Gå til innhold

Bleieslutt 4 åring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En rådvill mamma søker erfaringer og tips angående bleieslutt. Nylig blitt 4år, og for et par mnd siden sluttet barnet med bleie hjemme. Dvs han tisser på do, men vil ha på bleie når han skal bæsje og på natt. Han nekter plent å gå i barnehagen uten bleie. Blir helt hysterisk bare vi prater om det. Hele veien mot å slutte med bleie har vært lang og vanskelig for barnet, mye følelser, sinne og frustrasjon. Han har ingen uhell hjemme og gir beskjed når han må på do. Derfor er det litt frustrerende at han ikke en gang vil prøve å gå uten bleie i barnehagen eller prøve å sitte på do når han skal bæsje. Vet ikke hvordan jeg skal hjelpe barnet mitt med å overkomme denne barrieren. Skal vi bare ta tiden til hjelp og la barnet «finne» ut av dette selv? Eller skal vi pushe mer på? Vi har prøvd både belønninger i form av aktiviteter og leker, klsitremerker osv, uten at det har gitt barnet motivasjon.  Noen med lignende erfaringer eller tips/råd? 

Anonymkode: 8dde9...530

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ok...du kommer til å få så mye hat her inne...for vi med barn som slutter seint er dårlig og late foreldre..

Men...jeg kan si at vi hadde det samme problemet nesten...våres sluttet å tisse i bleie når hun var 3-4 år..men nektet plenty å bæsje på do / potte. Vi prøvde kjempe lenge..og ALT..jeg mener alt...

Vi prøvde 4 forskjellige potter...do ringer..iPad etc...

Det ble så ille at hun ble forstoppet og bæsjet ikke på over 1 uke ..for hun ville bare bæsje i bleie... Tilslutt bare gav vi opp...vi slutter og presse på.. innimellom spurte vi om hun ville prøve å bæsje på doen...eller bare sitte på doen...og det gjorde hun.

Problemet var at hun klarte fint å trykke ut bæsje i bleie..men ikke på do..

Det kom til at vi måtte bruke microlax på henne ...og dette gjorde vi 3 ganger....og gang nr 2 gjorde vi det på do..og sa kom bæsjen...beste gang begynte hun å prøve mer og mer..for nå hadde hun bæsjet i doen..og til slutt så bare sa det knepp... og hun begynte å si i fra at hun måtte på do..

Så jeg ville tatt det med ro ..mer stress kan føre til at han holder seg og ok vil...og tro meg forstoppelse er ikke noe gøy

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre kan det være vanskelig å få friske barn i den alderen til å slutte med bleie fordi det er en så innprenta vane. De har fått egen vilje for lengst og det kan være vanskelig å snu... Derfor de anbefaler bleieslutt før den viljen og viten slår inn.. 

Men. Skal forsøke å hjelpe deg. Han vet nok hvordan dette fungerer, så du må bare friste nok. Is eller sjokolade eller noe annet snadder han elsker hver gang han har bæsja på do. Så kan han få noe fra lekebutikken som han virkelig ønsker seg om han greier det i to dager. Fordi han er stor gutt.

Ta med han til lekebutikken og la ham velge seg ut noe, så forklarer du at ja, men da må vi kutte bleia. Og at han er stor gutt og alt dette her. 

(Vet det er litt upedagogisk med leker og godteri, men dette er noe de fleste barn liker. Han trenger bare en liten dytt for å oppleve mestring, så pass på å skryt hemningsløst.)

Lykke til ❤️❤️❤️

 

Anonymkode: dfaa0...d18

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Takk for innspill😊

vil presisere at bleieslutt ikke er noe vi startet med nylig. Dette er noe vi har jobbet for siden han var ett år, og «vilje» på hva han vil har det vært hele veien. Han hadde en periode han var forstoppet, og etter dette låste det seg veldig angående dotrening. Bruker movicol hver dag og gjort det i snart 2 år. 

Anonymkode: 8dde9...530

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var litt tidligere, men samme utfordring. Vår har bursdag i august, så det sammenfalt med barnehagestart etter sommeren. Vi starta før ferien å snakke om at «når du blir 4 år så Skal du slutte med bleier i barnehagen» og han ble etterhvert med på planen. Det var litt protest første gang, men så gikk det bra. 
I løpet av sommeren lærte han å tisse ute(det hadde han vært redd for), og viste seg at det var en av grunnene til at han vegra seg. Hva skulle han gjøre når de var på tur i barnehagen?

bæsje på do tok lenger tid. Han hadde ikke bæsja i barnehagen på lang tid (da måtte han opp på småbarnsavdelingen og skifte, det likte han ikke), men hjemme ba han om bleie. 
han måtte ofte jobbe mye, og det var vanskelig på do/potte. Vi begynte med at hvis han måtte veldig bæsje kunne han gå på do og prøve mens vi fant fram bleia, i stedet for å stå og holde seg. Hvis det kom fort gikk det i do, gikk det treigt måtte han ha på bleie. Vi maste ikke, men oppfordret til å sette seg på do først. etterhvert ble det færre og færre bleier. 
 

Nattbleie beholdt han ca et halvt år. Da vi bytta var motivasjonen ny seng(vi måtte gjøre unna bleieslutt først fordi det er så kronglete å skifte på den nye senga). 
Han hadde ikke så lyst, og den første uka var det minst ett uhell per natt, andre uka ca annenhver natt,  så et par ganger i uka. Nå er det et uhell en gang i blant. 

Anonymkode: 9ee96...1af

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dere har gjort feil er å begynne alt for seint. 

Anonymkode: 04a5d...92e

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

TS her.

Takk for innspill😊

vil presisere at bleieslutt ikke er noe vi startet med nylig. Dette er noe vi har jobbet for siden han var ett år, og «vilje» på hva han vil har det vært hele veien. Han hadde en periode han var forstoppet, og etter dette låste det seg veldig angående dotrening. Bruker movicol hver dag og gjort det i snart 2 år. 

Anonymkode: 8dde9...530

Samme her ..vi brukte også lang tid på å få henne til p tisse på do ...når hun endelig tisset på doen hadde hun en lang periode der bare jeg fikk være med henne på do( så mannen min senere) så hadde vi en periode der hun ikke ville tisse på doen til bestemor..så når hun lå der måtte jeg komme opp( vi bor 5 min unna)

Så kunne hun tisse der...så kom barnehagen...

Og da kan du tro at bæsje var 100 ganger verre...vi å måte bruke movicol i lang tid...pga når hun bæsjet i bleie var den super hard og stor ..

Du er ikke alene...prøv denne sommeren og slepp av..prøv å ta litt etter hva an vil....stress vil bare gjøre ting verre ..

Fortsett og gi han movicol...og prøv dere frem litt etter litt  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det dere har gjort feil er å begynne alt for seint. 

Anonymkode: 04a5d...92e

Se ts...jeg sa det ville komme...

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (Akkurat nå):

Se ts...jeg sa det ville komme...

 

Ja, men det er jo fakta.

Anonymkode: 04a5d...92e

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, men det er jo fakta.

Anonymkode: 04a5d...92e

La meg gjette..dine barn sluttet når de var 1-2 år og det var super lett og siden du klarte det gjelder dette resten av verden 

  • Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (1 minutt siden):

La meg gjette..dine barn sluttet når de var 1-2 år og det var super lett og siden du klarte det gjelder dette resten av verden 

Ingen jeg har hørt om med barn på 4+ som fortsatt bruker bleie på dagtid har begynt å venne barnet til å sitte på potte/do rundt 1 år.

Og ingen jeg har hørt om som har barn som har sluttet med bleie før/rundt 2 år har "ventet til barnet var klart".

Anonymkode: 04a5d...92e

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ingen jeg har hørt om med barn på 4+ som fortsatt bruker bleie på dagtid har begynt å venne barnet til å sitte på potte/do rundt 1 år.

Og ingen jeg har hørt om som har barn som har sluttet med bleie før/rundt 2 år har "ventet til barnet var klart".

Anonymkode: 04a5d...92e

Så synd da..men da har du iallefall hørt om meg og ts...så da gjelder ikke dette alle lenger...

Oh man må faktisk ikke begynne med do trening når de er 1 år..det finnes ingen fasit på dette

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! Hadde også en som sluttet ved 3,5 år, doring og potte ble bare brukt som leker 🫠 vi startet med å ikke ha på hverken truse eller bleie. Enten bare bukser/shorts eller naken. Masse håndklær og haukeøyne på han i de dagene. Fikk is eller sjokolade hver gang han gikk på do en god stund. Her var det omvendt, å bæsje på do gikk greiere enn å tisse (men det var nok fordi mange ganger da han var liten, så vi at han begynte å presse mens han stod i badekaret, og da ble han satt på do 😅)

Det gikk for vår del lettere enn forventet, men så dro vi på ferie i fire uker om sommeren og da gikk alt ad dundas. Kom dog fort inn i det igjen etter ferien. 
 

Masse lykke til - alt er lov når man skal overbevise barna 🤭 og skit i de som prøver å gi deg dårlig samvittighet. Pun intended 🫶🏼

Anonymkode: 928f4...52e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det dere har gjort feil er å begynne alt for seint. 

Anonymkode: 04a5d...92e

Wow. Jeg tar meg selv i å tenke: Hvordan hadde det vært hvis folk faktisk leste gjennom hele tråden før de kommenterte. 
 

FYI: HI skriver at de startet da ungen var 1 år. Deretter kom flere hendelser som spilte inn.

HI: Ungen er litt stor, kanskje han kan si hvorfor han ikke vil være uten bleie i barnehagen? Nevøen min sluttet med bleie før han var 3 år, men nektet å bæsje annet enn i bleie. Etterhvert fant de ut at det var fordi de større barna i barnehagen drev og fulgte med på når andre barn gikk på do. Så ropte de at det var æsj bæsj, ekkelt osv, når et barn hadde bæsjet i toalettet. Da låste det seg helt for nevøen vår. 

I vår barnehage så følger ikke de voksne inn til toalettområdet så det er mye gris siden ungene ikke alltid tørker etter seg (3-5 år gamle). Vi i foreldregruppen har tatt det opp på felles foreldremøter osv, men de sier at de ikke har bemanning eller kapasitet.

  
 

Anonymkode: c943a...666

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (6 minutter siden):

Så synd da..men da har du iallefall hørt om meg og ts...så da gjelder ikke dette alle lenger...

Oh man må faktisk ikke begynne med do trening når de er 1 år..det finnes ingen fasit på dette

Så dere begynte begge når barnet var ca 1 år,  å sette det på do/potte hver gang dere så tegn til at det måtte tisse/bæsje? 

Anonymkode: 04a5d...92e

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til de som mener de begynte for sent. Jeg har 3 unger som slutta ved 2 år. En som var nesten 4 år. Han var først veldig redd for do, derfor vanskelig å ta det tidlig. Han brydde seg heller ikke om han tissa på seg. Ja jeg er enig i at man bør begynne tidlig, det er enklere, men noen er bare ikke moden eller motivert til å slutte. Å for å slippe å ha en unge som vasser i sitt eget piss hele dagen, så bruker de bleie lengre enn vanlig 

Anonymkode: 8c9c0...d9c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Til de som mener de begynte for sent. Jeg har 3 unger som slutta ved 2 år. En som var nesten 4 år. Han var først veldig redd for do, derfor vanskelig å ta det tidlig. Han brydde seg heller ikke om han tissa på seg. Ja jeg er enig i at man bør begynne tidlig, det er enklere, men noen er bare ikke moden eller motivert til å slutte. Å for å slippe å ha en unge som vasser i sitt eget piss hele dagen, så bruker de bleie lengre enn vanlig 

Anonymkode: 8c9c0...d9c

Vasser i sitt eget tiss? Man tar da ikke bort bleien selv om man begynner å venne dem til å gå på do. Den tar man når de sier fra om at de må på do.

Anonymkode: 04a5d...92e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

TS her.

Takk for innspill😊

vil presisere at bleieslutt ikke er noe vi startet med nylig. Dette er noe vi har jobbet for siden han var ett år, og «vilje» på hva han vil har det vært hele veien. Han hadde en periode han var forstoppet, og etter dette låste det seg veldig angående dotrening. Bruker movicol hver dag og gjort det i snart 2 år. 

Anonymkode: 8dde9...530

Skjønner at det da virker utfordrende ja ❤️ hvordan er fremgangsmåten? Blir han minnet på dette jevnlig eller får han styre det litt selv nå ? Tror du han er i en situasjon hvor han føler seg presset eller tvunget ? 

Mulig forstoppelsen har med doen å gjøre. Kan du spørre ham hvorfor det er vanskelig p gå på do ? Kanskje han ikke liker sprut og da kan dere lære ham å legge papir i bunnen av do ? Kan han få iPad mens han sitter på do? Jeg vet at mange blir mer avslappet av å ha noe å holde på med. 

Kanskje han kan prøve morgenstellet selv i ferien ? Bruk feks ASK (selvom han ikke har behov, kan det hjelpe med bilder som viser hva han skal gjøre ), feks dotur, klutvask, pusse tenner og ta på klær- bilder.  Dette gir ham en mulighet til å ta ansvar selv og bestemme selv. Uten en forventing om at han klarer alt. Ikke sikkert han går på do de første gangene, men etter hvert. 

Legg frem noe blader, sånn tegnetavle eller noe figurer som han kan holde på med inne på do, dette hjelper veldig på avslappingen. 

Mulig dette er veien😊

Anonymkode: dfaa0...d18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Så dere begynte begge når barnet var ca 1 år,  å sette det på do/potte hver gang dere så tegn til at det måtte tisse/bæsje? 

Anonymkode: 04a5d...92e

Nei...for nr 1 vi hadde ikke hastverk med å få av henne bleie..

Oh nr hun vi hadde vårt med at hun hadde stille refluks og slet med puste stopp og mye gulping...da var ikke akkurat slutte med bleie noe vi var så interessert i...

Ts gjorde det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ingen jeg har hørt om med barn på 4+ som fortsatt bruker bleie på dagtid har begynt å venne barnet til å sitte på potte/do rundt 1 år.

Og ingen jeg har hørt om som har barn som har sluttet med bleie før/rundt 2 år har "ventet til barnet var klart".

Anonymkode: 04a5d...92e

Jeg har to barn. 
Eldste sluttet med bleie hjemme på dagtid ved 3,5 år, resten skrev jeg om over. Da hadde jeg lest at man måtte være tidlig ute og starta sommeren han ble ett. Kom ikke en dråpe i do før vi tok bort bleia helt hjemme. Kunne sikkert gjort det før, men fra han begynte kjenne at han måtte tisse ble han hysterisk hvis ikke bleia var på. 
Yngste knakk koden med å tisse på do en måned før hun ble to. Hun hadde nesten ikke språk, men klarte tydelig å signalisere at bleie var uaktuelt, så hun sluttet før hun var to fordi hun var klar. 1 mnd seinere sluttet hun med nattbleie fordi hun nektet å tisse i bleie. 
så selv om det kanskje ikke er vanlig er det mulig. 

Anonymkode: 9ee96...1af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...