Gå til innhold

Hjelpe/motivere kjæreste med vekttap


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min kjæreste har ytret ønske om å slanke seg lenge, og jeg har lovet å hjelpe og støtte henne. Vi snakker fedme, så det er ikke snakk om å ta av noen få kg for utseende.

Det er jeg som står for matlaging, så jeg prøver å lage litt sunnere mat, for selv om hun så klart velger hvor mye hun spiser, så er jeg vel litt medskyldig med at jeg ofte har laget god mat som er vanskelig å stoppe etter anbefalt kaloriinntak. 

Det er en ting jeg har lagt merke til hvor hun tydeligvis ikke har så stor selvinnsikt, hun tror hun spiser lite, og klager på at det er tilnærmet umulig for henne, men jeg ser jo at hun ofte spiser større middagsporsjoner enn hva jeg gjør, og jeg er en mann på nesten 190cm. Hvordan i all verden er det mulig få henne til å innse at hun spiser mye mer kalorier enn hun tror, uten å fornærme henne? 

Det er en kjent problemstilling at overvektige ofte spiser mer enn de tror, og undervektig ofte mindre enn de tror, men å innse dette må kanskje komme fra en selv? 

Hvordan ville dere gått frem? Begynner å bli bekymret for helsen hennes, og frustrerende å se hun spiser så mye mer enn hun innser selv uten å helt vite hvordan jeg skal ta den praten

Anonymkode: 4ee85...d8c

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde sagt det som det er. At hun faktisk spiser altfor store porsjoner. Ingenting å pakke inn, syns jeg, når dere allerede har hatt samtalen om at hun burde/skal gå ned i vekt:)

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn keto oppskrifter. Mat med masse fett gir metthetsfølelse. Det finst noe som heter å være protein og fett sulten. Forklarer ganske mye hvorfor noen er overvektige. De eter ikke som regel  akkurat salat med Kylling i olivenolje og fetaost. 🧐

Foresten, det går an å gå på keto/lav karbo uten å være i ketose. Men dere kan ha lav karbo 5 dager i uken og kose dere med stekt ris eller husmannskost i helgene — til og med ha pizza og litt snobb in i mellom men ikke hver helg.  🤭

Anonymkode: b741b...8f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Min kjæreste har ytret ønske om å slanke seg lenge, og jeg har lovet å hjelpe og støtte henne. Vi snakker fedme, så det er ikke snakk om å ta av noen få kg for utseende.

Det er jeg som står for matlaging, så jeg prøver å lage litt sunnere mat, for selv om hun så klart velger hvor mye hun spiser, så er jeg vel litt medskyldig med at jeg ofte har laget god mat som er vanskelig å stoppe etter anbefalt kaloriinntak. 

Det er en ting jeg har lagt merke til hvor hun tydeligvis ikke har så stor selvinnsikt, hun tror hun spiser lite, og klager på at det er tilnærmet umulig for henne, men jeg ser jo at hun ofte spiser større middagsporsjoner enn hva jeg gjør, og jeg er en mann på nesten 190cm. Hvordan i all verden er det mulig få henne til å innse at hun spiser mye mer kalorier enn hun tror, uten å fornærme henne? 

Det er en kjent problemstilling at overvektige ofte spiser mer enn de tror, og undervektig ofte mindre enn de tror, men å innse dette må kanskje komme fra en selv? 

Hvordan ville dere gått frem? Begynner å bli bekymret for helsen hennes, og frustrerende å se hun spiser så mye mer enn hun innser selv uten å helt vite hvordan jeg skal ta den praten

Anonymkode: 4ee85...d8c

Lag sunne måltider. Ikke plasser det på bordet, men lage nok til to å legge det på hver sin tallerken. Sette frem jordbær og oppdelt frukt på helg som lørdagskos. Prøv å få inn daglige turer der dere gjerne går ilag. Kjøp hver sin motivasjonsflaske sånn dere får i dere nok vann. 

Anonymkode: a38dd...612

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag mindre mat og server posjons-størrelser, litt mer til deg eller likt, os sørg for at det bare er igjen salat eller grønnsaker til 2. servering… 

meld på Vektklubb eller noe? Som sier hvor store opsjoner man skal ha.

Dropp å lage pasta/poteter som tilbehør, lag bare salat og grønnsaker i stedet

 

Anonymkode: ca548...eac

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samboeren min fikk tidenes ahaopplevelse når vi begynte med adams. Da hadde han ikke noe annet valg enn å ta en velregulert porsjon, og han var jo enig i at det var nok når han leste næringsinnholdet. Om han ennå var sulten etterpå var avtalen at han kunne ta seg knekkebrød med salami eller leverpostei. Tror han demonstrativt lagde seg knekkebrød en gang, og så gikk det bedre etter det 🙂

Anonymkode: 00146...c9b

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk en kalori-app og registrer måltidene. Da ser man kjapt hvor mye kalorier det er man spiser. Man kan fint gå ned i vekt på helt normal mat bare man begrenser mengden. Hun er veldig heldig som har deg til å hjelpe seg!

Anonymkode: 36092...232

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk mindre fat og skåler. Da får man mindre porsjon samtidig som fatet eller skålen ser full ut. Bedre å spise en mindre porsjon og så får man tid til å vurdere etterpå om man skal forsyne seg igjen eller la være :)

Anonymkode: 133ed...48c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva spiser hun utenom måltider da? Man utvikler ikke fedme av litt for store middagsporsjoner. Da er det gjerne småspising innimellom måltidene, kanskje snacks og godteri, drikkbare kalorier som brus og iskaffe. Hun må nok ta litt tak i akkurat det selv :)

Anonymkode: 4a6db...84d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...