AnonymBruker Skrevet 30. juni 2024 #1 Del Skrevet 30. juni 2024 Skal se om jeg får tak i studieveileder ved det/de aktuelle universitetene i morgen (om de ikke har gått i ferie), men er det noen her som vet? Eller som har byttet universitet f.eks etter et år eller to selv og fortsatt på samme studie? Jeg tror at jeg kommer inn på profesjonsstudiet i psykologi på NTNU. Av diverse grunner så tenker jeg at det beste hadde vært å kunnet overføres til UiO på sikt, og lurer derfor på om det er mulig å søke om å overføres til profesjon ved UiO etter f.eks å ha fullført 1 år. Litt klønete formulert, men etter å ha tatt opp fag en stund så ønsker jeg absolutt å få startet studiene nå hvis jeg faktisk kommer inn et sted. Ellers er et annet alternativ å starte på HINN på bachelor og så søke meg inn på kandidat i Danmark, men det føles også litt mer utrygt enn «strake veien» som profesjon er i større grad. Plutselig så kan jo et eller annet skje med «veien om Danmark» og man er heller ikke garantert å få innpass på kandidat. Så… er det mulig å overføres fra et universitet til et annet hvis man har en velbegrunnet søknad og har fulgt studieprogresjonen første året? Hilsen usikker på hvordan jeg burde prioritere studieønskene nå på Samordna… Anonymkode: d7dcf...b98 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1780192-bytte-fra-profesjonsstudie-p%C3%A5-et-universitet-til-et-annet-er-det-mulig/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2024 #2 Del Skrevet 30. juni 2024 Nei. Du må søke opptak på samme måte som andre og så evt få innpasset emnene du allerede har. Du kan høre med studieveileder på det universiteter du ønsker å bytte til om hvilke av emnene dine de kan godta som avlagt. Hilsen opptaksmedarbeider Anonymkode: e56b0...9e7 1 2 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1780192-bytte-fra-profesjonsstudie-p%C3%A5-et-universitet-til-et-annet-er-det-mulig/#findComment-34531459 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2024 #3 Del Skrevet 30. juni 2024 Jeg vil absolutt IKKE anbefale deg å gå veien om Danmark hvis du faktisk har karakterene til å komme inn i Norge. Ikke på psykologi, det er risikosport. Å bytte mellom studiestedene på profesjonsstudier er notorisk vanskelig fordi de har ulike emner på ulike tidspunkt. Jeg vet ikke noe spesifikt om psykologi, du må snakke med studieveileder. Hvorfor vil du absolutt inn på UiO? Hva er feil med NTNU? Anonymkode: c6d56...e4b 1 2 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1780192-bytte-fra-profesjonsstudie-p%C3%A5-et-universitet-til-et-annet-er-det-mulig/#findComment-34531474 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2024 #4 Del Skrevet 30. juni 2024 https://www.uio.no/studier/program/psykologi-profesjon/godkjenning-av-annen-utdanning-i-profesjonsprogrammet.html Her står det at du faktisk må få opptak på studiet på vanlig måte gjennom SO først, deretter må du søke om fritak for emner du allerede har hatt andre steder. Dessuten må noen på UiO ha sluttet først. Virker ikke særlig lovende ut fra litt kjapp googling. Anonymkode: c6d56...e4b 1 2 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1780192-bytte-fra-profesjonsstudie-p%C3%A5-et-universitet-til-et-annet-er-det-mulig/#findComment-34531493 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2024 #5 Del Skrevet 30. juni 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Nei. Du må søke opptak på samme måte som andre og så evt få innpasset emnene du allerede har. Du kan høre med studieveileder på det universiteter du ønsker å bytte til om hvilke av emnene dine de kan godta som avlagt. Hilsen opptaksmedarbeider Anonymkode: e56b0...9e7 Tusen takk for svar! Da høres det ikke så enkelt ut, men jeg kan som sagt prøve å få tak i studieveileder i morgen. AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg vil absolutt IKKE anbefale deg å gå veien om Danmark hvis du faktisk har karakterene til å komme inn i Norge. Ikke på psykologi, det er risikosport. Å bytte mellom studiestedene på profesjonsstudier er notorisk vanskelig fordi de har ulike emner på ulike tidspunkt. Jeg vet ikke noe spesifikt om psykologi, du må snakke med studieveileder. Hvorfor vil du absolutt inn på UiO? Hva er feil med NTNU? Anonymkode: c6d56...e4b Takk for svar! Danmark føles utrygt det også ja, men akkurat nå føles alt bare uavklart. Jeg har ikke så lyst til å skrive her hvorfor jeg helst vil inn på UiO, men det er en ordentlig grunn of ikke bare «fordi jeg vil». AnonymBruker skrev (11 minutter siden): https://www.uio.no/studier/program/psykologi-profesjon/godkjenning-av-annen-utdanning-i-profesjonsprogrammet.html Her står det at du faktisk må få opptak på studiet på vanlig måte gjennom SO først, deretter må du søke om fritak for emner du allerede har hatt andre steder. Dessuten må noen på UiO ha sluttet først. Virker ikke særlig lovende ut fra litt kjapp googling. Anonymkode: c6d56...e4b Ok, da er det nok det som stemmer, ja! Ganske tungvint… Mener jeg leste om et søskenpar en gang som begge byttet universitet de studerte på (men ikke sikkert det var profesjon), da var begrunnelsen for å bytte (alvorlig) sykdom i nær familie. Men mulig de også søkte som vanlig via SO først, og så kan det jo ha endret seg siden den gang. Noen som faktisk HAR gått bachelor på HINN her da og så kandidat etterpå og blitt psykolog på den måten? Vil noen fortelle hvordan det var? Jeg tror jeg med poengsummen jeg får nå i år kan komme inn på profesjon i Tromsø og antagelig på NTNU. Bergen tviler jeg på, det spørs hvor mye poenggrensa der stiger nå (Bergen er nok utelukket). Med ekstrem flaks kan jeg komme inn på UiO på våropptaket, men jeg tviler sterkt på at det går, så det er nok mer en ønskedrøm jeg klamrer meg til. Tromsø har jeg forøvrig valgt å legge vekk da jeg ikke ønsker å bo så langt nord (hadde jeg vært ung og uten forpliktelser, så absolutt, men nå så passer det ikke inn i livet mitt slik det er). Så jeg føler egentlig at for å få kommet i gang i år så er valgene mine mellom HINN og NTNU… Og så kan jeg jo drømme om å komme inn i Oslo på våropptaket… Har satt den på 1. plass på SO ihvertfall. TS Anonymkode: d7dcf...b98 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1780192-bytte-fra-profesjonsstudie-p%C3%A5-et-universitet-til-et-annet-er-det-mulig/#findComment-34531584 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2024 #6 Del Skrevet 30. juni 2024 Flere innspill til hva som kan være lurt for meg når jeg ihvertfall uansett ønsker å få startet med studiene i år, enten jeg forsøker å bytte studiested senere eller ei? Setter pris på alt av erfaringer og kanskje noen ser noe jeg ikke ser akkurat nå. TS Anonymkode: d7dcf...b98 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1780192-bytte-fra-profesjonsstudie-p%C3%A5-et-universitet-til-et-annet-er-det-mulig/#findComment-34531596 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2024 #7 Del Skrevet 30. juni 2024 Selv om det er samme studie, vil oppbyggingen være ulik fra studiested til studiested. Det er heller ikke sikkert at alle emnene du tar ved NTNU vil godkjennes ved UiO. NTNU opererer med fag på 7,5 poeng og UiO med fag på 10 poeng. Du må nok søke via SO for å begynne på UiO. Har aldri hørt om noen som har kunnet overføre fra et universitet til et annet. Du må nesten bare krysse fingrene for at du kommer inn på våropptaket på UiO dersom det er det du vil, ellers må du belage deg på å begynne i Tromsø eller Trondheim om det er der du kommer inn - om du virkelig vil begynne i år. Hvor mange konkurransepoeng har du nå? Hadde absolutt styrt unna Danmark. Det er hard konkurranse om de plassene, og du må ha svært gode karakterer fra bachelor for å komme inn i Danmark. Velg Norge om du har karakterene til det. Anonymkode: 236c1...05f 2 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1780192-bytte-fra-profesjonsstudie-p%C3%A5-et-universitet-til-et-annet-er-det-mulig/#findComment-34531871 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2024 #8 Del Skrevet 30. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Flere innspill til hva som kan være lurt for meg når jeg ihvertfall uansett ønsker å få startet med studiene i år, enten jeg forsøker å bytte studiested senere eller ei? Setter pris på alt av erfaringer og kanskje noen ser noe jeg ikke ser akkurat nå. TS Anonymkode: d7dcf...b98 Det som er lurt, er å begynne der du kommer inn, og regne med at du er der i de neste seks årene. Hvis du virkelig vil bli psykolog, selvsagt. Jeg er ikke psykolog, men jeg har tatt et annet langt profesjonsstudium. Det er ikke som andre studier. Det er vanskelig å bytte. Anonymkode: c6d56...e4b 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1780192-bytte-fra-profesjonsstudie-p%C3%A5-et-universitet-til-et-annet-er-det-mulig/#findComment-34531926 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2024 #9 Del Skrevet 1. juli 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Tusen takk for svar! Da høres det ikke så enkelt ut, men jeg kan som sagt prøve å få tak i studieveileder i morgen. Takk for svar! Danmark føles utrygt det også ja, men akkurat nå føles alt bare uavklart. Jeg har ikke så lyst til å skrive her hvorfor jeg helst vil inn på UiO, men det er en ordentlig grunn of ikke bare «fordi jeg vil». Ok, da er det nok det som stemmer, ja! Ganske tungvint… Mener jeg leste om et søskenpar en gang som begge byttet universitet de studerte på (men ikke sikkert det var profesjon), da var begrunnelsen for å bytte (alvorlig) sykdom i nær familie. Men mulig de også søkte som vanlig via SO først, og så kan det jo ha endret seg siden den gang. Noen som faktisk HAR gått bachelor på HINN her da og så kandidat etterpå og blitt psykolog på den måten? Vil noen fortelle hvordan det var? Jeg tror jeg med poengsummen jeg får nå i år kan komme inn på profesjon i Tromsø og antagelig på NTNU. Bergen tviler jeg på, det spørs hvor mye poenggrensa der stiger nå (Bergen er nok utelukket). Med ekstrem flaks kan jeg komme inn på UiO på våropptaket, men jeg tviler sterkt på at det går, så det er nok mer en ønskedrøm jeg klamrer meg til. Tromsø har jeg forøvrig valgt å legge vekk da jeg ikke ønsker å bo så langt nord (hadde jeg vært ung og uten forpliktelser, så absolutt, men nå så passer det ikke inn i livet mitt slik det er). Så jeg føler egentlig at for å få kommet i gang i år så er valgene mine mellom HINN og NTNU… Og så kan jeg jo drømme om å komme inn i Oslo på våropptaket… Har satt den på 1. plass på SO ihvertfall. TS Anonymkode: d7dcf...b98 En annen ting jeg vil legge til: Hvis du kommer inn på NTNU nå i år, ville jeg absolutt ikke takket nei til plassen og satset på å forbedre karakterer ytterligere til neste år for å komme inn på UiO da. Det kommer snart en omlegging av opptakssystemet, og jeg tror det vil drive opp poengsummene i ordinær kvote i årene før endringen. Alle de som har vært litt på gjerdet, og plutselig innser at alderspoengene forsvinner og realfagspoengene blir halvert - disse kan nå skjønne at dere sjanser er i ferd med å renne ut. Det er ikke sikkert vi vil se den store effekten av det i år, siden det er helt nytt, men det kan komme i 2025 og 2026. Anonymkode: c6d56...e4b 1 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1780192-bytte-fra-profesjonsstudie-p%C3%A5-et-universitet-til-et-annet-er-det-mulig/#findComment-34532522 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå