AnonymBruker Skrevet 1. juli 2024 #1 Skrevet 1. juli 2024 Har en ung bekjent som har skrevet leiekontrakt med et familiemedlem. I leiekontrakten har det blitt skrevet at "når xxx ikke er hjemme selv får ingen andre lov til å være i leiligheten". (Vet ikke eksakt ordlyden, men beskjeden er at kjæresten til leietaker ikke får være der alene når leietaker er på jobb). Jeg er ikke så flink til å søke så jeg finner ikke noe om akkurat det på nettet, så lurer på om noen vet om dette er lov eller er bedre enn meg til å søke for å finne ut av det på nettet. Anonymkode: 22ac9...55e
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2024 #2 Skrevet 1. juli 2024 Leiekontrakten kan ikke bryte med loven, man kan ikke bare finne på ting. Anonymkode: ff5d2...9fe 33 2
petterm Skrevet 1. juli 2024 #3 Skrevet 1. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har en ung bekjent som har skrevet leiekontrakt med et familiemedlem. I leiekontrakten har det blitt skrevet at "når xxx ikke er hjemme selv får ingen andre lov til å være i leiligheten". (Vet ikke eksakt ordlyden, men beskjeden er at kjæresten til leietaker ikke får være der alene når leietaker er på jobb). Jeg er ikke så flink til å søke så jeg finner ikke noe om akkurat det på nettet, så lurer på om noen vet om dette er lov eller er bedre enn meg til å søke for å finne ut av det på nettet. Anonymkode: 22ac9...55e Formuleringen høres tvilsomt ut. Hvis man leier en leilighet kan ikke utleier nekte kjæresten til den som leier å flytte inn. "Du kan ikke si nei til at en kjæreste eller ektefelle av leietakeren flytter inn i leieboligen. " https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/utleie/utleie-kan-kjaresten-flytte-inn-husleieloven-opptak-i-husstand/ 9 4
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2024 #4 Skrevet 1. juli 2024 Nei det er ikke lov siden en slik klausul gir dårligere vilkår for leietaker enn det som står oppgitt i Husleieloven. En leietaker har rett til å la kjæreste, ektefelle barn eller foreldre flytte inn i boligen uten at utleier kan motsi seg dette. Utleier kan heller ikke diktere hvordan dette skal foregå eller hvem som kan flytte inn. Kjæresten i dette tilfellet kan disponere boligen på samme måte som leietaker. Anonymkode: 576d8...27d 24 6
KaraThrace Skrevet 1. juli 2024 #6 Skrevet 1. juli 2024 Nei, det er selvfølgelig ikke lov. Leietaker disponerer bolig hele døgnet så lenge hen bor der. Om de er til stede eller ei. En klausul kan ikke bryte direkte med loven. Blir som å skrive «Leietaker forventes å stille opp naken fire ganger i uka for inspeksjon.». Det bryter loven. 28 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2024 #7 Skrevet 1. juli 2024 Det høres ikkw veldig lovlig ut, og hadde det vært på det åpne leiemarkedet ville jeg reagert. Her hvor det er snakk om et ungt menneske som leier av et familiemedlem tenker jeg at det kan være grunner til å sette sånne betingelser. Jeg har leid av nær familie uten formell kontrakt, da blir fort forventninger og vilkår litt annerledes. Anonymkode: 43656...d7b 2
Gjest kokospalmen Skrevet 1. juli 2024 #8 Skrevet 1. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det høres ikkw veldig lovlig ut, og hadde det vært på det åpne leiemarkedet ville jeg reagert. Her hvor det er snakk om et ungt menneske som leier av et familiemedlem tenker jeg at det kan være grunner til å sette sånne betingelser. Jeg har leid av nær familie uten formell kontrakt, da blir fort forventninger og vilkår litt annerledes. Anonymkode: 43656...d7b Mulig det, men man må fremdeles forholde seg til husleieloven. Så dette er selvsagt ikke lovlig å skrive, og noe leietaker bare kan overse, siden den delen av kontrakten ikke vil være gyldig.
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2024 #9 Skrevet 1. juli 2024 Takk for svar alle sammen. Jeg har fått med meg at det er lov til å la kjæreste flytte inn, men her er det ikke snakk om innflytting, bare besøk, det var derfor jeg ble usikker på om de har formulert seg sånn at det er lov å si at ingen andre får være i leiligheten når leietaker er på jobb f.eks. Hvis de trosser dette punktet og blir "fersket" på det, kan de da med trygghet jmf husleieloven si at "det er ikke lov å legge til dette punktet så jeg kan ha min kjæreste her hele dagen om jeg vil, selv om jeg er på jobb"? Hvis utleier argumenterer med at "dette skrev vi under på begge to, så dette må du forholde deg til!", så kan de bare si at det er ugyldig fordi det strider mot loven? Er det en paragraf jeg kan henvise til? Anonymkode: 22ac9...55e 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2024 #10 Skrevet 1. juli 2024 Husleieloven: § 1-2.Ufravikelighet Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er mindre gunstige for leieren enn det som følger av bestemmelsene i loven her. Anonymkode: 08a21...069 12 4
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2024 #11 Skrevet 1. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Husleieloven: § 1-2.Ufravikelighet Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er mindre gunstige for leieren enn det som følger av bestemmelsene i loven her. Anonymkode: 08a21...069 Takk. Anonymkode: 22ac9...55e 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2024 #12 Skrevet 1. juli 2024 Men hvorfor i alle dager vil noen kontrollere leietaker slik? Hadde aldri leid hos noen som presterte å fremme en slik klausul. Anonymkode: b0020...6cf 9
Meowmere Skrevet 1. juli 2024 #13 Skrevet 1. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): t ikke eksakt ordlyden, men beskjeden er at kjæresten til leietaker ikke får være der alene når leietaker er på jobb) Kan det hende at det gjelder kun denne spesifikke personen? At huseieren rett og slett ikke stoler på ham? 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2024 #14 Skrevet 2. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er lov. Anonymkode: cf39e...9d1 Utdyp det er du snill 🤦♀️🤯 Anonymkode: 6d352...9a4 4
Rotemor Skrevet 2. juli 2024 #15 Skrevet 2. juli 2024 Absolutt ikke lov. Ikke bare det; det er det rene vanvidd! Så kjæresten kan ikke bli lenger i senga? Man får ikke ha vaskehjelp eller rørlegger? Mamma kan ikke overnatte? For noe forbanna tull. Det finnes for mange idioter!!! 11 4
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2024 #16 Skrevet 2. juli 2024 Nei, det er ikke lov. Utleie er regulert i Husleieloven. Grunnen til at du ikke finner noe sted om dette er fordi det ikke er en lovhjemmel om dette som går utover loven. Ganske enkelt hvis man leser det. Og, som det meste av juss, er det basert på common sense. Anonymkode: 822a9...0f5 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2024 #17 Skrevet 2. juli 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det er lov. Anonymkode: cf39e...9d1 Nei. Hvorfor svarer du på noe du overhodet ikke har kompetanse på og kunnskap om? Anonymkode: 1422f...085 8
Snublefot62 Skrevet 2. juli 2024 #18 Skrevet 2. juli 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Takk for svar alle sammen. Jeg har fått med meg at det er lov til å la kjæreste flytte inn, men her er det ikke snakk om innflytting, bare besøk, det var derfor jeg ble usikker på om de har formulert seg sånn at det er lov å si at ingen andre får være i leiligheten når leietaker er på jobb f.eks. Hvis de trosser dette punktet og blir "fersket" på det, kan de da med trygghet jmf husleieloven si at "det er ikke lov å legge til dette punktet så jeg kan ha min kjæreste her hele dagen om jeg vil, selv om jeg er på jobb"? Hvis utleier argumenterer med at "dette skrev vi under på begge to, så dette må du forholde deg til!", så kan de bare si at det er ugyldig fordi det strider mot loven? Er det en paragraf jeg kan henvise til? Anonymkode: 22ac9...55e Det juridiske er svart på. Det er ikke lov å legge slike begrensninger inn. Leietaker leier bruksrett til boligen i hele leieperioden og bestemmer selv hvordan dette benyttes. Og en kan åpenbart se bort fra dette og la kjæresten være der selv om en ikke er der selv. Og andre for den del. Men rent praktisk, hva skjer så? Åpenbart tror utleier at de kan gjøre som de vil selv om boligen er utleigd. At de hele tatt har med dette punktet forteller meg mye om kunnskapsnivået deres om loven, og manglende grenser. Dette vil åpenbart bli til en konflikt på et eller annet tidspunkt. Om ikke over dette punktet så kan det bli «for mye bruk av gardiner», «for rotete inne», «kommer og går på natta», «for mye lufting» ++. Mitt råd vil derfor være å se etter noe nytt nå før det oppstår noen konflikt. Flytt før det blir et problem. Det er ikke verdt det å bo med utleiere som ikke forholder seg til loven slik disse nå viser at de ikke gjør. 9 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2024 #19 Skrevet 2. juli 2024 Dette mener jeg vil være lov. I Husleieloven står det at boligen skal benyttes til formålet, i dette tilfellet en enkeltperson har avtalt å leie der. Det er dermed denne enkeltpersonen som står ansvarlig overfor utleier hvis noe skjer i boligen. Denne kjæresten, som altså ikke skal være en del av husstanden, bare være der av og til, har ikke utleier mulighet til å stille til ansvar ved f eks skade på parketten. Her tenker jeg at leietaker må vise forståelse for at det er inngått en avtale mellom to parter. Kjæresten er ikke en del av partnerskapet, og så lenge kjæresten ikke flytter inn, og dermed er en del av leieforholdet og de rettigheter og ansvar som følger med det, kan ikke han/hun oppholde seg der uten at leietaker er tilstede. Anonymkode: 53919...dc3 1
Apis Skrevet 2. juli 2024 #20 Skrevet 2. juli 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Takk for svar alle sammen. Jeg har fått med meg at det er lov til å la kjæreste flytte inn, men her er det ikke snakk om innflytting, bare besøk, det var derfor jeg ble usikker på om de har formulert seg sånn at det er lov å si at ingen andre får være i leiligheten når leietaker er på jobb f.eks. Hvis de trosser dette punktet og blir "fersket" på det, kan de da med trygghet jmf husleieloven si at "det er ikke lov å legge til dette punktet så jeg kan ha min kjæreste her hele dagen om jeg vil, selv om jeg er på jobb"? Hvis utleier argumenterer med at "dette skrev vi under på begge to, så dette må du forholde deg til!", så kan de bare si at det er ugyldig fordi det strider mot loven? Er det en paragraf jeg kan henvise til? Anonymkode: 22ac9...55e Er dette en ordentlig leilighet, eller er det typ et rom hos nær familie, der det skal deles kjøkken og bad? Er det veldig fordelaktig med tanke på leiekostnader? Vis ikke ville jeg vurdert en annen leilighet, isteden for å begynne å krangle med nær familie som egentlig gir meg en fordelaktig tjeneste. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå