Gå til innhold

Gode erfaringer med å bli klippet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Fødte for under en uke siden. Barnet ble forløst med vakuum, og derfor fikk jeg er klipp. Har ikke turt å se på underlivet ennå, og er litt lei meg over hvordan fødselen endte. Lurer derfor på om noen har gode erfaringer/historier med klipp? 

Anonymkode: 6095e...0b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er det som gjør at du er lei deg for hvordan det endte? Er det at du måtte ha vakum? 
Jeg er bare glad for at mitt barn ble forløst med vakum. Alle maskiner som var koblet på både meg og babyen (risikofødsel) begynte å varsle, så de fikk henne ut fort. Klippet grodde fint, jeg har ikke hatt noen problemer med det i ettertid. 

Anonymkode: 057e7...6a8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en født med vakum her og ble klippet, i tillegg til en 2. Grads revning. Veldig glad for at det endte med vakum, hvis ikke hadde hun ikke vært her i dag. Klippet og riften grodde helt fint i løpet av 6 uker og jeg har ikke hatt noen problemer i ettertid. 

 

Hvis du ikke vil se selv, kanskje partneren din kan ta en titt? Mannen min sjekket hvertfall ca annenhver dag at det grodde greit og så fint ut. 

Anonymkode: fa408...087

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klippet mitt ble pent sydd, grodde helt fint, null problem og myyye penere og mindre ømt i ettertid enn riften(e). Arrene etter riftene grodde stygt og ser forferdelig ut og er ømme å ta på fortsatt. Ble også klippet pga. vakuum.

Anonymkode: d7b3c...cf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vakum her også, så ble klippet. Har grodd veldig fint, og ingen plager med det i ettertid. Ser pent ut, og ser kun en liten stripe som er arret hvis man ser veldig godt etter.

Jeg var også redd for å se på det etter fødselen. Hadde et sting som gikk opp etter en uke, så da ble jeg rett og slett nødt. Så mye bedre ut enn det jeg hadde forestilt meg, så var sånn sett glad jeg bare fikk det overstått, i stedet for å forestille meg skrekkscenarioer😅

Anonymkode: f1605...601

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra å bli klippet fremfor å revne. Det klippes ut til siden, som du sikkert er klar over. Så det blir nok et fint arr. Når man revner så revner man ofte forover eller bakover, som ikke er heldig ift urinrør og endetarm. 

Anonymkode: e8e8e...782

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble klippet og sydd. Har aldri sjekket hvordan det ser ut selv, men det føles helt ok, og legen min sa det så helt fint ut på seksukers-kontrollen. Underlivet vårt har en egen evne til å helbrede seg selv, det blir jo utsatt for litt av hvert 😂

Anonymkode: 660ba...047

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fornøyd med at de klippet og brukte vakuum, og at jeg slapp keisersnitt. Baby måtte ut, så fornøyd med st det finnes gode alternativer som gjør st baby kan komme trygt til verden selv om ting ikke går helt som det skal❤️ 

såret grodde fint. Mistet et sting en gang i tidlig heling, så på et punkt et arret litt tykkere enn ellers. Men merker ingenting til det. Det er slik som med andre større sår at det av og til klør eller er litt ømt når det gror, men noe snnet hadde vært unaturlig. Føler jeg ser lik ut i underlivet som før fødsler nå, men bare med et arr på 3-4 cm på skrå. Men ingen endring i funksjon eller noe.

Anonymkode: 76c39...556

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vakuum her også og ble klippet. Revnet i arret på barn nummer to. Ser helt fint ut nå og ingen plager😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg ble klippet og sydd. Har aldri sjekket hvordan det ser ut selv, men det føles helt ok, og legen min sa det så helt fint ut på seksukers-kontrollen. Underlivet vårt har en egen evne til å helbrede seg selv, det blir jo utsatt for litt av hvert 😂

Anonymkode: 660ba...047

Hvordan i hule heiteste sikret du egenhygiene uten å se til såret minst en gang per dag? Jeg sjekker sår på vesentlig mindre vitale steder mer eller mindre kontinuerlig og ville på ingen måte vært komfortabel med 

Og hvordan sikrer du egenhelse uten å se til underlivet ditt? Man sjekker bryster en gang i måneden. Man sjekker sitt underliv minst like ofte. Få rutinene opp å gå!

Også: dropp den «det er naturlig»-greia. Det er også naturlig at barn flest døde av sykdom før de fylte 5 år. Og at kvinner dør under fødsel. Vi er ikke i den mørke middelalderen - vi forventer og har arbeidet hardt for at medisinsk fremskritt reduserer eller fjerner «naturlig» fra vår oppfølging før, under og etter fødsel. Noe annet er uhørt.

Anonymkode: c83e8...688

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan i hule heiteste sikret du egenhygiene uten å se til såret minst en gang per dag? Jeg sjekker sår på vesentlig mindre vitale steder mer eller mindre kontinuerlig og ville på ingen måte vært komfortabel med 

Og hvordan sikrer du egenhelse uten å se til underlivet ditt? Man sjekker bryster en gang i måneden. Man sjekker sitt underliv minst like ofte. Få rutinene opp å gå!

Også: dropp den «det er naturlig»-greia. Det er også naturlig at barn flest døde av sykdom før de fylte 5 år. Og at kvinner dør under fødsel. Vi er ikke i den mørke middelalderen - vi forventer og har arbeidet hardt for at medisinsk fremskritt reduserer eller fjerner «naturlig» fra vår oppfølging før, under og etter fødsel. Noe annet er uhørt.

Anonymkode: c83e8...688

Hvorfor steiler du på grunn av hva andre gjør eller ikke gjør? 

Anonymkode: 057e7...6a8

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vakuum og klipp her også. Det har gått veldig fint :) så på det en gang på barsel da jordmor mente det var veldig viktig at jeg så på det så jeg skulle vite at det så fint ut og at jeg ikke var blitt helt ødelagt.

Det så overraskende fint ut. Utover det har jeg ikke hatt behov for å se. Det føles ok og funker som det skal.

Anonymkode: e94c0...2dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Hvorfor steiler du på grunn av hva andre gjør eller ikke gjør? 

Anonymkode: 057e7...6a8

Det er vel for å utfordre den tankegangen om at "barnefødsler er så naturlig, rifter gror så fint atte, bare la det være, ikke noe å bry seg med" ;) Det er enormt mange som revner og en betydelig andel som blir klippet. Det er ikke alltid at det gror så fint og at man lever videre uten plager, så det kan være lurt å følge med.

Anonymkode: d7b3c...cf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan i hule heiteste sikret du egenhygiene uten å se til såret minst en gang per dag? Jeg sjekker sår på vesentlig mindre vitale steder mer eller mindre kontinuerlig og ville på ingen måte vært komfortabel med 

Og hvordan sikrer du egenhelse uten å se til underlivet ditt? Man sjekker bryster en gang i måneden. Man sjekker sitt underliv minst like ofte. Få rutinene opp å gå!

Også: dropp den «det er naturlig»-greia. Det er også naturlig at barn flest døde av sykdom før de fylte 5 år. Og at kvinner dør under fødsel. Vi er ikke i den mørke middelalderen - vi forventer og har arbeidet hardt for at medisinsk fremskritt reduserer eller fjerner «naturlig» fra vår oppfølging før, under og etter fødsel. Noe annet er uhørt.

Anonymkode: c83e8...688

Snakk om å putte ord i munnen på folk. Det var da ingenting som henviste til "naturlig" i det du siterte på. 

Det at underlivet vårt utsettes for mye dritt er i beste fall en underdrivelse.

Anonymkode: ac42c...5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble klippet for tre år siden, usikker på hvorfor, men det har grodd helt fint! Det er jo en vurdering jordmor gjør når risikoen for større rifter er til stede, så jeg er takknemlig. Ifølge NHI er ulempen at arr etter klipping kan lengre tid å gro, men det merket ikke jeg noe til - hadde ikke noe å sammenlikne med, og det er jo super individuelt uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Hvordan i hule heiteste sikret du egenhygiene uten å se til såret minst en gang per dag? Jeg sjekker sår på vesentlig mindre vitale steder mer eller mindre kontinuerlig og ville på ingen måte vært komfortabel med 

Og hvordan sikrer du egenhelse uten å se til underlivet ditt? Man sjekker bryster en gang i måneden. Man sjekker sitt underliv minst like ofte. Få rutinene opp å gå!

Også: dropp den «det er naturlig»-greia. Det er også naturlig at barn flest døde av sykdom før de fylte 5 år. Og at kvinner dør under fødsel. Vi er ikke i den mørke middelalderen - vi forventer og har arbeidet hardt for at medisinsk fremskritt reduserer eller fjerner «naturlig» fra vår oppfølging før, under og etter fødsel. Noe annet er uhørt.

Anonymkode: c83e8...688

Man kan følge med på tildeling av sår uten å se på det. Jeg skyller stingene flere ganger daglig, og ville feks reagert om det starter å svi eller lignende. I tillegg kan man følge med på om det er puss fra såret og om det endrer seg i lukt osv. Så jo, man trenger ikke å se på det med speil for å følge litt med.

Anonymkode: 6095e...0b3

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Samme som deg (vacuum og klipp). Føler meg helt fin nå, og alt er som det skal. Gyn sa det hadde grodd fint, men jeg har ikke sjekket så voldsomt selv altså. 

Anonymkode: dcc8f...22a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt klipp ser veldig bra ut! De gjorde et bra arbeid hos meg hvertfall❤️

Anonymkode: 9aec0...d62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.7.2024 den 17.21):

Har en født med vakum her og ble klippet, i tillegg til en 2. Grads revning. Veldig glad for at det endte med vakum, hvis ikke hadde hun ikke vært her i dag. Klippet og riften grodde helt fint i løpet av 6 uker og jeg har ikke hatt noen problemer i ettertid. 

 

Hvis du ikke vil se selv, kanskje partneren din kan ta en titt? Mannen min sjekket hvertfall ca annenhver dag at det grodde greit og så fint ut. 

Anonymkode: fa408...087

Et klipp er en grad 2👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også vakuumforløsning og klipp med mitt første barn. Vil ikke si erfaringene var veldig gode, husker det var vondt lenge. Å sitte var vondt i flere uker, sex var vondt da vi begynte med det... Synes egentlig ikke ting ble normalt igjen før etter at jeg hadde fått mitt andre barn, som ble forløst uten noen hjelpemidler. 

Anonymkode: 0c4de...ab3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...