Gå til innhold

Sparekonto for barn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Sparepenger for barn. 

Jeg er så sykt hysterisk når det kommer til risiko med penger. Skal spare i 14 år til. Muligens litt lengre dersom vi har råd til det.

Det er ikke slik at dnb eller sparebank1, plutselig kan bli konkurs så vi mister pengene? Er de 100% trygge på sparekontoer for barn? Hva med BSU?

Hva er best å spare i?

Er det slik at de får fri tilgang til pengene når de er 18? Eller kan jeg skrive inn en erklæring på at de må vente til de kjøper sin første bolig med å få alle pengene?

Noen kjøper jo bolig som 19-20 åring, og noen 30, men havner de skeivt ut i livet og får fri tilgang på en stor sum penger er det også skummelt. Noen som har peiling?

Ser også at dnb kun har 4,25% i rente så er kanskje lurt å begynne med BSU?

Anonymkode: d2019...073

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Pengene opp til en sum (tror et par mill) er forsikret i bank.

Å bruke opp bsu nå er en enorm bjørnetjeneste med mindre de er i arbeid og skatter. Da tar du fra dem muligheten for å få gode fradrag seinere. Med så god tidshorisont ville jeg satset på global index fond.

Anonymkode: 45d62...275

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om kontoen står i barnets navn får de tilgang til den når de blir 18. Du har ingen styringsrett over hva de bruker sine egne penger på. Da må du spare i ditt eget navn eller sette de i bsu, men da går de som den over skriver glipp av fordelene.

Vi har halvparten i Sp1 Spink Sparekonto og Dnb Barnefond, så de får en grei sum på 40-50 000 hver nå de blir 18, i tillegg til det de evt sparer selv. Kommer til å gi de litt råd om bruk av pengene, men om de velger en heisatur til Australia, et friår eller å bruke det på bolig er helt opp til de. Alt kan være like vel anvente penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

BSU ville jeg ikke spart i, dette er skattefritt om du har skattbar inntekt så det er noe de selv bør begynne med når de blir voksne, det er jo begrenset hvor mye du kan spare i BSU(300k tror jeg?)

Myndigheten kan vel og ta kontroll over pengene etter du har spart et viss beløp frem til de er 18 så det er viktig å notere seg.

Selv spare jeg i aksjefond i mitt eget navn, da har jeg full kontroll over at pengene går til det de skal.

Anonymkode: 47ce1...81b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Å bruke opp bsu nå er en enorm bjørnetjeneste med mindre de er i arbeid og skatter. Da tar du fra dem muligheten for å få gode fradrag seinere. Med så god tidshorisont ville jeg satset på global index fond.

Det med å « ta fra dem 5000 skattefrie kr pr år « går opp i opp med at de ville fått 20400kr i renter hvert år, tror kanskje de tjener litt mer på sistnevnte eller blingser jeg med noe? 🤔 Jeg hadde klart å fylt opp kontoene dems til 300 000 på 14 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hvor trygt er global index fond? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Hensatt skrev (18 minutter siden):

Om kontoen står i barnets navn får de tilgang til den når de blir 18. Du har ingen styringsrett over hva de bruker sine egne penger på. Da må du spare i ditt eget navn eller sette de i bsu, men da går de som den over skriver glipp av fordelene.

Vi har halvparten i Sp1 Spink Sparekonto og Dnb Barnefond, så de får en grei sum på 40-50 000 hver nå de blir 18, i tillegg til det de evt sparer selv. Kommer til å gi de litt råd om bruk av pengene, men om de velger en heisatur til Australia, et friår eller å bruke det på bolig er helt opp til de. Alt kan være like vel anvente penger.

Mangler det en null i summen der eller sparer dere veldig lite i året, eller har veldig dårlig rente og avkastning?

Anonymkode: d1da0...7ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hensatt skrev (23 minutter siden):

«Den fordelen» de  går glipp av er vel bare 5000 skattefrie kr pr år? Da føler jeg å motta 20000 i renter pr år fra de har 300 000 inne på konto er mer lønnsomt for dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mangler det en null i summen der eller sparer dere veldig lite i året, eller har veldig dårlig rente og avkastning?

Det er ikke alle som har råd til å spare masse. Dyrt med barn, spesielt i dag. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

«Den fordelen» de  går glipp av er vel bare 5000 skattefrie kr pr år? Da føler jeg å motta 20000 i renter pr år fra de har 300 000 inne på konto er mer lønnsomt for dem. 

Du må jo ikke ha pengene på BSU for å få god rente. 

Anonymkode: 97b4e...7f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Med et så langt perspektiv vil det rent økonomisk være langt lurere å spare i fond. Så antar jeg at det er uaktuelt når du sier du er "sykt hysterisk når det kommer til risiko med penger", men det vil etter all sannsynlighet gi dem langt mer penger enn å spare på sparekonto vil gjøre. Over så mye som 14 år vil risikoen forbundet med å spare i et bredt indeksfond være helt minimal. Oppsiden er enorm.

Den villigheten til å spare i fond er også en årsak til at folk med allerede god økonomi drar ytterligere ifra. De med god økonomi har både råd til å ta større sjanser og har mer peiling på investeringer, og det forsterker eksisterende forskjeller veldig mye over tid. I tillegg er fondssparing en viktig årsak til at menn i snitt har betydelig større formuer enn kvinner, langt mer enn det inntektsforskjeller kan forklare. Menn tar som kjent større sjanser. På godt og vondt, selvfølgelig, men når mamma har spart på sparekonto og pappa i fond i 20-30 år ender pappa som regel med markant mer på bok selv med noenlunde lik inntekt. Jeg skjønner det sitter langt inne, men det lønner seg over tid. Og det koster i hvert fall ingenting å sette seg litt inn i mulighetene.

Uansett, kort fortalt i ditt tilfelle:
BSU vil ikke være lurt her. BSU er en fin ordning, selv om den er mindre gunstig enn før, men det er skattefradraget som er den store oppsiden. Renten er fin, men aldri i verden i nærheten av god nok til at man bør spare i BSU uten skattefradrag hvis pengene skal "låses" på BSU i mange år. Skattefradragsårene bør man ikke bruke opp før man tjener nok til å få maks ut av dem. Du vil få bedre sparerente, men forskjellen mot gode sparekontoer er ikke så himla stor, og avkastningen vil historisk sett være langt lavere enn i f.eks. nettopp fond.

Du kan ikke legge føringer for hva de får bruke pengene på når de er 18. Det er rett og slett ikke mulig. I så fall må du spare på en konto i ditt eget navn som du øremerker for barnas fremtid. Det er ingenting i veien for det, og det er et langt bedre alternativ enn å forsøke å lage vilkår/betingelser for en 18-årings bruk av det som juridisk sett er hans/hennes egne midler. En sånn avtale/føring vil ikke være verdt papiret den er skrevet på.

Anonymkode: c78fc...0f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg sparer i fond til mine. Blir ikke enorme beløp, men gir uansett mye bedre avkastning enn å bare ha dem på en konto der alt står stille. Sparer i mitt navn så det ikke blir noe ulempe for dem senere i livet. Og da kan jeg velge når de skal få pengene.

Anonymkode: bebef...8c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Du må jo ikke ha pengene på BSU for å få god rente. 

Anonymkode: 97b4e...7f1

Men forskjellen fra beste barnekonto rente og beste bsu for barn skiller ved makset konto, 7250kr i året i renter. Ligger det der i noen år så blir det fort mye penger. På 5 år får man 36250kr MER av BSU enn vanlig konto. Dersom rentene ville vært den samme da som nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi sparer de store summene på egen konto (altså ikke i barnas navn), slik at barna ikke får tilgang på de når de er 18. Så spares bursdag og julegavepenger på deres egne kontoer. 

Anonymkode: 603ab...2c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
41 minutter siden, AnonymBruker said:

Det med å « ta fra dem 5000 skattefrie kr pr år « går opp i opp med at de ville fått 20400kr i renter hvert år, tror kanskje de tjener litt mer på sistnevnte eller blingser jeg med noe? 🤔 Jeg hadde klart å fylt opp kontoene dems til 300 000 på 14 år. 

Forsåvidt rett, men du kan få samme renta på f.eks høyrente konto, og historisk sett mye mer avkastning på aksjefond.

Viss du spare opp 25k vært år opp til 300k så er jo det 60k ekstra +renta, som mye annet som har med penger så høres det lite ut på korttid, men kan bli en del på lang sikt.

Anonymkode: 47ce1...81b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Det er ikke alle som har råd til å spare masse. Dyrt med barn, spesielt i dag. 

Men selv om man ikke begynner før barnet er 1 år, setter inn bare 250 kr i mnd og sparer til det er 18 år så har man 51000 selv om man bare putter pengene i en sparebøsse og dermed får 0 kr i rente alle disse årene...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Men forskjellen fra beste barnekonto rente og beste bsu for barn skiller ved makset konto, 7250kr i året i renter. Ligger det der i noen år så blir det fort mye penger. På 5 år får man 36250kr MER av BSU enn vanlig konto. Dersom rentene ville vært den samme da som nå. 

Om du setter pengene på fond får de enda mye mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Hvor trygt er global index fond? 

Ekstremt trygt. Om du skal tape pengene må alle selskapene fondet har investert i gå dukken samtidig og det skjer bare ikke. I så fall skjer det ting i verden som gjør at de pengene trenger du ikke lengre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Men selv om man ikke begynner før barnet er 1 år, setter inn bare 250 kr i mnd og sparer til det er 18 år så har man 51000 selv om man bare putter pengene i en sparebøsse og dermed får 0 kr i rente alle disse årene...

Kanskje de begynte når barna var 4? Noen er studenter lenge. Jeg begynte i januar 2021, til begge mine. Hadde ikke råd før det men har spart såpass mye at de har 200 000 hver nå fordi jeg har muligheten til det. Før jeg kunne spare måtte alt av barneteygd osv gå til mat. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kanskje de begynte når barna var 4? Noen er studenter lenge. Jeg begynte i januar 2021, til begge mine. Hadde ikke råd før det men har spart såpass mye at de har 200 000 hver nå fordi jeg har muligheten til det. Før jeg kunne spare måtte alt av barneteygd osv gå til mat. 

- og nå er de 4 og 6 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...