AnonymBruker Skrevet 30. juni 2024 #1 Skrevet 30. juni 2024 Jeg hadde nylig et akutt hjerteinfarkt og ble innlagt på Ahus i 8 dager. Dette er mitt 3. hjerteinfarkt, men første møte med Ahus og jeg vurderer å sende en mail til riktig instanse for å fortelle hvordan oppholdet og manglende oppfølging var. Jeg fikk nemlig ingen skriftlig eller muntlig beskjed om noe som helst da jeg ble utskrevet. Det er spesielt to ting jeg reagerer på: 1. overhode ingen spørsmål eller informasjon om oppfølging (de andre gangene har jeg blitt tilbudt sykehusets hjerteskole og/eller rehabiliteringsopphold. Jeg trenger ikke dette, men jeg stusser litt over at ingenting ble nevnt. 1 uke etter at jeg kom hjem, og fremdeles ventet på å få sykemeldingen jeg fikk beskjed om av legen på sykehuset at hun skulle sende samme dag elektronisk, var det nesten ved en tilfeldighet at jeg fant epikrisen som da etter 1 uke etter hjemkomst lå på helsenorge.no Og der står det jammen meg at jeg hadde kjøreforbud i 4 uker etter infarktet! Dette reagerte jeg spesielt på, fordi jeg virkelig ville husket det om det hadde blitt fortalt meg (i epikrisen står det at pasienten er muntlig og skriftlig informert om "rutinemessig 4 ukers kjøreforbud". Jeg er nemlig for tiden alene på en hytte i skogen, uten offentlig kommunikasjon og langt fra matbutikk). Jeg har ingen problemer med kjøreforbudet - og jeg hadde heller ikke kjørt den uken fordi jeg enda var dårlig, men det er da virkelig ikke greit å ikke gjøre dette veldig klart for pasienten! I ettertid har jeg funnet ut at om jeg hadde kjørt bil, ville jeg selv ha vært ansvarlig for å ha gjort meg kjent med kjøreforbudet og forsikringen hadde ikke vært gyldig, og man blir fratatt førerkort for en periode. Siden jeg har hatt to infarkter tidligere og da ikke hadde kjøreforbud (antagelig er det nye regler siden den gang), så var det bare flaks jeg fant det ut. I litt over 3 uker måtte jeg nesten daglig mase på Ahus via mail og telefon for å få tilsendt sykemeldingen. Forrige uke fikk jeg brev på helsenorge.no om at det var synd jeg ikke ønsket å være med på "hjerteskolen" som nå var stengt for sommeren. Helt klart feil i kommunikasjonen på sykehuset, siden jeg ikke engang var informert om at de hadde denne oppfølgingen. De 8 døgnene jeg var innlagt tok det 3 døgn før jeg endelig fikk smertelindrende i forhold til andre store smerter jeg fikk i forbindelse med infarktet, og maten var så forferdelig dårlig og lå å fløt i smør på tallerken uten en eneste grønnsak, så det orket jeg ikke å spise. Så jeg valgte kun yoghurt. Men dette tok sykepleierene i fra meg fordi jeg har diabetes og de ikke hadde yoghurt uten sukker på sykehuset. Kun frokosten kunne jeg spise fordi det var brød og ost. Følgelig gikk jeg jo ned i vekt fordi de rett og slett ikke kunne tilby meg mat jeg kunne få i meg. Nå har jeg ikke engang klaget over de døgnene jeg måtte ligge på korridor uten engang skjermbrett. Jeg noterte meg også at doringen på badet på rommet jeg som korridorpasient fikk låne, ikke ble rengjort hele den tiden jeg var der... Og rengjøring generelt ble gjort med et par "sveip" over gulvet på rommet - ikke engang i nærheten av der sengene stod. Måtte forøvrig mase på å få skiftet sengetøy som det var svært blodig pga litt feil stikking med blodprøvene og kombinasjon blodfortynnende. I etterkant har jeg hørt at mange har dårlig erfaring med Ahus. Det går bra med meg. Jeg har selv kontaktet fastlege for oppfølging og privat kardiolog, og er på bedringens vei og kan kjøre bil igjen lovlig. Men vurderer å sende inn en klage. Synes dette var dårlige greier. Hvor sender jeg ev. klage? Jeg kan jo ikke gjøre om på opplevelesen min, men tenker at det kan være greit å få tilbakemelding på det som ikke fungerer så kanskje andre kan unngå samme opplevelse og ikke minst manglende medisinsk oppfølging. Noen tanker? Anonymkode: e0ede...97d
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2024 #2 Skrevet 30. juni 2024 Du finner informasjon om hvordan du kan klage her: https://www.helsenorge.no/klage-og-erstatning/klageordninger/ Hvis det var meg så ville jeg nok ikke inkludert alt du nevner her, men valgt ut de tingene du synes var mest alvorlig. Anonymkode: f6ca2...732 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå