AnonymBruker Skrevet 1. juli 2024 #1 Del Skrevet 1. juli 2024 Vært på kveldsvakt i går. Kommer hjem med 0 energi. Det er så vidt jeg orker å pusse tenner og det er helt sant🥲. Ja, jeg orker å skrive her så jeg kanskje slipper å grine. Prøver å jobbe i roligere tempo, men det lar seg ikke gjøre. Jobben som intensivsykepleier er svært krevende både fysisk og mentalt (pga håndtering av kritiske syke pasienter og deres pårørende, lange skift, høyt stressnivå, og behovet for konstant årvåkenhet gjør meg utmattet allerede etter bare et år. Jeg visste at dette var krevende yrke, men jeg visste ikke at det var så ille. Blir det bedre? jeg har jobbet i akuttmottak og på legevakt, så jeg er vandt til kritisk syke, høyt arbeidspress, lite bemanning osv, men klarer liksom ikke å slappe av helt nå. Jeg angrer på utdanningen, tror jeg. Jobber på et stort sykehus. Anonymkode: 497c9...b76 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2024 #2 Del Skrevet 1. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vært på kveldsvakt i går. Kommer hjem med 0 energi. Det er så vidt jeg orker å pusse tenner og det er helt sant🥲. Ja, jeg orker å skrive her så jeg kanskje slipper å grine. Prøver å jobbe i roligere tempo, men det lar seg ikke gjøre. Jobben som intensivsykepleier er svært krevende både fysisk og mentalt (pga håndtering av kritiske syke pasienter og deres pårørende, lange skift, høyt stressnivå, og behovet for konstant årvåkenhet gjør meg utmattet allerede etter bare et år. Jeg visste at dette var krevende yrke, men jeg visste ikke at det var så ille. Blir det bedre? jeg har jobbet i akuttmottak og på legevakt, så jeg er vandt til kritisk syke, høyt arbeidspress, lite bemanning osv, men klarer liksom ikke å slappe av helt nå. Jeg angrer på utdanningen, tror jeg. Jobber på et stort sykehus. Anonymkode: 497c9...b76 Det går seg nok til. Min mor lå på intensiven en uke og alle de ansatte der virket så rolige og avslappet. Ingen så ut til å stresse. Hva sier kollegaene dine som har jobbet noen år? Jeg ville jobbet minst to år. Da kan du jo ta noen kurs og få jobb i offshore. Da bli du rik uten å slite på jobb fordi de fleste vaktene er rolige. I Bedriftshelsetjenesten er du også populær. Ei venninne er intensivsykepleier og jobber i militæret. Det virker veldig spennende og arbeidsdagen er variert. Men hun plikter seg igjennom denne jobben å stille opp om landet blir involvert i krig, så det virker litt skummelt.. Hadde jeg vært intensiv sykepleier hadde jeg muligens snust litt på ‘leger uten grenser’ o.l.🙂 Anonymkode: 015b3...398 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2024 #3 Del Skrevet 1. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det går seg nok til. Min mor lå på intensiven en uke og alle de ansatte der virket så rolige og avslappet. Ingen så ut til å stresse. Hva sier kollegaene dine som har jobbet noen år? Jeg ville jobbet minst to år. Da kan du jo ta noen kurs og få jobb i offshore. Da bli du rik uten å slite på jobb fordi de fleste vaktene er rolige. I Bedriftshelsetjenesten er du også populær. Ei venninne er intensivsykepleier og jobber i militæret. Det virker veldig spennende og arbeidsdagen er variert. Men hun plikter seg igjennom denne jobben å stille opp om landet blir involvert i krig, så det virker litt skummelt.. Hadde jeg vært intensiv sykepleier hadde jeg muligens snust litt på ‘leger uten grenser’ o.l.🙂 Anonymkode: 015b3...398 TS er utslitt av tempoet, og du tenker at det er lavere i Leger uten grenser…? TS, jeg ville også gitt det mer tid. Hva med å ta en prat med din leder? Det er bedre å snakke med noen FØR man møter veggen/slutter. Praksissjokket er reelt, etterhvert får man mer erfaring og senker skuldrene. Anonymkode: d1f18...bdc 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tonjemor74 Skrevet 1. juli 2024 #4 Del Skrevet 1. juli 2024 Selv intensivsykepleier og skjønner så godt hva du mener. Utrolig sliten (selv om jeg var og er vant til høyt temp og krevende jobb). jeg tror det som sleit meg ut var at man hele vakten var bedside med pasienten og pårørende. Oppgavene var tidvis tunge og gjentagende. Feks fullt stell hver morgen på respirator pasient tok jo en time i seg selv. Ofte fikk pas diare pga sondematen og så var det på'n igjen til lunsj. Det var liksom aldri avbrekk. Og å ha pas på isloat var marerittet pga all påkledning i tillegg -sitte 8 timer med hansker, munnbind og frakk og det eneste du så var pasienten.. Jeg gikk ofte hjem med hodepine, jeg klarte aldri å finne arbeidsgleden på intensivavdeling. Så jeg ga opp etter 3 år. Har aldri sett meg tilbake, kommer aldri til å jobbe på intensiv igjen. Hatt flere spennende jobber i etterkant - både privat og offentlig -og er svært ettertraktet arbeidskraft. Mitt råd er å prøve litt til, men ikke vent så lenge at du møter veggen. Vi var flere med samme opplevelse fra mitt kull på videreutdanningen. Ca 50 % jobbet helt andre steder enn intensivavdelingen etter pliktåret var over.. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2024 #5 Del Skrevet 1. juli 2024 Tonjemor74 skrev (5 timer siden): Selv intensivsykepleier og skjønner så godt hva du mener. Utrolig sliten (selv om jeg var og er vant til høyt temp og krevende jobb). jeg tror det som sleit meg ut var at man hele vakten var bedside med pasienten og pårørende. Oppgavene var tidvis tunge og gjentagende. Feks fullt stell hver morgen på respirator pasient tok jo en time i seg selv. Ofte fikk pas diare pga sondematen og så var det på'n igjen til lunsj. Det var liksom aldri avbrekk. Og å ha pas på isloat var marerittet pga all påkledning i tillegg -sitte 8 timer med hansker, munnbind og frakk og det eneste du så var pasienten.. Jeg gikk ofte hjem med hodepine, jeg klarte aldri å finne arbeidsgleden på intensivavdeling. Så jeg ga opp etter 3 år. Har aldri sett meg tilbake, kommer aldri til å jobbe på intensiv igjen. Hatt flere spennende jobber i etterkant - både privat og offentlig -og er svært ettertraktet arbeidskraft. Mitt råd er å prøve litt til, men ikke vent så lenge at du møter veggen. Vi var flere med samme opplevelse fra mitt kull på videreutdanningen. Ca 50 % jobbet helt andre steder enn intensivavdelingen etter pliktåret var over.. Samme her...holdt med 1år. Nå er jeg sykepleier offshore, 2 uker på og 4 uker fri!!!! 🥰 God lønn, men kunne gått med på veldig lav lønn med den arbeidstiden som gir meg et liv. Anonymkode: 1295b...576 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2024 #6 Del Skrevet 1. juli 2024 Man er mest utsatt for å møte veggen når man er ny i en jobb. Den eneste behandlingen for utbrenthet er å bli sykemeldt, og evt skifte beite. Kanskje oppvåkning er bedre for deg for eksempel, eller f.eks type nevrokirurgisk overvåkning eller andre intermediæravdelinger. Anonymkode: 83135...9dc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2024 #7 Del Skrevet 1. juli 2024 Er også intensivsykepleier, men jobber på Nyfødt Intensiv. Mange tøffe vakter, veldig dårlige pasienter på respirator, mye pårørendearbeide som kan være veldig krevende. Til tider veldig hektisk, mye gåing og ståing på hardt gulv, men ingen fysisk tunge stell. Jeg valgt å jobbe kun natt, 85%- stilling. Jobber komprimert i perioder og får ei uke fri her og der. Trives veldig godt på jobb og gleder meg stort sett til hver vakt. Kan du gå litt ned i stillingsprosent anbefales det, 100% rundturnus er kjempetøft. Anonymkode: 629c0...da0 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2024 #8 Del Skrevet 1. juli 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hadde jeg vært intensiv sykepleier hadde jeg muligens snust litt på ‘leger uten grenser’ o.l.🙂 Anonymkode: 015b3...398 Har hun ikke evne til å holde ut en jobb på et norsk sykehus så har hun absolutt ingenting å gjøre for Leger Uten Grenser.. Hva i all verden får deg til å tro at det som skjer i Chad eller Elfenbenkysten med skuddskader, voldtekt, lemlestelse er bedre på et provisorisk sykehus i bushen er bedre enn et norsk sykehus? Anonymkode: 84bc4...c79 14 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaraThrace Skrevet 1. juli 2024 #9 Del Skrevet 1. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har hun ikke evne til å holde ut en jobb på et norsk sykehus så har hun absolutt ingenting å gjøre for Leger Uten Grenser.. Hva i all verden får deg til å tro at det som skjer i Chad eller Elfenbenkysten med skuddskader, voldtekt, lemlestelse er bedre på et provisorisk sykehus i bushen er bedre enn et norsk sykehus? Anonymkode: 84bc4...c79 Du vet Leger uten Grenser jobber i mer enn 70 land, og er mer enn bare skuddskader, voldtekt og lemlestelse..? Lær hva du prater om før du prøver å belære noen. Et år på Nauru, halvår i Hellas, jobbe litt i Tajikistan, Thailand, Filippinene, Zimbabwe. Drømmeliv det! Med et mye mindre press enn norske sykehus, og myyyyye mer givende, med helt sykt takknemlige pasienter. Just FYI. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2024 #10 Del Skrevet 1. juli 2024 Intensivsykepleier her også😄 Har jobbet som det i en del år, og skjønner godt hva du mener. Det er til tider tungt å være så «på tå og hev» hele vakten, og hos oss er det turnus med mange nattevakter….🙈 Jeg elsker denne jobben, men den er tung både fysisk og psykisk. Har vurdert å bli anestesisykepleier for å få en bedre jobbhverdag😄 Anonymkode: 23e81...3c5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2024 #11 Del Skrevet 1. juli 2024 Javel? Da var det ikke rette jobben for deg. Flere muligheter for deg der ute. Hvorfor syte her? Anonymkode: 819ca...b6e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pilleville Skrevet 1. juli 2024 #12 Del Skrevet 1. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Javel? Da var det ikke rette jobben for deg. Flere muligheter for deg der ute. Hvorfor syte her? Anonymkode: 819ca...b6e Kanskje godt å få luftet tankene litt. Har du hatt en dårlig dag i dag? 11 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Serafin Skrevet 1. juli 2024 #13 Del Skrevet 1. juli 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Vært på kveldsvakt i går. Kommer hjem med 0 energi. Det er så vidt jeg orker å pusse tenner og det er helt sant🥲. Ja, jeg orker å skrive her så jeg kanskje slipper å grine. Prøver å jobbe i roligere tempo, men det lar seg ikke gjøre. Jobben som intensivsykepleier er svært krevende både fysisk og mentalt (pga håndtering av kritiske syke pasienter og deres pårørende, lange skift, høyt stressnivå, og behovet for konstant årvåkenhet gjør meg utmattet allerede etter bare et år. Jeg visste at dette var krevende yrke, men jeg visste ikke at det var så ille. Blir det bedre? jeg har jobbet i akuttmottak og på legevakt, så jeg er vandt til kritisk syke, høyt arbeidspress, lite bemanning osv, men klarer liksom ikke å slappe av helt nå. Jeg angrer på utdanningen, tror jeg. Jobber på et stort sykehus. Anonymkode: 497c9...b76 Jeg jobber også som sykepleier. Har søkt på nautikkstudiet i år. Jeg skal omskolere meg. Orker ikke mer av helse og omsorg. Det er f.eks. bedre betalt og gode friperioder å jobbe offshore som DP-operatør. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2024 #14 Del Skrevet 1. juli 2024 KaraThrace skrev (21 minutter siden): Du vet Leger uten Grenser jobber i mer enn 70 land, og er mer enn bare skuddskader, voldtekt og lemlestelse..? Lær hva du prater om før du prøver å belære noen. Et år på Nauru, halvår i Hellas, jobbe litt i Tajikistan, Thailand, Filippinene, Zimbabwe. Drømmeliv det! Med et mye mindre press enn norske sykehus, og myyyyye mer givende, med helt sykt takknemlige pasienter. Just FYI. Jeg vet jeg vet, men ts har ingen garanti for å ende opp på disse stedene. Anonymkode: 84bc4...c79 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2024 #15 Del Skrevet 1. juli 2024 Ts burde fått seg jobb som sykepleier på oljeplattform. Ei jeg kjenner tjener 700 K i året og jobber to uker og har fire uker fri. Og veldig lite stress.. Anonymkode: 5c708...86f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PITTY Skrevet 1. juli 2024 #16 Del Skrevet 1. juli 2024 Må vel ikke jobbe på en intensivavd selv om du er intensiv sykepleier? Du har jo et godt forhandlingskort mtp lønn via utdanningen din også ved en annen type avdeling.. Dette vet du sikkert. Jeg ville lyttet til kroppen min. Bedre med å finne et nytt roligere beite enn å stå i sykmelding til uoverskuelig fremtid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2024 #17 Del Skrevet 1. juli 2024 Ja, det var kanskje litt vel intens(ivt)? Haha Anonymkode: 51e27...5da 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2024 #18 Del Skrevet 1. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ser at folk som kommer ut i arbeidslivet kan få sjokk av hvor tøft det kan være. Sykepleier, som var et slags svennebrev utdanning før er et fysisk yrke, på linje med snekker, rørlegger og elektriker, m.m. Man blir vandt til det. Klart det er tøft å gå fra å sitte på skolebenk til å traske å gå i mange timer i en arbeidsdag. Men du vil trene deg opp. Men makan til klaging og syting, du får kaste litt vann i ansiktet, rette ryggen og brette opp arma og bli tøffere. Si meg, har du levd et skjermet liv? Altså, ikke hatt sommerjobb, hjulpet til hjemme, osv? Dette er livet Ts, sånn er det bare. Anonymkode: d5200...454 Har du jobbet som intensiv sykepleier selv siden du er så bombastisk? Det er stor forskjell på å jobbe som vanlig sykepleier ved feks hjemmesykepleien (som er hektisk nok) og på intensiven. Anonymkode: 54fd2...910 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fighter83 Skrevet 1. juli 2024 #19 Del Skrevet 1. juli 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Vært på kveldsvakt i går. Kommer hjem med 0 energi. Det er så vidt jeg orker å pusse tenner og det er helt sant🥲. Ja, jeg orker å skrive her så jeg kanskje slipper å grine. Prøver å jobbe i roligere tempo, men det lar seg ikke gjøre. Jobben som intensivsykepleier er svært krevende både fysisk og mentalt (pga håndtering av kritiske syke pasienter og deres pårørende, lange skift, høyt stressnivå, og behovet for konstant årvåkenhet gjør meg utmattet allerede etter bare et år. Jeg visste at dette var krevende yrke, men jeg visste ikke at det var så ille. Blir det bedre? jeg har jobbet i akuttmottak og på legevakt, så jeg er vandt til kritisk syke, høyt arbeidspress, lite bemanning osv, men klarer liksom ikke å slappe av helt nå. Jeg angrer på utdanningen, tror jeg. Jobber på et stort sykehus. Anonymkode: 497c9...b76 Hva slags tiltak er gjort for å se hva som er problemet? Kan det være at turnusen er for hard i tillegg til altfor hard arbeidsbelastning? Kan man rullere mer på de tunge pasientene? Er det for høyt støynivå? Å være 100% tilstede hele vakten er ikke mulig, ok å kreve 60-70% tilstedeværelse men mer enn dette er ikke til å få PTSD av over lang tid (på ca alle vakter), slikt stress setter seg hardt i kroppen og man brenner seg ut tilslutt. Man skal ha tid til dopauser, sitte å dokumentere, drikke kaffe/te/vann, skravle litt med kollegaer uten alt av støyen fra diverse apparater, døra inn til pasientene skal få kunne være totalt igjen for å lage et visst vern for din helse. Evt kun et vindu man kan se igjennom for å se dem og datamonitorer man kan se diverse målinger på. Er det ikke slik? Er miljøet dårlig? Kan man prøve ut 1 uke med kun dagvakter, 1 uke kun kveldsvakter og 1 uke kun nattevakter før man så får 1 uke med kun noe få dagvakter? Er det så er det er mange kveld/dag i turnusen? Kan du prøve ut å kun jobbe nattevakter en periode for å hente deg inn? Har du tatt en prat med leder og verneombud ang dette? Høres iallefall veldig ut som du må si nei til absolutt alle ekstravakter en lang periode nå for å verne om deg selv for å unngå å bli utbrent evt må du spørre fastlegen om å sykemeldes 2 ukers tid ca 20-50 % for å se om de gir deg litt mer ro og hvile. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2024 #20 Del Skrevet 1. juli 2024 Mange intensivsykepleiere jobber med dialyse. Kanskje dette kunne være noe for deg? En helt annen hverdag med mer ro og forutsigbarhet. Anonymkode: 713ac...4dd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå