Gå til innhold

Hjelp, sønnen min har fått påvist dysleksi!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg aner ingenting om denne diagnosen. Vi har ingen i familien som har dysleksi. Han er 10 år og har nettopp fått diagnosen. Han er smart, men scorer veldig dårlig på alle de nasjonale prøvene fordi han leser så dårlig. 

Hva bør jeg gjøre? Finnes det noe sted jeg få informasjon, eller gå på kurs, sånn at jeg kan hjelpe sønnen min så godt som mulig. 

Anonymkode: f0b12...966

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei. Sønnen min har også dysleksi. Du/dere kan melde dere inn i dysleksiforeningen. Ellers så finnes det mye informasjon på nett. 

Det beste er at han leser så mye som mulig, for å øve og bli bedre. Men når det er vanskelig å lese så er det veldig fristende å la vær.

Sønnen min går på videregående og har ikke lagt inn så voldsomt stor innsats for å bli bedre på å lese. Men han klarer seg. Han har en utrolig god hukommelse og har surfet på det gjennom grunnskolen. Han har hatt flere såkalte lesekurs på barne og ungdomsskolen hvor de øver ekstra mye på lesing. Men dette kom da i tillegg til norskundervisningen da han ble tatt ut av andre timer, som han ikke var særlig fornøyd med. Så ble det negativt og han strittet i mot.

Man må gjøre lesingen hyggelig og lystbetont, men det er ikke alltid så lett. Finn bøker om temaer han liker. Lettleste bøker i starten. Om han vil lese faktabøker (som gutter ofte vil i den alderen) så la han lese de faktabøkene. Det viktigste er at han får en god opplevelse av lesing. Om han gir opp etter noen minutter så ikke press han. Prøv heller igjen om kort tid. Ofte pauser var helt nødvendig her.

Anonymkode: becfd...9a4

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg aner ingenting om denne diagnosen. Vi har ingen i familien som har dysleksi. Han er 10 år og har nettopp fått diagnosen. Han er smart, men scorer veldig dårlig på alle de nasjonale prøvene fordi han leser så dårlig. 

Hva bør jeg gjøre? Finnes det noe sted jeg få informasjon, eller gå på kurs, sånn at jeg kan hjelpe sønnen min så godt som mulig. 

Skolen skal tilretelege for han når han har dysleksi. Det kam være forskjel på hva som hjelper fra dyslektiker til dyslektiker, men når jeg gikk på skolen fikk jeg muntlige prøver, slik kunne jeg vise hva jeg kunne uten å bli trukket ned på grun av lesing og skriving. Lydbøker hjelper meg også veldig mye til å lære, når jeg slipper og jobbe så mye med å lese får jeg mer overskudd til å lære.

Det er også veldig lurt å oppfordre han til å lese, om han ikke liker å lese selv så kan du lesse for ham og gi han lydbøker. Jeg ble ganske gammel før jeg begynte å lese selv, men hørte mye lydbøker og likte gått å bli lest for. Det ga meg et grunnlag for å likke bøker og motiverte meg til å lese selv når jeg ble eldre. 

Der finnes en forening for dyslektikere også, som trolig kan gi råd og kurs:

https://dysleksinorge.no/

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Begge mine har dysleksi.  Og selv med den diagnosen er det viktig å si til barne det er ikke dumt. Det trenger de rette hjelpemidler. Her har de brukt lydbøker på så og si alt, opplesing av oppgaver. De har å fått lov å bruke diktering på lengre tekster for ved å skrive bruker de så mye energi på å skrive ordet at flyten i historien blir borte

Dere må søke på lingdys/lingit med diktering. Det er skriveprogram som er for de med dysleksi som hjelper til med rett ord, der er det og engelsk og en kan få andre språk og hvis de har eks tysk,  er og diktering og opplesing funksjon

Det med lesing viktig at det er temaer barne liker. Her så sa statsped om det så er Donald eller tegneserie så kjør på.

Ingen av mine har høy lese hastighet så her så sa de at det er viktigere at de da lærer å  ruke ørene for å trekke it historien en at de ska lese 2 sider og egentlig ikke fått med seg handlingen

Begge her har hatt muntlige prøver, hvis de har hatt skriftlig har lærer tatt ut etterpå å pratet med de for å se om de kam gi mer svar en på arket, ofte når ikke de med dysleksi å få alt ned på arket,  fikk ekstra tid på prøver på ungdomskolen og videregående.  Noen trenger spesped timer. Her så vi og at lyd og bilde betyde mye, så enkelte ganger hvis det de drev med i fag og fantes på korte filmer så fikk de se det. Her så laget å lærerene egene hefter med kun det som trengtes i stede for at de måtte sitte å plukke ut hva trenger jeg og hva trenger jeg ikke

Husk og at dette ikke bare vil følge u norsk, alle fag blir berørt

Anonymkode: 5ae6c...4d1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her kan du lese om hvordan du søker om hjelpemidler. https://lingit.no/nav/ . Lingdys (og Lesevenn) er et kjempeviktig verktøy for de med dysleksi. Det høres ut som reklame, men jeg er på ingen måte sponset av dem😅barnet ditt bør få opplest fagtekster og høre på lydbøker. Lær dere å bruke Lingdys, Lingit har kurs for foresatte. Det er gull verdt. Dysleksi trenger på ingen måte å hindre deg i livet, men kompenserende hjelpemidler er veldig viktig for å henge med. Litt lesetrening hver dag er viktig, men opplesning er også veldig viktig for å utvikle et godt ordforråd og henge med faglig. Husk, mange flinke folk der ute har dysleksi, leger, politikere og gründere! 

Anonymkode: d8502...9a2

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar snille damer! Jeg skal sjekke ut tipsene dere har kommet med. Det er så lett å bli bekymret fordi jeg tenker på alle de hindringene han vil møte. 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Har tre barn med dysleksi, og alle har funnet sin egen metode for ting.

Vi har ikke pushet på med ekstra leding da vi ikke vil ta motet fra dem, å lære å lese har vært tungt nok som det var.

På skolen har de fått sterkere pc'er med flere hjelpeprogramer. Og de kan kreve å få opplest prøver, den ene fikk også avgi enkelte prøver muntlig eller ha en lærer til å notere svar. De har også fått tilrettelagt innleveriger med kortere krav.

I 10-ende må man søke om fritak for vurdering i sidemål, men det skal litt til for å få avslaheldugvis.

Mine har gått Yrkesfag etter ungdomsskolen, hvor dysleksiet har minimal påvirkning.

Anonymkode: 1c6b3...bc5

AnonymBruker
Skrevet

Gå til Tibi.no og søk om tilgang der. Da får han tilgang til både skolebøker og annen litteratur som lydbøker. Skolen kan også registrere dere, men det er like enkelt å gjøre det selv. 

Anonymkode: 02350...df1

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Bra det ble avdekket så tidlig, min fikk det på ungdomsskolen. 

Visst vanlig nå om dagen å gå ut av barneskolen uten å kunne lese

Anonymkode: ce43b...72c

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en med kraftig dysleksi, og det har gått helt strålende. Han blir aldri forfatter, men han har kommet inn de vgs linjene han ønsket. 

Skolene har vært utrolig flinke med tilrettelegging! Neste så jeg tenker at de tilrettelegger for så mye rart, at dysleksi blir enkelt :) 

Slapp helt av, dette går fint.

Anonymkode: 4970a...442

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...