Gå til innhold

Er adhd alltid arvelig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet om flere familier der gjerne to av tre barn har adhd/ asberger diagnose.

Har alltid en eller adhd foreldrene diagnose da?

 

Anonymkode: 10e5c...25b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner en mann med ADHD som har tre barn med samme diagnose. Han sier det er arvelig. Så det er greit å være obs på om man planlegger familie. De små blir jo ikke utredet, så plutselig har man mange diagnosebarn, om man smeller til med 3 - 4 barn 🙃

Anonymkode: 8a8c0...c0e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alltid arvelig, og det er to ganske ulike diagnoser....

Anonymkode: 78589...96b

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kjenner en mann med ADHD som har tre barn med samme diagnose. Han sier det er arvelig. Så det er greit å være obs på om man planlegger familie. De små blir jo ikke utredet, så plutselig har man mange diagnosebarn, om man smeller til med 3 - 4 barn 🙃

Anonymkode: 8a8c0...c0e

Når foreldre som aldri har følt at de har adhd problemer, får ett eller flere barn som får diagnosen, bør ikke foreldre da også utredes?

Jeg kjenner et par med 3 barn, der et av barna har tatt høy utdannelse med toppkarakterer, mens den ene har gått på spesiallinje på videregående og blitt ufør i en alder av 22, og den andre har brukt 5 år på vgs uten å bli ferdig.

Foreldrene er utdannet og i jobb, men særlig moren er veldig giret og energisk, og holder alltid på med et eller annet.

Jeg synes det er rart at ikke en av foreldrene har blitt utredet når to av tre av deres barn ikke fungerer pga adhd/ autisme?

Ts

 

Anonymkode: 10e5c...25b

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke utredes som voksen/forelder om man fungerer greit i hverdagen. 

Anonymkode: a8cf7...e22

  • Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når foreldre som aldri har følt at de har adhd problemer, får ett eller flere barn som får diagnosen, bør ikke foreldre da også utredes?

Jeg kjenner et par med 3 barn, der et av barna har tatt høy utdannelse med toppkarakterer, mens den ene har gått på spesiallinje på videregående og blitt ufør i en alder av 22, og den andre har brukt 5 år på vgs uten å bli ferdig.

Foreldrene er utdannet og i jobb, men særlig moren er veldig giret og energisk, og holder alltid på med et eller annet.

Jeg synes det er rart at ikke en av foreldrene har blitt utredet når to av tre av deres barn ikke fungerer pga adhd/ autisme?

Ts

 

Anonymkode: 10e5c...25b

Hvorfor må foreldrene utredes hvis de ikke føler det er en utfordring i deres hverdag?

Anonymkode: 78589...96b

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg vet om flere familier der gjerne to av tre barn har adhd/ asberger diagnose.

Har alltid en eller adhd foreldrene diagnose da?

 

Anonymkode: 10e5c...25b

Selvsagt er det arvelig, alt er arvelig.

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er adhd? Det er ingen hjerneskade som noen hevder. Kun en konstruert boks med symptomer som man har bestemt skal være innenfor adhd paraplyen. Har du mange nok av de, får du diagnosen. Men vi lærer av våre foreldre og miljø går fort like mye i arv som gener... 🙃

Anonymkode: 92ae0...d6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 20% sjanse for å få adhd om en av foreldrene har det, mot rundt 5% om ingen av foreldrene har det. Man kan altså fint få adhd uten at noen av foreldrene har det, og det er størst sjanse for at en forelder med adhd ikke gir dette videre til barnet.

Anonymkode: 28b6f...202

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Når foreldre som aldri har følt at de har adhd problemer, får ett eller flere barn som får diagnosen, bør ikke foreldre da også utredes?

Jeg kjenner et par med 3 barn, der et av barna har tatt høy utdannelse med toppkarakterer, mens den ene har gått på spesiallinje på videregående og blitt ufør i en alder av 22, og den andre har brukt 5 år på vgs uten å bli ferdig.

Foreldrene er utdannet og i jobb, men særlig moren er veldig giret og energisk, og holder alltid på med et eller annet.

Jeg synes det er rart at ikke en av foreldrene har blitt utredet når to av tre av deres barn ikke fungerer pga adhd/ autisme?

Ts

 

Anonymkode: 10e5c...25b

Jeg fikk et barn med autisme uten at det var noen kjente tilfeller i familien. Det betyr ikke nødvendigvis at det ikke er autisme i familien, men at det ikke er oppdaget. 
Vi har fortsatt ikke utredet hele slekta for å finne ut hvor det kom fra, det er ikke nødvendig å utrede for en diagnose dersom man fungerer fint. Ingen holdepunkt for å utrede foresatte for adhd bare fordi barna har det. 

Anonymkode: d50a7...ca5

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen synes å ha fått adhd og autisme helt på hjernen her inne. Nesten alt av Trude så kommer disse to diagnosene opp. 
Hvorfor?

For ikke lenge siden var det en sak på nyhetene der forskere hadde sett på og kommet frem til at  en bestemt type epilepsi medisiner brukt av mor under svangerskap medførte økt forekomst av adhd hos barnet. Dette skal det forskes mer på. 
Så når flere i en søskenflokk får adhd skyldes da dette arm via gener, eller skyldes det fosterlivets påvirkning fra ting mor inntar eller omgir seg med? Dette vet man ikke helt, enda. 
Slik mange knasker Paracet og Ibux for alt mulig i dag, så blir dette nye diagnoser om 10-20 år  som følgeskader etter uvettig bruk av disse pillene. 
Man vet heller ikke om der er andre faktorer i et barns miljø som påvirker. Mitt store spørsmål er om alt skal diagnostiseres som adhd, autisme og gud vet hva mere fordi noe faller utenfor normalen smale sti. 
Hvis mengden personer med adhd man kan få inntrykk av befinner seg på forumet her er reell så blir mitt spørsmål hvilkenkapasitet  har disse opptatt i utredningapparatet og hvor mange sitter og utreder alle disse hordene med adhd folk? 
Istedenfor å lete etter adhd symptomer, og utveksle sykdomstegn, hva med å lete etter friske tegn og fokusere på ikke adhd symptomer? Bytte fokus, altså? Tenk at du er frisk til det motsatte blir så grundig motbevist at du tenker du må bli frisk og jobber enda mer for et friskt liv.

Anonymkode: bcb41...fad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det strides om det. 

Forskere mener at adhd alltid er arvelig, i den forstand at hvis et barn får adhd kan man gå tilbake noen ledd og se likheter i eldre generasjoner. Men det betyr ikke at alle arver det! 

Mange av symptomene som «hører» til adhd/autisme er trekk som går igjen i mange diagnoser og ikke minst er vanlige personlighetstrekk. Det sies at traumer kan gi samme problematikk, og at slag mot hode kan gi hjerneskader som kanskje kan gi noen lignende symptomer. Men det er først og fremst genetisk! Så kan man jo argumentere for og imot når det kommer til at miljø kan både forsterke og forminske symptomer pga. hvordan man vokser opp og lignende. Barn med høy iq, stabil hjemmesituasjon og null lærevansker som tilleggsdiagnose vil f.eks. sannsynligvis bli diagnostisert senere enn barn i familier med foreldre som har mye og tydelige adhd-symptomer selv (naturligvis). 

Men i en familie hvor mor eller far har adhd, kan noen barn arve adhd og andre ikke. Jeg er den første diagnostiserte i min familie, men ganske sikker på hvem jeg har arvet det fra😆 Og det er også alle andre i nær familie! Mine søsken har ikke samme problematikk😊

 

Anonymkode: 8eb16...82c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg vet om flere familier der gjerne to av tre barn har adhd/ asberger diagnose.

Har alltid en eller adhd foreldrene diagnose da?

 

Anonymkode: 10e5c...25b

Nei, det er ikke nødvendig at foreldrene har det, men det ligger ofte til familien

Anonymkode: 22928...3b1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

32 minutter siden, AnonymBruker said:

Når foreldre som aldri har følt at de har adhd problemer, får ett eller flere barn som får diagnosen, bør ikke foreldre da også utredes?

Jeg kjenner et par med 3 barn, der et av barna har tatt høy utdannelse med toppkarakterer, mens den ene har gått på spesiallinje på videregående og blitt ufør i en alder av 22, og den andre har brukt 5 år på vgs uten å bli ferdig.

Foreldrene er utdannet og i jobb, men særlig moren er veldig giret og energisk, og holder alltid på med et eller annet.

Jeg synes det er rart at ikke en av foreldrene har blitt utredet når to av tre av deres barn ikke fungerer pga adhd/ autisme?

Ts

 

Anonymkode: 10e5c...25b

Om de aldri har følt på det, så nei da trenger de ikke utredes. Om de derimot har slitt eller føler seg igjen i diagnosebeskrivelsene ka  det være greit med utredening

Anonymkode: 22928...3b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Noen synes å ha fått adhd og autisme helt på hjernen her inne. Nesten alt av Trude så kommer disse to diagnosene opp. 
Hvorfor?

For ikke lenge siden var det en sak på nyhetene der forskere hadde sett på og kommet frem til at  en bestemt type epilepsi medisiner brukt av mor under svangerskap medførte økt forekomst av adhd hos barnet. Dette skal det forskes mer på. 
Så når flere i en søskenflokk får adhd skyldes da dette arm via gener, eller skyldes det fosterlivets påvirkning fra ting mor inntar eller omgir seg med? Dette vet man ikke helt, enda. 
Slik mange knasker Paracet og Ibux for alt mulig i dag, så blir dette nye diagnoser om 10-20 år  som følgeskader etter uvettig bruk av disse pillene. 
Man vet heller ikke om der er andre faktorer i et barns miljø som påvirker. Mitt store spørsmål er om alt skal diagnostiseres som adhd, autisme og gud vet hva mere fordi noe faller utenfor normalen smale sti. 
Hvis mengden personer med adhd man kan få inntrykk av befinner seg på forumet her er reell så blir mitt spørsmål hvilkenkapasitet  har disse opptatt i utredningapparatet og hvor mange sitter og utreder alle disse hordene med adhd folk? 
Istedenfor å lete etter adhd symptomer, og utveksle sykdomstegn, hva med å lete etter friske tegn og fokusere på ikke adhd symptomer? Bytte fokus, altså? Tenk at du er frisk til det motsatte blir så grundig motbevist at du tenker du må bli frisk og jobber enda mer for et friskt liv.

Anonymkode: bcb41...fad

Å få en adhd diagnose er ikke lett. Det er mange runder i helsevesenet og ganske sikkert årevis med utredning for andre ting i forkant, både fysiske og psykiske. 

Jeg har tatt alt av blodprøver som er mulig mange ganger, blitt utredet for ME, kroppslige smerter i hopetall, depresjon, spiseforstyrrelse og div. over flere år før jeg fikk en adhd-diagnose. Ble også først avvist av systemet fordi jeg har en utdanning og sto i jobb den gangen (noe som sier mye om kunnskapsbrist og forhåndsdømming av adhd i systemet). 
 

«Alt» er symptomer på adhd omtrent. Det er hvor mye problematikken påvirker deg, som har noe å si for om du har adhd eller ikke. Du må ha så mye problemer på jobb, skole og sosialt at du ikke fungerer optimalt eller på nivå med andre. Det betyr at hvis du ikke får hjelp, vil livet bli vanskelig. 
 

Når man får diagnosen, er fokus å jobbe med seg selv + medisinering! Medisin er ikke løsning på alt, og det er mye fokus på at man må gjøre jobben selv. Så de som får adhd blir ofte dårligere med en gang, for så å bli friskere på sikt når de har fått ting på plass. Skulle ønske at jeg levde nå som 20-åring og så alt om adhd overalt! Da ville jeg spart meg for mange, mange år med vansker…. 
 

Og du skal være glad de opptar helseapparatet når de utredes for adhd i de tilfellene det er det. Ellers ville de som meg surret rundt i alle andre deler av apparatet, hvor de egentlig ikke hadde noe å gjøre. Da blir det hvertfall tregt…. Alle som har adhd må vente på time og hjelp hos dps som alle andre som sliter med noe som må inn der! Med mindre de går privat.

Og de fleste som går inn for adhd, får ikke diagnosen har jeg hørt. Enten blir de avvist med bakgrunn i søknad fra fastlege, eller så blir de utredet og får enten noe annet eller beskjed om at de ikke har adhd.  

Anonymkode: 8eb16...82c

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Noen synes å ha fått adhd og autisme helt på hjernen her inne. Nesten alt av Trude så kommer disse to diagnosene opp. 
Hvorfor?

For ikke lenge siden var det en sak på nyhetene der forskere hadde sett på og kommet frem til at  en bestemt type epilepsi medisiner brukt av mor under svangerskap medførte økt forekomst av adhd hos barnet. Dette skal det forskes mer på. 
Så når flere i en søskenflokk får adhd skyldes da dette arm via gener, eller skyldes det fosterlivets påvirkning fra ting mor inntar eller omgir seg med? Dette vet man ikke helt, enda. 
Slik mange knasker Paracet og Ibux for alt mulig i dag, så blir dette nye diagnoser om 10-20 år  som følgeskader etter uvettig bruk av disse pillene. 
Man vet heller ikke om der er andre faktorer i et barns miljø som påvirker. Mitt store spørsmål er om alt skal diagnostiseres som adhd, autisme og gud vet hva mere fordi noe faller utenfor normalen smale sti. 
Hvis mengden personer med adhd man kan få inntrykk av befinner seg på forumet her er reell så blir mitt spørsmål hvilkenkapasitet  har disse opptatt i utredningapparatet og hvor mange sitter og utreder alle disse hordene med adhd folk? 
Istedenfor å lete etter adhd symptomer, og utveksle sykdomstegn, hva med å lete etter friske tegn og fokusere på ikke adhd symptomer? Bytte fokus, altså? Tenk at du er frisk til det motsatte blir så grundig motbevist at du tenker du må bli frisk og jobber enda mer for et friskt liv.

Anonymkode: bcb41...fad

Hvis du tror vi med ADHD trenger å lete etter symptomene våre, tar du smertelig feil. Dette siste avsnittet forteller så sinnsykt godt at fu ikke har peiling på hva du babler om. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sinsiew skrev (Akkurat nå):

Hvis du tror vi med ADHD trenger å lete etter symptomene våre, tar du smertelig feil. Dette siste avsnittet forteller så sinnsykt godt at fu ikke har peiling på hva du babler om. 

Enig med deg. Folk forstår ikke at vi jobber så lenge og hardt for å unngå symptomene at vi blir syke av det… Da tar det så over at alt går i grus, og først da får mange av oss hjelp. Så enkelt er det😅

Anonymkode: 8eb16...82c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Enig med deg. Folk forstår ikke at vi jobber så lenge og hardt for å unngå symptomene at vi blir syke av det… Da tar det så over at alt går i grus, og først da får mange av oss hjelp. Så enkelt er det😅

Anonymkode: 8eb16...82c

Jepp. Jeg har aldri trengt å lete etter symptomene. Derimot har jeg jobbet så hardt for å maskere de at jeg til slutt gikk på veggen. 

Endret av Sinsiew
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg vet om flere familier der gjerne to av tre barn har adhd/ asberger diagnose.

Har alltid en eller adhd foreldrene diagnose da?

 

Anonymkode: 10e5c...25b

Min søster arvet disse diagnosene fra mors gener. Jeg arvet de ikke. 

Anonymkode: ace37...efe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Det er ikke alltid arvelig, og det er to ganske ulike diagnoser....

Anonymkode: 78589...96b

Nei, det er faktisk mye likhetstrekk med adhd og asperger. Og ikke så uvanlig å ha begge diagnosene. Ingen av mine foreldre har adhd, men onkel har, og bestefar hadde garantert (udiagnosert). Så det kan hoppe over et ledd. 

 

Anonymkode: 402cd...af0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...