må ta ansvar for stebarn i åtte dager dersom hen ikke føler seg komfortabel med det! 

Anonymkode: 0262d...c78

  • Liker 18
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært aktuelt her så hadde gutten vært med meg da mor jobber kun kveld når det er far sin uke. Ingen problem for hverken gutten, mor, far eller meg.

Anonymkode: b9a5d...0a0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...