Gå til innhold

Er adhd alltid arvelig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonym395620 skrev (2 minutter siden):

Men er ADD arvelig?

I likhet med ADHD så er det i stor grad arvelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kassettspiller skrev (Akkurat nå):

I likhet med ADHD så er det i stor grad arvelig.

Bestemoren har ADD og jeg tror jeg har litt de samme tendensene som hun. Jeg og mamma har snakket sammen om jeg har ADD når jeg var liten(13/14 år). Men har ikke gjort noe med det.

Er dette noe jeg bør sjekke med legen om nå? (Har fylt 31)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonym395620 skrev (1 minutt siden):

Bestemoren har ADD og jeg tror jeg har litt de samme tendensene som hun. Jeg og mamma har snakket sammen om jeg har ADD når jeg var liten(13/14 år). Men har ikke gjort noe med det.

Er dette noe jeg bør sjekke med legen om nå? (Har fylt 31)

Hvis det påvirker deg negativt i hverdagen så ville det vært en god ide å få sjekket  det ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kassettspiller skrev (7 minutter siden):

Hvis det påvirker deg negativt i hverdagen så ville det vært en god ide å få sjekket  det ut!

Vil også legge til at hvis det skjer noe negativt knyttet til symptomene i fremtiden, så kan det være godt å ha en diagnose (om man har) på plass. Dette istedenfor å (for eksempel) slite på jobb og måtte vente månedsvis på en utredning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler ikke om at barn fødes med en ADHD-hjerne. Men de vokser opp med en forelder med ADHD og må tilpasse seg dem. 

Anonymkode: 3c130...a91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonym395620 skrev (8 timer siden):

Bestemoren har ADD og jeg tror jeg har litt de samme tendensene som hun. Jeg og mamma har snakket sammen om jeg har ADD når jeg var liten(13/14 år). Men har ikke gjort noe med det.

Er dette noe jeg bør sjekke med legen om nå? (Har fylt 31)

Nei, er ingen vits i å sjekke ut det om du fungerer på flere områder i livet. Kriteriene for diagnose er om man sliter på flere felter i livet.

Anonymkode: 3c130...a91

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ADHD og Autisme som det snakkes mye om her arvelig?
Det riktige svaret er begge deler.
De kan være arvelige og de kan være ikke arvelige avhengig av hva som er årsaken til lidelsen.

ADHD og Autisme er komplekse sykdommer som ofte kommer med flere andre lidelser og er knyttet til inflammasjon fra immunforsvaret.

Clinician Guide: Constellation of Chronic Medical Conditions Commonly Seen in Autistic & ADHD Adults

Autistic individuals have increased risk of chronic physical health conditions across the whole body

Endret av MCAS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MCAS skrev (2 timer siden):

Er ADHD og Autisme som det snakkes mye om her arvelig?
Det riktige svaret er begge deler.
De kan være arvelige og de kan være ikke arvelige avhengig av hva som er årsaken til lidelsen.

ADHD og Autisme er komplekse sykdommer som ofte kommer med flere andre lidelser og er knyttet til inflammasjon fra immunforsvaret.

Clinician Guide: Constellation of Chronic Medical Conditions Commonly Seen in Autistic & ADHD Adults

Autistic individuals have increased risk of chronic physical health conditions across the whole body

Men herregud, det er ingen SYKDOM! Homofili var også en sykdom frem til 70-tallet

Anonymkode: 3c130...a91

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Men herregud, det er ingen SYKDOM! Homofili var også en sykdom frem til 70-tallet

Anonymkode: 3c130...a91

Jeg ville aldri sammenlignet Homofili med ADHD og Autisme.
Homofili er en legning og opplagt ikke en sykdom mens ADHD og Autisme er knyttet til sykdom.
ADHD og Autisme har kanskje ikke blitt set på som en sykdom men de er knyttet til flere sykdommer.
Det forskes intensivt på ADHD og Autisme om dagen og mye tider på at inflammasjon fra immunforsvaret har skyld i både ADHD og Autisme. Leste du ikke de to artiklene jeg hadde link til?

Noen flere vitenskaplige artikler som du kan lese:
Mast cell-mediated neuroinflammation may have a role in attention deficit hyperactivity disorder (Review)
An Shen Ding Zhi Ling Alleviates Symptoms of Attention Deficit Hyperactivity Disorder via Anti-Inflammatory Effects in Spontaneous Hypertensive Rats

Mast Cells, Stress, Fear and Autism Spectrum Disorder
The mast cells - Cytokines axis in Autism Spectrum Disorder
Mast Cells in Autism Spectrum Disorder—The Enigma to Be Solved?
Autism Spectrum Disorders and Mastocytosis


Les også denne artikkelen:
Long COVID Complications in Neurodiverse Populations

Endret av MCAS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MCAS skrev (3 timer siden):

Er ADHD og Autisme som det snakkes mye om her arvelig?
Det riktige svaret er begge deler.
De kan være arvelige og de kan være ikke arvelige avhengig av hva som er årsaken til lidelsen.

ADHD og Autisme er komplekse sykdommer som ofte kommer med flere andre lidelser og er knyttet til inflammasjon fra immunforsvaret.

Clinician Guide: Constellation of Chronic Medical Conditions Commonly Seen in Autistic & ADHD Adults

Autistic individuals have increased risk of chronic physical health conditions across the whole body

Første linken har du lest helt opp-ned! Her står det tydelig at symptomer fra ulike sykdommer forverrer ADHD/Autisme dersom de er ubehandlet.

 

Den andre artikkelen viser åpenbart at dette er høna eller egget. Dersom man har inflammatoriske symptomer så er det åpenbart at det er noe mer som kan trigge folks autisme.

 

Anonymkode: 3c130...a91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Første linken har du lest helt opp-ned! Her står det tydelig at symptomer fra ulike sykdommer forverrer ADHD/Autisme dersom de er ubehandlet.

 

Den andre artikkelen viser åpenbart at dette er høna eller egget. Dersom man har inflammatoriske symptomer så er det åpenbart at det er noe mer som kan trigge folks autisme.

 

Anonymkode: 3c130...a91

Er det slik at vi ikke behøver å forske på en kur for ADHD og Autisme derfor det ikke er en sykdom?
Hvis ADHD og Autisme ikke er en sykdom så vil det ikke finnes en kur.
Vil du si at Migrene er en sykdom?

Leste du de andre linkene jeg la ved?

Les også artikelen under fra The Autism Community in Action (TACA)

Mast Cells and Autism

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.7.2024 den 16.15):

Jeg vet om flere familier der gjerne to av tre barn har adhd/ asperger diagnose.

Har alltid en eller adhd foreldrene diagnose da? 

 

Anonymkode: 10e5c...25b

Nei det er ikke alltid arvelig - og adhd og asberger er to totalt ulike typer diagnoser med helt ulike kriterier og arevlighetsgrad 

 

Anonymkode: e8bf4...4da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pappa har ADHD. Alle barna er utredet og ingen av oss har det. To fettere på denne siden har også ADHD, men ikke mødrene (søstrene til pappa).

I mannen min sin familie er det en stor opphopning på farssiden. Farfaren hans er første "ledd" med diagnose. Så kommer svigerfar og alle hans søsken, og alle barna deres igjen. 😅

Anonymkode: 4c914...ffe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MCAS skrev (49 minutter siden):

Er det slik at vi ikke behøver å forske på en kur for ADHD og Autisme derfor det ikke er en sykdom?
Hvis ADHD og Autisme ikke er en sykdom så vil det ikke finnes en kur.
Vil du si at Migrene er en sykdom?

Leste du de andre linkene jeg la ved?

Les også artikelen under fra The Autism Community in Action (TACA)

Mast Cells and Autism

ADHD og autisme er utviklingsforstyrrelser. Migrene er ikke det. 

Anonymkode: 402cd...af0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Men herregud, det er ingen SYKDOM! Homofili var også en sykdom frem til 70-tallet

Anonymkode: 3c130...a91

La oss se hva ADHD og Autisme står for.
Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD)
Autism Spectrum Disorder (ASD)

Du er enig at ADHD og Autisme er en Disorder?

Er en Disorder (lidelse) en sykdom?
Vi kan se at Disorder og Disease (sykdom) kan bli brukt omhverandre som eksemel under med link.

Mast Cell Activation Disorder (MCAD)
Mast Cell Activation Disease (MCAD)

Fra link over:
The term mast cell activation disease (MCAD) denotes a collection of disorders characterized by...


Ta en titt på linken under fra National Institutes of Health (NIH)
Disorders are different from diseases

Endret av MCAS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

MCAS skrev (5 minutter siden):

La oss se hva ADHD og Autisme står for.
Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD)
Autism Spectrum Disorder (ASD)

Du er enig at ADHD og Autisme er en Disorder?

Er en Disorder (lidelse) en sykdom?
Vi kan se at Disorder og Disease (sykdom) kan bli brukt omhverandre som eksemel under med link.

Mast Cell Activation Disorder (MCAD)
Mast Cell Activation Disease (MCAD)

Fra link over:
The term mast cell activation disease (MCAD) denotes a collection of disorders characterized by...


Ta en titt på linken under fra National Institutes of Health (NIH)
Disorders are different from diseases

Ikke heng deg opp i "disorder". Begge er utviklingsforstyrrelser fra fødsel av, og ikke en sykdom. 

Anonymkode: 402cd...af0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Ikke heng deg opp i "disorder". Begge er utviklingsforstyrrelser fra fødsel av, og ikke en sykdom. 

Anonymkode: 402cd...af0

Begge er utviklingsforstyrrelser fra tidlig alder men det betyr ikke at det ikke er en sykdom.
Det er alltid en årsak til disse utviklingsforstyrrelser de kommer ikke av seg sel uten en årsak.
Det er bra at det finnes mange forskere der ute som tror ADHD og Autisme har en årsak i inflammasjon fra immunforsvaret slik at vi en gang i fremtiden kan håpe på en kur.

Er du også en av de som sier at ME/CFS og Fibromyalgia ikke er en sykdom?

Is Autism Related to CFS and Fibromyalgia?

Endret av MCAS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke alltid arvelig. Jeg har adhd, barnet mitt har ikke det. Men det kan være arvelig.

Anonymkode: 84da5...a7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MCAS skrev (42 minutter siden):

Begge er utviklingsforstyrrelser fra tidlig alder men det betyr ikke at det ikke er en sykdom.
Det er alltid en årsak til disse utviklingsforstyrrelser de kommer ikke av seg sel uten en årsak.
Det er bra at det finnes mange forskere der ute som tror ADHD og Autisme har en årsak i inflammasjon fra immunforsvaret slik at vi en gang i fremtiden kan håpe på en kur.

Er du også en av de som sier at ME/CFS og Fibromyalgia ikke er en sykdom?

Is Autism Related to CFS and Fibromyalgia?

Årsaker: traume mot hode, fødselsskade,for tidlig fødsel, mangelfull næring hos mor under svangerskap, m.m. 
Så vil man høre mange historier om forskjellige metoder til bedring. B-12 sprøyter, vegansk kost, ikke spise sukker, ikke spise gluten, melk, carnivore diett, osv. 

Jeg har ME selv, og syns det blir latterlig å skulle sammenligne slik du gjør her. ADHD og autisme i seg selv, er ikke sykdommer. Det er tilstander. Det er ikke noe som oppstår som følge av langvarig stress, virus, osv. Downs syndrom, er heller ingen sykdom. Det betyr ikke at de med utviklingsforstyrrelser ikke har store utfordringer, som kan gjøre de syke. Men nei, det er ikke sykdommer i seg selv. 

Anonymkode: 402cd...af0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...