Gå til innhold

Hvordan vite om man ha pcos eller endomtriose?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet jeg har en av delen men vet ikke hvem av dem. Har hørt blitt snakket om de gangen jeg har vært til operasjon f.eks da jeg fjernet livmoren for ca 10 år siden. Men har siden gått og tenkt på hva var det egentlig jeg hadde? Har aldri fått noe informasjon om det og er midten av 50 årene nå. 

Er det noe sted man kan ringe for å få svar på sånt? Har nettopp skiftet fastlege så vet ikke om den har fått mine journaler. 

Anonymkode: 696c7...0b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du har fjernet livmoren og er 50 år har det vel ingen ting å si uansett?

Anonymkode: 1b741...7a3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sjeldent man gjør operasjoner på PCOS. Det er gjerne kun i noen tilfeller for å drille cyster. Så det høres ut som endometriose. Hvis du har skiftet fastlege kan du be det gamle fastlegekontoret å overføre journalen og så er det bare å spørre legen din neste gang du er der på time.

Anonymkode: 78625...67e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg vet jeg har en av delen men vet ikke hvem av dem. Har hørt blitt snakket om de gangen jeg har vært til operasjon f.eks da jeg fjernet livmoren for ca 10 år siden. Men har siden gått og tenkt på hva var det egentlig jeg hadde? Har aldri fått noe informasjon om det og er midten av 50 årene nå. 

Er det noe sted man kan ringe for å få svar på sånt? Har nettopp skiftet fastlege så vet ikke om den har fått mine journaler. 

Anonymkode: 696c7...0b6

Du sender en henvendelse på papirpost eler via e-dialog (sikker melding) IKKE epost, til sykehuset du ble operert ved. Der ber du om å få kopi av journalen din, med alle vedlegg. Spesifiser at du særlig ønsker svar på om det ble påvist pcos eller endometriose da du ble operert. Du skal ikke betale for utskrift av egen journal.  Og nei, denne typen info får du ikke via telefon av hensyn til personvern. 
Forstår du ikke innholdet så tar du det med til fastlegen og ber om hjelp der. 
 

Journaler blir aldri overført fra en lege til en annen med mindre du ber om at dette gjøres. (Unntaket e rHelseplattformen i Trondheimsområdet.)
 

Anonymkode: 62f9f...ce5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Du sender en henvendelse på papirpost eler via e-dialog (sikker melding) IKKE epost, til sykehuset du ble operert ved. Der ber du om å få kopi av journalen din, med alle vedlegg. Spesifiser at du særlig ønsker svar på om det ble påvist pcos eller endometriose da du ble operert. Du skal ikke betale for utskrift av egen journal.  Og nei, denne typen info får du ikke via telefon av hensyn til personvern. 
Forstår du ikke innholdet så tar du det med til fastlegen og ber om hjelp der. 
 

Journaler blir aldri overført fra en lege til en annen med mindre du ber om at dette gjøres. (Unntaket e rHelseplattformen i Trondheimsområdet.)
 

Anonymkode: 62f9f...ce5

Epikriser blir som regel automatisk sendt henvisende lege og fastlege med mindre pasient eksplisitt nekter det, dette gjelder alle helseforetak.

Anonymkode: 1b741...7a3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du noen symptomer da? Sterke menssmerter, smerter utenom mensen, uregelmessig syklus? Har du barn?

Anonymkode: e44aa...0ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du har fjernet livmoren har det vel ikke så mye å si? Endometriose har jo med mensen å gjøre og du har jo ikke mensen lenger. 

Anonymkode: 5e77b...71a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Om du har fjernet livmoren og er 50 år har det vel ingen ting å si uansett?

Anonymkode: 1b741...7a3

Nei tenkte mest på om det har noe å si for at jeg sliter med å gå ned i vekt. Ts

Anonymkode: 696c7...0b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Om du har fjernet livmoren og er 50 år har det vel ingen ting å si uansett?

Anonymkode: 1b741...7a3

Jo, det har mye å si. PCOS gir betydelig økt risiko for diabetes og en rekke andre sykdommer. 

Anonymkode: 6cc1e...ae5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jo, det har mye å si. PCOS gir betydelig økt risiko for diabetes og en rekke andre sykdommer. 

Anonymkode: 6cc1e...ae5

Men det har allikevel ikke så mye å si siden man uansett ikke ville startet noen behandling før ev symptomer..

Anonymkode: 1b741...7a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis du har fjernet livmoren har det vel ikke så mye å si? Endometriose har jo med mensen å gjøre og du har jo ikke mensen lenger. 

Anonymkode: 5e77b...71a

Har hun eggstokker så har det noe å si, faktisk veldig mye! Både mht endometriose og PCOS. 

Anonymkode: 62f9f...ce5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Men det har allikevel ikke så mye å si siden man uansett ikke ville startet noen behandling før ev symptomer..

Anonymkode: 1b741...7a3

?

Anonymkode: 62f9f...ce5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men det har allikevel ikke så mye å si siden man uansett ikke ville startet noen behandling før ev symptomer..

Anonymkode: 1b741...7a3

Jo? Selvsagt har det det. Hvis du vet at du har betydelig høyere risiko for å utvikle diabetes så tar du kanskje noen livsstilsgrep du ikke hadde gjort ellers.

Anonymkode: 6cc1e...ae5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hvis du har fjernet livmoren har det vel ikke så mye å si? Endometriose har jo med mensen å gjøre og du har jo ikke mensen lenger. 

Anonymkode: 5e77b...71a

Da tar du veldig feil. Endometriose kan sette seg nesten overalt i kroppen, og hysterektomi hjelper ikke. Det kan derimot hjelpe å finne jt eksakt hvor endoen sitter og fjerne det man finner. 
Adenomyose derimot sitter i livmoren, og da kan hysterektomi hjelpe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...