Gå til innhold

Lære barn selvpleie og velvære?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De av dere som har fokus på det, fra når har dere fokus på det? Og hvordan?

Begynte å tenke over det at alt jeg kan om hudpleie, hårpleie, sminke etc., har jeg lært meg selv i voksen alder, min mor fokuserte aldri på det. Vi dusjet og vasket med klut, slike ting, men noe stell utover det var aldri vanlig hos oss, og det har tatt meg årevis å få en rutine som gjenspeiler velvære og ikke bare det å være ren.

Datteren min spør ofte om når hun er gammel nok til å stelle negler, farge hår, krølle hår, bruke sminke, hudpleie og slikt, og må ærlig si jeg blir litt usikker. Vi vasker/renser ansikt morgen og kveld og smører med krem,men mer enn det har vi ikke kommet til.

Jeg ønsker jo at barna mine skal sette pris på å være velstelte og få det inn som en rutine tidlig. For noen fremstår det kanskje forfengelig, men det kan jeg fint leve med.

Anonymkode: ad767...8bb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

De av dere som har fokus på det, fra når har dere fokus på det? Og hvordan?

Begynte å tenke over det at alt jeg kan om hudpleie, hårpleie, sminke etc., har jeg lært meg selv i voksen alder, min mor fokuserte aldri på det. Vi dusjet og vasket med klut, slike ting, men noe stell utover det var aldri vanlig hos oss, og det har tatt meg årevis å få en rutine som gjenspeiler velvære og ikke bare det å være ren.

Datteren min spør ofte om når hun er gammel nok til å stelle negler, farge hår, krølle hår, bruke sminke, hudpleie og slikt, og må ærlig si jeg blir litt usikker. Vi vasker/renser ansikt morgen og kveld og smører med krem,men mer enn det har vi ikke kommet til.

Jeg ønsker jo at barna mine skal sette pris på å være velstelte og få det inn som en rutine tidlig. For noen fremstår det kanskje forfengelig, men det kan jeg fint leve med.

Anonymkode: ad767...8bb

Med min datter begynte det tidlig. Jentene er tidlig ute på skolen med sminke ikke minst.

Anonymkode: 05f66...b33

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min niese på tre har neglelakk til selskap - litt tidlig etter min smak, men ikke min datter så... Jeg tenker at fra skolealder er krølling av hår og lipgloss (ikke leppestift) til selskap innafor, med gradvis mer sminke frem mot tenårene. Hårfarge fra tenårene. Hudpleie etter behov - får man fet/tørr hud, kviser etc. 

Det er en trend nå der barn ned i sju-åtte års alder bruker anti age produkter, rynkekremer og Gud vet hva, det kan umulig være sunt - verken for hud eller psyke.

Anonymkode: 31858...fe0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes jeg du skal snakke med en hudpleier om i tilfelle. Tipper det ikke er særlig lurt å bruke ørt og førti kremer med aktive ingredienser på så ung hud, før man faktisk har behov for det.

Anonymkode: 220e3...71b

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er datteren din? 

Rense hud begynte HUN med (altså ingenting jeg har blandet meg i) da hun begynte å få kviser.

Lakke negler har hun og pappaen hatt som et prosjekt siden hun var ca 5 (også på HENNES oppfordring).

For det blir enden på visen for meg her, Jeg ville aldri sett på sminking, farge går eller noe annet som hygienefaktorer og ville aldri aldri aldri oppfordrer til en rutine der barnet skulle begynne med slikt uten at hun synes det var nødvendig selv. Pusse tenner, vaske hender, ben, hår og kropp ja, resten lar vi være. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alder? Min er 12, renser og bruker fuktighetskrem. Maske innimellom, mest for gøy. Litt mascara innimellom. Vet hun må vente med serum og slike ting, elsker likevel Sephora. Krøller håret og neglelakk innimellom. 

Anonymkode: 00363...8f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan jo være velstelt uten lakket negler, sminke, og farge hår? 
Jeg prøver å lære mine barn at de er vakre som de er og ingenting må de endre som å lakke eller farge. 
 

Jeg prøver å lære mine barn renslighet, viktig å vaske kroppen, håret, se velstelt ut med rene klær, børstet håret osv. 

Vi har krøllet håret til min datter mange ganger til spesielle anledninger, hun har sminke, det er kun til lek og hun har prøvd å farge tuppene rosa. Dette er ikke noe jeg har lært henne, det er verden utenfor og den påvirkningen får jeg ikke gjort så mye med. Jeg holder derimot igjen, ikke lov å stripe/bleke, sminke ute blant folk osv. 

Vi har "spa" dager der vi tenner masse lys, fyller opp badekaret, har badesalt og bobler i vannet, da vil hun gjerne ha ansiktsmaske på. 
Tenker de lærer tidsnok om sminke, farge hår osv Vi trenger ikke å begynne med det, men når det begynner så kan man jo veilede litt om det går da ;) 

Anonymkode: 80dca...975

  • Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fokus på hygiene, og deretter fokus på rene produkter uten hormonforstyrrende stoffer. 
Skjønnhetsindustrien er en eneste stor SCAM, og tenker det viktigste vi kan lære våre barn er å forstå hvor mye penger de lurer fra oss. 
Når det gjelder velvære og selvpleie tror jeg det er mye viktigere å lære barna meditasjon og å lytte til magefølelsen! 
en sterk intuisjon vil hjelpe dem 1000 ganger mer enn hvilke kremer de skal smøre hvor!

Anonymkode: f7974...215

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man kan jo være velstelt uten lakket negler, sminke, og farge hår? 
Jeg prøver å lære mine barn at de er vakre som de er og ingenting må de endre som å lakke eller farge. 
 

Jeg prøver å lære mine barn renslighet, viktig å vaske kroppen, håret, se velstelt ut med rene klær, børstet håret osv. 

Vi har krøllet håret til min datter mange ganger til spesielle anledninger, hun har sminke, det er kun til lek og hun har prøvd å farge tuppene rosa. Dette er ikke noe jeg har lært henne, det er verden utenfor og den påvirkningen får jeg ikke gjort så mye med. Jeg holder derimot igjen, ikke lov å stripe/bleke, sminke ute blant folk osv. 

Vi har "spa" dager der vi tenner masse lys, fyller opp badekaret, har badesalt og bobler i vannet, da vil hun gjerne ha ansiktsmaske på. 
Tenker de lærer tidsnok om sminke, farge hår osv Vi trenger ikke å begynne med det, men når det begynner så kan man jo veilede litt om det går da ;) 

Anonymkode: 80dca...975

Barnet er 9 år. 

Anonymkode: 80dca...975

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Barnet er 9 år. 

Anonymkode: 80dca...975

I den alderen var krem stortsett begrenset til xylocain på innsektstikk, Bacimycin på skrubbsår med betennelse og pyriseptsalve. 

Hun fikk lov til å bruke sminken min til lek, men måtte vaske det av før hun gikk noe sted. 

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Granskudd skrev (2 minutter siden):

I den alderen var krem stortsett begrenset til xylocain på innsektstikk, Bacimycin på skrubbsår med betennelse og pyriseptsalve. 

Hun fikk lov til å bruke sminken min til lek, men måtte vaske det av før hun gikk noe sted. 

Jeg er hun som skrev innlegget over, men glemte å skrive alder. Vi bruker ikke lotion eller ansiktskrem for det er ikke nødvendig. Vinteren har hun atopiskeksem så da bruker vi krem til det :) 

Anonymkode: 80dca...975

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi henger i rumpa på meg 24/7 og hermer alt jeg gjør. Har ikke "fokus" på noe som helst, men smører jeg, får hun en klatt, og lakker jeg negler får hun også om hun vil. Har aldri "skjult" noe for henne. Hun ser alt jeg gjor med barbering, hygiene og stell. 

Hun har kjempenydelig hår til rumpa, så det ordner vi med og pleier og har det gøy med. Moro å lage frisyrer.

Hun får lotion hvis hun er tørr (aldri i grunn), og solkrem når det trengs. 

Hun liker male og sminke seg, så lar henne leke seg så mye hun vil med glitter og gammel leppestift før hun spyles av i dusjen. 

😅

Endret av Perle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes man skal trå litt varsomt. Jeg tenker at hvis barnet er interessert og spør "hvorfor gjør du slik og sånn?", så er det jo greit nok, og det er jo også helt greit å "låne" sminke. 

Det jeg derimot synes er ganske ugreit er hvis man uoppfordret begynner å korrigere og rette på et 9 år gammelt barn. Jeg har fremdeles vonde minner om mamma som velmenende kom med råd om hvordan man skulle være fin og flott. Problemet var at det ikke var noe jeg ønsket å høre, det var aldri noe jeg etterspurte. I stedet gav det meg ekstremt dårlig selvbilde, og den dag i dag føler jeg meg generelt stygg og lite pen. Uansett hvor mye mannen min sier jeg er vakker, er det en grunnleggende følelse jeg absolutt aldri føler, mye fordi det på en måte er så integrert fra barndommen. Det som egentlig var ment som "hyggelige råd", husker jeg bare som såre følelser og tanker om at jeg var stygg. For hvorfor ellers skulle mamma kommentere det? I mitt barnesinn var korreksjon og korrigering = du er ikke bra nok.

Jeg hatet for øvrig alt som hadde med sminke å gjøre, og det ble bare verre når mamma prøvde å pushe på meg neglelakk fordi det var sååå fint. Eller da hun ville plukke øyenbrynene mine som 12-åring fordi hun mente jeg ikke kunne ha monobrow. Inntil da hadde jeg ikke engang tenkt i de baner. 

Så, jeg synes man bør være varsom. En ting er at du er forfengelig og vil være fin, men husk å trå varsomt og lær barnet ditt at barnet faktisk er flott som det er. Det kan sette spor mange år senere.

Endret av SPOCA
  • Liker 6
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner jeg blir litt matt når du blander ordet velstelt inn i alt det styret du driver med, for det har ingenting med velstelthet å gjøre. Å være ren og gå i rene klær er viktig, alt annet har bare med forfengelighet å gjøre og det kan jeg ikke med beste vilje forstå at man vil lære barna sine. Jeg ønsker ikke at mine barn blir lettlurte folk som faller for hudpleiefirmaenes lureri om at man trenger alt mulig rart for at huden skal være ren eller tror at det finnes en eneste krem som hjelper mot rynker. Det er jo direkte latterlig, men folk faller som fluer, det er jo innlegget ditt et bevis på. Så nei, jeg er veldig glad om mine barn ikke blir en som deg! 

Anonymkode: 4b5d1...347

  • Liker 7
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når min 6-åring skal bade prøver jeg å gjøre baderommet om til et lite spa, og ønsker henne velkommen til mammas salong. Vi vasker håret med ordentlig sjampo (som jeg synes er mye bedre for håret enn mange av barnejampoene med masse parfyme i), bruker også balsam i håret siden det er ganske langt.

Etter bading smører vi kroppen med en god krem (ikke minst fordi hun har atopisk eksem og jeg prøver å gi henne gode smøre-rutiner) og vi smører ansiktet med ansiktskrem. Her bruker vi helt vanlige parfymefri produkter fra apoteket som er beregnet på tørr/atopisk hud. Har vi tid føner vi håret tørt eller fletter det slik at det blir krøller/bølger dagen etter. Noen ganger lakker jeg neglene hennes etter badet om hun vil, men ofte er det ikke etterspurt og da nevner jeg det heller ikke. Hun får også dusje seg med noen få spray av min parfyme, det er alltid stas. Jeg ønsker ikke noe Sephora-unge, så noe ut over dette kommer jeg ikke til å gå med på. Men hun vet heller ikke om disse trendene enda.

Det vi gjør som jeg nevner her er innenfor normal personlig hygiene etter min mening. Prøver bare å gjøre det til en koselig stund en dag i uken. Selv er jeg ikke særlig forfengelig i hverdagen, men jeg liker make-up og klær og har mye av det. Hun får lov å se på det jeg har, men i forhold til makeup får hun ikke lov å bruke noe. 

Anonymkode: 6c543...e5f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker normal hygiene er greit å lære. Men jeg bruker ikke sminke har aldri gjort pga alergi, samme har jenta i huset. Ho prøvde ansikt krem med søskenbarnet en gang i hudsalong ho kom hjem helt råsprenk og kløende da var ho 13 år. Da sa ho rett ut jeg holder meg til det legen har sagt. Så ho bruker de kremene hudlegen anbefalte, og hydrokortison når eksamen slår ut.  Minimalt med såpe , bruker olje. 

Så får alle andre gjøre som de selv vil. Men det å bruke masse kremer sminker, neglelakk har nå ingenting med at en ikke har hygiene 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Barn har på ingen måte bruk for hudpleie etc. 

Det å lære barna sunn personlig hygiene og rutiner på det - er viktig fra en ung alder. Men hårkur, ansiktsmasker, hudpleie etc har ikke noe med barn å gjøre - og ikke sunt for huden deres. 

At de må lære å fjerne sminke etc når den tid kommer er noe annet. 

Anonymkode: 5b62e...7d9

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at med barn så handler velvære om å lære seg å ta vare på og bli glad i seg selv. Personlig hygiene er det grunnleggende selvfølgelig. Å sette av tid til å pleie seg selv kan man godt lære, enten man er gutt eller jente. Det å lage "spa-dag" med levende lys og musikk mens man bader er et eksempel på det. Til sist tenker jeg at det handler også om å bli kjent med, glad i og komfortabel med egen kropp. Å gre håret sitt kan gjøres med omsorg, å smøre inn krem på beina kan gjøres med et godt trykk i hendene og faste bevegelser, å smøre seg med solkrem er for å passe på huden osv. Alt dette gir grunnlag for å unne seg velvære i voksen alder, tenker jeg. Og alt dette kan man begynne med fra barna er ganske små. 

Anonymkode: ba08c...57b

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn trenger ikke hudpleie og lignende, og jeg ser ingen grunn til å "lære" dem det.

Det holder vel å lære dem personlig hygiene med dusj, vask, børsting av hår og klipping/rensing av negler, samt bruk av solkrem om sommeren.

Alt annet blir de tidsnok presentert for, og tenker at det er ikke foreldrenes oppgave å pushe det på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velvære tenker jeg handler om å lære ulike teknikker å håndtere stress på. Meditasjon. Turer i naturen. Finne givende hobbyer. Skrive dagbok. Øve på å håndtere krevende situasjoner. Håndtere følelser. Lære å stole på seg selv og på at man er bra nok som man er.

Forstår at det er vanskelig for deg å lære bort noe du ikke klarer selv, men du har kanskje noen i omgangskretsen som har et sunt forhold til seg selv, og som kan veilede barnet ditt? 

Anonymkode: 918f5...38d

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...