Gå til innhold

Er adhd alltid arvelig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Årsaker: traume mot hode, fødselsskade,for tidlig fødsel, mangelfull næring hos mor under svangerskap, m.m. 
Så vil man høre mange historier om forskjellige metoder til bedring. B-12 sprøyter, vegansk kost, ikke spise sukker, ikke spise gluten, melk, carnivore diett, osv. 

Jeg har ME selv, og syns det blir latterlig å skulle sammenligne slik du gjør her. ADHD og autisme i seg selv, er ikke sykdommer. Det er tilstander. Det er ikke noe som oppstår som følge av langvarig stress, virus, osv. Downs syndrom, er heller ingen sykdom. Det betyr ikke at de med utviklingsforstyrrelser ikke har store utfordringer, som kan gjøre de syke. Men nei, det er ikke sykdommer i seg selv. 

Anonymkode: 402cd...af0

Jeg har også ME/CFS.
Når du sier at ADHD og autisme kommer av traume mot hode, fødselsskade,for tidlig fødsel, mangelfull næring hos mor under svangerskap. Hvor har du fått disse meningene fra?

Jeg har fått mine meninger fra vitenskaplige artikler som under.

Mast cell-mediated neuroinflammation may have a role in attention deficit hyperactivity disorder (Review)
Mast cells may cause ADHD via the following mechanisms: Selective release of inflammatory factors, interacting with glia via CD40L, TLR2/TLR4, histamine receptor, PAR2, CXCR4/CXCL12, complement system, mast cell protease, MAPKs and NF-κB, causing neuronal damage, activating the HPA axis and resulting in BBB breakdown...

An Shen Ding Zhi Ling Alleviates Symptoms of Attention Deficit Hyperactivity Disorder via Anti-Inflammatory Effects in Spontaneous Hypertensive Rats


Mast Cells, Stress, Fear and Autism Spectrum Disorder
Stimulation of brain mast cells and/or microglia by a combination of environmental and stress triggers may disrupt neuronal connectivity in the amygdala, thereby altering the normal “fear threshold” (Figure 1). This process could explain at least part of the pathogenesis of ASD. Identifying ways to inhibit inflammation in the amygdala may constitute a novel therapeutic approach for ASD.

The mast cells - Cytokines axis in Autism Spectrum Disorder
Mast Cells in Autism Spectrum Disorder—The Enigma to Be Solved?
Autism Spectrum Disorders and Mastocytosis

Endret av MCAS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

MCAS skrev (16 minutter siden):

Jeg har også ME/CFS.
Når du sier at ADHD og autisme kommer av traume mot hode, fødselsskade,for tidlig fødsel, mangelfull næring hos mor under svangerskap. Hvor har du fått disse meningene fra?

Jeg har fått mine meninger fra vitenskaplige artikler som under.

Mast cell-mediated neuroinflammation may have a role in attention deficit hyperactivity disorder (Review)
Mast cells may cause ADHD via the following mechanisms: Selective release of inflammatory factors, interacting with glia via CD40L, TLR2/TLR4, histamine receptor, PAR2, CXCR4/CXCL12, complement system, mast cell protease, MAPKs and NF-κB, causing neuronal damage, activating the HPA axis and resulting in BBB breakdown...

An Shen Ding Zhi Ling Alleviates Symptoms of Attention Deficit Hyperactivity Disorder via Anti-Inflammatory Effects in Spontaneous Hypertensive Rats


Mast Cells, Stress, Fear and Autism Spectrum Disorder
Stimulation of brain mast cells and/or microglia by a combination of environmental and stress triggers may disrupt neuronal connectivity in the amygdala, thereby altering the normal “fear threshold” (Figure 1). This process could explain at least part of the pathogenesis of ASD. Identifying ways to inhibit inflammation in the amygdala may constitute a novel therapeutic approach for ASD.

The mast cells - Cytokines axis in Autism Spectrum Disorder
Mast Cells in Autism Spectrum Disorder—The Enigma to Be Solved?
Autism Spectrum Disorders and Mastocytosis

Ja, jeg vet du har det. Derfor jeg rister ekstra på hodet over at du ikke er i stand til å se de vesentlige forskjellene.

Det er jo bare å google temaet selv, så kommer flere medisinske uttalelser. https://www.webmd.com/add-adhd/adhd-causes
https://www.medicalnewstoday.com/articles/causes-of-adhd#prenatal-factors

De lærde vil alltid strides, og vi vil tro på det vi selv vil tro på. Jeg har ADHD, og har aldri blitt bedre av verken dietter eller faste. Og jeg har prøvd det meste av dietter over tid. Det som har gitt lindring dog, er tilskudd av kalium og b12. 

Anonymkode: 402cd...af0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, jeg vet du har det. Derfor jeg rister ekstra på hodet over at du ikke er i stand til å se de vesentlige forskjellene.

Det er jo bare å google temaet selv, så kommer flere medisinske uttalelser. https://www.webmd.com/add-adhd/adhd-causes
https://www.medicalnewstoday.com/articles/causes-of-adhd#prenatal-factors

De lærde vil alltid strides, og vi vil tro på det vi selv vil tro på. Jeg har ADHD, og har aldri blitt bedre av verken dietter eller faste. Og jeg har prøvd det meste av dietter over tid. Det som har gitt lindring dog, er tilskudd av kalium og b12. 

Anonymkode: 402cd...af0

Ja vi kan være enig i å være uenig.

Jeg så på linkene dine som nevnte det og det er ikke lagt frem noe som helst bevis på det som står der.
Du kan forsette å tro at ADHD kommer av hjerneskade på grunn av trauma mot hodet.
fødselsskade,for tidlig fødsel, mangelfull næring.
Ingen av årsakene du tror på er arvelige.

Jeg skal ikke utelukke at årsakene du nevner kan gi ADHD men jeg har ikke tro på at det er en hovedårsak.
Hvorfor går ADHD så ofte igjen hos de som har ME/CFS er det slik at ME/CFS også kommer av trauma mot hodet.
fødselsskade,for tidlig fødsel, mangelfull næring eller kommer ME/CFS av en immun sykdom?

https://me-pedia.org/wiki/Attention_deficit

Jeg forsetter å tro på det forskere skriver og ser denne saken som avsluttet fra min side da den nå har forverret min tinnitus.
 

Endret av MCAS
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ADHD er ekstremt arvelig! Det er bevist over tvil vitenskapelig. 

Anonymkode: 82bce...b68

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.7.2024 den 15.44):

Det er 20% sjanse for å få adhd om en av foreldrene har det, mot rundt 5% om ingen av foreldrene har det. Man kan altså fint få adhd uten at noen av foreldrene har det, og det er størst sjanse for at en forelder med adhd ikke gir dette videre til barnet.

Anonymkode: 28b6f...202

Det er opp til 80% arvelighet fra mor

Anonymkode: de631...a96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MCAS skrev (7 timer siden):

La oss se hva ADHD og Autisme står for.
Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD)
Autism Spectrum Disorder (ASD)

Du er enig at ADHD og Autisme er en Disorder?

Er en Disorder (lidelse) en sykdom?
Vi kan se at Disorder og Disease (sykdom) kan bli brukt omhverandre som eksemel under med link.

Mast Cell Activation Disorder (MCAD)
Mast Cell Activation Disease (MCAD)

Fra link over:
The term mast cell activation disease (MCAD) denotes a collection of disorders characterized by...


Ta en titt på linken under fra National Institutes of Health (NIH)
Disorders are different from diseases

Disorder er enormt nedverdigende. Noen har bestemt at interessebasert oppmerksomhet ikke er samfunnsnyttig, og setter dermed et falskt premiss. 

Hvorfor du kommer med mastcelleaktivering, vet jeg ikke. Jeg har cøliaki. Det er en autoimmun disease som kureres ved rette grep. Å ha ADHD er som å ha cøliaki i et samfunn der det anses som samfunsnyttig å kunne spise gluten, og om du ikke kan det, har du en disorder. 

Anonymkode: de631...a96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har to barn. Begge har diagnosen adhd uten hyperaktivitet. Det kommer fra fars familie. Ser det også hos annen slekt der.

Anonymkode: f6352...9a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Disorder er enormt nedverdigende. Noen har bestemt at interessebasert oppmerksomhet ikke er samfunnsnyttig, og setter dermed et falskt premiss. 

Hvorfor du kommer med mastcelleaktivering, vet jeg ikke. Jeg har cøliaki. Det er en autoimmun disease som kureres ved rette grep. Å ha ADHD er som å ha cøliaki i et samfunn der det anses som samfunsnyttig å kunne spise gluten, og om du ikke kan det, har du en disorder. 

Anonymkode: de631...a96

Hvorfor er det nedverdigende det er en del av navnet og betyr lidelse?
Har du Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) eller Autism Spectrum Disorder (ASD)?
Jeg søkte på "disorder is a degrading word" men fant ingen treff som sa at disorder er et nedverdigende ord.

Jeg tar opp mastcelleaktivering derfor flere vitenskaplige forsknings artikler tar opp mastcelleaktivering i ADHD og ADS.

Hva vil du bruke istedenfor en Disorder, er det bedre med syndrome eller sykdom?

Endret av MCAS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MCAS skrev (13 timer siden):

Ja vi kan være enig i å være uenig.

Jeg så på linkene dine som nevnte det og det er ikke lagt frem noe som helst bevis på det som står der.
Du kan forsette å tro at ADHD kommer av hjerneskade på grunn av trauma mot hodet.
fødselsskade,for tidlig fødsel, mangelfull næring.
Ingen av årsakene du tror på er arvelige.

Jeg skal ikke utelukke at årsakene du nevner kan gi ADHD men jeg har ikke tro på at det er en hovedårsak.
Hvorfor går ADHD så ofte igjen hos de som har ME/CFS er det slik at ME/CFS også kommer av trauma mot hodet.
fødselsskade,for tidlig fødsel, mangelfull næring eller kommer ME/CFS av en immun sykdom?

https://me-pedia.org/wiki/Attention_deficit

Jeg forsetter å tro på det forskere skriver og ser denne saken som avsluttet fra min side da den nå har forverret min tinnitus.
 

Jeg har ikke sagt at de ikke er arvelige, adhd er i stor grad arvelig. Jeg kommer i tillegg med fysiske årsaker til adhd, din overbevisning er ikke det eneste rette vet du. 

ADHD går igjen hos ME syke fordi ADHD, særlig uoppdaget og ubehandlet adhd, er ekstremt utmattende. Som da på sikt fører til kollaps. Å sidestille det med at ME skulle være forårsaket av traume mot hode osv, er helt latterlig. Reflekter litt, vær så snill...

Anonymkode: 402cd...af0

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg har ikke sagt at de ikke er arvelige, adhd er i stor grad arvelig. Jeg kommer i tillegg med fysiske årsaker til adhd, din overbevisning er ikke det eneste rette vet du. 

ADHD går igjen hos ME syke fordi ADHD, særlig uoppdaget og ubehandlet adhd, er ekstremt utmattende. Som da på sikt fører til kollaps. Å sidestille det med at ME skulle være forårsaket av traume mot hode osv, er helt latterlig. Reflekter litt, vær så snill...

Anonymkode: 402cd...af0

Alle årsaker til ADHD du kom med var ikke arvelige.
Jeg siterer bare det du sier. Jeg mener ikke at ME/CFS kommer av trauma mot hodet, men det hørtes slik ut fra det du sa. Jeg mener som CDS at ME/CFS har årsak i immunforsvaret.

Du sa selv følgende om årsaker til ADHD og ME syke:
(ADHD) Årsaker: traume mot hode, fødselsskade,for tidlig fødsel, mangelfull næring hos mor under svangerskap, m.m.
ADHD går igjen hos ME syke fordi ADHD, særlig uoppdaget og ubehandlet adhd, er ekstremt utmattende. Som da på sikt fører til kollaps.

Jeg har hele tiden ment at ADHD hovedsaklig har årsak fra immunforsvaret som ME/CFS og at det er derfor de går sammen så ofte. Dette er årsaken til at de med ADHD oftere får verre COVID-19 enn andre (ADHD Linked to Worse COVID-19 Outcomes) Dette kan også være en årsak til at det er så mange med ADHD som får ME/CFS med årsak fra immunforsvaret.

Man ser at personer med ADHD, Autisme og ME/CFS har overhyppighet av Allergi og Astma.
Dette er knyttet til immunforsvaret. ADHD er også overrepresentert i en rekke andre sykdommer.

ADHD is four times more common in those with fibromyalgia (29.5%) than in those without (7.4%)
They found that 4.3% of all EDS patients had an ADHD diagnosis, compared to 0.8% in the control group.
women with endometriosis were twice as likely to have ADHD than those without the condition

50 to 70% of individuals with (ASD) also present with comorbid (ADHD).

Se Video under:
Is ADHD an immune system issue? Here's my opinion
Dr. James Kustow "Managing ADHD: Part One"

Endret av MCAS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MCAS skrev (9 timer siden):

Alle årsaker til ADHD du kom med var ikke arvelige.
Jeg siterer bare det du sier. Jeg mener ikke at ME/CFS kommer av trauma mot hodet, men det hørtes slik ut fra det du sa. Jeg mener som CDS at ME/CFS har årsak i immunforsvaret.

Du sa selv følgende om årsaker til ADHD og ME syke:
(ADHD) Årsaker: traume mot hode, fødselsskade,for tidlig fødsel, mangelfull næring hos mor under svangerskap, m.m.
ADHD går igjen hos ME syke fordi ADHD, særlig uoppdaget og ubehandlet adhd, er ekstremt utmattende. Som da på sikt fører til kollaps.

Jeg har hele tiden ment at ADHD hovedsaklig har årsak fra immunforsvaret som ME/CFS og at det er derfor de går sammen så ofte. Dette er årsaken til at de med ADHD oftere får verre COVID-19 enn andre (ADHD Linked to Worse COVID-19 Outcomes) Dette kan også være en årsak til at det er så mange med ADHD som får ME/CFS med årsak fra immunforsvaret.

Man ser at personer med ADHD, Autisme og ME/CFS har overhyppighet av Allergi og Astma.
Dette er knyttet til immunforsvaret. ADHD er også overrepresentert i en rekke andre sykdommer.

ADHD is four times more common in those with fibromyalgia (29.5%) than in those without (7.4%)
They found that 4.3% of all EDS patients had an ADHD diagnosis, compared to 0.8% in the control group.
women with endometriosis were twice as likely to have ADHD than those without the condition

50 to 70% of individuals with (ASD) also present with comorbid (ADHD).

Se Video under:
Is ADHD an immune system issue? Here's my opinion
Dr. James Kustow "Managing ADHD: Part One"

Herregud som du kverulerer. Det er vel allmennkunnskap at ADHD ofte er arvelig, jeg har også nevnt arv som årsak tidligere i tråden. Jeg nevnte andre ting som også påvirker. 

NEI. Jeg nevnte andre årsaker enn arv som kunne forårsake adhd. Jeg har ALDRI sagt at dette gjelder for ME pasienter. Jeg har derimot sagt at flere med adhd kan ende opp med ME senere, noe som blir noe HELT annet. Mange med ME har ikke adhd, mange med adhd har ikke ME.

Snakk om å vende og vri på ting. 

Noen forskere mener at ME er psykosomatisk, mens andre mener det er autoimmun. Get my point? 
 

Anonymkode: 402cd...af0

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo slik at barnet arver dna 50 % av mor og 50 % av far derfor vil ikke barnet alltid få arvet adhd nei. 

Anonymkode: 5f620...114

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...