Gå til innhold

Synes det er veldig vanskelig å låne penger til venner... hvordan løser dere det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med å låne penger selv til mine nærmeste venner. Jeg har en veldig dårlig betalt jobb og har de siste årene blitt skikkelig god på å ikke bruke penger, så jeg overveier alt veldig nøye og låser alt jeg sparer til avtaler som sørger for at jeg rett og slett bare er nødt til å forholde meg til det lille jeg har igjen etter at sparingen er gjennomført. Jeg synes det er skikkelig vanskelig å låne penger til folk, selv mine nærmeste, og har fått veldig dårlig samvittighet på grunn av dette. Hvordan gjør dere dette med å låne penger til venner?
Skriver dere avtaler? Hvordan kan man sørge for at det blir betalt tilbake? Det er snakk om ca. 50.000 her.

Anonymkode: e7fab...356

  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bare å si i fra at du låner ikke bort penger. Værre er det ikke.

 

Hadde jeg lånt ut, ville jeg hatt kontrakt. Hvor mye skal betales, når og hvilke som skal hva

Endret av Sugerøret
  • Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Låner aldri ut. Nå har jeg ikke venner som spør om slikt, men hadde det tidligere. Svarte bare "nei, jeg låner aldri ut".

Anonymkode: f17fc...efc

  • Liker 22
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri lånt bort penger til venner. Dette høres sært ut.

Anonymkode: d1ee3...b8c

  • Liker 18
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Låner ikke ut, men du bør få et eksigibelt gjeldsbrev og avtale tilbakebetaling når det nærmer seg slike beløp.

Anonymkode: c4161...fc6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å låne penger til/av venner var noe vi sluttet med på videregående. Og da var det aldri snakk om 50.000 (😮!) kroner, men typ 100 kr til øl. 

Jeg hadde bare sagt nei. 

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Låner aldri ut penger til noen og jeg spør heller aldri om å låne penger av noen.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Låner ikke bort penger til venner lengre. Gjorde det en gang for en venninne som virket som hun hadde litt krise og trenge bare å låne litt under 1000 kr. Fikk beskjed om at jeg skulle få de tilbake 14 dager senere når hun fikk lønn. Det tok over 4 mnd med at jeg "maste" og spurte når hun skulle betale meg tilbake og hun ga meg masse rare unnskyldninger hver gang. Etter det låner jeg ikke bort lengre. 

Låner kun bort til folk i nær familie som f.eks moren min, fordi da vet jeg ihvertfall at jeg får de tilbake, og at jeg kan låne av henne også hvis jeg trenger det.

Anonymkode: 82295...f8f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg sliter med å låne penger selv til mine nærmeste venner. Jeg har en veldig dårlig betalt jobb og har de siste årene blitt skikkelig god på å ikke bruke penger, så jeg overveier alt veldig nøye og låser alt jeg sparer til avtaler som sørger for at jeg rett og slett bare er nødt til å forholde meg til det lille jeg har igjen etter at sparingen er gjennomført. Jeg synes det er skikkelig vanskelig å låne penger til folk, selv mine nærmeste, og har fått veldig dårlig samvittighet på grunn av dette. Hvordan gjør dere dette med å låne penger til venner?
Skriver dere avtaler? Hvordan kan man sørge for at det blir betalt tilbake? Det er snakk om ca. 50.000 her.

Anonymkode: e7fab...356

Du lar være! Spesielt når det er snakk om 50 000. Kan raskt ødelegge vennskap. 

  • Liker 10
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke vanlig å låne penger til venner og hvertfall ikke sånne summer. Sett grenser og si nei, du har ikke mulighet dessverre. Det er helt innafor å si nei!

Anonymkode: 960c9...393

  • Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg låner ut 500-1000, mer enn det er uaktuelt.  Beste måten å ødelegge et vennskap er å låne bort store summer. 

  • Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg sliter med å låne penger selv til mine nærmeste venner. Jeg har en veldig dårlig betalt jobb og har de siste årene blitt skikkelig god på å ikke bruke penger, så jeg overveier alt veldig nøye og låser alt jeg sparer til avtaler som sørger for at jeg rett og slett bare er nødt til å forholde meg til det lille jeg har igjen etter at sparingen er gjennomført. Jeg synes det er skikkelig vanskelig å låne penger til folk, selv mine nærmeste, og har fått veldig dårlig samvittighet på grunn av dette. Hvordan gjør dere dette med å låne penger til venner?
Skriver dere avtaler? Hvordan kan man sørge for at det blir betalt tilbake? Det er snakk om ca. 50.000 her.

Anonymkode: e7fab...356

Hva slags venner spør om å låne 50k???? 

 

Si rett ut "Nei" og le personen i fjeset over hvor dum ham/hun er for engang å spørre om det der. 

Uansett hva slags "problemer" personen måtte ha. haha

  • Liker 6
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

 Jeg synes det er skikkelig vanskelig å låne penger til folk, selv mine nærmeste, og har fått veldig dårlig samvittighet på grunn av dette. Hvordan gjør dere dette med å låne penger til venner?

Anonymkode: e7fab...356

Det er den som spør en venn om å få låne penger som skal ha dårlig samvittighet. Du kan fint si nei til dette uten dårlig samvittighet. Og hvem i all verden maser på venner om å få låne penger?

Anonymkode: 9d699...107

  • Liker 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har aldri lånt penger av venner eller blitt forespurt av venner om å låne bort etter at jeg forlot tenårene. Er du i et miljø hvor folk generelt har veldig dårlig råd?

IKKE lån bort penger, det er selve oppskriften på å ødelegge vennskap!

Anonymkode: a427a...166

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri lånt bort penger. Tor aldri noen engang ville giddet å spørre, da det er helt fullstendig uaktuelt. Omgåes ikke "venner" som vil ha penger av meg. Tror du bør se deg om etter ett nytt miljø. Dette høers ganske tragisk ut.

De eneste jeg kunne lånt bort  penger til er nærmeste famile  i en krisesituasjon. Men det kommer aldri til å skje, da har midler selv. 

Endret av Perle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg sliter med å låne penger selv til mine nærmeste venner. Jeg har en veldig dårlig betalt jobb og har de siste årene blitt skikkelig god på å ikke bruke penger, så jeg overveier alt veldig nøye og låser alt jeg sparer til avtaler som sørger for at jeg rett og slett bare er nødt til å forholde meg til det lille jeg har igjen etter at sparingen er gjennomført. Jeg synes det er skikkelig vanskelig å låne penger til folk, selv mine nærmeste, og har fått veldig dårlig samvittighet på grunn av dette. Hvordan gjør dere dette med å låne penger til venner?
Skriver dere avtaler? Hvordan kan man sørge for at det blir betalt tilbake? Det er snakk om ca. 50.000 her.

Anonymkode: e7fab...356

Helt uaktuelt å låne bort så mye. Hvem er det som vil låne så mye av deg? Du sier «dine nærmeste» og snakker om dårlig samvittighet. Er det dine foreldre/ søsken? 
Du skylder ingen å låne dem så mye penger. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri lånt penger til venner utover at jeg har lagt ut for en middag, taxi eller lignende, så har de betalt tilbake senere. Det skjer også svært sjeldent nå etter at Vipps kom. 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er pokker så frekt å låne penger av venner. Det er slikt de holder på med i kulturer som er fremmede for oss. Si nei, du låner ikke ut penger. Du trenger ingen unnskyldning. Ikke la andre overføre sitt problem til deg. Det er en grunn til at akkurat du har blitt spurt og det er fordi de velger sine ofre med omhu - folk de vet har vanskelig for å si nei. 

 

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...