Gå til innhold

Er det mange med autisme som blir feildiagnostisert med ustabil pf?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En jeg kjenner har hatt ustabil emosjonell pf i over 20 år. Etter at hun ble innlagt en lengre periode og gått gjennom utredning for adha, konkluderte de med Asperger.

Kan symptomene lett forveksles? Er det overlapp slik at noen kam ha begge diagnosene?

Anonymkode: 2d18a...680

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ble feil diagnostiert med unnvikende personlighetsforstyrrelse, og sosial angst. Fikk i hvert fall beskjed om at jeg ikke kunne ha både personlighets forstyrrelsen og aspergers, men psykologen og spesialist kom frem til at det var aspergers. Så... Usikker.

Anonymkode: 536d2...810

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på overlapping av symptomer, mangelfull kunnskap og forskjellige presentasjoner av autisme så hadde det gitt mening om det er tilfellet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble feildiagnostisert med unnvikende personlighetsforstyrrelse før jeg ble utredet for Asperger diagnosen. 

Anonymkode: aceba...997

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min antagelse er at det handler om at for 20 år siden var det for lite fokus på asperger/autisme, pluss at det settes for raskt diagnosen ustabil pf på unge kvinner. 

Anonymkode: 20908...c0e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Min antagelse er at det handler om at for 20 år siden var det for lite fokus på asperger/autisme, pluss at det settes for raskt diagnosen ustabil pf på unge kvinner. 

Anonymkode: 20908...c0e

Kan det som de kaller meltdown"  forveksles med sinneutbrudd som ofte er tilfelle hos personer med ustabil emosjonell pf? Ofte utløst av det andre vil omtale som bagateller.

Og kan svarthvitt tenkning hos ustabil pf også være en autistisk greie hvor de blir veldig rigide og urimelige? Hun jeg kjenner skulle organisere en gåtur i marka. Da vi andre ville ta med badetøy for å ta en dukkert ble hun så sint at hun avlyste hele turen. For det var ikke en del av planen. 

 

 

Anonymkode: 2d18a...680

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan det som de kaller meltdown"  forveksles med sinneutbrudd som ofte er tilfelle hos personer med ustabil emosjonell pf? Ofte utløst av det andre vil omtale som bagateller.

Og kan svarthvitt tenkning hos ustabil pf også være en autistisk greie hvor de blir veldig rigide og urimelige? Hun jeg kjenner skulle organisere en gåtur i marka. Da vi andre ville ta med badetøy for å ta en dukkert ble hun så sint at hun avlyste hele turen. For det var ikke en del av planen. 

 

 

Anonymkode: 2d18a...680

Jepp! 

Anonymkode: 20908...c0e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...