Gå til innhold

Tilknytningsteori

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som har lest litt om psykologi. Brukes tilknytningsteori i praksis i dag? og er det mulig å endre tilknytningsmønstre i voksen alder?

Anonymkode: 59bfa...d7c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke helt hva du mener om teorien brukes i praksis? Så vidt jeg vet er det ikke noen spesiell terapi metode som feks EMDR, ISTP eller lignende, men ihvertfall ikke på DPS.

Jeg er ikke psykolog eller psykiater, jeg har satt meg inn i det fordi jeg selv oppdaget problematiske tilknytningsmønster og har hatt mye problemer i nære relasjoner (partner, kjæreste) etter at jeg ble voksen.

Tilknytning er dynamisk og endrer seg gjennom erfaring. Du kan ha trygg tilknytning i noen relasjoner, mens andre kan være utrygge eller desorganiserte.

Selv har jeg  hatt (noe flytende, kommer an på  utrygg tilknytning til famile, desorganisert i parforhold, og relativt trygg, ihvertfall uproblematisk med venner, kolleger og mer perifere relasjoner. Tilknytning i en relasjon kan også endre seg, fra trygg til utrygg er jo veldig vanlig, så kan ikke skjønne at det ikke skulle gå an andre veien også. 

Litt rotete, men slik jeg oppfatter det vil tilknytningsmønster endre ved at selve relasjonen endrer seg, det kan være du selv som jobber aktivt, vedvarende endring hos den andre (lite sannsynlig) eller noe i dynamikken kan gjøre at den tilknytningen du har endrer seg, brytes helt, eller helt motsatt, du møter et menneske du av en eller annen grunn ikke trigges av, og bygger en relasjon med trygg tilknytning, som igjen kan hjelpe deg i de andre relasjonene dine.

Anonymkode: fbc28...f02

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.6.2024 den 21.12):

Dere som har lest litt om psykologi. Brukes tilknytningsteori i praksis i dag? og er det mulig å endre tilknytningsmønstre i voksen alder?

Anonymkode: 59bfa...d7c

Jada, det brukes og tas seriøst. Spørsmålet er ikke veldig klart.

Det er vanskelig å endre dette siden det sitter dypt, men ikke helt umulig. Har du f.eks. borderline eller noe slikt er det veldig vanskelig å få en trygg tilknytning til noen.

Anonymkode: 49804...cd8

AnonymBruker
Skrevet

Det er fullt mulig å gå fra utrygg til trygg tilknytning. Søk opp "from insecure to secure attachment" på youtube. Mange videoer av dette temaet der.

Anonymkode: b34bd...4ed

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...