Gå til innhold

Når parner sier at man ikke ser trent ut lenger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Samboer fikk opp et bilde av meg for 3 år siden. 

"Se så trent du så ut der. Det gjør du ikke nå lenger"

"Ehm. Nei kanskje ikke, men jeg er jo ikke tjukk lenger"

"Nei men nå blir det mye sjokolade, du så mye mer liten og trent ut før, du er ikke tjukk altså men litt sånn dvask"

Jeg er 162 cm og 52 kg. Fått to barn, for 5 år og 2 år siden.

Kjente at det ikke ga meg mer selvtillit.

Er det normalt for deres forhold å si sånne ting? Være ærlig?

Anonymkode: c093f...1f8

  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenker du bør være forsiktig med å legge ut sånne innlegg for støtte på nett. Du vil få store mengder med støtte i en form som vil forsure og kanskje på sikt ødelegge forholdet til mannen din. 

Anonymkode: 396b4...835

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Tenker du bør være forsiktig med å legge ut sånne innlegg for støtte på nett. Du vil få store mengder med støtte i en form som vil forsure og kanskje på sikt ødelegge forholdet til mannen din. 

Anonymkode: 396b4...835

Jeg legger IKKE ut for støtte, jeg spør om det er normalt i andres forhold. 

Anonymkode: c093f...1f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg legger IKKE ut for støtte, jeg spør om det er normalt i andres forhold. 

Anonymkode: c093f...1f8

Normalt å si sånt jevnlig: nei
Normalt å ha en sånn type glipp-kommentar en sjelden gang: ja

Anonymkode: 396b4...835

  • Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette er ikke normalt. Jeg synes han er skikkelig dust i måten han tar det opp på. I tillegg endres gjerne kroppen etter man har født barn.

Ser han helt lik ut forresten?

Å trykke ned andre er virkelig ikke en god egenskap slik jeg ser det.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg og samboer kan fint ha slik åpen dialog om vekt, kosthold, trening og form. Men begge liker å holde seg i ok form da, og ingen tar seg nær av det. Tar det som et lite spark bak. Men om dere ikke har denne sjargongen og dette er en enkelt kommentar så synes jeg ikke noe om det. Spesielt ikke da du har født to barn på fem år. 

Anonymkode: de64b...e93

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg og samboer kan fint ha slik åpen dialog om vekt, kosthold, trening og form. Men begge liker å holde seg i ok form da, og ingen tar seg nær av det. Tar det som et lite spark bak. Men om dere ikke har denne sjargongen og dette er en enkelt kommentar så synes jeg ikke noe om det. Spesielt ikke da du har født to barn på fem år. 

Anonymkode: de64b...e93

Men, for å legge til - er jo ingen dumpegrunn akkuratt. Du kan jo fortelle han rett ut at du ble litt lei deg av den kommentaren. Videre er det lov å ha visse forventninger til hvordan partneren skal holde seg synes jeg. Men med din vekt og høyde er jo ikke akkurat det relevant i din situasjon. Men generelt. Jeg ville kanskje tatt det motsatt - at han åpenbart ikke mener at det er så ille, bare en slags observasjon han gjorde seg, siden ha sa det såppas uanstrengt. Klart man forandrer seg med alder og barn. 

Anonymkode: de64b...e93

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har åpen dialog om helse og vekt. Han ga beskjed til meg for noen år siden om at jeg begynte å legge litt på meg, så jeg tok tak i det. Nå er det han som må passe litt på 😅 

Absolutt ikke noe vi snakker om daglig, men fint å få beskjed før det har gått for langt. Så ja, vanlig i vårt forhold. MEEEEEEEN jeg har heller ikke født barn, så jeg vet ikke hvordan jeg hadde reagert på en slik kommentar etter to svangerskap. 

Anonymkode: ab78c...d8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men siden du tok det til deg, hva synes du selv da, har det blitt for mye sjokolade de siste årene? Eller betyr det ikke noe for deg? 

Det er i så fall en oppstramming av kostholdet så er du tilbake der du var.

Anonymkode: 0d9fa...c60

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud.. Selv er jeg 1 cm høyere enn du er og det minste jeg har veid som voksen var 58 kg. Da syns samboer og familien min at jeg var så tynn at jeg så syk ut.. Mannen din er en skikkelig dust hvis han syns du er "dvask" eller "tjukk" når du er 52 kg. 

Anonymkode: f52cc...00f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en slik kommentar skal være starten på noe konstruktivt, bør han i det minste anerkjenne hele bildet. Bildet han sammenligner med var etter 1. fødsel, nå er det to år etter fødsel nummer 2.

Et ekstra svangerskap sliter på kroppen, og omsorg for et ekstra barn binder opp mer tid. At kroppen ikke spretter tilbake etter svangerskap og gjennom småbarnsfasen, burde ikke komme som noen overraskelse.

Dere kan jo eventuelt reflektere hvor mye tid du har til egenpleie nå kontra tidligere? Er det kanskje noe mannen med kommentaren kan gjøre for å minke presset på deg, heller enn å øke det? Ta over litt flere omsorgsoppgaver, for eksempel? Ikke for at du skal få tid til å trene for å få tilbake den kroppen du hadde, men for at du raskere kan få overskuddet tilbake. 

Endret av Hactar
  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann kan si ufattelig dumme ting, for han har ikke noe filter mellom tanke og ord virker det ofte som, men så har han heldigvis en kone som svarer i henhold til tåpelighetsgrad også. 

Noen menn...!!!! 🙄

Ta ham på ordet du. Minst tre ettermiddager/kvelder i uka trenger du å bedrive egenpleie og trening. Han får ta seg av hus, mat og barn da.

Anonymkode: 44ae7...dce

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

 

Er det normalt for deres forhold å si sånne ting? Være ærlig?

Anonymkode: c093f...1f8

Nei.

Kan egentlig ikke huske at jeg noen gang har kommentert min samboer igjennom 20+ år sin kropp en, eneste gang.

Anonymkode: 97227...363

Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Ja. Jammen upraktisk og urettferdig at det er dama i forholdet som må være gravid og føde.»

Anonymkode: b0124...e30

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alltid hatt fokus på trening og livsstil. Men parforholdet er fundamentert på noe mer og annet enn det. 

For meg er det viktig å være i god form. Men jeg håper jeg ville elsket min partner like høyt selv om han var i en situasjon der han ikke kunne være like fin som han var når vi ble sammen og som han fortsatt er. Og håper det gjelder den andre veien, jeg ser på venner og familie at liv, barnefødsler, helseutfordringer og annet gjør at kroppen preges av det.

Respekt for at noen kropper vil preges mer av livet, inkludert svangerskap og fødsler, er viktig. Noen kommer fort tilbake til matchvekt og -kropp, andre kan til tross for samme innsats aldri komme dit.

Jeg ville mye heller at min mann veide 30 kilo mer enn han gjør i dag, enn at han kom med en en ufølsom kommentar slik du beskriver. 

I hvertfall hvis han ikke innser at det såret deg, etter at du har sagt at det var teit sagt.

Det ville jeg sagt til ham også, at jeg tenner mye mer på en emosjonelt smart partner med pappamage enn en veltrent og  emosjonelt klønete partner

 

Anonymkode: a1353...d0f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Han er overfladisk. Gjør det slutt og finn en skikkelig mann,

Anonymkode: 88b63...33c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Nei.

Kan egentlig ikke huske at jeg noen gang har kommentert min samboer igjennom 20+ år sin kropp en, eneste gang.

Anonymkode: 97227...363

Kan ikke si det samme, for har bare kommentert hennes kropp positivt i alle år. Faller meg naturlig, som kroppspositiv mann. 

Anonymkode: 403cd...8ac

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde sagt til ham at det nok var noe i det, og sagt at han gjerne kunne legge 2- og 5-åringen oftere så du fikk kickstarta treninga.

Anonymkode: f8451...9e4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Samboer fikk opp et bilde av meg for 3 år siden. 

"Se så trent du så ut der. Det gjør du ikke nå lenger"

"Ehm. Nei kanskje ikke, men jeg er jo ikke tjukk lenger"

"Nei men nå blir det mye sjokolade, du så mye mer liten og trent ut før, du er ikke tjukk altså men litt sånn dvask"

Jeg er 162 cm og 52 kg. Fått to barn, for 5 år og 2 år siden.

Kjente at det ikke ga meg mer selvtillit.

Er det normalt for deres forhold å si sånne ting? Være ærlig?

Anonymkode: c093f...1f8

Det er ikke normalt å si sånn til småbarnsmødre! Eller jenter og vanlige kvinner heller, for den saks skyld. Fy søren for en dust!!! 

 

Anonymkode: c363c...543

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...