Gå til innhold

Brønn til hus


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det negativt med en privat grunnbåret brønn ?

Anonymkode: a5735...23b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trenger ikke å være. Totalen som teller. Vannkvalitet, vannmengde, hvor mye tørke tåler den, hvor gammel er pumpa?..  Er det noen form for rensing av råvannet? Og ikke minst hva er kloakkløsninga

Anonymkode: 138d7...f49

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på. Om det ikke er alternativt vann i nærheten, og tilsiget i brønn er begrenset vil det være vanskelig å vanne plen, vaske bil osv. 

Det kan også være behov for UV-rensing osv, det har litt vedlikeholdskostnader. Om det er pumpe mister man vann ved strømbrudd, og om det er fare for at overflatevann renner ned i brønnen ved regnfall må man ha et backuplager av drikkevann i hus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva skjer om det er lenge tørke ? Og redd jeg blir forgifta av vannet.

Anonymkode: a5735...23b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har privat vann. 

Og kvaliteten er helt fantastisk, så langt har det aldri vært problemer under tørke og vanningsforbud, vi har plenty. 

Vi sjekker kvaliteten en gang i året hvor vi sender inn vannprøver, anlegget blir vedlikeholdt og servicer fulgt. Litt styr, men du verden så deilig med iskaldt eget vann, lukter ikke noe og smaker som vann skal smake.

 

Anonymkode: 451c0...0d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har egen brønn, har aldri hatt problemer med det vannet. Men vi har en gammel brønn i tillegg, som vi bruker på sommeren til vanning av blomster osv ute. Det er ikke drikkevann i den gamle brønnen, men grei kriseløsning til toalettet om strømmen blir borte over lengre tid.

Vanne plenen gjør vi uansett ikke, og vasker heller ikke bilene hjemme. 

Anonymkode: b5ade...afa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Men hva skjer om det er lenge tørke ? Og redd jeg blir forgifta av vannet.

Anonymkode: a5735...23b

Hvis det er borehull i et område med mye grunnvann går det fint. Så må en etterspør vannprøver før en evt kjøper huset, så en vet kvaliteten. Overflatebrønn er litt mer risky, der ville jeg hatt et vannlager og reserveløsning på toalett til tørre perioder. Men det kommer jo ann på tilsiget. 
At Ola på 90 alltid har hatt nok vann i brønnen i følge megler, er et dårlig argument forresten-han har brukt mindre vann enn deg

Anonymkode: 138d7...f49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i hus med egen brønn, eller to enheter deler en brønn. Vi har tilsyn til pumpen hvert annet år, da renses også filtrene/byttes ut om det er behov. Noe av det jeg gruer meg mest med å evnt flytte er at vi da får kommunalt vann. Det smaker jo ikke noe godt i fht det vi har nå og er fullt i kalk (som plantene mine ikke liker)

i sommermnd så følger vi med ved å sjekke brønnen ca en gang i uken. Går den tom må vi ringe brannvesnet for å betale for fylling, men løpet av mine 12 år boende her så har vi hatt behov for det en eneste gang. ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har egen brønn og privat renseanlegg. Vannkvaliteten er god og vi har, bank i bordet, aldri gått tom for vann. Heller ikke i tørkesommeren 2018. Vi blir aldri påvirket av vanningsrestriksjoner i kommunen, og kan vanne som vi selv vil.  

Endret av tirben
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PurpleTuliip skrev (9 minutter siden):

Jeg bor i hus med egen brønn, eller to enheter deler en brønn. Vi har tilsyn til pumpen hvert annet år, da renses også filtrene/byttes ut om det er behov. Noe av det jeg gruer meg mest med å evnt flytte er at vi da får kommunalt vann. Det smaker jo ikke noe godt i fht det vi har nå og er fullt i kalk (som plantene mine ikke liker)

i sommermnd så følger vi med ved å sjekke brønnen ca en gang i uken. Går den tom må vi ringe brannvesnet for å betale for fylling, men løpet av mine 12 år boende her så har vi hatt behov for det en eneste gang. ☺️

Mens vi i våre borehull har for mye av alt. Både kalk og fluor. Får ikke hull i tennene med vannet her når det er ubehandla

Anonymkode: 138d7...f49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har både borehull og brønn. Faktisk bedre vann en kommunen. Et vennepar kommer å henter drikkevann hos oss. 

Aldri vært tom for vann. Ikke en gang da ekstrem tørke  i 2018 var. Deilig å ikke måtte tenke på restriksjoner fra kommunen om vannbruk, og slipper å betale for vannforbruk.

Ser de vi kjenner på det kommunale er ute med 20.000-35.000kr i året i vannavgift. Det slipper vi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste problemet jeg hadde med det, var at når strømmen gikk, så hadde jeg ikke vann heller, for pumpa gikk jo på strøm 😅

Så derav kjekt å ha ett aggregat stående, eller andre lignende nødløsninger

Anonymkode: 7d3de...780

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mens vi i våre borehull har for mye av alt. Både kalk og fluor. Får ikke hull i tennene med vannet her når det er ubehandla

Anonymkode: 138d7...f49

Vi har ikke borehull her da, mulig derfor? Holder til i Bergen, så brønnen fylles med regnvann ☺️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så da er det ingen ulemper med sånn brønn da?

Anonymkode: a5735...23b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.6.2024 den 23.21):

Er det negativt med en privat grunnbåret brønn ?

Anonymkode: a5735...23b

Ja. Enorm finansiell byrde, potensielt meget helsefarlig. Ville aldri kjøpt et hus med slik løsning da man potensielt kan ende opp med kjøpevann over tid,

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Så da er det ingen ulemper med sånn brønn da?

Anonymkode: a5735...23b

Enorme. Du bør for egen og andres helses skyld opprettholde et regime med vedlikehold og prøvetaking de fleste private ikke har kunnskap om. 

Personlig ville jeg testet for bakterier månedlig, og for mineraler forekommende i slikt vann før jeg tok den i bruk. Inneholder vannet farlig mye av noen minneraler har du valget mellom å avvikle bruken av brønnen eller risikere din fremtidige helse. 

Du bør også ha en helt enkel rensing av vannet du tenker drikke uten å koke det. 

Og for de som sier at «dette har gått bra før i tiden»? Nei. Det gikk ikke bra. Drikkevann er en alminnelig årsak for sykdom og død hos folk som ikke har hygienisk vann levert i springen. Drikkevann er særlig farlig for barn under 6 år eller syke, fordi de har dårlig immunforsvar.

Og om du tenker «men grunnvann er trygt!». Ok. Hva om fjellet i akkurat din brønn har en sprekk retning naboens septiktank? Den sprekken ser ikke du. Men vannet (fra naboens do) finner en sprekk på brøkdelen av en millimeter.

Anonymkode: 96633...dbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ja. Enorm finansiell byrde, potensielt meget helsefarlig. Ville aldri kjøpt et hus med slik løsning da man potensielt kan ende opp med kjøpevann over tid,

Enorme. Du bør for egen og andres helses skyld opprettholde et regime med vedlikehold og prøvetaking de fleste private ikke har kunnskap om. 

Personlig ville jeg testet for bakterier månedlig, og for mineraler forekommende i slikt vann før jeg tok den i bruk. Inneholder vannet farlig mye av noen minneraler har du valget mellom å avvikle bruken av brønnen eller risikere din fremtidige helse. 

Du bør også ha en helt enkel rensing av vannet du tenker drikke uten å koke det. 

Og for de som sier at «dette har gått bra før i tiden»? Nei. Det gikk ikke bra. Drikkevann er en alminnelig årsak for sykdom og død hos folk som ikke har hygienisk vann levert i springen. Drikkevann er særlig farlig for barn under 6 år eller syke, fordi de har dårlig immunforsvar.

Og om du tenker «men grunnvann er trygt!». Ok. Hva om fjellet i akkurat din brønn har en sprekk retning naboens septiktank? Den sprekken ser ikke du. Men vannet (fra naboens do) finner en sprekk på brøkdelen av en millimeter.

Anonymkode: 96633...dbb

Så da burde jeg ikke kjøpe huset da?

Anonymkode: a5735...23b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...