AnonymBruker Skrevet 1. juli 2024 #1 Skrevet 1. juli 2024 Vi skal snart starte med barnehage for vår 15 måneder gamle, og jeg lurer på hva vi trenger til barnehagestart. Er det noen med barnehagebarn som kan dele erfaringer og tips? Hva bør vi tenke på og ha klart før oppstart? Kan dere med barnehagebarn dele erfaringer? Anonymkode: b1a6a...388
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2024 #2 Skrevet 1. juli 2024 Kle barnet i klær som er myke og praktiske, ikke olabukse og hettegenser, var en del av de i barnehagen mitt barn gikk i. Anonymkode: 663db...95d 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2024 #3 Skrevet 1. juli 2024 Merk ALT, her forsvant sålen i den ene skoen fordi jeg hadde glemt å merke den😵 Anonymkode: 663db...95d 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2024 #4 Skrevet 1. juli 2024 Spør barnehagen om dere kan komme innom og leke noen timer noen dager i ukene før barnet begynner. Da blir det ikke så stor overgang å være der alene. Mange barnehager har lister med hva de ønsker at barna har der, det pleier å være skift med både tynne og tykke klær, uteklær, sokker og diverse. Og de fleste barnehager bruker vogn til å sove i (iallfall i Bergen). Anonymkode: fcfe5...84e 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2024 #5 Skrevet 1. juli 2024 Våt begynte august. Vi hadde strikkede votter uten tommel med snor slik de kan feste gjennom ermene på utedress. I tillegg regnvotter og votter. Førstnevnte ble mest brukt selv om kjøligere da de satt bedre på hendene. De var ikke ute lenge da hun var liten. Men varierer nok. Har hele tiden hatt sydvest. Veldig greit når hette trekkes ned... Vi ga mat vi viste ble spist. Vår liker godt grønnsaker og frukt, men i starten ble det knasket på (smakt, ikke spist), men mini ble da "mett" uten å spise skive/noe mer mettende. Vi har kjøpt mye brukte klær. Veldig greit som byttetøy. Joggedresser og ellers enkle klær (todelt, lettest når de bytter bleie). Også best med ulldress med knapper/glidelås nedover ene eller begge beina. Ellers må jeg ta av masse klær for å bytte. Samme gjelder hverdagsklær. Unngå klær som ikke kan åpnes og hvor alt må tas av før skift. Om dere har mulighet: lever litt senere og hent før. I vår barnehage er det en ansatt før kl 08. Dvs lite tid til hver enkelt. Anonymkode: 515f6...52a 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2024 #6 Skrevet 1. juli 2024 Ikke ha tøy med knapper, bruk glidelås så de ansatte ikke bruker masse tid på knepping isteden for tilsyn av barna. Ikke kjøp store klespakker, kjøp heller noen færre klær, men som dere vet dere får bruk for og som er praktiske og både du og barnet liker. Det er mye glede for et lite barn å få velge noe selv eller ha favoritt motivet sitt på gensere eller en farge det liker. Anonymkode: 663db...95d 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2024 #7 Skrevet 1. juli 2024 Sjekk om barnehagen er sommerstengt og dra dit masse da + i helgene nå frem mot oppstart så barnet blir kjent ute Det var stor hjelp for vår at hun hadde vært der en del før. Vi var også på besøksdager for de som skulle starte som barnehagen arrangerte for oss. Anonymkode: 0d520...48d 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2024 #8 Skrevet 1. juli 2024 Rundt dette med klær ville jeg startet med å undersøke om barnehagen har noen ønsker, preferanser eller regler rundt det. Hos oss er det f.eks. ikke lov med hettegensere og utedresser/jakker med hette som ikke kan tas av. Det er ikke lov med votter/hansker som sitter sammen med tråd, men det er lov med votteklyper. Anonymkode: 7aa2e...3c4 1
Anononyma Skrevet 1. juli 2024 #9 Skrevet 1. juli 2024 Dra på besøk og gå innom i helgene for å leke på uteområdet så den lille blir kjent og trygg Snakk med den lille om barnehagen på en positiv måte (selv om dere kanskje er spent selv). Bruk klær dere ikke er redde for og merk det godt. På ting jeg er ekstra redd for setter jeg strykelapp med barnets navn et sted som vil være sjenerende for andre dersom noen skulle falle for fristelsen. Vær likevel klar over at ting kan havne i søpla, på andre avdelinger, bli glemt på tur etc, så ikke send med det dyreste og fineste. Ha gjerne to sett av utetøy, ett sett hjemme og ett i bhg så dere slipper drasse alt frem og tilbake hele tiden. 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2024 #10 Skrevet 2. juli 2024 Mange tror man må ha dobbelt opp av alt yttertøy, det holder faktisk å ha en vanntett skalldress liggende hjemme og et tykt mellomlag, da har man dekket for alt. Anonymkode: 663db...95d 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2024 #11 Skrevet 2. juli 2024 Ikke bruk de fineste klærne dere har for det blir møkkete. Her er det grus på uteområdene og klærne blir helt ødelagt av den. Kjøp mye brukt, spesielt av uteklær for den første tiden for det blir ikke så mye brukt som man kanskje tror. De aller minste er ikke så mye ute når det er skikkelig dårlig vær (i hvert fall ikke her). Trenger ikke dobbelt opp av yttertøy synes jeg, for er ikke noe problem å ta med hjem. Det vi endte opp med dobbelt opp av er vognposer til vogna. Synes det var stress å måtte "re opp" vogna hver mandag. Greit å ha et sett hjemme og et sett i barnehagen. Veldig fint om dere kan få komme å leke litt i barnehagen i løpet av sommeren. Vi var der 2 formiddager et par timer før oppstart. Var også å lekte på uteområdene et par ganger i løpet av sommerferien. Alt må ikke være på plass før oppstart heller. Sjekk litt med barnehagen om hva de foretrekker av ting. Anonymkode: 17e23...879 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2024 #12 Skrevet 2. juli 2024 Foreldre.tips på Instagram har litt tips på barnehagestart Anonymkode: a4c06...8f7 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2024 #13 Skrevet 2. juli 2024 - Bli litt kjent med barnehagen i forveien. Be om å få komme på besøk, og lek på uteområdet. - Klær bær være behagelige og praktiske. Lette å få av og på for de ansatte. - Litt avhengig av hvor du bor, men vurder i høst å kjøpe to sett med yttertøy (regndress/parkdress) som dere kan bytte på, slik at dere alltid har et rent og tørt sett i bakhånd. Så slipper dere stresse med å vaske/tørke yttertøy på ettermiddagen når alle er slitne. (Dette er selvsagt noe avhengig av klimaet der man bor. Vi bor i Bergen og har vått og møkkete yttertøy så og si året rundt. Du vil merke til høsten om behovet er der). -Lag matpakke og legg klar antrekk kvelden før, da blir det mindre stress om morgenen. - Ta dere god til ved levering. Ikke la dere presse til å dra raskest mulig. Opplevde at enkelte barnehageansatte nærmest dro barnet ut av armene mine med en gang vi kom inn døren, det er ikke en god løsning slik jeg ser det. Anonymkode: 3eaed...507 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2024 #14 Skrevet 2. juli 2024 Noe barnehagen ikke krevde, men som jeg syns var praktisk, var en skallbukse med seler. Min gikk ikke ordentlig da hun begynte i barnehagen, så det ble mye krabbing og sitting på bakken. Skallbuksa beskyttet klærne og holdt henne tørr, uten å bli så klam som en regnbukse eller varm som i en kjeledress. Anonymkode: cd641...0bb 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå