Gå til innhold

Er adhd alltid arvelig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Noen synes å ha fått adhd og autisme helt på hjernen her inne. Nesten alt av Trude så kommer disse to diagnosene opp. 
Hvorfor?

For ikke lenge siden var det en sak på nyhetene der forskere hadde sett på og kommet frem til at  en bestemt type epilepsi medisiner brukt av mor under svangerskap medførte økt forekomst av adhd hos barnet. Dette skal det forskes mer på. 
Så når flere i en søskenflokk får adhd skyldes da dette arm via gener, eller skyldes det fosterlivets påvirkning fra ting mor inntar eller omgir seg med? Dette vet man ikke helt, enda. 
Slik mange knasker Paracet og Ibux for alt mulig i dag, så blir dette nye diagnoser om 10-20 år  som følgeskader etter uvettig bruk av disse pillene. 
Man vet heller ikke om der er andre faktorer i et barns miljø som påvirker. Mitt store spørsmål er om alt skal diagnostiseres som adhd, autisme og gud vet hva mere fordi noe faller utenfor normalen smale sti. 
Hvis mengden personer med adhd man kan få inntrykk av befinner seg på forumet her er reell så blir mitt spørsmål hvilkenkapasitet  har disse opptatt i utredningapparatet og hvor mange sitter og utreder alle disse hordene med adhd folk? 
Istedenfor å lete etter adhd symptomer, og utveksle sykdomstegn, hva med å lete etter friske tegn og fokusere på ikke adhd symptomer? Bytte fokus, altså? Tenk at du er frisk til det motsatte blir så grundig motbevist at du tenker du må bli frisk og jobber enda mer for et friskt liv.

Anonymkode: bcb41...fad

For et uvitende og tankeløst innlegg. 

Det er flere ting som påvirker risiko for adhd, det er ikke alltid relatert til arv og gener. Næringsmangel hos mor under graviditet, for tidlig fødsel, traume mot hodet som veldig liten, for å nevne noe. 

"Alle" har ikke adhd, langt derifra. Man har ikke automatisk adhd fordi man er urolig eller hyperaktiv heller. ADHD er langt mer sammensatt enn dette, og innebærer bl.a OCD, en tilstand som er svært inngripende og ødeleggende. Ingen som "leter etter" symptomer, symptomene er høyst til stede konstant. 

Mange med adhd ender med alvorlig utmattelse på sikt, forståelig nok. 

Her er adhd og autisme (asperger som ble nevnt) sammenlignet. Som alle kan se, så er det mye likhetstrekk. 

Det er alltid fint å tenke på det som er bra fremfor det som ikke er bra, uavhengig hva som er utfordringen. Men å tro at man kan "tenke seg frisk" fra en utviklingsforstyrrelse som ADHD er..vel!

ADHD+vs.+Autism.png

Anonymkode: 402cd...af0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Nei, det er faktisk mye likhetstrekk med adhd og asperger. Og ikke så uvanlig å ha begge diagnosene. Ingen av mine foreldre har adhd, men onkel har, og bestefar hadde garantert (udiagnosert). Så det kan hoppe over et ledd. 

 

Anonymkode: 402cd...af0

Selv om det er mye likhetstrekk mellom diagnosene, og mange har begge, så er det likevell to veldig ulike diagnoser.

Anonymkode: 78589...96b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når foreldre som aldri har følt at de har adhd problemer, får ett eller flere barn som får diagnosen, bør ikke foreldre da også utredes?

Jeg kjenner et par med 3 barn, der et av barna har tatt høy utdannelse med toppkarakterer, mens den ene har gått på spesiallinje på videregående og blitt ufør i en alder av 22, og den andre har brukt 5 år på vgs uten å bli ferdig.

Foreldrene er utdannet og i jobb, men særlig moren er veldig giret og energisk, og holder alltid på med et eller annet.

Jeg synes det er rart at ikke en av foreldrene har blitt utredet når to av tre av deres barn ikke fungerer pga adhd/ autisme?

Ts

 

Anonymkode: 10e5c...25b

Vi har et barn med adhd, og begge hadde epilepsi.  Ene har vokst i fra epilepsi mens andre vil ha resten av livet 

Vi spurte om vi foreldre burde bli utredet siden begge disse kan være arvelig. Fikk sa beskjed : Nei så lenge dere ikke har noe tegn tar vi ikke utredning. Årsak det kunne gi så store ringvirkninger at der ønsket de ikke så lenge vi ikke merket noe til det. Men er tatt genprøver av oss alle, som ikke viser noe.

I tilleg så sa legen at det kan og hoppe over ledd i familien så som han sa veldig dumt å starte utredning, vi må da ta førerkortet under utredning altså hadde rn da stått uten både jobb og mulighet å kjøre I de mnd opp til 1 år forvutredning, som kansje ikke viste noen ting.

Anonymkode: 6472a...847

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Selv om det er mye likhetstrekk mellom diagnosene, og mange har begge, så er det likevell to veldig ulike diagnoser.

Anonymkode: 78589...96b

Selvsagt er diagnosene ulike, alle diagnoser er jo det. Men det er såpass mye likhetstrekk at det noen ganger kan være vanskelig å skille høytfungerende austister og adhd´ere fra hverandre. https://www.health.harvard.edu/blog/is-it-adhd-or-autism-201510278462#:~:text=Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD,the difference between the two.

Anonymkode: 402cd...af0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ADHD og autisme er begge  nevroutviklingsforstyrrelser og begge er i stor grad arvelig. 

Faktorer kan påvirke hvilke gener som uttrykkes (også kalt epigenetikk) og derfor kan det komme til utrykk, men da er jo genene der. Genene setter grunnlaget og faktorer kan påvirke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinsiew skrev (4 timer siden):

Jepp. Jeg har aldri trengt å lete etter symptomene. Derimot har jeg jobbet så hardt for å maskere de at jeg til slutt gikk på veggen. 

Her og! Etter barn kom… Da smalt det😅

Anonymkode: 8eb16...82c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kjenner en mann med ADHD som har tre barn med samme diagnose. Han sier det er arvelig. Så det er greit å være obs på om man planlegger familie. De små blir jo ikke utredet, så plutselig har man mange diagnosebarn, om man smeller til med 3 - 4 barn 🙃

Anonymkode: 8a8c0...c0e

Det er ikke alle som burde formere seg nei og da snakker jeg ikke om de foreldrene som har ADHD…

Anonymkode: 17424...0d5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er ikke alle som burde formere seg nei og da snakker jeg ikke om de foreldrene som har ADHD…

Anonymkode: 17424...0d5

Sikter du til folk med autisme?

Endret av Kassettspiller
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kassettspiller skrev (6 minutter siden):

Sikter du til folk med autisme?

Med tanke på at du har autisme så er ikke ironi ditt sterkeste trekk, men et tips er å ikke anta det verste om alle hele tiden. Og noen ganger er det kanskje best å bare la være å kommentere.

Anonymkode: 17424...0d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Med tanke på at du har autisme så er ikke ironi ditt sterkeste trekk, men et tips er å ikke anta det verste om alle hele tiden. Og noen ganger er det kanskje best å bare la være å kommentere.

Anonymkode: 17424...0d5

*forståelse

Anonymkode: 17424...0d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Her og! Etter barn kom… Da smalt det😅

Anonymkode: 8eb16...82c

Jepp. Før gikk det, så vidt. Så endte med totalt stillstand og diagnose som 30 åring 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Med tanke på at du har autisme så er ikke ironi ditt sterkeste trekk, men et tips er å ikke anta det verste om alle hele tiden. Og noen ganger er det kanskje best å bare la være å kommentere.

Anonymkode: 17424...0d5

Var bare nysgjerrig på meningen/e du eventuelt hadde/har. Liker å høre fra andre perspektiver😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg vet om flere familier der gjerne to av tre barn har adhd/ asberger diagnose.

Har alltid en eller adhd foreldrene diagnose da?

 

Anonymkode: 10e5c...25b

De fleste får det pga arv ja!

Så foreldre eller besteforeldre har ofte det og da.

Anonymkode: 28b9f...836

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Noen synes å ha fått adhd og autisme helt på hjernen her inne. Nesten alt av Trude så kommer disse to diagnosene opp. 
Hvorfor?

For ikke lenge siden var det en sak på nyhetene der forskere hadde sett på og kommet frem til at  en bestemt type epilepsi medisiner brukt av mor under svangerskap medførte økt forekomst av adhd hos barnet. Dette skal det forskes mer på. 
Så når flere i en søskenflokk får adhd skyldes da dette arm via gener, eller skyldes det fosterlivets påvirkning fra ting mor inntar eller omgir seg med? Dette vet man ikke helt, enda. 
Slik mange knasker Paracet og Ibux for alt mulig i dag, så blir dette nye diagnoser om 10-20 år  som følgeskader etter uvettig bruk av disse pillene. 
Man vet heller ikke om der er andre faktorer i et barns miljø som påvirker. Mitt store spørsmål er om alt skal diagnostiseres som adhd, autisme og gud vet hva mere fordi noe faller utenfor normalen smale sti. 
Hvis mengden personer med adhd man kan få inntrykk av befinner seg på forumet her er reell så blir mitt spørsmål hvilkenkapasitet  har disse opptatt i utredningapparatet og hvor mange sitter og utreder alle disse hordene med adhd folk? 
Istedenfor å lete etter adhd symptomer, og utveksle sykdomstegn, hva med å lete etter friske tegn og fokusere på ikke adhd symptomer? Bytte fokus, altså? Tenk at du er frisk til det motsatte blir så grundig motbevist at du tenker du må bli frisk og jobber enda mer for et friskt liv.

Anonymkode: bcb41...fad

Hjelper lite å stikke hodet i sanden og si en ikke ser hordene av ikke-fungerende barn i dagens samfunn. Sannheten er at vi snart er et folk der alle trenger hjelp til det meste og ingen kan gi den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg vet om flere familier der gjerne to av tre barn har adhd/ asberger diagnose.

Har alltid en eller adhd foreldrene diagnose da?

 

Anonymkode: 10e5c...25b

Er ADHD arvelig? (dagbladet.no)

Et kjapt google søk ville gitt deg svaret.. 
 

Sitat

Tvilling- og adopsjonsstudier viser at genetikk spiller en betydelig rolle for utvikling av ADHD. Faktisk regner man med at genetikk kan forklare opp til 80 prosent av tilfellene.

Hvis foreldrene har symptomer, vil barna deres ha omkring 25 prosent risiko for å få ADHD.
 

Forskning tyder på at arveligheten særlig knytter seg til gener som styrer omsetningen av signalstoffet dopamin i hjernen. Dopamin betyr blant annet mye for hjernens regulering av oppmerksomhet og atferd.

Internasjonal forskning publisert i Nature Genetics identifiserte i 2018 en rekke genetiske varianter som øker risikoen for ADHD. Mange av genene har betydning for hjernens utvikling. Noen har betydning for hvordan hjernecellene kommuniserer med hverandre, mens andre har betydning for kognitive funksjoner som språk og læring.

Jo flere av disse risiko-variantene man har, jo større er ens risiko for å utvikle ADHD. Likevel kan man ha alle risiko-variantene uten å utvikle ADHD, så det er derfor tydelig at andre faktorer også spiller en rolle for utvikling av ADHD.

 

Anonymkode: 39e2d...449

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Når foreldre som aldri har følt at de har adhd problemer, får ett eller flere barn som får diagnosen, bør ikke foreldre da også utredes?

Jeg kjenner et par med 3 barn, der et av barna har tatt høy utdannelse med toppkarakterer, mens den ene har gått på spesiallinje på videregående og blitt ufør i en alder av 22, og den andre har brukt 5 år på vgs uten å bli ferdig.

Foreldrene er utdannet og i jobb, men særlig moren er veldig giret og energisk, og holder alltid på med et eller annet.

Jeg synes det er rart at ikke en av foreldrene har blitt utredet når to av tre av deres barn ikke fungerer pga adhd/ autisme?

Ts

 

Anonymkode: 10e5c...25b

Høres jo ut som mora iallefall har adhd. 

Anonymkode: 1da0e...6bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

 

Istedenfor å lete etter adhd symptomer, og utveksle sykdomstegn, hva med å lete etter friske tegn og fokusere på ikke adhd symptomer? Bytte fokus, altså? Tenk at du er frisk til det motsatte blir så grundig motbevist at du tenker du må bli frisk og jobber enda mer for et friskt liv.

Anonymkode: bcb41...fad

🤣🤣🤣🤣 jeg dør. Er du helt seriøs her eller?

Fortsatt har jeg en drøm om at folk som ikke vet så innmari mye om adhd, bare er ærlig på at de har ikke peiling,  og slutter å skrive ting på nett som kan føles for skribenten intelligent  og vitende. Her bommer du jo sååå mye på målskiven, at jeg ikke tror den målskiven finnes en gang.  

Av alle påstander om adhd, er dette på en av 10 på topp lista av feil påstand.

Foresten i mitt hode er det ingenting galt med folk med adhd. Vi bare passer litt dårlig inn i en nevrotypisk verden, som den har blitt. (Det var ikke noe problem før, for min del iallefall)

Og har du møtt en med adhd har du møtt en med adhd. På samme vis som har du møtt en person så har du møtt en person.

Oki. Jeg kommer aldri til å konme tidsnok til et møte med deg. Minst 5 minutter forsinket. Men jeg sier fra når jeg er på vei, så du vet hvor mye du må vente. 

Men du får mye annet med meg enn at jeg klarer å komme tidsnok. Og denne snutten her oppsummerer ganske kort pg godt alt annet jeg er god på enn å komme tidsnok.  Sikkert ikke for en grunn at når jeg skutter et sted, erstattes jeg med to til tre ansatte....

https://www.instagram.com/reel/C5gOnJiMZeo/?igsh=NHY3NmZtNWZ6M3Fl

Anonymkode: 1da0e...6bf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kassettspiller skrev (På 1.7.2024 den 22.08):

Var bare nysgjerrig på meningen/e du eventuelt hadde/har. Liker å høre fra andre perspektiver😊

Om det var dette du lurte på så må jeg si at spørsmålet stilte var veldig merkelig? Men med det sagt var kommentaren min skrevet med sarkasme rettet mot kommentaren siterte.

Anonymkode: 17424...0d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.7.2024 den 21.46):

Det er ikke alle som burde formere seg nei og da snakker jeg ikke om de foreldrene som har ADHD…

Anonymkode: 17424...0d5

Skjønte ikke at det var ironisk ment og det er bare å beklage. Siden det sto at det ikke var siktet til foreldre med ADHD så tenke jeg på at det kanskje var siktet til foreldre med autisme, fordi diagnosen har blitt nevn flere ganger i tråden.

 

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Om det var dette du lurte på så må jeg si at spørsmålet stilte var veldig merkelig? Men med det sagt var kommentaren min skrevet med sarkasme rettet mot kommentaren siterte.

Anonymkode: 17424...0d5

Ja, kommenterte kun fordi jeg trodde noe annet og ville høre grunnen. Det er ikke slik at jeg kommenterer for å være plagsom, men fordi jeg oppriktig trodde noe annet og ville gjerne høre på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.7.2024 den 16.54):

 Istedenfor å lete etter adhd symptomer, og utveksle sykdomstegn, hva med å lete etter friske tegn og fokusere på ikke adhd symptomer? Bytte fokus, altså? Tenk at du er frisk til det motsatte blir så grundig motbevist at du tenker du må bli frisk og jobber enda mer for et friskt liv.

Anonymkode: bcb41...fad

Ah! At jeg ikke har tenkt på det før! 

Når barna mine strever med å få med seg hva som blir sagt, ikke greier å komme i gang med skolearbeidet, eller ikke får sove på natta fordi det er fullt tivoli oppe i hodet, så skal jeg tipse dem om dette med å bare flytte fokus. 

Anonymkode: 6be52...e8e

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...