Gå til innhold

Å be om lønnssamtale


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp meldt meg inn i et forbund og ser at jeg ligger lavt i lønn i forhold til stillingstittel. Etter å ha snakket litt med venner og bekjente har jeg bestemt meg for å be om en lønnssamtale. Har en del erfaring, får gode tilbakemeldinger og trives med arbeidsoppgavene mine. Jobber i det private, i en bedrift som går godt, i en sektor med positiv utvikling. 

Men hvordan går man frem? Kan man bare sende en mail? Bør man skrive noen av argumentene sine der eller vente til en evt. samtale?

Anonymkode: fe728...c22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis lederen er en som har "døra åpen" for ansatte, så ville jeg møtt opp på døra og banket på for å ta samtalen. For samtalen i seg selv er ikke formell sånn sett, og trenger ingen møteinnkallelse.

Hvis lederen ikke er det, så kan du komme i kontakt og be om en samtale. Enten ansikt til ansikt, på telefon eller mail, alt etter kutymet på arbeidsplassen. Ville holdt igjen argumentene til samtalen.

Og så stiller du forberedt. Kanskje trenger du ikke argumentere for å få tilslag, men du bør kunne gjøre det hvis lederen ikke "forstår" hvorfor. 

Et tips er at du konsoliderer med tillitsvalgte fra forbundet først om dette, slik at du har enda bedre argumentasjoner. Og hvem vet, kanskje blir den tillitsvalgte med deg inn til lederen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg har nettopp meldt meg inn i et forbund og ser at jeg ligger lavt i lønn i forhold til stillingstittel. Etter å ha snakket litt med venner og bekjente har jeg bestemt meg for å be om en lønnssamtale. Har en del erfaring, får gode tilbakemeldinger og trives med arbeidsoppgavene mine. Jobber i det private, i en bedrift som går godt, i en sektor med positiv utvikling. 

Men hvordan går man frem? Kan man bare sende en mail? Bør man skrive noen av argumentene sine der eller vente til en evt. samtale?

Anonymkode: fe728...c22

Kommer litt an på rutinene i bedriften. Jobber selv i det private og hos oss er det kun mulig å ta lønnssamtale i forbindelse med den årlige lønnsjusteringen ellers kun ved stillingsendring.
 

Dette er uansett et spørsmål som er lurt å ta opp i en til en-samtale med sjefen, dersom dere har slike månedlige prater? Hvis ikke ville jeg kalt inn sjefen til et kort møte eller sendt en mail og spurt om å ta en prat. Men lurt å snakke med forbundet først og få noen tips/råd!

Anonymkode: 8fcc6...6ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (På 1.7.2024 den 22.09):

Hvis lederen er en som har "døra åpen" for ansatte, så ville jeg møtt opp på døra og banket på for å ta samtalen. For samtalen i seg selv er ikke formell sånn sett, og trenger ingen møteinnkallelse.

Hvis lederen ikke er det, så kan du komme i kontakt og be om en samtale. Enten ansikt til ansikt, på telefon eller mail, alt etter kutymet på arbeidsplassen. Ville holdt igjen argumentene til samtalen.

Og så stiller du forberedt. Kanskje trenger du ikke argumentere for å få tilslag, men du bør kunne gjøre det hvis lederen ikke "forstår" hvorfor. 

Et tips er at du konsoliderer med tillitsvalgte fra forbundet først om dette, slik at du har enda bedre argumentasjoner. Og hvem vet, kanskje blir den tillitsvalgte med deg inn til lederen..

Her var det mange rare tips du kommer med..

en lønnssamtale skal definitivt være et ordentlig møte og ikke bare en samtale inn kontordøra. Begge parter skal kunne være forberedt til en slik samtale, så her ville jeg sagt at jeg ønsker en lønnssamtale innen 2 uker og bedt om en møteinnkallelse.

ta for gudsskyld samtalen over et ordentlig møte framfor en telefonsamtale eller over Mail ..! 
 

Et tips er å sjekke lønnsstatistikken forbundet ditt har og vise til den i møtet, samt liste opp konkrete prosjekter du har deltatt i, evt budsjettoppnåelse etc. og bruke det som argumentasjon i selve møtet. Men ta møtet fysisk, still forberedt og forbered lederen din på hva møtet skal handle om. 

Anonymkode: 4eeda...492

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Her var det mange rare tips du kommer med..

en lønnssamtale skal definitivt være et ordentlig møte og ikke bare en samtale inn kontordøra. Begge parter skal kunne være forberedt til en slik samtale, så her ville jeg sagt at jeg ønsker en lønnssamtale innen 2 uker og bedt om en møteinnkallelse.

ta for gudsskyld samtalen over et ordentlig møte framfor en telefonsamtale eller over Mail ..! 
 

Et tips er å sjekke lønnsstatistikken forbundet ditt har og vise til den i møtet, samt liste opp konkrete prosjekter du har deltatt i, evt budsjettoppnåelse etc. og bruke det som argumentasjon i selve møtet. Men ta møtet fysisk, still forberedt og forbered lederen din på hva møtet skal handle om. 

Anonymkode: 4eeda...492

Hadde vært fint om du leste det jeg skrev nøye før du kritiserer det.

Jeg skrev at TS kunne ta en uformell lønnssamtale hvis lederen var en leder med kontordøra åpen og var tilgjengelig. Lederen trenger ikke være forberedt. Det som er nødvendig er at den ansatte er forberedt, og klarer å selge inn lønnsøkningen.

Så skrev jeg at hvis lederen ikke var av den tilgjengelige typen, så burde TS ta kontakt gjennom telefon eller mail for å arrangere et fysisk lønnsmøte. Jeg skrev ikke at TS burde ta møtet på telefon eller mail. Det fraråder jeg. 

Det eneste vi er uenige på er hvorvidt det er nødvendig å "forberede" lederen. Kanskje det er nødvendig om lederen er av den utilgjengelige og formelle typen, som jeg skrev om sist. Men det er ikke nødvendig om lederen er av den uformelle typen der kontakten med de ansatte er mer flytende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (5 timer siden):

Hadde vært fint om du leste det jeg skrev nøye før du kritiserer det.

Jeg skrev at TS kunne ta en uformell lønnssamtale hvis lederen var en leder med kontordøra åpen og var tilgjengelig. Lederen trenger ikke være forberedt. Det som er nødvendig er at den ansatte er forberedt, og klarer å selge inn lønnsøkningen.

Så skrev jeg at hvis lederen ikke var av den tilgjengelige typen, så burde TS ta kontakt gjennom telefon eller mail for å arrangere et fysisk lønnsmøte. Jeg skrev ikke at TS burde ta møtet på telefon eller mail. Det fraråder jeg. 

Det eneste vi er uenige på er hvorvidt det er nødvendig å "forberede" lederen. Kanskje det er nødvendig om lederen er av den utilgjengelige og formelle typen, som jeg skrev om sist. Men det er ikke nødvendig om lederen er av den uformelle typen der kontakten med de ansatte er mer flytende. 

En lønnssamtale bør alltid være forberedt. 

Anonymkode: 5eb2f...02d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

En lønnssamtale bør alltid være forberedt. 

Anonymkode: 5eb2f...02d

Fra arbeidstakeren, ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (10 minutter siden):

Fra arbeidstakeren, ja. 

Lederen skal også være forberedt, arbeidstaker stiller dårligere hvis han eller hun overrumpler leder med en lønnssamtale ut av det blå. Hvor mange slike samtaler har du hatt ? 

Anonymkode: 4eeda...492

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Lederen skal også være forberedt, arbeidstaker stiller dårligere hvis han eller hun overrumpler leder med en lønnssamtale ut av det blå. Hvor mange slike samtaler har du hatt ? 

Anonymkode: 4eeda...492

5, og alle var uformelle. Ser ikke problemet. Å få slike henvendelser er en del av jobben. Kan være greit at man som leder får argumentasjonen fra den ansatte først, og at man tar seg noen timer eller et par dager for å se på det og tenke igjennom argumentasjonen opp mot bransje, økonomi og andre ansatte i ro og mak. Selv om arbeidstakere ønsker å forhandle lønn så er det ikke behov for å få forhandlingene i havn med et ja/nei på sekundet. 

Om noe så føler jeg at man som ledere er mer tilbøyelig når det er uformelt.

Men igjen, det handler om hvor formell eller uformell lederen er. Jeg er en uformell type sånn sett, der terskelen for å ta opp ting ligger utenfor formelle rammer. Jeg vil at ansatte skal troppe opp på døra med ting, istedenfor å ty til organiserte innkallelser for alt mulig.

Er lederen en formell eller distansert type så har jeg allerede skrevet to ganger i tråden at da bør man få til en møteinnkallelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe verre enn å be om det sånn du ville bedt om et annet møte. 
 

Forøvrig enig med personen som sier dette bør være litt mer formelt. Jeg setter pris på at mine ansatte sier hva de ønsker og at jeg også får tenke litt først. Så pleier uansett min første samtale da å være hva den ansatte sier og argumenterer for, så sier jeg at jeg må gjøre mine vurderinger også tar vi en prat feks uka etter. 
 

Men uformell prat om lønn «i døra» omtrent synes jeg høres litt trasig ut. Aller mest for den ansatte sin del, de fortjener at det er satt av spesifikk tid til å fortelle det de tenker i avsatt tid.

Anonymkode: 56e6d...f40

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er første gangen du skal ha en slik samtale er mitt beste tips å sette deg ned og se på de arbeidsoppgavene du startet (rollebeskrivelse eller utlysning) med og se om du kan finne gode argumenter til hvordan du utfyller dem. I tillegg bør du sette opp en oversikt over alle oppgaver/ansvar du har tatt på deg i tillegg til de som står i rollebeskrivelsen som du kan bruke som tillegsargumenter for hvorfor du bør tjene mer 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (6 timer siden):

Fra arbeidstakeren, ja. 

For begge parter. Man bør sette opp et tidspunkt og føre et enkelt referat.

Anonymkode: 5eb2f...02d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Men uformell prat om lønn «i døra» omtrent synes jeg høres litt trasig ut. Aller mest for den ansatte sin del, de fortjener at det er satt av spesifikk tid til å fortelle det de tenker i avsatt tid.

Anonymkode: 56e6d...f40

Man tar jo ikke en lønnssamtale i døra. Man tar ingen samtaler i døra annet enn korte beskjeder. Når en ansatt banker på så inviterer jeg den ansatte inn, og lar den ansatte sette seg ned og prate løst og fast uansett om det gjelder ferie, lønn, kaffemaskinen, mistrivsel, sykdom, private årsaker eller hva enn det måtte være den ansatte hadde å si. Så klart setter man av tid til slikt. Unntaket er hvis man har et adm. møte om kort tid, men da tar jeg kontakt med den ansatte rett etter møtet for ny samtale.

Det er virkelig ikke komplisert eller trasig.

Men greit, ser at flere her i tråden ikke ønsker lønnssamtaler som en uformell henvendelse. Det får bare være for min del. Jeg har iallfall ingen problemer med det, og det er slik det foregår her. Mye bedre for min del, slik at jeg slipper å ha en kalender med planlagte møter for alt mulig å forholde meg til. 

TS må nesten kjenne på det selv, alt utifra hvilken ledertype og arbeidskultur TS har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...