Gå til innhold

Hvem vil ha en katt som pisser inne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har skrevet her inne tidligere om min 5 år gamle hannkatt som av og til pisser inne, og jeg forstår ikke hvorfor han gjør det.

Han pisser inne kanskje 0-3 ganger i måneden, og siden jeg ikke finner ut av hva som er årsaken ( han har blitt sjekket av veterinær), så må jeg bare gi han fra meg, men kan ikke skjønne hvem som vil overta en katt som pisser inne.

Han begynte for et par år siden da det var stress med ukjente hannkatter i reviret hans, og da holdt vi han inne annenhver dag for at han skulle roe seg og da sluttet pissingen, før det plutselig en dag to måneder senere var pisset  i sko eller på en sekk.

Jeg prøver å finne ut om det er pga forandringer i leiligheten, frafall av personer han var vant til å omgi seg med, om det er pga av at naboen (som han kjenner) passet han i min leilighet da jeg var borte et par uker, men finner ikke ut av det.

Han får være ute hver dag så lenge han ønsker det, og når han kommer inn om kvelden får han alltid noe godt.

I går kveld fikk han kokt fisk før han la seg, og jeg hørte i natt at han var på do og det var bra, for han liker best å gå på do ute.

I dag tidlig våknet jeg av mjauing, men orket ikke å stå opp for å slippe han ut med en gang.

10 min senere ser jeg at han kommer ut fra toalettet, og der hadde han pisset opp etter toalettet og utover gulvet😐

Jeg er nå veldig fortvilet og vet ikke hva jeg skal gjøre med han.

Skulle ønske at han kunne prate.

 

Anonymkode: 1cc10...2ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er han kastrert? Hvis han blir stresset av "ukjente katter i reviret hans" så kan det hjelpe å kastrere.

Og så kan det hende katten din rett og slett bør være innekatt. 

Anonymkode: 080a4...284

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at han mjaua men du orket ikke å slippe ham ut. Kan det være at han ikke klarer å holde seg? 🤔

Hva med katteluke? Eller innedo også så han har begge muligheter?

Regner med du har vært hos veterinær og sjekka at alt er som det skal. 

Ville gitt det flere sjanser før du gir ham bort, det står ikke akkurat masse ledige hjem klare dessverre

Anonymkode: fbbf0...ea2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Er han kastrert? Hvis han blir stresset av "ukjente katter i reviret hans" så kan det hjelpe å kastrere.

Og så kan det hende katten din rett og slett bør være innekatt. 

Anonymkode: 080a4...284

Han er kastrert

Ts

Anonymkode: 1cc10...2ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du skriver at han mjaua men du orket ikke å slippe ham ut. Kan det være at han ikke klarer å holde seg? 🤔

Hva med katteluke? Eller innedo også så han har begge muligheter?

Regner med du har vært hos veterinær og sjekka at alt er som det skal. 

Ville gitt det flere sjanser før du gir ham bort, det står ikke akkurat masse ledige hjem klare dessverre

Anonymkode: fbbf0...ea2

Han har en stor og alltid ren kattedo, og ofte mjauer han fordi han vil ut med en gang han våkner om morgenen.

Ofte må han vente litt da jeg ikke orker å hive på meg morgenkåpen og løpe ned med en gang.

Han mjauer fordi han vil ut på do eller bare ut med en gang, men hvis det er pga at han må tisse, går han på kassa etter en stund og så legger han seg etterpå og er rolig.

Han takler bedre å være inne når det er vinter enn sommer, for han blir helt rabiat når han ser at det er sol og varmt ute og mjauer dagen lang og da klarer jeg ikke å holde han inne.

Ts 

Anonymkode: 1cc10...2ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Han har en stor og alltid ren kattedo, og ofte mjauer han fordi han vil ut med en gang han våkner om morgenen.

Ofte må han vente litt da jeg ikke orker å hive på meg morgenkåpen og løpe ned med en gang.

Han mjauer fordi han vil ut på do eller bare ut med en gang, men hvis det er pga at han må tisse, går han på kassa etter en stund og så legger han seg etterpå og er rolig.

Han takler bedre å være inne når det er vinter enn sommer, for han blir helt rabiat når han ser at det er sol og varmt ute og mjauer dagen lang og da klarer jeg ikke å holde han inne.

Ts 

Anonymkode: 1cc10...2ad

Jeg bor i bygård i 3 etg, og deler utgangsdør med åtte leiligheter, så det er ikke mulig å ha katteluke.

Ts

Anonymkode: 1cc10...2ad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Har han alltid gjort det? Og når ble han tatt fra moren sin? 

Kanskje du kan få hjelp av en dyretolk? F.eks. https://www.sisselgrana.no

Anonymkode: d73ac...38f

Han kom til oss når han var tre og en halv måned gammel. Dyretolken Sissel Grana har jeg brukt en gang for 12 år siden da jeg passet en katt som forsvant.

Jeg brukte 800 kroner på å villedet og hun fortalte at katten var både her og der. Katten ble funnet etter en stund, men overhodet ikke der hvor Sissel Grana oppga at han skulle være.

Ts

Anonymkode: 1cc10...2ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har han alltid gjort det? Og når ble han tatt fra moren sin? 

Kanskje du kan få hjelp av en dyretolk? F.eks. https://www.sisselgrana.no

Anonymkode: d73ac...38f

Snakk om å kaste bort penger 

Anonymkode: aec9e...026

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan prøve å avertere han som "En hannkatt som ønsker seg mer plass å boltre seg på." Som utekatt, gårdskatt, i enebolig med tilgang til å gå ut og inn som han vil, uten andre tett innpå seg, og som eneste katt, så vil han nok fungere helt fint. Vær ærlig om at han tisser inne, og at du mistenker at det er forandringer, andre hannkatter, stress (?) som utløser det. 

Skulle gjerne ha tatt han hit, men jeg har allerede akkurat en slik en. 😅 Han er 10 år, liker ikke forandringer, dårlig vær og andre dyr. Tisser da inne selv om han har kattedo. Løsningen her ble kattedører, der den ene er enveis på sommeren og toveis på vinteren. Han får kun være inne om natta på vinteren, og foretrekker det slik selv også. Han har mange plasser utendørs som han kan slappe av på (sover nå i stolen min på altanen), og vi bor slik at det ikke er andre katter i nærheten. 

Anonymkode: b57ec...8e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du kan prøve å avertere han som "En hannkatt som ønsker seg mer plass å boltre seg på." Som utekatt, gårdskatt, i enebolig med tilgang til å gå ut og inn som han vil, uten andre tett innpå seg, og som eneste katt, så vil han nok fungere helt fint. Vær ærlig om at han tisser inne, og at du mistenker at det er forandringer, andre hannkatter, stress (?) som utløser det. 

Skulle gjerne ha tatt han hit, men jeg har allerede akkurat en slik en. 😅 Han er 10 år, liker ikke forandringer, dårlig vær og andre dyr. Tisser da inne selv om han har kattedo. Løsningen her ble kattedører, der den ene er enveis på sommeren og toveis på vinteren. Han får kun være inne om natta på vinteren, og foretrekker det slik selv også. Han har mange plasser utendørs som han kan slappe av på (sover nå i stolen min på altanen), og vi bor slik at det ikke er andre katter i nærheten. 

Anonymkode: b57ec...8e0

Han elsker å være ute men det er vel også for å kunne kontrollere reviret sitt, for det klarer han ikke når han er inne, for da sitter han i vinduet hele tiden og er stresset.

Du har rett i at han nok hadde hatt det bedre på landet med kattedør, og bestemt selv når han skal ut/inn.

Ts

Anonymkode: 1cc10...2ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter er nattdyr. Hvorfor ikke la han være ute om natten om sommeren? 
Så kan han sove inne på dagtid 

Anonymkode: c9f70...3b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Katter er nattdyr. Hvorfor ikke la han være ute om natten om sommeren? 
Så kan han sove inne på dagtid 

Anonymkode: c9f70...3b1

Han har vært mye ute om natten den siste uken fordi været har vært fint, og han ikke har ønsket å bli med inn om kvelden.

Når det regner/ blåser ønsker han å sove inne.

Ts

Anonymkode: 1cc10...2ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts her

Oppdaget nå at katten har pisset på et bilde i papp /papir som stod langs veggen, og lurer på hvordan jeg får vasket bort tisselukt fra et papirbilde?

Har vasket med eddik og vann på gulvet, men synes ikke at jeg har fått bort pisselukten.

Anonymkode: 1cc10...2ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...