Gå til innhold

Jeg er så sliten, og trenger tips for å få tilbake energien


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for tips. 8 timer er urealistisk. Om jeg får 7 timer er det utrolig bra, men 6 er mer vanlig. Barnet våkner tidlig, mellom 5-6. Og jeg sliter skikkelig med å legge meg. Det er kanskje noe der. 

Ts

Anonymkode: 28440...b6b

Ærlig talt, du kan ikke sykemelde deg fordi du ikke klarer å gå og legge deg.

Anonymkode: 02db9...d15

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og jeg får noen timer på kvelden, barnet sover bra fra kl 19.30. Jeg bruker litt for mye tid på "doom scrolling", og klarer ikke komme meg ut av den vanen. Også gjør jeg det nødvendigste husarbeidet, men har det aldri helt strøkent. 

Ts

Anonymkode: 28440...b6b

Det der er en utrolig energi tappende uvane. Har vært der selv. Det hjelper å legge vekk mobilen. Legg den i et annet rom. Jeg anbefaler å se en lystbetont og morsom serie eller ringe venner/famile. Når jeg så serie og kjente på uro, begynte jeg å legge sammen klær/sokker, sortere papirer, ta fotbad, stelle negler osv, slik jeg klarte å bli i serien. Kjente etterpå at det gjorde godt for meg. Nå scroller jeg ikke lenger. Leser også bok på sengen slik at jeg ikke blir fristet før leggetid. Da får jeg en god natt søvn.

Anonymkode: ab8c5...51f

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er 100% alene med en på snart 3 år. De siste månedene har jeg følt meg så utrolig tappa. Hele kroppen kjennes så uendelig tung, og alt er et slit. Det er skikkelig vanskelig å være en god mor! Jeg har vært hos legen og prøvene fant ikke noe unormalt. 

Nå er det ferie, som med en toåring vil si mer slitsomme dager enn når det er jobb og barnehage. Men jeg har så lyst å bare nyte ferien med barnet mitt. Barnet har veldig seperasjonsangst og sutrer masse når vi er på ferie, og det er sikkert knytta til at jeg gjør en så dårlig jobb. 

Den slitenheten føles så utrolig fysisk. Jeg kjente det nettopp da jeg skulle trille barnet i en trillebår, at jeg måtte mobilisere kroppen på en måte som jeg egentlig ikke orker, men jeg klarte det så vidt. 

Jeg trenger rett og slett noen tips til hvordan dette kan bli bedre. Har aldri trent noe særlig, men det kunne sikkert hjulpet å trene bare litt (men det må være noe jeg kan gjøre hjemme eller med barnet). Syns det er et ork å stå imot spiselige fristelser også, men er tidvis ganske flink med å spise sunt. Jeg føler meg ikke deprimert, bare så utrolig sliten....

Noen som har råd til hvordan dette kan bli bedre? Jeg føler at jeg nesten går glipp av barndommen til barnet, når jeg ikke orker å leke eller gjøre ting med henne... 

Anonymkode: 28440...b6b

Sover du godt og nok?
Hvordan er kostholdet?

To bra steder å starte når legen ikke fant noe galt.
Skal også sies at min kropp hadde veldig godt av mer d-vitamin selv om nivåene på blodprøve var innenfor normalen. Leste meg til at "normalen" er for å unngå sykdommene knyttet til d-vit mangel, og absolutt ikke knyttet til et fungerende immunforsvar eller generelt overskudd i kroppen. Ganske tullete spør du meg. Så der er jo da blodprøvene ikke noe godt svar på om man allikevel har litt for lite. Om du ikke tar tilskudd er sjansen ganske stor for at du trenger mer d-vitamin, med mindre du har en jobb som gjør at du er ute det meste av dagen hele året. De færreste av oss har det... Så det er jo et tips, ta litt ekstra d-vitamin om du ikke allerede gjør det.

Jeg var også død-siten da barna var så små. Har to, med nøyaktig to år i mellom, men også en mann da, skal sies. Så sliten at jeg ble syk hvis jeg prøvde å trene. Nå vet jeg at årsaken var søvnmangelen. Fikk all energi tilbake den dagen begge barna endelig sov hele natta uten at jeg måtte stå opp. Det tok 7 år det 😛 7 år med for lite og for dårlig søvn var ikke akkurat gull... ble ett nytt menneske da vi enedelig sov hele netter på ganske fast basis. Sett tilbake burde jeg tatt egen søvn mer på alvor. Men så er det sååå vanskelig å legge seg tidlig enda man vet man bør. Særlig stressende om man vet man må våkne masse i tillegg. 

Men om du sover godt, spiser bra, tar litt ekstra d-vitamin, og ting allikevel føles sånn, så ville jeg gått tilbake til legen med problemet. 

Anonymkode: 2a332...2d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Ærlig talt, du kan ikke sykemelde deg fordi du ikke klarer å gå og legge deg.

Anonymkode: 02db9...d15

Hva hvis hun faktisk ikke klarer? Er forskjell på å legge seg i senga og å «legge» seg. Får hun ikke sove når hun ligger i senga, hjelper det lite å ligge der? 

Kan informere om at noe av det vanligste ved utbrenthet er at man IKKE får sove, selv om man legger seg. Før jeg ble sykemeldt lå jeg timesvis og glante i taket, sovnet ikke selv om jeg lå der i timesvis. Kroppen var så stressa, at selv om det eneste jeg ville var å sove eller hvile - så klarte jeg det ikke! 

Hvis du sjekker symptomer på utbrenthet er søvnvansker på toppen av det som er velkjent 😅 

Jeg har vært på jobb etter å ha sovet en time om natta, og da fungerer man dårlig. Jeg blir fysisk syk av det, føler meg kvalm, brekker meg, kan bli dårlig i magen og fly på do konstant. Holder man på sånn og presser kroppen over lenger tid, så stopper den opp! 

Anonymkode: ead28...95f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Lang reisevei kan jo absolutt bidra til at du er sliten. Har du mulighet for å finne deg en jobb nærmere der du bor?

Anonymkode: 21894...b86

Annet enn reiseveien, er dette en perfekt jobb for meg, fordi den er så lett å kombinere med småbarnslivet. Overkommelige, meningsfulle arbeidsoppgaver, en ekstremt fleksibel og snill sjef, det går fint å være borte osv. Og verdens beste kolleger. Så det er nok verd å holde på den gjennom småbarnsårene. Og jeg har ikke råd til å flytte dit (bærum), vi har også alt nettverk nært oss der vi bor i oslo øst. 

Ts

Anonymkode: 28440...b6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert vaksina, folk ligger 'daue'som fluer på sofaene rundtomkring

Anonymkode: e3ec4...098

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Har tenkt tanken..men nå er det 4 uker ferie først. Hvis jeg er like sliten etter ferien, så kunne det vært en ide. Men vil gjerne også kunne integrere noen tips i hverdagen MED jobb, for jeg har ikke en veldig slitsom jobb, og jobber bare 85% (men har også vært utrolig ineffektiv på jobb  de siste mnd)

Ts

Anonymkode: 28440...b6b

Da er jo ideen å trene med barn. Og heldigvis synes så små barn at veldig mye er morsomt. Så alt fra sykling, jogging, yoga og styrketrening (etterhvert med barnet som vekt) vil fungere. Å trene på stuegulvet etter leggetid er også god trening. Eller du kan skaffe deg barnevakt og gå en fjelltur etter barnets leggetid.

Men, du? Det er jo ikke meningen at man ikke skal ha et kontaktnett. Du må finne folk du kan alliere deg med. Om du ikke har slekt eller venner så må du i det minste finne en flokk. En sanggruppe, en turgruppe, en mødregruppe, helsesøster, naboer etc. Barnet trenger andre barn, og det trenger se deg sosialisere. Og du trenger at barnet har andre som kan ta over. En mor i nabolaget slik at dere kan passe hverandres unger en time eller to hver torsdag og få unna en time søvn eller trening eller - noe.

Om barnet er veldig «klistremerke» så bør du legge ned tung øvelse på å få det trygt nok til å være uten deg og selvgående på egenlek. Søk gjerne veiledning. Barn har godt av å lære seg å leke alene. Og det er helt greit om du behøver bistand til å lære barnet egenlek: i så fall tar du bare ansvar og skaffer deg den bistanden. 

Anonymkode: 6fe53...539

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke prioritert trening i den situasjonen du er i nå. Det vil bare bli nok en ting å ha dårlig samvittighet for at du ikke gjør bra nok.

Jeg tror du vil få aller best utbytte av å kutte ut skjerm for din egen del (altså mobil). Se litt på tv mens du bretter tøy i stedet. Gå og legg deg tidligere, sett klokka på 22 og gå på badet da. Tving deg selv til å være styrt av klokka. Når du uansett ikke «har lov» til å scrolle blir det enklere, og når du er så sliten som du er så sovner du nok ganske kjapt også? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kosthold og trening. 
Sjekk ut teamjegliker på snap eller Instagram. 
Der fant fant  utrolig mange enkle nyttige verktøy.

 

Jeg var som deg, og etter et år nå med fokus på riktig mat og regelmessig trening har jeg fått tilbake energien og livsgnisten. Det er så utrolig deilig! Jeg trodde at det skulle koste blod, svette og tårer , men det har det absolutt ikke gjort.
 

Må legge til at jeg ikke har betalt for å bli medlem eller får kostholdsplan/treningsplan, men plukket opp triks og tips, også trener jeg tabata med Victoria Goller (gjennom teamjegliker - det betaler jeg 70kr i mnd for) tre ganger i uken. De øktene tar 30-45 min, og det rekker man om man legger bort mobil. Mange ganger trener jeg også mens ungene holder på rundt beina på meg ;) 

 

Det finnes lys i tunnelen! 

Anonymkode: 7eede...9f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du få litt avlastning av familien din. Kanskje sende barnet en helg på overnatting til besteforeldre eller til tante og onkel. Det er uansett fint at barnet må forholde seg til andre voksne.

Anonymkode: 3bb8f...5c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...