Gå til innhold

Bilferie med barn - ting å holde på med i bilen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg gir heller ikke mine barn skjermer på biltur. Er helt enig i at de bare har godt av å kjede seg! Og det tvinger ofte frem givende samtaler, når de ikke har noe annet å konsentrere seg om. Vi har ofte sånne leker hvor vi finner opp historier om ting vi ser, feks hvem som bor i et hus vi passerer eller hvordan et fjell ble til. Eller vi kan kjøre i stillhet og bare være i våre egne tanker. Og så kjeder de seg, men det holder vi fint ut. God tur!

Anonymkode: 87945...aae

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Litt usikker på hva du mener med det. Virker jeg sur og streng fordi jeg ikke syns ungene skal passivt sitte på en skjerm i mange timer?

Syns ikke akkurat det er synd i dem som må sitte flere timer i bil uten skjerm for å nå en destinasjon med eksepsjonelt fine strender og en villa vi skal leie ved kysten, mens andre barn i verden dør av sult eller drept i gatene.

Tåler virkelig ikke barn å kjede seg uten skjerm noen timer?

Anonymkode: ec621...a2f

Men det er jo akkurat det… det er snakk om flere timer… forventer du at de har tålmodighet nok til å leke «gul bil» og beundre trær? Fint nok at du vil begrense skjermbruk men må det være enten eller? Kan dere ikke starte bilturen med å høre på en felles lydbok og evt. andre ting (som jo begrenser seg i bil…), så kan de få telefonene etterhvert? :) 

Anonymkode: 979f4...6e6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvor langt dere skal. Jeg hadde latt de se f.eks en film. Og tatt med lydbok, det liker mine barn men de er litt mindre. Bilbingo og kjøp en sånn quiz bok med spørsmål de også kan klare. 

Anonymkode: efa5e...c27

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg gir heller ikke mine barn skjermer på biltur. Er helt enig i at de bare har godt av å kjede seg! Og det tvinger ofte frem givende samtaler, når de ikke har noe annet å konsentrere seg om. Vi har ofte sånne leker hvor vi finner opp historier om ting vi ser, feks hvem som bor i et hus vi passerer eller hvordan et fjell ble til. Eller vi kan kjøre i stillhet og bare være i våre egne tanker. Og så kjeder de seg, men det holder vi fint ut. God tur!

Anonymkode: 87945...aae

Hvor gamle er dine barn?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du følte virkelig for å dra frem at andre barn dør av sult og drepes for å argumentere for at ungene dine skal sitte i bil uten mobil? 😂 

hvorfor skal de absolutt kjede seg på bilturen? Jara, har skjønt at du syns det er viktig av en eller annen grunn, men jeg forstår virkelig ikke hvorfor det er SÅ viktig på bilturen i sommer liksom 

Anonymkode: 4995c...3c9

Ja. Absolutt. Jeg syns ikke synd i mine unger som ikke får lov å bruke telefonen på en seks tiners biltur… det er en luksus uten like. Til sammenligning har andre barn det ganske mye verre.

Jeg forstår ikke den der «stakkars barn som ikke får skjerm». Hvorfor er det synd på barn som ikke får se på skjerm egentlig?

Anonymkode: ec621...a2f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hva dere definerer som lang biltur?

Ser den over meg her skriver 6 timer.

For vår del er en vanlig sommerferie 12-13 timer en vei. Har vært på lengre turer, 500 mil tur/retur, 380 mil tur/retur. Og en flere del ganger 260 mil tur/retur. Mistenker at begrepet lang biltur ikke er det samme for alle i tråden. 

Anonymkode: 5049d...9b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mommyaka skrev (15 timer siden):

Hvor gamle er dine barn?

5, 11 og 17 😊

Anonymkode: 87945...aae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter deg ts. Tror ikke jeg hadde nektet 13-åringen telefonen sin en hel såpass lang biltur, men uansett så har de godt av å gjøre noe annet også! Vi kjørte fra Sør-Norge til nord-norge mange ganger da jeg var barn og ungdom, og da hadde vi jo ikke skjerm. Fikk etter hvert et lite lommespill på deling. Vi hørte musikk, snakket, så ut vinduet, hadde leker, spiste, slappet av. Barn har såå godt av å ikke bli stimulert av skjerm hele tiden. Det er noe med å utvikle tålmodighet, og ro til at ikke hjernen må gå i høygir hele tiden. Det er faktisk mye å se på som barn også, og de har god fantasi. Mine barn har ikke ipad i bil, og kommer aldri til å få det. Har det forsåvidt ikke hjemme heller. Men man må jo bare stå for det man mener er best for sine :)

Skjønner at ungdommer kanskje krever noe underholdning, jeg ville gått for musikk, lydbok, snakke sammen, og leker (om de ikke er for kule for det 😅).

Anonymkode: 847d4...15d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, AnonymBruker said:

Kaste bort en biltur? Er du seriøs? Å kjøre bil er dørgende kjedelig

Anonymkode: 5dea9...f9b

 

20 hours ago, AnonymBruker said:

Du følte virkelig for å dra frem at andre barn dør av sult og drepes for å argumentere for at ungene dine skal sitte i bil uten mobil? 😂 

hvorfor skal de absolutt kjede seg på bilturen? Jara, har skjønt at du syns det er viktig av en eller annen grunn, men jeg forstår virkelig ikke hvorfor det er SÅ viktig på bilturen i sommer liksom 

Anonymkode: 4995c...3c9

Å kjede seg er (dessverre) ganske sunt. Dagens mennesker har jo helt mistet evnen til å gjøre "ingenting", og det å gi barna muligheten til å kjede seg og la tankene fly er bare bra! Det er noe vi voksne også må øve oss på. 

https://www.nrk.no/dokumentar/xl/stillhet-er-den-nye-superkraften.-hjernen-din-trenger-mer-ro.-1.16890766

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

issoras skrev (1 time siden):

 

Å kjede seg er (dessverre) ganske sunt. Dagens mennesker har jo helt mistet evnen til å gjøre "ingenting", og det å gi barna muligheten til å kjede seg og la tankene fly er bare bra! Det er noe vi voksne også må øve oss på. 

https://www.nrk.no/dokumentar/xl/stillhet-er-den-nye-superkraften.-hjernen-din-trenger-mer-ro.-1.16890766

 

Dette er bare tull. Tror du at dette er noe ungene kommer til å gjøre så fort de er ute av redet? Kjenner du voksne som gjør ingenting bare fordi det er sunt? Neppe. Jeg kjedet vettet at meg i mange sammenhenger som barn, gjør alt jeg kan for å unngå å kjede meg som voksen. 

Anonymkode: 5dea9...f9b

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Ja. Absolutt. Jeg syns ikke synd i mine unger som ikke får lov å bruke telefonen på en seks tiners biltur… det er en luksus uten like. Til sammenligning har andre barn det ganske mye verre.

Jeg forstår ikke den der «stakkars barn som ikke får skjerm». Hvorfor er det synd på barn som ikke får se på skjerm egentlig?

Anonymkode: ec621...a2f

Men så ikke gi de skjerm da 🤷🏼‍♀️ hvorfor er du så avhengig av å få kgs velsignelse egentlig? 

Anonymkode: 4995c...3c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Dette er bare tull. Tror du at dette er noe ungene kommer til å gjøre så fort de er ute av redet? Kjenner du voksne som gjør ingenting bare fordi det er sunt? Neppe. Jeg kjedet vettet at meg i mange sammenhenger som barn, gjør alt jeg kan for å unngå å kjede meg som voksen. 

Anonymkode: 5dea9...f9b

Og fordi du kjedet deg masse som barn, så har du nå mange strategier for å unngå kjedsomhet. Tror vi gjør ungene en bjørnetjeneste med å ikke la dem kjede seg litt.

Anonymkode: c40ed...aee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får være litt motstrøms her da. Vi har vært mye på bilferie, og vi bruker vanligvis ikke skjerm. Nettbrett og switcher er nedpakket, da jeg ønsker å ha minst mulig løst dill i bilen mtp på sikkerhet.

Vi gjør forskjellige aktiviteter for å underholde oss på tur. Lydbok er vanlig, vi snakker en del underveis, også gjør vi forskjellige ordleker (mitt skip er lastet med og slikt). Og så følger vi med på hva vi kjører forbi i tilfelle det er noe vi har lyst til å stoppe å se på. 

Anonymkode: c40ed...aee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange barn og voksne trenger å lære litt om landet vårt. En bilferie i Norge er ypperlig til det. Se ut av vinduet. Snakk om det dere ser. Har dere en gammel NAF veibok liggende, så bruk den til å lese/snakke om steder dere passerer. Følg med på kartene. Evt Google. Ta en stopp om dere finner noe interessant. Det er det jeg forbinder med bilferie. God tid til å oppleve nytt 🙂.

Anonymkode: e5588...bce

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Og fordi du kjedet deg masse som barn, så har du nå mange strategier for å unngå kjedsomhet. Tror vi gjør ungene en bjørnetjeneste med å ikke la dem kjede seg litt.

Anonymkode: c40ed...aee

Hehe nei. Finnes ikke kreativ i det hele tatt. Leser litt, men det klarte jeg aldri på biltur da jeg ble kvalm. Går turer, igjen ikke noe jeg kunne gjøre på biltur. Har hund. Og skjermen såklart. 

Anonymkode: 5dea9...f9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Dette er bare tull. Tror du at dette er noe ungene kommer til å gjøre så fort de er ute av redet? Kjenner du voksne som gjør ingenting bare fordi det er sunt? Neppe. Jeg kjedet vettet at meg i mange sammenhenger som barn, gjør alt jeg kan for å unngå å kjede meg som voksen. 

Anonymkode: 5dea9...f9b

Åja, du har bestemt at det er tull ja selv om masse forskning viser det motsatte, jammen daså. 🙄

Hvem bryr seg om hvilke dårlige valg du evner å gjøre for deg selv som voksen? Det å kjede seg gir fordeler i nuet, så hva barna gjør om 10 år er vel ganske irrelevant, det ødelegger ikke effekten det å la hjernen skjermes for input har her og nå. 

Jeg har kjedet meg på maaaaange bilturer jeg også. So? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Når jeg var barn fantes det sånne blokker på bensinstasjon (statoil, nå cirkel k) hvor var ting med bilbingo og mye oppgaver å gjøre på veien... Det var å noe som krysse av hvor mange is spist, hvor mange gule biler sett, rød biler, osv... typisk aktivitetsbok :P Det synes jeg var gøy, men i bilen har barna å godt av å kjede seg litt og vente. Det lærer de tålmodighet. Ikke ha for mye distraksjoner. Bilturer er en fin måte for de å lære tålmodighet.

Det kunne jo om dette ikke finnes mer, vært en ide lage dette selv?

Googlet litt, finnes noe lignende nå:

https://www.sjarmtroll.no/products/bilbingo

Anonymkode: b6d09...827

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du først mener de har godt av å kjede seg på biltur så ser jeg ikke helt poenget i å skulle arrangere andre aktiviteter i bilen heller. Da kan det heller være opp til de å gjøre bilturen kjekkere med selvvalgte aktiviteter. Hvis du er nødt å ha noe i bakhånd så er det jo egentlig for din egen del. For å ha noe å dra frem/komme med når du er lei maset om at det er kjedelig. Du må kunne stå i det maset selv når du bestemmer at det faktisk skal være kjedelig.

Anonymkode: a3dac...74a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...