AnonymBruker Skrevet 30. juni 2024 #1 Skrevet 30. juni 2024 Hører mye om at folk mener sidemål må ut av skolen, eller i alle fall fjernes som et fag man får karakter i. Dette har alltid vært meninger fra folk som har bokmål som hovedmål. Derfor lurer jeg må hva dere med nynorsk som hovedmål mener? Har dere samme oppfattelse? Anonymkode: 75d0a...a2d
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2024 #2 Skrevet 30. juni 2024 Bokmål for oss med nynorsk som hovedmål er så lett at opplæring nærmest er overflødig. Tror jeg har hatt en uke til sammen i løpet av hele skolekarrieren med opplæring i bokmål, så kan ikke si det har plaget meg nevneverdig, nei. Det føles like naturlig å skrive begge målformene. Anonymkode: c22d6...470 6 4
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2024 #3 Skrevet 30. juni 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hører mye om at folk mener sidemål må ut av skolen, eller i alle fall fjernes som et fag man får karakter i. Dette har alltid vært meninger fra folk som har bokmål som hovedmål. Derfor lurer jeg må hva dere med nynorsk som hovedmål mener? Har dere samme oppfattelse? Anonymkode: 75d0a...a2d Eg har ikkje problem med å ha bokmål som sidemål på skulen. Det er ein del av opplæringa akkurat slik som det andre vi lærer. Anonymkode: 05639...a49 4
Grüner Skrevet 30. juni 2024 #4 Skrevet 30. juni 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hører mye om at folk mener sidemål må ut av skolen, eller i alle fall fjernes som et fag man får karakter i. Dette har alltid vært meninger fra folk som har bokmål som hovedmål. Derfor lurer jeg må hva dere med nynorsk som hovedmål mener? Har dere samme oppfattelse? Anonymkode: 75d0a...a2d Tror nok det er verre andre veien. Bokmål blir en eksponert for i media og samfunnet ellers i mye større grad enn nynorsk, så det føles ikke så fremmed som sidemål som nynorsk vil gjøre for en bokmålsbruker. 2
aazy Skrevet 1. juli 2024 #5 Skrevet 1. juli 2024 Er veldig for sidemål delvis fordi det var min einaste måte å innsjå at nynorsk var skriftspråket for meg. Eg ser ikkje korleis å fjerne sidemål skal føre noko som helst godt med seg. Å skulde på nynorsk for manglande kompetanse i norskfaget, som mange gjer (fordi det vissnok "stel tid" frå bokmålet), er totalt skivebom. Bokmål er overalt, og nynorskelevar strevar berre unntaksvis med bokmål. Nynorskelevar kan då umogleg berre vere naturlege seksarelevar, alle som ein? Då skulle det berre mangle at bokmålselevar iallfall får moglegheita til å forstå grunnleggjande nynorsk etter fullført grunnskuleløp. 3 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2024 #6 Skrevet 1. juli 2024 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Det føles like naturlig å skrive begge målformene Sier det samme, seier det same Anonymkode: 11b00...645
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2024 #7 Skrevet 1. juli 2024 Nynorskbrukere behersker lett både bokmål og nynorsk, så jeg trenger ikke bokmålopplæring. Men bokmålsfolket trenger nynorsk, så jeg sier ja til sidemål såklart. PS! jeg er nynorskbruker men skriver bokmål her på KG og kun her. Anonymkode: eebfe...3d0 3
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2024 #8 Skrevet 1. juli 2024 Nynorsk må omgjøres til valgfag. Anonymkode: 6f1c6...af6
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2024 #9 Skrevet 1. juli 2024 Hadde nynorsk som hovedmål i grunnskolen. Likte det ikke, men det var en stor fordel, for nå behersker jeg begge like bra og fikk like bra karakter i begge skriftlig norsk uten problemer. Anonymkode: 2ac2a...588 1
missLynch Skrevet 1. juli 2024 #10 Skrevet 1. juli 2024 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Bokmål for oss med nynorsk som hovedmål er så lett at opplæring nærmest er overflødig. Tror jeg har hatt en uke til sammen i løpet av hele skolekarrieren med opplæring i bokmål, så kan ikke si det har plaget meg nevneverdig, nei. Det føles like naturlig å skrive begge målformene. Anonymkode: c22d6...470 Signert. Bokmål som sidemål er peanuts 👌😎 3
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2024 #11 Skrevet 1. juli 2024 Mye lettere å skrive bokmål Anonymkode: c3d1d...aea
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2024 #12 Skrevet 1. juli 2024 Det mange virker å ikke forstå er at sidemålsdebatten i bunn og grunn handler om hvorvidt nynorsk skal få fortsette å eksistere. Veldig mange nynorskbrukere må etterhvert over på bokmål i mange sammenhenger. Anonymkode: 00a8f...cd1 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2024 #13 Skrevet 1. juli 2024 La de få som vil ha nynorsk få ha nynorsken, og la alle andre slippe. I det minste bør det fjernes som eget fag til å bli et enkelt temaområde (eller hva man kaller det). Mange nok elever strever med norsken og ett til to fremmedspråk, og nynorsk gjør det ikke bedre. Personlig liker jeg virkelig ikke nynorsk, spesielt skriftlig nynorsk. Trykker jeg inn på en artikkel hos NRK og finner ut at den er på nynorsk, trykker jeg meg øyeblikkelig ut uansett hvor interessant den måtte være. Klarer ikke nynorsk! Anonymkode: 2503d...72f
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2024 #14 Skrevet 1. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 30.6.2024 den 22.44): Bokmål for oss med nynorsk som hovedmål er så lett at opplæring nærmest er overflødig. Tror jeg har hatt en uke til sammen i løpet av hele skolekarrieren med opplæring i bokmål, så kan ikke si det har plaget meg nevneverdig, nei. Det føles like naturlig å skrive begge målformene. Anonymkode: c22d6...470 Enig! Bokmål er enkelt å lære seg som sidemål. Jeg måtte over på bokmål på videregående da bøkene var på bokmål og jeg begynte på vgs i et bokmål-fylke. Anonymkode: 1d3aa...23f
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2024 #15 Skrevet 1. juli 2024 Synd at nynorsk skal dra ned snittet for 98% av elevene i dette landet. Jeg fikk en 2’er i sidemål selv om jeg virkelig jobbet med det og sjekket ordboka på hvert eneste ord under eksamen 😔 Anonymkode: 08d95...637 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2024 #16 Skrevet 1. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det mange virker å ikke forstå er at sidemålsdebatten i bunn og grunn handler om hvorvidt nynorsk skal få fortsette å eksistere. Veldig mange nynorskbrukere må etterhvert over på bokmål i mange sammenhenger. Anonymkode: 00a8f...cd1 Skjønner det er kjipt for de som bruker nynorsk, men de er i et klart mindretall (er vel bare litt over 10% som bruker nynorsk). Tror jeg og en hel del flere hadde vært takknemlig om nynorsk ikke eksisterte. Jada, jeg er sikkert historieløs og det som er, men hadde virkelig ikke blitt lei meg om nynorsken forsvant. Anonymkode: 2503d...72f
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2024 #17 Skrevet 2. juli 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Det mange virker å ikke forstå er at sidemålsdebatten i bunn og grunn handler om hvorvidt nynorsk skal få fortsette å eksistere. Veldig mange nynorskbrukere må etterhvert over på bokmål i mange sammenhenger. Anonymkode: 00a8f...cd1 Aldri! Anonymkode: eebfe...3d0
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2024 #18 Skrevet 2. juli 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Skjønner det er kjipt for de som bruker nynorsk, men de er i et klart mindretall (er vel bare litt over 10% som bruker nynorsk). Tror jeg og en hel del flere hadde vært takknemlig om nynorsk ikke eksisterte. Jada, jeg er sikkert historieløs og det som er, men hadde virkelig ikke blitt lei meg om nynorsken forsvant. Anonymkode: 2503d...72f Kan ikke utsette en minoritet for det. Det blir diskriminering. Og det skal vi kjempe i mot! Anonymkode: eebfe...3d0
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2024 #19 Skrevet 2. juli 2024 Skriver nynorsk til vanlig, bruker bare bokmål her på KG. Synes sidemål er viktig, både for oss som har nynorsk og de som har bokmål. Det er viktig for meg at andre forstår det jeg skriver. Og man vet aldri hva man får bruk for når man er voksen. Ei god venninne av meg fra østlandet som er lærer endte opp med å bosette seg i en nynorskkommune pga kjærligheten, og her kan hun ikke jobbe uten å bruke nynorsk. Anonymkode: 8910a...7f5
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2024 #20 Skrevet 2. juli 2024 Mannen har nynorsk som hovedmål, og holder ganske konsekvent på det. Og kan love at bokmålen ikke er så god som mange i denne tråden skal ha det til 😅 Det er ingen som snakker bokmål, så han tar med seg mange dialektord inn i skritfsmålet. Han blander også hunkjønn/hankjønn. Mistenker at nynorsskolene var ganske slepphendte på karaktersettingen på sidemål. Anonymkode: 75c6d...8f2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå