Gå til innhold

Barn og kyssing på munn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Trenger litt råd angående en litt ny situasjon for meg. Min gutt som fylte tre tidligere i år har blitt veldig på at han skal kysse meg på munnen. Han vil gjerne holde meg fast og kysse. 

Jeg vil jo egentlig at han skal vite at man ikke skal kysse på munnen, men er det innafor alder å lære bort slikt nå? Vi lærer jo bort alt mulig annet viktig angående kropp og grenser.. Han er språklig sterk. Jeg har bare pleid å distrahere ham med lek og kile ham på magen eller kysse ham på kinnet, men har vært redd for å si ifra uten å virke avvisende mot hans form for omsorg. Virker som kyssing kanskje er mer "normalt"?

Skjønner heller ikke hvor han har sett dette ? Verken jeg eller pappaen har kysset foran barna, vi ser ikke slikt på tv til at han skal få det med seg, og det er kun to par i familien som kysser åpenlyst foran barn. Kan det være at han har sett noe slikt og bare tror at det er normalt da elr ? 

Lar dere barna kysse dere på munnen ?

Anonymkode: 78dd5...3ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kysser ikke sønnen min på munnen. Han blir straks 5, men de siste månedene har han begynt som din. Jeg må innrømme at han har fått inn noen fulltreffere. Da forteller jeg ham at dette er kjærestekyssing og det er pappa som er kjæresten min.

Jeg har ingen restriksjoner på å kysse foran barn, så det er nok fra oss han har det. Det virker ganske rart for meg å skjerme dem for en så naturlig og uskyldig kjærlighetserklæring mellom mamma og pappa. Men jeg forsøker altså å forklare at det er enkelte ting man kun gjør med spesielle mennesker, sånn som å kysse på munnen... 

Anonymkode: 8e118...6a9

  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har han IKKE sett mamma og pappa kysse? Det var jo ekstremt rart. 

Anonymkode: dc9b0...05c

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg kysser ikke sønnen min på munnen. Han blir straks 5, men de siste månedene har han begynt som din. Jeg må innrømme at han har fått inn noen fulltreffere. Da forteller jeg ham at dette er kjærestekyssing og det er pappa som er kjæresten min.

Jeg har ingen restriksjoner på å kysse foran barn, så det er nok fra oss han har det. Det virker ganske rart for meg å skjerme dem for en så naturlig og uskyldig kjærlighetserklæring mellom mamma og pappa. Men jeg forsøker altså å forklare at det er enkelte ting man kun gjør med spesielle mennesker, sånn som å kysse på munnen... 

Anonymkode: 8e118...6a9

Takk for godt forklart 😊 mulig vår har sett det fra noen litt mer frigjorte familiemedlemmer eller annet sted, helt okey det, så får bare forklare så godt jeg kan at det er noe mammaer og pappaer gjør. 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvordan har han IKKE sett mamma og pappa kysse? Det var jo ekstremt rart. 

Anonymkode: dc9b0...05c

Ikke i vår familiekultur. Da kysser man ikke eller noe sånt foran barna (eller andre ). For veldig mange er kyssing en intim og privat handling og da føles det uvant eller rart å skulle gjøre det når det ikke er tid for det 😊 

Anonymkode: 78dd5...3ad

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en kjærlighetserklæring fra ditt barn, du avviser det om du ikke godtar det. Kyssing er naturlig og noe fint. Det går over, snart må man tigge om å få en kos i mer en 1 sekund

  • Liker 18
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sluttet å kysse på munn når han var 8-9 år. ( Hjemme) Kysset ikke på munn utenfor.

Jeg å mannen min kysser ofte foran barna 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forvirret23 skrev (3 minutter siden):

Det er en kjærlighetserklæring fra ditt barn, du avviser det om du ikke godtar det. Kyssing er naturlig og noe fint. Det går over, snart må man tigge om å få en kos i mer en 1 sekund

Jeg er mor selv og ja kyssing er naturlig og fint, men mine barn har aldri initiert til annen kyssing enn på kinnet, slik vi voksne også gjør mot barna. Kyssing på munn er grooming. Det finnes ikke naturlig. 

Anonymkode: 702a4...3db

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid kyssa mine barn på munnen (og de har tatt initiativ til det), slutta ikke med det før de nærma seg puberteten.

Høres ut som om det er du som har et unaturlig forhold til kyssing.

Anonymkode: 54f33...955

  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirret23 skrev (5 minutter siden):

Det er en kjærlighetserklæring fra ditt barn, du avviser det om du ikke godtar det. Kyssing er naturlig og noe fint. Det går over, snart må man tigge om å få en kos i mer en 1 sekund

Det var jeg som svarte øverst her, om at jeg ikke kysser sønnen min på munnen. 

 

Jeg var veldig i tvil først om jeg skulle godta det eller ikke. Jeg landet å at dette er for intimt for meg å gjøre med andre enn mannen min og det føles bare feil å skulle kysse et barn på munnen. 

Jeg sier at jeg elsker når han kysser på meg, og jeg elsker å kysse på ham, men munnen er det kjæresten som kan kysse. Så kysser vi resten av ansiktet i stedet mens vi fniser. 

I mitt hode er dette en sunn grensesetting og god lærdom for sønnen min, at noen kjærtegn er kun for kjærester. 

Anonymkode: 8e118...6a9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er mor selv og ja kyssing er naturlig og fint, men mine barn har aldri initiert til annen kyssing enn på kinnet, slik vi voksne også gjør mot barna. Kyssing på munn er grooming. Det finnes ikke naturlig. 

Anonymkode: 702a4...3db

Herregud! Slapp litt av! Mange barn kysser på munn, og at barn kysser voksene på munn er ikke grooming🙄De kysser fordi det er en kjærlighetserklæring, noe de også har sett andre gjør som er glade i hverandre. 

  • Liker 14
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg er mor selv og ja kyssing er naturlig og fint, men mine barn har aldri initiert til annen kyssing enn på kinnet, slik vi voksne også gjør mot barna. Kyssing på munn er grooming. Det finnes ikke naturlig. 

Anonymkode: 702a4...3db

Grooming? Ok...så når jeg har kysset sønnen min på munnen i mange år...kan du fortelle meg hvordan jeg groomer han? 

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det var jeg som svarte øverst her, om at jeg ikke kysser sønnen min på munnen. 

 

Jeg var veldig i tvil først om jeg skulle godta det eller ikke. Jeg landet å at dette er for intimt for meg å gjøre med andre enn mannen min og det føles bare feil å skulle kysse et barn på munnen. 

Jeg sier at jeg elsker når han kysser på meg, og jeg elsker å kysse på ham, men munnen er det kjæresten som kan kysse. Så kysser vi resten av ansiktet i stedet mens vi fniser. 

I mitt hode er dette en sunn grensesetting og god lærdom for sønnen min, at noen kjærtegn er kun for kjærester. 

Anonymkode: 8e118...6a9

Det er mange grenser man kan sette, men her sier du at det er bare pappa jeg er så glad i som kan kysse på munn. Det er en avvisning selv om du pakker det inn. Det går over er kun en periode og det er jo ingenting bedre for et barn å lære å vise kjærlighet. Hver familie gjør hva de vil, men å avvise barna mine ville jeg aldri gjort selv om det heller ikke er en ting for meg. Jeg liker ikke å kysse barn jeg heller, masse rester av mat, sikkel osv. jeg har gjort det når de er så små. Når de er større forstår de mye mer av det du sier og vet også hva som foregår mellom mann og kvinner.

Endret av Forvirret23
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirret23 skrev (17 minutter siden):

Det er en kjærlighetserklæring fra ditt barn, du avviser det om du ikke godtar det. Kyssing er naturlig og noe fint. Det går over, snart må man tigge om å få en kos i mer en 1 sekund

Man skal jo ikke lære barna å gjøre noe du ikke vil så den andre ikke skal bli lei seg. Blir jo som å si at han må gi tante en klem hvis ikke blir hun lei seg 😅 men han her får myye kos. Avviser ham aldri og er egentlig ofte jeg som løfter han opp og koser og kysser og sniffer ham på kinna og bak øret hundre ganger til dagen 😅

Anonymkode: 78dd5...3ad

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min eldste er 7 og han kysser fortsatt både meg og pappaen på munnen. Har aldri sett på det som noe rart, kun fint. 

Mine barn har også sett meg og pappaen kysse flere ganger daglig (når vi kommer hjem fra jobb, lager middag, forlater huset etc.). De har også sett tanter, onkler, besteforeldre og familievernet kysse flere ganger. Har aldri tenkt noe negativt rundt det. 

Min tantebarn kysset meg også på munnen da de var små og barna har alltid gitt kyss til sine besteforeldre. De lærer raskt hvem som er ok å kysse og ikke. De kysser jo ikke hvem som helst, kun de som de er glade i.

Kyss er noe naturlig og langt fra noe seksuelt. 

Anonymkode: c8d92...9bb

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Man skal jo ikke lære barna å gjøre noe du ikke vil så den andre ikke skal bli lei seg. Blir jo som å si at han må gi tante en klem hvis ikke blir hun lei seg 😅 men han her får myye kos. Avviser ham aldri og er egentlig ofte jeg som løfter han opp og koser og kysser og sniffer ham på kinna og bak øret hundre ganger til dagen 😅

Anonymkode: 78dd5...3ad

Forskjell på å tvinge på et barn en voksen, enn en voksen som tar i mot et kjærtegn fra et lite barn på 3 år. 
Tante skjønner ting litt bedre enn et barn på tre. Alt til sin tid ;) 

Og slik jeg leser denne tråden så er det mellom barn og en mor? Og der bør slike ting være naturlig, at barnet kan vise kjærlighet på sin måte uten at mor avviser den for hun liker ikke. Barnet er kun 3 år, hva betyr det at mamma ikke liker mine kyss? 

Endret av Forvirret23
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirret23 skrev (3 minutter siden):

Herregud! Slapp litt av! Mange barn kysser på munn, og at barn kysser voksene på munn er ikke grooming🙄De kysser fordi det er en kjærlighetserklæring, noe de også har sett andre gjør som er glade i hverandre. 

 

mommyaka skrev (1 minutt siden):

Grooming? Ok...så når jeg har kysset sønnen min på munnen i mange år...kan du fortelle meg hvordan jeg groomer han? 

Dere har en fullstendig feil virkelighetsoppfatning. Det er ikke normalt å kysse barn på munnen. Selv eksperter advarer foreldre mot å gjøre det.

Man avviser ikke barnet når man ikke ønsker å kysse på munnen, men man forklarer på en barnevennlig måte at dette er noe bare mamma og pappa gjør.

Anonymkode: 0b5eb...414

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

 

Dere har en fullstendig feil virkelighetsoppfatning. Det er ikke normalt å kysse barn på munnen. Selv eksperter advarer foreldre mot å gjøre det.

Man avviser ikke barnet når man ikke ønsker å kysse på munnen, men man forklarer på en barnevennlig måte at dette er noe bare mamma og pappa gjør.

Anonymkode: 0b5eb...414

Gjerne henvis til disse ekspertene. 

Anonymkode: c8d92...9bb

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei! Trenger litt råd angående en litt ny situasjon for meg. Min gutt som fylte tre tidligere i år har blitt veldig på at han skal kysse meg på munnen. Han vil gjerne holde meg fast og kysse. 

Jeg vil jo egentlig at han skal vite at man ikke skal kysse på munnen, men er det innafor alder å lære bort slikt nå? Vi lærer jo bort alt mulig annet viktig angående kropp og grenser.. Han er språklig sterk. Jeg har bare pleid å distrahere ham med lek og kile ham på magen eller kysse ham på kinnet, men har vært redd for å si ifra uten å virke avvisende mot hans form for omsorg. Virker som kyssing kanskje er mer "normalt"?

Skjønner heller ikke hvor han har sett dette ? Verken jeg eller pappaen har kysset foran barna, vi ser ikke slikt på tv til at han skal få det med seg, og det er kun to par i familien som kysser åpenlyst foran barn. Kan det være at han har sett noe slikt og bare tror at det er normalt da elr ? 

Lar dere barna kysse dere på munnen ?

Anonymkode: 78dd5...3ad

Vet det er noen som gjør det, men flertallet gjør det ikke. Personlig synes jeg det er rart. Barn kysser en på kinnet eller pannen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

 

Dere har en fullstendig feil virkelighetsoppfatning. Det er ikke normalt å kysse barn på munnen. Selv eksperter advarer foreldre mot å gjøre det.

Man avviser ikke barnet når man ikke ønsker å kysse på munnen, men man forklarer på en barnevennlig måte at dette er noe bare mamma og pappa gjør.

Anonymkode: 0b5eb...414

Ok... hvorfor er det ikke naturlig å vise nærheten og kjærlighet. 

Oh hvor i alle dager sier ekspert at det ikke skal gjøres?  Ja når de er babyen skal man passe på .men hva mener du er farlig om vi kysser på munnen?

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (Akkurat nå):

Vet det er noen som gjør det, men flertallet gjør det ikke. Personlig synes jeg det er rart. Barn kysser en på kinnet eller pannen.

Kommer vel an på hvor man er fra. I min omgangskrets er det vanligere enn ikke….

Anonymkode: c8d92...9bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...