AnonymBruker Skrevet 1. juli 2024 #1 Skrevet 1. juli 2024 Jeg har et barn som snart har bursdag. Med bursdag midt på sommeren er er det lett at feiringa blir flyttet, at alle andre er på ferie og man blir ikke gjort stas på i bhg/skole. Jeg ønsker å skape flotte barndomsminner for barnet mitt, og ønsker derfor inspirasjon fra dere. Hva gjorde deres foreldre for å feire dere, som fortsatt er gode minner nå når dere er voksne? Evt hva gjør dere for å skape bursdagsmagi hos egne barn? Tenker ikke bare på selve bursdagsfesten, men også på de små tingene som kan være med på å gjøre at dagen blir spesiell. Er selv vokst opp med kake på senga og familiefeiring på kvelden, men ønsker gjerne å gi barnet mitt «det lille ekstra». Setter stor pris på alle innspill! Anonymkode: 8729c...cd9 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2024 #2 Skrevet 1. juli 2024 Fikk en "bassengkake" et år. Det var sånne vaffel-kjeks som bassengkant og så var det gelé som basseng, med seigmenn. Var helt starstruck av den kaka. Litt sånn her: Anonymkode: 40156...f53 4 2
Uanonym bruker Skrevet 1. juli 2024 #3 Skrevet 1. juli 2024 Tipper kake på senga og familiebursdag om kvelden er mer enn magisk nok for et lite barn! Vil råde deg til å ikke legge lista skyhøyt allerede når barnet er baby, det kan blir tøft å opprettholde etter hvert 6 1
Granskudd Skrevet 1. juli 2024 #4 Skrevet 1. juli 2024 Ungene her har bestandig fått kake på senga på bursdagen sin. Det setter de veldig pris på begge to. Også får de velge hva de vil til middag, vi har til og med spist is til middag en bursdag for mange år siden 🤣 De slipper å gjøre husarbeid og hjelpe til med ting, det er jo de som har bursdag 😉 Har aldri vært noen tilhenger av barnebursdag. Barnehage/skole har ødelagt den gleden siden man må invitere alle jentene og/eller guttene, eller alle sammen. Verst var det da de var så små at foreldrene ble med også. Jeg fikser det bare ikke. Så vi har bestandig gitt barna våre to valg, enten utendørs bursdag eller velge å vente med bursdagen sin noen uker å invitere bare noen få til "fest". 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2024 #5 Skrevet 1. juli 2024 ...og jeg elsker barnehagebursdager, får invitere hele avdelingen hjem til oss, bli litt kjent med de andre foreldrene, full fart og moro i 2-3 timer, ungene går og gleder seg hele året! Anonymkode: 309a2...c24 1
KaraThrace Skrevet 1. juli 2024 #6 Skrevet 1. juli 2024 Har selv bursdag midt på sommeren og fikk aldri feiret med noen venner selv. Er derfor som voksen veldig glad i å feire kun med familie enda 😅 Vet ikke hvor gammelt barnet er…? Men for 2+: Heng opp masse ballonger og pynt i stua. Gjerne bilder av barnet sammen med andre personer som betyr mye. Lag en gardin som barnet går gjennom, feks av papp/papir eller annet. Så har du en pakke stående fremme som de kan åpne på morgenen. Så server dem en meny for hva de kan «bestille» til frokost. Feks pannekaker, lapper, vafler, noe de får sjeldent. Deretter kan du fortsette med å gi dem hyggelige valg. «Når vi er ferdige med frokost kan du få velge dette eller dette å ha på deg (ett av valgene feks et spidermankostyme), og velge mellom badeland eller trampolinepark sammen med X og Y idag. Hva vil du gjøre? Fortsett sånn hele dagen. Pizza eller taco til middag? Is eller sjokolade til dessert? 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2024 #7 Skrevet 1. juli 2024 Har to julibarn så de var alltid på ferietur på bursdagene sine, vi reiste hvert år utenlands. Og uansett hvor i verden vi befant oss, så spiste vi ute på restaurant som ordnet til litt ekstra. Gjorde litt research på forhånd og forhørte oss om hva de kunne gjøre. Alt fra ekstra pynt til bursdagsdessert og ofte sang. Også da vi befant oss på langdistanse flytur, fikk vi hjelp fra kabinpersonalet til en liten feiring. Hotellene vi evt bodde på var alltid veldig hjelpsomme og pyntet litt ekstra på rommet. Og såklart vekking med kake og gaver på senga. Anonymkode: 2c490...7c4
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2024 #8 Skrevet 1. juli 2024 Jeg og mamma pleide ha piknik i hagen med et par gaver (alltid bøker som vi leste sammen) og kake+saft på bursdagen min i juni. Jeg gledet meg alltid til pikniken. Da var fokus på meg, jeg hadde mamma helt for meg selv og vi hadde det virkelig hyggelig med kake, bøker og gode samtaler. Anonymkode: 9b947...c8d 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2024 #9 Skrevet 2. juli 2024 Hos oss blir de vekket med kake (med lys), favorittfrokost, gaver, ballonger og sang på senga. Vi har et rituale hvor jeg forteller en historie for hvert lys som vi tenner. En fra de var 1 år, en fra 2 år osv. Dette ELSKER de. Eldste ble 19 år her om dagen og fortalte meg, at det var dette hun gledet seg mest til ❤️. Anonymkode: 8d356...1b5 1 3
Emmajunga Skrevet 2. juli 2024 #10 Skrevet 2. juli 2024 Når jeg tenker magisk, så ser jeg for meg sånne amerikanske barneselskaper med innleid ponniridning, hoppeslott, innleide klovner/Disney prinsesser osv. Altså, tar helt av. Og jeg håper ikke du går dit. Lista legges da alt for høyt i forhold til min smak, og signalet blir jo mer penger og jobb som legges i en vanlig bursdag, jo bedre. Et mye bedre signal er i dag er din dag og derfor får du en litt annerledes dag en du pleier, i tillegg skal vi bruke mye tid på å kose oss sammen, men uten at mamma og pappa er utslitte (og sure) før det har startet. Ungene er stort sett fornøyde så lenge de får litt stas. Og de kan bli akkurat like fornøyde med både 3 ballonger i et tre og ballongbue med hundrevis. De kan bli like fornøyde med en sjokoladekake i langpanne med nonstop og seigmenn som en høy bakerikjøpt enhjørningkake i mange farger. Alt kommer an på hvor dere legger lista. Hvem skal dere imponere her? Barnet eller Instagram? Med det i bakhodet er jeg sikker på at dere kan lage fine bursdager
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2024 #11 Skrevet 2. juli 2024 Emmajunga skrev (17 minutter siden): Når jeg tenker magisk, så ser jeg for meg sånne amerikanske barneselskaper med innleid ponniridning, hoppeslott, innleide klovner/Disney prinsesser osv. Altså, tar helt av. Og jeg håper ikke du går dit. Lista legges da alt for høyt i forhold til min smak, og signalet blir jo mer penger og jobb som legges i en vanlig bursdag, jo bedre. Et mye bedre signal er i dag er din dag og derfor får du en litt annerledes dag en du pleier, i tillegg skal vi bruke mye tid på å kose oss sammen, men uten at mamma og pappa er utslitte (og sure) før det har startet. Ungene er stort sett fornøyde så lenge de får litt stas. Og de kan bli akkurat like fornøyde med både 3 ballonger i et tre og ballongbue med hundrevis. De kan bli like fornøyde med en sjokoladekake i langpanne med nonstop og seigmenn som en høy bakerikjøpt enhjørningkake i mange farger. Alt kommer an på hvor dere legger lista. Hvem skal dere imponere her? Barnet eller Instagram? Med det i bakhodet er jeg sikker på at dere kan lage fine bursdager Jeg tenker nok heller at det er de små tingene (ballonger i stua, en spesiell kake osv) som er med på å skape «barndomsmagi», og det er derfor jeg ønsker å høre hva dere satte ekstra stor pris på som barn. Kanskje du har et godt minne eller en ide du vil dele? 🌞 Anonymkode: 8729c...cd9
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2024 #12 Skrevet 2. juli 2024 Mitt ene barns bursdag midt i juli har blitt til Det Store Familie-Sommerselskapet, som alle kommer på, av og til litt fjernere slektninger også hvis de er på ferie i traktene. Alle de nærmeste på begge sider planlegger feriene sine rundt det, hvis noen ikke kan vet vi det minst en måned før. Gjestene ankommer fra tidlig om morgenen og er der hele dagen og besteforeldre overnatter og er hos oss i flere dager. År der vi ikke har vært så mange har vi kjørt like stort opplegg, med pynt og vimpler og flagg, full middag og dessert og kakebord, organiserte leker for (de få) søskenbarna som kommer, Brus og godteri og hjemmelaget is og jordbær, bading eller bålpanne, alle pynter seg, hvitvin sent på kvelden osv Barn to som er født i skoleåret på vinteren blir som regel avspist med vekking på senga og halve klassen på trampolineland. Anonymkode: d4733...3c6
Emmajunga Skrevet 2. juli 2024 #13 Skrevet 2. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tenker nok heller at det er de små tingene (ballonger i stua, en spesiell kake osv) som er med på å skape «barndomsmagi», og det er derfor jeg ønsker å høre hva dere satte ekstra stor pris på som barn. Kanskje du har et godt minne eller en ide du vil dele? 🌞 Anonymkode: 8729c...cd9 Så fint! Da tenker vi likt. Jeg har også sommerbarn, stor familie (både jeg og mannen har 4 søsken hver, så vi snakker mange tanter/onkler og søskenbarn) og ikke helt plass til alle. Men heldigvis bor vi ikke så langt unna et fint kulturområde med store flotte parker og lekeplasser, så vi har alltid piknikbursdag der. Veldig koselig! Selv husker jeg det der med å bli vekket på morgenen med bursdagssang og pakke. Syntes alltid det var skikkelig stas!
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2024 #14 Skrevet 2. juli 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Fikk en "bassengkake" et år. Det var sånne vaffel-kjeks som bassengkant og så var det gelé som basseng, med seigmenn. Var helt starstruck av den kaka. Litt sånn her: Anonymkode: 40156...f53 Hva har du på innsiden av kjeksene? Er en pakke kjeks nok? Hvor mye gele? Denne var gøy! Har lyst til å lage en sånn til min datter som blir tre i juli. Anonymkode: 24782...206
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2024 #15 Skrevet 2. juli 2024 Uanonym bruker skrev (14 timer siden): Tipper kake på senga og familiebursdag om kvelden er mer enn magisk nok for et lite barn! Vil råde deg til å ikke legge lista skyhøyt allerede når barnet er baby, det kan blir tøft å opprettholde etter hvert 💯 Anonymkode: 4ab1e...91f
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2024 #16 Skrevet 2. juli 2024 Granskudd skrev (15 timer siden): Ungene her har bestandig fått kake på senga på bursdagen sin. Det setter de veldig pris på begge to. Også får de velge hva de vil til middag, vi har til og med spist is til middag en bursdag for mange år siden 🤣 De slipper å gjøre husarbeid og hjelpe til med ting, det er jo de som har bursdag 😉 Har aldri vært noen tilhenger av barnebursdag. Barnehage/skole har ødelagt den gleden siden man må invitere alle jentene og/eller guttene, eller alle sammen. Verst var det da de var så små at foreldrene ble med også. Jeg fikser det bare ikke. Så vi har bestandig gitt barna våre to valg, enten utendørs bursdag eller velge å vente med bursdagen sin noen uker å invitere bare noen få til "fest". Så din behov går forran bar et sitt altså. Tenk om det var ditt barn som ALDRI ble invitert i noen bursdag år etter år. Anonymkode: 50be0...968 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2024 #17 Skrevet 2. juli 2024 Har et søsken som feiret bursdag med klassen måneden etter selve dagen. Han syns det var helt ok å få to bursdager slik. Selve dagen ble oftest feiret på ferie i syden, noe som var ekstra stas. Anonymkode: 2eb93...54a
Granskudd Skrevet 2. juli 2024 #18 Skrevet 2. juli 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Så din behov går forran bar et sitt altså. Tenk om det var ditt barn som ALDRI ble invitert i noen bursdag år etter år. Anonymkode: 50be0...968 Jeg forstår ikke hva du vil frem til? Du mener altså at jeg tilsidesetter barnas behov fordi jeg gir dem valg i mellom utebursdag og en mindre fest noen uker senere?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå