Gå til innhold

Smerter I tungen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei har brennende smerter i tungen, det er noe hvitt på også, men det går ikke an å skrape det bort. Noen som har noe lignede? Vil ikke plage legen med å ta kontakt, før det virkelig er nødvendig. 

Anonymkode: 42cb6...543

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hei har brennende smerter i tungen, det er noe hvitt på også, men det går ikke an å skrape det bort. Noen som har noe lignede? Vil ikke plage legen med å ta kontakt, før det virkelig er nødvendig. 

Geografisk tunge?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Sopp? Du trenger i tilfellet resept på medisin.

Anonymkode: d2391...768

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ikke farlig. Går over

Skrevet

Kan det være så simpelt som dehydrering..? 

AnonymBruker
Skrevet
Kassettspiller skrev (18 minutter siden):

Geografisk tunge?

Googlet det, men det ser mer ut som sopp, men bare at eg får ikke verken skrape eller pusse det vekk.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Googlet det, men det ser mer ut som sopp, men bare at eg får ikke verken skrape eller pusse det vekk.

Geografisk tunge kan gi hvite kanter som oftest ikke kan skrapes bort. Flere kan også oppleve smerter og svie, spesielt ved inntak av krydder eller noe surt.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Sopp kan ikke skrapes bort om det er stor oppblomstring, kun det ytterste laget.

Anonymkode: d2391...768

AnonymBruker
Skrevet

Dette ville jeg definitivt sjekket hos legen.

Anonymkode: 6d6f6...b58

Skrevet

Det høres ut som after, eller aftøs stomatitt som det heter på medisinsk:

https://lommelegen.dagbladet.no/hud/sår/artikkel/after-sar-i-munn/68997483

Slike sår kan komme overalt i munnen og de er skikkelig vonde. Går som regel over etter 1 uke men kan være fryktelig vondt. Det finnes et middel på apoteket man kan «svi» de bort med, det kalles OralMedic. Ellers finnes  AftaMed som skal har lindrende effekt, men ofte må jeg heller bruke Ibux for å klare å spise. Det er utrolig vondt men heldigvis ikke farlig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...