Gå til innhold

Skøyen-drapet Podcast


Smos1

Anbefalte innlegg

Jeg lytter til denne nå og husker saken godt.
Vegard Bjerck ble knivdrept i sitt eget garasjeanlegg på Skøyen på i et tidsrom på under 10 minutter. Ingen ble observert forlate garasjeanlegget ut hovedinngangen etter Bjerck ble funnet, men garasjeanlegget hadde også egne dører beboere i borettslaget kunne benytte seg av med nøkkel.

En vellykket familiefar blir pågrepet etter at han blir tatt på fersken i å ripe opp biler i samme garasjeanlegg. Oppriping av biler som stod feilparkert hadde vært et gjentagende problem og mysterium for beboerne også før drapet. Politiets hovedteori blir da at Vegard Bjerck tok mannen på fersken i det han ripet opp biler i anlegget og at han ble drept i affekt.

Podcasten er  laget av Thomas som mener mannen politiet siktet Jean-Christopher ble utsatt for justismord. Jean-Kristophe stiller selv opp i podcasten med eget (for)navn og vi får høre både avhør gjort av politi både av han og familien. 
 

Jeg er ikke ferdig med podcasten enda, men så langt er jeg overbevist om at Jean Christophe står bak drapet på Vegard Bjerck i garasjen på Hoff tilbake i 2008.

Er det flere som har hørt podcasten og husker saken ? Hva er deres inntrykk ? Tror dere saken blir løst ? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

FruLine skrev (2 timer siden):

Det var vel tidsvinduet som var såpass tvilsomt her.

Selve drapet må ha skjedd ila 4 minutter, før det kom vitner til stedet. Nettopp derfor var det sannsynlig at det var en beboer som hadde nøkler til å låse seg ut en av beboer-utgangene.

det ble oppdaget at siktende hadde hatt en meldings-korrespondanse med jobben 10 minutter før og 10 minutter etter drapet ble utført, men dette mente datakyndige kunne være manipulerte digitale spor som siktede kunne være i stand til å manipulere - han var selv svært datakyndig.

jeg syns også det er rart at podcasten bevisst har valgt å utelate at det ble oppdaget en bil som var nyoppskrapet i garasjeanlegget dagen etter drapet skjedde. Dersom dette skjedde i forbindelse med drapet er det naturlig å tenke at garasjeanlegget ble sperret av pga drapet og at det derfor  ikke ble oppdaget før dagen etter når beboere hadde tilgang til garasjen igjen. Dette stod i mediene den gangen; så jeg syns det er påfallende at podcasten bevisst ikke tar det med.

De sier også at det er normalt for franskmenn å ripe opp biler når de blir sint, for franskmenn har så behov for å «si ifra» når de mener ting blir gjort feil. Altså hva ? 
De fant også en fruktkniv hjemme hos Jean-Christophe som en tysk spesialist mente var 99% sikkert drapsvåpenet basert på mønster på knivbladet, men ettersom kona hadde «gjentatte ganger» slipt den samme fruktkniven (hvor ofte trengs en fruktkkniv å bli slipt?) mente forsvareren at det ikke kunne være riktig. 
I tillegg var mønsteret den tyske spesialisten hadde funnet på avdødes kropp så små på innsiden, at det dessverre ikke lot seg ta bilder av det.

jeg er ganske sikker på at de tok riktig mann den gang, men ikke fikk sikret nok bevis til å få han domfelt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smos1 skrev (1 time siden):

Selve drapet må ha skjedd ila 4 minutter, før det kom vitner til stedet. Nettopp derfor var det sannsynlig at det var en beboer som hadde nøkler til å låse seg ut en av beboer-utgangene.

det ble oppdaget at siktende hadde hatt en meldings-korrespondanse med jobben 10 minutter før og 10 minutter etter drapet ble utført, men dette mente datakyndige kunne være manipulerte digitale spor som siktede kunne være i stand til å manipulere - han var selv svært datakyndig.

jeg syns også det er rart at podcasten bevisst har valgt å utelate at det ble oppdaget en bil som var nyoppskrapet i garasjeanlegget dagen etter drapet skjedde. Dersom dette skjedde i forbindelse med drapet er det naturlig å tenke at garasjeanlegget ble sperret av pga drapet og at det derfor  ikke ble oppdaget før dagen etter når beboere hadde tilgang til garasjen igjen. Dette stod i mediene den gangen; så jeg syns det er påfallende at podcasten bevisst ikke tar det med.

De sier også at det er normalt for franskmenn å ripe opp biler når de blir sint, for franskmenn har så behov for å «si ifra» når de mener ting blir gjort feil. Altså hva ? 
De fant også en fruktkniv hjemme hos Jean-Christophe som en tysk spesialist mente var 99% sikkert drapsvåpenet basert på mønster på knivbladet, men ettersom kona hadde «gjentatte ganger» slipt den samme fruktkniven (hvor ofte trengs en fruktkkniv å bli slipt?) mente forsvareren at det ikke kunne være riktig. 
I tillegg var mønsteret den tyske spesialisten hadde funnet på avdødes kropp så små på innsiden, at det dessverre ikke lot seg ta bilder av det.

jeg er ganske sikker på at de tok riktig mann den gang, men ikke fikk sikret nok bevis til å få han domfelt. 

Hva skulle være motivet for drapet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FruLine skrev (3 timer siden):

Hva skulle være motivet for drapet?

At han, en vellykket forretningsmann, familiefar og direktør (tror jeg han var) ble tatt på fersken i å ripe opp bilene til naboene. Dette hadde vært et gjentagende problem i nabolaget.

jeg ser for meg at han der og da så det som katastrofe at det skulle komme ut at det var han som stod bak herværket og jeg tror det er derfor familien hans nå stiller opp i podcasten og sier at «alle» franskmenn riper opp biler så det «umulig» kunne være det som er alibiet.. 

hva tenker du, høres det sannsynlig ut ?

Endret av Smos1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smos1 skrev (6 timer siden):

 

jeg syns også det er rart at podcasten bevisst har valgt å utelate at det ble oppdaget en bil som var nyoppskrapet i garasjeanlegget dagen etter drapet skjedde.

Først: Takk for gode og saklige innlegg. Etter å ha hørt alle de 7 episodene tror jeg JC er uskyldig. Jeg mener at selve tiltalen og rettssaken var et justismord pga. manglende bevis. Jeg har trodd det samme som deg i alle disse årene, så jeg er ikke uten forståelse.

JC skrapet opp bilene veldig diskre. Kan man da være sikker på at en bil var nylig oppskrapet? Jeg har lett etter en avis-link som beviser denne påstanden, men ikke funnet noe. Husker ikke om de første episodene omtaler dette. Mitt inntrykk av metodikken til JC var at bileier ikke skulle oppdage at bilen var ripet opp. Derfor finner jeg det vanskelig å forstå at han trengte en kniv for å utføre dette. Hvorfor en lang kniv istedenfor nøkkelknipe? Makes little sense. Videre brukte gjerningsmannen hansker. Hvorfor dra nedi kjelleren med kniv og hansker, istedenfor en nøkkel og uten hansker? Da nevner jeg ikke engang alibiet i form av døtrene eller databeviset.

Det er også snakk om en gjerningsmann som har fiklet med lommeboken til Vegard. Gjerningsmannen har snudd liket og fjernet penger og visittkort med hansker. Dette for meg virker som et planlagt drap og ikke den spontane reaksjonen Politiet mener det var. Det høres ut som en gjerningsmann som har ventet på sitt offer og vært veldig målrettet. Såklart utelukker ikke det noen i teorien, men jeg får det ikke til å gå ihop med Poliets hovedhypotese om motiv.

Videre synes jeg Podcasten i episode 7 lanserte en alternativ gjerningsmann med hvit varebil som hadde et sjalusimotiv, som høres mye mer logisk ut. Det er dog ikke logisk at en slik gjerningsmann skal konfrontere Vegard på dagtid. Garasjen var heller ikke veldig lett å komme inn til. Men selve garasjeanlegget på Hofftunet virker jo som et ganske åpent sted tross porten. Vegard sa jo at han følte seg overvåket til venner og bekjente før drapet, så dette er langt ifra utenkelig.

Vi har lært av Baneheia og Tengs at skal et justismord skje, holder det ikke at Politiet får tunnelsyn. Det må også være en person som oppfører seg mistenkelig. Fetteren var litt mistenkelig. Viggo var veldig mistenkelig og JC også mistenkelig. Men mange mistenkelige mennesker er uskyldige og det mener jeg har skjedd her. Men jeg tror vi alle har blitt mistenkeliggjort for noe vi ikke har gjort, hvor vi bare tilfeldigvis var på feil sted. Jeg frykter det har skjedd her.

Sikker er jeg selvsagt ikke på noe, men jeg mener Podcasten belyser viktige problemstillinger. Jeg er utrolig nysgjerrig på ivaretakelsen av biologisk materiale i denne saken. Har det vært ivaretatt godt nok? Gjerningsmannen kan ha etterlatt DNA da han trengte kniven inn. Jeg håper media får frem dette og at jeg håper og tror JC får en unnskyldning fra Oslo-Politiet. Svein Holden burde litt i skammekroken, fordi fruktkniv-beviset virker syltynt når man hører på den podcast-episoden. Tyske eksperten kan ikke redegjøre for sin metode...

,

 

Endret av totti_1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Smos1 skrev (9 timer siden):

At han, en vellykket forretningsmann, familiefar og direktør (tror jeg han var) ble tatt på fersken i å ripe opp bilene til naboene. Dette hadde vært et gjentagende problem i nabolaget.

jeg ser for meg at han der og da så det som katastrofe at det skulle komme ut at det var han som stod bak herværket og jeg tror det er derfor familien hans nå stiller opp i podcasten og sier at «alle» franskmenn riper opp biler så det «umulig» kunne være det som er alibiet.. 

hva tenker du, høres det sannsynlig ut ?

Drepe noen for å slippe unna å bli oppdaget for hærverk...tvilsomt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte også at det kunne vært JC.

En vellykket familiefar med en viktig stilling. 

JC hadde mye å tape om det ble kjent i blokka at han var den som ripet opp bilene i garasjen. Han som var så godt likt, hadde en bra jobb, perfekt på alle måter. Naboene ville gått mot han, kanskje ville de politianmeldt han og han risikerte å miste jobben pga det. Fasaden ville rakne. 
 

Hva ville naboer, ansatte, familie og venner tenke om han hvis dette ble kjent? Den skammen. Krise for en som er opptatt av å holde på fasaden. 
 

Folk har tatt selvmord eller tatt liv for handlinger føler skam over. Da gjør man alt for å skjule sannheten. 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...