Gå til innhold

Bo med barn i Trondheim?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er en småbarnsfamile som bor sentralt i Oslo men planlegger å flytte nærmere familie i Trondheim. Vi er ikke sååå kjente i Trondheim lengre og lurer på hvor i byen vi burde bosette oss?

Litt om oss og våre kriterier:
- Ønsker å ha byen/matbutikker/vanlige fasiliteter i gå/sykkelavstand, ønsker ikke å bruke bil daglig. 
- Er opptatt av arkitektur og estetikk, og foretrekker bygårder og murvillaer fremfor rekkehus og eneboliger (har bodd på Ullevål hageby og Torshov i Oslo og liker lignende områder).
- Budsjett mellom 6 - 8 000 000 m
- Ser for oss størrelse mellom 85-100 kvm
- Ikke et altfor hyblifisert område med nattebråk

Det virker som om det er mindre vanlig å bo med små barn sentrumsnært i Trondheim? I forhold til Oslo? Har snust på Kalvskinnet, Singsaker, Ila

Anonymkode: a19b4...6a0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mange pene ærverdige pene murbygårder i Kalvskinnet. Hold dere unna slummen i Saupstad og Buran.

Anonymkode: 823f2...a5c

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Sjetnemarka, tiller Flatåsen ranheim 

Anonymkode: 6b9d8...e5f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Seriøst?

Anonymkode: fdeb4...a37

AnonymBruker
Skrevet

Murbygninger? Ja, Kalvskinnet har erværdige og gamle murleiligheter. Ev. Steinberget/Nedre byåsen? Der er det noen fine leiligheter i den type bygninger.

Anonymkode: 45e3b...329

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Huff nei.

Anonymkode: 76ffe...c98

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Seriøst?

Kan neppe være seriøst. Det er som Lindeberg/Holmlia

AnonymBruker
Skrevet

Øverst i festningsgata / Haldens gate på Møllenberg. Flere flotte, gamle gårder som passer størrelsen og prisklassen som etterspørres. Har bodd der i flere år og aldri vært plaget av støy eller annet.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Gud bedre, nei. Kanskje Ranheim, men Sjetnemarka, Tiller eller Flatåsen? For det første har disse områdene INGEN av de kvalitetene TS etterspør. For det andre er det grusomme steder å vokse opp på (jeg snakker av erfaring).

Anonymkode: 0aa03...ec1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan neppe være seriøst. Det er som Lindeberg/Holmlia

Jeg vet. 

AnonymBruker
Skrevet

Kalvskinnet, Ila(f.eks Bergsligata). Ellers er rekkehusene Dakota på Lilleby perfekte for småbarnsfamilier. 

Anonymkode: 8b904...563

AnonymBruker
Skrevet

Byåsen, rundt Sverresborg? Der er det fint.

Anonymkode: 6657d...95b

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som at Singsaker vil passe dere! Lademoen er veldig fint (sentrumsnært og pene murbygninger) men ville ikke flyttet dit med barn😅 jeg bor på Lade (anbefaler Korsvika eller Fagerheim), det ligger 10 minutter unna Solsiden/sentrum med sykkel og buss og er veldig barnevennlig, tror du kommer til å trives her også! 1-10.-skole og bra idrettsmiljø om dere liker det, og nærhet til strand og Ladestien🥰

Anonymkode: 2c769...57d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I tillegg til det dere har sett på, tenker jeg Grillstad/Ranheim har de kvalitetene, men er lite mur og bygård der. 

Pappenheim, Skansegata, Port Arthur?

Anonymkode: a3180...d92

AnonymBruker
Skrevet

Samme som over. Øya er vel også et godt alternativ.

Anonymkode: a3180...d92

AnonymBruker
Skrevet

Vær obs på hyblifiseringen i sentrumsnære områder.

Anonymkode: 905e3...274

AnonymBruker
Skrevet

Veldig få småbarnsfamilier bor sentrumsnært i Trondheim. Strindaområdet/Tyholt er det beste stedet for dere. Ikke langt unna Sirkus Shopping og bussknutepunkt. Mye luft mellom husene, store to- og tremannsboliger, og gode relativt nye skoler i nærheten. Veldig fint og trygt område for småbarn. Områdene rundt Tyholt, som Strindheim, Persaunet og Moholt kan også være fint for dere. Unger trenger litt friarealer, det er det flere av i disse områdene.

Anonymkode: 3fb19...2d2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville aldri bosatt meg i Ila eller på Kalvskinnet med små barn. Av mange gode grunner. Singsaker er fint, men blir for dyrt, litt lenger opp har dere Tyholt, det er stedet for dere.

Anonymkode: 3fb19...2d2

Skrevet

Da jeg bodde i Trondheim var Tyholt, Blusuvoll perfekt for oss som var småbarnsfamilie på den tiden. Før vi flyttet sørover ;)

AnonymBruker
Skrevet

Når det gjelder Lade må du være klar over at det er en massiv utbygging i området, og derav også mye trafikk. 

Jeg holder med de som sier Tyholt, Persaunet og områder rundt der. Da kan du også få fin utsikt over byen, pluss at det er i gangavstand.

Anonymkode: 905e3...274

Skrevet

Dere finner ingen områder som Torshov og Ullevål hageby i Trondheim. Det nærmeste er nok deler av Singsaker og Rosenborg, men som voksen synes jeg egentlig ikke disse områdene er så barnevennlige. Strindheim ville nok vært et praktisk område for dere, men der er det ikke veldig mye sjarm. Jeg ville revurdert, og tenkt at man kan få andre ting her, som man ikke kan få i Oslo. Feks kan man, for 6-8 mill, få hage og ganske mange kvadrat nær sjøen :) Hvis dere er svak for sjarm ville jeg sjekka ut området rundt Sjøvegen på nedre Charlottenlund. Det er nok lenger ut enn dere ønsker dere, men der er det sjarm i bøtter og spann, det finnes butikk i nærheten, og man kan sykle ganske raskt til sentrum. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...