Gå til innhold

Gå tur med hund

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Liker dere å gå tur med hund på landsbygda der det er grusvei uten noen lys når det er mørkt ute? Her så kjører de så fort også når det er mørkt og jeg går med hjertet i halsen når jeg går med hund. Flere som gjør det?

I byen kjører folk så mye roligere men på landsbygda derimot så råkjører dem.

Anonymkode: f2e91...648

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Liker dere å gå tur med hund på landsbygda der det er grusvei uten noen lys når det er mørkt ute? Her så kjører de så fort også når det er mørkt og jeg går med hjertet i halsen når jeg går med hund. Flere som gjør det?

Kan si at vi har en "landsby" her og siden det er så mye trær etc er det 80 der...hekt forferdelig.

Vi kjører ofte der men kjører i 50-60 da vi vet det er mye elg og rådyr der 

Men vi ser ofte folk som går og sykler der og vi kjører så sakte at vi kjører pent forbi...men tror ikke jeg hadde rørt det selv ..da skulle vi allefall synes virkelig godft 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har refleks og lys på både meg og hunden, men foretrekker å gå i skogen (med hodelykt)

Anonymkode: 79d57...9d7

• Liker 3
Gjest jegerrinne
Skrevet

Går mye på en skogsbilvei som er bommet så er kun de med nøkkel som får kjørt. Elsker å gå på kvelden med hundene i skumring ofte ser vi elg, rådyr, hare,bever eller fugl

AnonymBruker
Skrevet
jegerrinne skrev (1 time siden):

Går mye på en skogsbilvei som er bommet så er kun de med nøkkel som får kjørt. Elsker å gå på kvelden med hundene i skumring ofte ser vi elg, rådyr, hare,bever eller fugl

Du er tøff - en stor skrekk for meg når jeg går i skogen er å møte elg, og det går jeg til og med og stresser med i dagslys. Har det aldri vært noen ubehagelige møter? Har både erfart og hørt at elg kan være lunefull når man har med hund?

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har refleks og lys på både meg og hunden, men foretrekker å gå i skogen (med hodelykt)

Tøff du og må jeg si. Jeg holder meg langt unna skogen om det ikke er lyst. Trodde de færreste var oppi der i mørket, men etter å ha sett begge deres innlegg så innser jeg at jeg kanskje tok feil :D

Anonymkode: 0aeff...54a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.6.2024 den 21.47):

Folk råkjører overalt. Synes ikke det e verre på bygda enn i byen. Hunden går på innsida av meg og vi begge er kledd med refleks og lys(orbiloc anbefales) fra topp til tå, og vi er godt synlige. 

Anonymkode: d1c00...963

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke meg du siterer. Men tenkte jeg kunne si at dette med å gå med hodelykt i skogen har vært en tilvenningssakt. Til å begynne med, og egentlig hver høst når det blir stadig mørkere på kveldsturene, holder jeg på å få fullstendig fnatt. For det er så veldig mørkt inne blant trærne når lyset fra lykta er på stien. Jeg hopper til av hver eneste lyd. Men det bruker å gå seg til. 

Jeg har møtt elg noen få ganger. Og det har alltid vært bare vakkert, den har alltid holdt seg på avstand. Det var en gang jeg snudde og gikk en annen vei fordi elgen bare sto midt på grusveien og flyttet seg ikke når jeg kom nærmere, og jeg mistenkte at den hadde små kalver i nærheten. Men det stod egentlig bare og kikket på meg, og virket like undrende som jeg var. Møter jeg en elg i skogen i mørket derimot, tror jeg at jeg kommer til å skvette ganske grundig. Men det har jeg aldri gjort, og jeg går kveldstur med hund og hodelykt de fleste høstkvelder. Jeg har møtt rådyr, og rådyret og jeg hylte begge to. 

Anonymkode: e7ccb...c62

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke meg du siterer. Men tenkte jeg kunne si at dette med å gå med hodelykt i skogen har vært en tilvenningssakt. Til å begynne med, og egentlig hver høst når det blir stadig mørkere på kveldsturene, holder jeg på å få fullstendig fnatt. For det er så veldig mørkt inne blant trærne når lyset fra lykta er på stien. Jeg hopper til av hver eneste lyd. Men det bruker å gå seg til. 

Jeg har møtt elg noen få ganger. Og det har alltid vært bare vakkert, den har alltid holdt seg på avstand. Det var en gang jeg snudde og gikk en annen vei fordi elgen bare sto midt på grusveien og flyttet seg ikke når jeg kom nærmere, og jeg mistenkte at den hadde små kalver i nærheten. Men det stod egentlig bare og kikket på meg, og virket like undrende som jeg var. Møter jeg en elg i skogen i mørket derimot, tror jeg at jeg kommer til å skvette ganske grundig. Men det har jeg aldri gjort, og jeg går kveldstur med hund og hodelykt de fleste høstkvelder. Jeg har møtt rådyr, og rådyret og jeg hylte begge to. 

Jeg kan legge til at jeg tør ikke gå langs veien. Det er svingete og uoversiktlig her, og folk kjører alt for fort. Så jeg syns det er veldig skummelt, tross hodelykt og refleksvest. Takke meg til elg da. 

Skrevet

Jeg bor på bygda. Langs landevei med 80-sone mil etter mil. Går ikke tur påkveld uten refleksvest og hodelykt. Da går det helt fint. Men én fordel med å bo her er jo at det er tusen skogsveier og turstier. Og de bruker vi flittig på dagtid. Så fort båndtvangen er over får bikkjene løpe fritt i skogen i timesvis hver dag. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Folk råkjører overalt. Synes ikke det e verre på bygda enn i byen. Hunden går på innsida av meg og vi begge er kledd med refleks og lys(orbiloc anbefales) fra topp til tå, og vi er godt synlige. 

Anonymkode: d1c00...963

Men i byen så er det boligfelt og der kan man ikke kjøre for fort siden det kan være barn.

Skrevet

Elg er jo ikke farlig om du ikke uforvarende havner mellom ku og kalv. Og det skal litt til altså. Jeg får litt høy puls år jeg går langs skogsbilvei og ser ferske elgspor. Da snur jeg og går en annen vei. 

Det skumleste jeg har opplevd var å møte på en tiur for et par år siden. Midt i spill-tiden. Jeg tok beina fatt, ja. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg kan legge til at jeg tør ikke gå langs veien. Det er svingete og uoversiktlig her, og folk kjører alt for fort. Så jeg syns det er veldig skummelt, tross hodelykt og refleksvest. Takke meg til elg da. 

Men hvordan gjør du det når det er snø og vinter i skogen? 

AnonymBruker
Skrevet
Ebbeliten skrev (4 minutter siden):

Jeg bor på bygda. Langs landevei med 80-sone mil etter mil. Går ikke tur påkveld uten refleksvest og hodelykt. Da går det helt fint. Men én fordel med å bo her er jo at det er tusen skogsveier og turstier. Og de bruker vi flittig på dagtid. Så fort båndtvangen er over får bikkjene løpe fritt i skogen i timesvis hver dag. 

Men hva gjør dere når deg er en meter snø i skogen?

Det sliter jeg med selv fordi på bygda er det ingen som tråkker opp i skogen for deg. I byen er det som oftest andre som har gått der selv også i skogen. I byen er det også ofte grusvei der det er skog uten at det er godtatt for bil. Men på bygda er det bilveier overalt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men hvordan gjør du det når det er snø og vinter i skogen? 

Jeg går i skogen da også, men ofte kortere turer. Hunden min er en type som ikke elsker snø og kulde. Om det ikke er dyp snø, så går jeg på beina, men jeg bruker også langrennski en del. Noen dager kjører jeg et lite stykke, til et sted hvor det ofte er oppkjørt eller opptråkket skispor

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men hva gjør dere når deg er en meter snø i skogen?

Det sliter jeg med selv fordi på bygda er det ingen som tråkker opp i skogen for deg. I byen er det som oftest andre som har gått der selv også i skogen. I byen er det også ofte grusvei der det er skog uten at det er godtatt for bil. Men på bygda er det bilveier overalt.

Vinterstid går vi kun langs veien, men jeg har to dvergdachser. De er ikke spesielt glad i vinterklimaet, så turene blir kortere fra november til mars. Kjører ofte ned til litt mer bebygd strøk og går en tur i gatene rundt barneskole og omsorgsboligene som ligger der. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er heller ikke så lett å gå uti grøfta hver gang det kommer bil. Her så må jeg uti grøfta hver gang fordi grusveiene er for smale til både bil og meg pluss hunder. I tillegg liker jeg ikke at bilene kjører så nærme når de kjører så fort forbi fordi alle har så liten tid på bygda. Om vinteren er det enda værre fordi da er det meterhøye brøytekanter på begge sider. Og siden det er snø og brøytekanter 6 måneder hvert år så er det enda værre.

AnonymBruker
Skrevet

Er dere ikke mørkeredde ?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er dere ikke mørkeredde ?

Nei. Aldri vært 

Skrevet

Kjøp deg god lykt å gå i skogen. Elgen hører deg før du hører han så han stikker :) 

Jeg vasser i snø, da får jeg trenet låra også! 

Gjest jegerrinne
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du er tøff - en stor skrekk for meg når jeg går i skogen er å møte elg, og det går jeg til og med og stresser med i dagslys. Har det aldri vært noen ubehagelige møter? Har både erfart og hørt at elg kan være lunefull når man har med hund

Anonymkode: 0aeff...54a

Har aldri vært redd elg, kun veldig forsiktig hvis de har kalv med, da prøver jeg å ungå. Vi har 2 elghunder, så føler meg egentlig trygg hvis jeg måtte gå unna

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...