Gå til innhold

Formuesverdi på sekundærbolig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ser på Finn at estimerte boligverdier kan variere veldig.

Jeg tenker å anskaffe meg en sekundærbolig.  Har nedbetalt  primærbolig og i dag med ubrukt 60%rammelån og medlåntaker.  Jeg er lavtlønnet. Tenker bruke oppsparte  midler  samt rammelån på primærbolig. 

 

Bør jeg se etter en bolig med høy eller lav boligverdi? Siden boligverdien ikke alltid gjenspeiler totalprisen er jeg litt i villrede hva jeg bør se etter

Om feks medlåntaker skulle falt fra noe jeg jeg selvsagt ikke håper vil banken se med større velvilje at jeg får opprettholde mitt rammelån hvis jeg har en sekundærbolig med høyere boligverdi?

Hva avgjør boligverdi? Er det alltid dumt å kjøpe en høyt priset leilighet som har lav boligverdi? For eksempel en nyopppusset leilighet i indre bygder?

 

Anonymkode: b9948...0d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ser på Finn at estimerte boligverdier kan variere veldig.

Jeg tenker å anskaffe meg en sekundærbolig.  Har nedbetalt  primærbolig og i dag med ubrukt 60%rammelån og medlåntaker.  Jeg er lavtlønnet. Tenker bruke oppsparte  midler  samt rammelån på primærbolig. 

 

Bør jeg se etter en bolig med høy eller lav boligverdi? Siden boligverdien ikke alltid gjenspeiler totalprisen er jeg litt i villrede hva jeg bør se etter

Om feks medlåntaker skulle falt fra noe jeg jeg selvsagt ikke håper vil banken se med større velvilje at jeg får opprettholde mitt rammelån hvis jeg har en sekundærbolig med høyere boligverdi?

Hva avgjør boligverdi? Er det alltid dumt å kjøpe en høyt priset leilighet som har lav boligverdi? For eksempel en nyopppusset leilighet i indre bygder?

 

Anonymkode: b9948...0d4

Tenker bruke oppsparte  midler  samt rammelån på sekundærbolig, skulle det stå

 

Ts

Anonymkode: b9948...0d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i villrede angående hva du egentlig lurer på? 
Generelt tenker jeg at du må kjøpe en sekundærbolig som vil øke mye i verdi, for det er som regel det man tjener penger på, ikke inntektene fra utleie. Der kan man til og med gå i minus. Dermed utgår som regel nyoppussede leiligheter på bygda. Jeg ville IKKE kjøpt et utleieobjekt noe annet sted enn i en storby, helst Oslo. 

Anonymkode: 2c20d...115

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk på at de store investorene selger unna utleieleilighetene sine, og de har ikke engang lån… Å drive utleie i dagens marked er ikke spesielt god butikk.

I tillegg er det endel arbeid og styr med leietakere. Det er som å ha en dårlig betalt deltidsjobb som du skattes ihjel av.

Anonymkode: d4af3...594

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde heller spart i fond om jeg var deg, da har du verdi i boligmarkedet gjennom primærbolig samt verdi i aksjemarkedet i stedet for å putte alle eggene dine i en kurv. Da har du også muligheten for å selge litt aksjer om du desperat skulle trenge penger pga. en uforutsett krise. Bare mine 2 cents.

Anonymkode: e8156...dc2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kjøpt en sentral liten leilighet i Stavanger. Der øker prisene mest og det er stort behov for utleieboliger. 

Anonymkode: f1c4c...0c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...