Gå til innhold

Dressing. Finner ingen jeg liker.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det fantes en så god cream fresh dressing på Kiwi før, den er borte. Nå finner jeg ingen som er like god. Forslag til god dressing jeg kan kjøpe? 

Anonymkode: a9a8b...1f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvorfor ikke bare lage den selv?

• 2 dl Crème fraîche
  • 0,5 stk. sitron, saften 
  • 1 klype salt
  • 1 klype pepper
  • 1 ss sennep
  • 1 håndfull friske urter

Anonymkode: 46cc5...7a9

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes heller ikke kjøpedressinger er noe godt, men Peppes pizza beger med dressing liker jeg som kan brukes til salat f.eks også.

Anonymkode: 4ebab...f28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er kresen på dressing, og finner egentlig ingen ferdigkjøpte gode. 

Men hjemmelaget peanøttdressing på en nudelsalat, eller green godess salatens dressing, eller hjemmelaget karridressing.... Da kan jeg spise til jeg sprekker! 

Anonymkode: fc42d...33d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

1 beger creme fraiche

4-5 skjeer mango chutney hot

hvitløk-mengde etter ønske 

saft av ca 1/2 sitron

pepper

Anonymkode: 898be...3d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns å huske at utvalget av kjøpedressing var mye bedre før? Jeg pleide å kjøpe en god creme fraiche-dressing, men alt jeg finner for tiden er den patetiske med 3 % fett. Jeg ser alltid etter noe spennende dressing, men virker som alle butikkene har like lite utvalg av akkurat dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, visp said:

Jeg syns å huske at utvalget av kjøpedressing var mye bedre før? Jeg pleide å kjøpe en god creme fraiche-dressing, men alt jeg finner for tiden er den patetiske med 3 % fett. Jeg ser alltid etter noe spennende dressing, men virker som alle butikkene har like lite utvalg av akkurat dette. 

Har du sjekket butikken Normal? De tar inn partivarer så der er det ofte nye varer. 

Når det er sagt så synes jeg  dressinger typisk smaker mye bedre når det er hjemmelaget så jeg har ikke selv testet ut dressingene hos Normal. 

Anonymkode: b4071...428

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har du sjekket butikken Normal? De tar inn partivarer så der er det ofte nye varer. 

Når det er sagt så synes jeg  dressinger typisk smaker mye bedre når det er hjemmelaget så jeg har ikke selv testet ut dressingene hos Normal. 

Nei, kan se etter det der:) Nå er det veldig sjeldent jeg kjøper, eller bruker, dressing, men har bare registrert at utvalget er litt magert de gangene jeg har lett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter dette med at hjemmelaget dressing smaker mye bedre enn ferdigkjøpt.

Men så er det dette med holdbarhet. Hvor lenge holder hjemmelaget dressing seg i kjøleskap? Jeg føler at det er ferskvare å kaster masse rester hvis jeg ikke vet at det blir spist iløpet av få dager.

Kjøpesdressing står seg jo i kjøleskapet helt til man ser at utløpsdato er forbigått for vel å lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
NinaLisa skrev (56 minutter siden):

Men så er det dette med holdbarhet. Hvor lenge holder hjemmelaget dressing seg i kjøleskap? Jeg føler at det er ferskvare å kaster masse rester hvis jeg ikke vet at det blir spist iløpet av få dager.

Kjøpesdressing står seg jo i kjøleskapet helt til man ser at utløpsdato er forbigått for vel å lenge siden.

Enig i spørsmålet. Hvor lenge holder en hjemmelaget dressing seg? Jeg bruker kanskje dressing 1-2 ganger i mnd og bor alene, så det går ikke så mye også vil jeg gjerne ha kanskje forskjellig typer smak

Anonymkode: 78c04...1b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Holder ikke lenge, opptil 5 dager kanskje.

Anonymkode: 4ebab...f28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 hours ago, NinaLisa said:

Det er nok også derfor kjøpedressing smaker annerledes enn hjemmelaget. De er laget for lang holdbarhet. Man kan nok ikke få begge deler. 

Når det kommer til holdbarhet i kjøleskapet for hjemmelaget dressing så vil det varierer. Eddik-baserte dressinger vil nok holde seg lenger siden det da er mye syre Samme om man lager dressinger hvor alle ingrediensene er ingredienser med lang holdbarhet.  Hvitløk i olje bør man på den andre siden være veldig forsiktig med å lagre lenge siden det her kan utvikles svært farlige bakterier over tid.  

Skjønner at folk ønsker lang holdbarhet på dressingene sine. Men som regel er de fleste ingrediensene i dressinger ting med lang holdbarhet. Så man kan jo ha disse ingrediensene tilgjengelig hele tiden og så lage mindre kvantum av dressingen om man bruker enkelte ferskvarer i dressingen. 

Tror også om man bor alene så kan det være greit å finne en dressing som kan brukes til flere retter. F.eks at man lager en dressing til hamburgerne  man spiser på mandag også bruker man den kanskje på brødskivene på tirsdag og på salaten på onsdag.  Dette prinsippet gjelder jo generelt i matlaging.  Det er jo noe som går igjen i matlaging at man bør ha en plan for å bruke  det som blir igjen når man lager middag. Og at helst bør ingrediensene som brukes være såpass allsidige at om man ikke fikk brukt dem opp til middagen man lagde så kan de brukes til andre typer middager før holdbarheten går ut.  Med mindre man elsker retten og har lyst til å spise den flere dager i uka så klart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg er veldig glad i sånna poser med gresk dressing som man blander ut i rømme eller creme fraiche 😋  står i dressing-hylla.

Anonymkode: 35b51...eda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...