Gå til innhold

Fikk babygrøt som hadde stått ute siden i går


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det ble stående en skål med babygrøt på kjøkkenbenken fra kveldsmaten i går. Babyen på 10mnd ble passet av farmor og vips hadde hun gitt den skålen med grøt til babyen 😬 Hva er risikoen for at babyen får matforgiftning eller noe?

(Ja, burde ikke la mat stå sånn, men den stod bak en kaffekanne så jeg la ikke merke til den og glemte den).

Anonymkode: 05c01...207

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noe lignende skjedde her da hun var på den alderen. Hun kavet og kastet opp (på meg) og vi fikk dårlig samvittighet, men det gikk helt fint. Vi skjønte ikke at det var det som hadde skjedd før etterpå da, så i ditt sted ville jeg bare fulgt litt ekstra med i kveld. 

Vi ble flinke å sjekke med den andre om grøten var ny etter det! 

Anonymkode: 352d7...f21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir sikkert ikke er problem, men kan den virkelig ha stått siden i går? Er lenge siden jeg hadde så små, så jeg aner ingenting om grøt i dag, men da våre var små ble grøten hard som betong og satt som superlim i skåla. Det samme gjelder jo havregrøt som blir stående på benken. Jeg bare undrer, kan farmor ha brukt samme bolle, men kastet, vasket og lage ny? Om grøten fremdeles blir hard som før, kan hun da umulig ha gitt det som mat til barnet? 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Noe lignende skjedde her da hun var på den alderen. Hun kavet og kastet opp (på meg) og vi fikk dårlig samvittighet, men det gikk helt fint. Vi skjønte ikke at det var det som hadde skjedd før etterpå da, så i ditt sted ville jeg bare fulgt litt ekstra med i kveld. 

Vi ble flinke å sjekke med den andre om grøten var ny etter det! 

Anonymkode: 352d7...f21

Uff, hun ble altså dårlig av det? 😕

Granskudd skrev (1 time siden):

Det blir sikkert ikke er problem, men kan den virkelig ha stått siden i går? Er lenge siden jeg hadde så små, så jeg aner ingenting om grøt i dag, men da våre var små ble grøten hard som betong og satt som superlim i skåla. Det samme gjelder jo havregrøt som blir stående på benken. Jeg bare undrer, kan farmor ha brukt samme bolle, men kastet, vasket og lage ny? Om grøten fremdeles blir hard som før, kan hun da umulig ha gitt det som mat til barnet? 🙂

Nei, det var samme grøten ja, hun bekreftet det😅 vet ikke om den blir hard sånn, pleier jo ikke å la den stå. 

Anonymkode: 05c01...207

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest skremmende her er jo farmorens manglende omsorgsevner. Hadde aldri overlatt ansvaret til henne igjen. Det nest skremmende er at dere ikke har bedre rutiner på å holde orden på kjøkkenet.

Anonymkode: 0af0a...211

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke minst, observer babyen nøye de neste timene og ha lav terskel for å kontakte legevakt.

Anonymkode: 0af0a...211

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det mest skremmende her er jo farmorens manglende omsorgsevner. Hadde aldri overlatt ansvaret til henne igjen. Det nest skremmende er at dere ikke har bedre rutiner på å holde orden på kjøkkenet.

Anonymkode: 0af0a...211

Hovmod står for fall! 🙄

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det mest skremmende her er jo farmorens manglende omsorgsevner. Hadde aldri overlatt ansvaret til henne igjen. Det nest skremmende er at dere ikke har bedre rutiner på å holde orden på kjøkkenet.

Anonymkode: 0af0a...211

Ja jo, det bruker ikke å være sånt kaos her men det var det denne gangen da. Vært på farten ute hele dagen og da vi kom hjem delte vi oss opp så farmor skulle passe babyen. Og vips...

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ikke minst, observer babyen nøye de neste timene og ha lav terskel for å kontakte legevakt.

Anonymkode: 0af0a...211

Og se etter hvilke tegn? Foreløpig sover hun rolig.

Anonymkode: 05c01...207

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja jo, det bruker ikke å være sånt kaos her men det var det denne gangen da. Vært på farten ute hele dagen og da vi kom hjem delte vi oss opp så farmor skulle passe babyen. Og vips...

Og se etter hvilke tegn? Foreløpig sover hun rolig.

Anonymkode: 05c01...207

Tegn på matforgiftning regner jeg med.

Slår vel ut relativt raskt etter inntak i så fall.  Innen 4-12 timer om jeg husker rett.

Kvalme, oppkast, diare.. 

Anonymkode: e91ac...eb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja jo, det bruker ikke å være sånt kaos her men det var det denne gangen da. Vært på farten ute hele dagen og da vi kom hjem delte vi oss opp så farmor skulle passe babyen. Og vips...

Og se etter hvilke tegn? Foreløpig sover hun rolig.

Anonymkode: 05c01...207

Oppkast, diare eller feber.

Anonymkode: 0af0a...211

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

 

Og se etter hvilke tegn? Foreløpig sover hun rolig.

Anonymkode: 05c01...207

Tipper alt går helt fint jeg! Det er jo mange timer siden nå? Om man blir matforgiftet blir man kvalm eller får vondt i magen med oppkast og/eller diaré. Jeg spiser ofte middagsrester fra benken, det gjør du sikkert selv også? Hvor ofte går det galt? Tenker at du ikke bør ta råd fra noen som bare vil være slem! Begynner barnet å vise symptomer på noe så tar du bare kontakt med lege. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reagerer også på farmors inkompetanse her, men ja, hold et øye med henne. Det er helt vilt med bakterier som KAN vokse i noe sånt over natten. Mest sannsynlig scenario; barnet blir dårlig i magen en stund, og alle fikk seg en lærepenge.

Se etter tegn som feber, dårlig allmenntilstand, magevondt, brekker seg, kaster opp, diarebleie… Ha LAV terskel for å kontakte lege da babyer fort kan bli veldig dårlig av matforgiftning. Pass på væskeinntak og tissebleier om det går den veien at baby får diaré og kaster opp mye. Baby er heldigvis såpass gammel at det går nok greit uansett altså ❤️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Granskudd skrev (25 minutter siden):

Tipper alt går helt fint jeg! Det er jo mange timer siden nå? Om man blir matforgiftet blir man kvalm eller får vondt i magen med oppkast og/eller diaré. Jeg spiser ofte middagsrester fra benken, det gjør du sikkert selv også? Hvor ofte går det galt? Tenker at du ikke bør ta råd fra noen som bare vil være slem! Begynner barnet å vise symptomer på noe så tar du bare kontakt med lege. 

Det er i alle fall 5 timer siden nå. Hvis det ikke blir noe i natt så berget vi vel denne gangen. Takk :)

KaraThrace skrev (24 minutter siden):

Reagerer også på farmors inkompetanse her, men ja, hold et øye med henne. Det er helt vilt med bakterier som KAN vokse i noe sånt over natten. Mest sannsynlig scenario; barnet blir dårlig i magen en stund, og alle fikk seg en lærepenge.

Se etter tegn som feber, dårlig allmenntilstand, magevondt, brekker seg, kaster opp, diarebleie… Ha LAV terskel for å kontakte lege da babyer fort kan bli veldig dårlig av matforgiftning. Pass på væskeinntak og tissebleier om det går den veien at baby får diaré og kaster opp mye. Baby er heldigvis såpass gammel at det går nok greit uansett altså ❤️

Ja, jeg hadde ikke trodd at hun kunne finne på det. Hun trodde ikke det var melk eller noe sånt i grøten så tok litt lett på det og skulle vel bare skynde seg å få noe mat i sulten unge. Hun var enig i at det ikke var så lurt.

Anonymkode: 05c01...207

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...