Gå til innhold

Samordna opptak 2024: Dette blir spennende!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det skjer dessverre ikke.

Anonymkode: 3a76b...877

Mest sannsynlig ikke, nei, når det er snakk om 40 plasser. Men du/hun kan håpe 

Anonymkode: 82111...439

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg vet at UIO ikke fylte opp fra venteliste. Jeg var på plass 3.

Anonymkode: 3a76b...877

Virker som fra mange steder/studier at de mest sannsynlig ikke bruker ventelistene med tanke på full overbooking i hovedopptaket. 

Anonymkode: 82111...439

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Mest sannsynlig ikke, nei, når det er snakk om 40 plasser. Men du/hun kan håpe 

Anonymkode: 82111...439

Bedre å jobbe med et alternativ når det er helt usannsynlig.

Anonymkode: 3a76b...877

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen søkte juss i Bergen. Stod på 14. plass etter hovedopptaket. Hadde ikke noe håp, da vi hadde hørt at UiB overbooker. Men fikk plass.

Anonymkode: 53933...d85

  • Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen av dere fått Mail fra skolen dere kom inn på? Fikk tilbud om plass i hovedopptaket og har takket ja, men ikke hørt noe fra skolen enda. Kom inn på UIA.  

Anonymkode: 6a3c6...639

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke sant. Jeg kom inn i hovedopptaket og ifølge klasselista så jeg at de overbooket med nøyaktig 42 stk her. Jeg hørte at flesteparten av de som dropper ut her på mitt studie gjør det etter august, og dermed vil ingen fra ventelistene bli tatt opp uansett. Så de vil nok ha flest mulig som faktisk gjennomfører 

Anonymkode: 82111...439

Men hvem er det som får plass om de da ikke tar fra ventelistekøen på det studiet de hsr søkt? 

De som allerede har plass på 2.og 3valget  og er på og  sjekker? 🧐🤔

Anonymkode: 0381b...62f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Har noen av dere fått Mail fra skolen dere kom inn på? Fikk tilbud om plass i hovedopptaket og har takket ja, men ikke hørt noe fra skolen enda. Kom inn på UIA.  

Anonymkode: 6a3c6...639

Ja, fikk en velkomstmail etter jeg fikk tilbud i hovedopptaket og en mail i går med info om studiestart, opprette brukerkonto osv. Har du sjekket søppelposten? 

Anonymkode: 82111...439

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men hvem er det som får plass om de da ikke tar fra ventelistekøen på det studiet de hsr søkt? 

De som allerede har plass på 2.og 3valget  og er på og  sjekker? 🧐🤔

Anonymkode: 0381b...62f

Om de ikke tar inn folk fra ventelista, så har ikke mange nok droppet ut. Om færre enn de tror dropper ut, så kommer ingen fra ventelista. Om flere enn de tror dropper ut, så tar de inn folk fra ventelista. 

Anonymkode: 82111...439

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, fikk en velkomstmail etter jeg fikk tilbud i hovedopptaket og en mail i går med info om studiestart, opprette brukerkonto osv. Har du sjekket søppelposten? 

Anonymkode: 82111...439

Ja, har sjekket søppelposten flere ganger 🙈 hmm, får ta kontakt med studiestedet hvis det ikke dukker opp noe på mandag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kakemann4518 skrev (1 minutt siden):

Ja, har sjekket søppelposten flere ganger 🙈 hmm, får ta kontakt med studiestedet hvis det ikke dukker opp noe på mandag.

Dobbeltsjekk at du har skrevet inn riktig email på Samordna. Ja, ta kontakt om du ikke har fått noe innen mandag 

Anonymkode: 82111...439

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har noen av dere fått Mail fra skolen dere kom inn på? Fikk tilbud om plass i hovedopptaket og har takket ja, men ikke hørt noe fra skolen enda. Kom inn på UIA.  

Anonymkode: 6a3c6...639

https://www.uia.no/studentliv/studiestart/

 

Vent til mandag hvis ikke står det jo mye i forhold her. Hvis ikke ta ko takt med studiested/studieveilleder

Anonymkode: 4f37b...b48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis du går inn på opptakstall 2024 på Samordna Opptak kan du se hvor mange studiet ditt har overbooket med. Så kan du kanskje beregne ut ifra det hvor stor sannsynlighet du har for å komme inn på studiet. Anbefaler uansett å dukke opp på det lavere prioriterte studiet og vente så langt som til slutten av August før du mister håp om å komme inn fra venteliste!

https://www.samordnaopptak.no/info/om/sokertall/

Anonymkode: 1880d...e62

Ser at det var gitt tilbud til over dobbelt så mange på mitt studie. Interessant!

Anonymkode: 754c7...67f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, men ser ut til at det er ganske vanlig overbooking. I hvertfall på veldig mange studier. Betyr vel kanskje at det vanligvis er mange som dropper ut..? Siden det er såpass stor overbooking? Regner med at av disse omtrent 60 så er det mange som har takket nei innen svarfrist, og ikke at det er 60 som skal droppe ut etter skolestart. Men vet jo ikke hvor mange som fremdeles er med «ja» av disse som har fått tilbud..syns det er utrolig vanskelig. Har jo et håp siden jeg står på 1. plass på venteliste..men stressende å vente uten å vite.

Anonymkode: 4ce5d...4e8

Skjønner deg godt, spesielt når jeg er i samme situasjon. Håper på svar hver dag men ser ikke særlig lyst ut. Tror det bare er best å vente uansett, alle studier er jo forskjellige. Kan godt hende noen studier ikke tar inn folk fra venteliste mens andre gjør selvom de er svært overbooket. Vi vet jo enda ikke hvor mange som har takket nei etter hovedopptaket. Det skal finnes noe type statestikk på samordna opptak hvor man kan se hvor mange de ulike studiene har tatt inn fra venteliste.

Anonymkode: 1880d...e62

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Skjønner deg godt, spesielt når jeg er i samme situasjon. Håper på svar hver dag men ser ikke særlig lyst ut. Tror det bare er best å vente uansett, alle studier er jo forskjellige. Kan godt hende noen studier ikke tar inn folk fra venteliste mens andre gjør selvom de er svært overbooket. Vi vet jo enda ikke hvor mange som har takket nei etter hovedopptaket. Det skal finnes noe type statestikk på samordna opptak hvor man kan se hvor mange de ulike studiene har tatt inn fra venteliste.

Anonymkode: 1880d...e62

Tror det er best dere forbereder dere på alternativet. Ikke alle kan bli det man vil

Anonymkode: 82111...439

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis du går inn på opptakstall 2024 på Samordna Opptak kan du se hvor mange studiet ditt har overbooket med. Så kan du kanskje beregne ut ifra det hvor stor sannsynlighet du har for å komme inn på studiet. Anbefaler uansett å dukke opp på det lavere prioriterte studiet og vente så langt som til slutten av August før du mister håp om å komme inn fra venteliste!

https://www.samordnaopptak.no/info/om/sokertall/

Anonymkode: 1880d...e62

Nå var det ikke meg du svarte, men tusen takk! Jeg bladde meg gjennom den linjen jeg har skikkelig lyst til å gå på neste år. Den hadde 53,6 i fjor og har nå 54,8 hittil i år. 53,3 her. Grrrr... Blir beeeeinhard jobbing med realfagene nå! Jeg skaaaal inn... 

Anonymkode: 27a24...4ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nå var det ikke meg du svarte, men tusen takk! Jeg bladde meg gjennom den linjen jeg har skikkelig lyst til å gå på neste år. Den hadde 53,6 i fjor og har nå 54,8 hittil i år. 53,3 her. Grrrr... Blir beeeeinhard jobbing med realfagene nå! Jeg skaaaal inn... 

Anonymkode: 27a24...4ba

Hvilken linje er dette? 

Anonymkode: 82111...439

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ser at det var gitt tilbud til over dobbelt så mange på mitt studie. Interessant!

Anonymkode: 754c7...67f

Ja, er ofte slik på mange studier eller hvertfall 1/3  flere får tilbud 

Anonymkode: 82111...439

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvilken linje er dette? 

Anonymkode: 82111...439

Haha, nå begynte jeg og skrive i vei, men føler jeg kakler litt. 😆 Det er kjernefysikk ved UiO. Jeg har sittet og sett på ventelistene nå. Det sto 41 på venteliste ved hovedopptaket og 15 i supplering. Sånn sett så er det utrolig spennende å se fordi jeg kjenner at når jeg ser på tallene så sier hjernen min at du må kjøre på, drive deg selv frem og få en SVINGENDE god karakter i disse fagene for du skal faen ikke vente et år til på dette her! Men jeg skal sjekke rundt studiestart fordi det jeg vet fra i fjor, var at de fikk ikke fylt opp alle plassene fordi at folk droppet ut rundt studiestart, som selvfølgelig er kjedelig, men da åpner de også opp for at folk ta ting som enkeltemner! Velsigne UiO for det tilbudet! 😄Også er jeg litt nervøs for hvordan dette gjøres med disse alderspoengene neste år, som jeg har lest skal bort, men forhåpentligvis med byråkratiet i Norge så tar det noen år! 😆 Hvis ikke så har jeg fire 3-ere fra videregående som drar mitt, ellers ganske rene 5-er snitt, ganske godt ned. 😅 så da er det hva skal man evt spekulere i å gjøre dersom man trenger det! Men jeg skal inn, absolutt, skal inn!

OGSÅ TIL DERE SOM SER HVOR DET ER GITT TILBUD TIL HVOR MANGE?!?! HVOR STÅR DET?!? 😋

Anonymkode: 27a24...4ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei så jeg fant det! Og jeg har tittet gjennom. På kjernefysikk så er det gitt akkurat så mange tilbud som det er plasser, så de overbooker ikke.. men jeg skal innrømme at jeg begynte å bla nedover listen og her var det da virkelig mye overbooking på en del av studiene. En del av dem har overbooking med over 100.. er det virkelig så stort frafall? 😅

Anonymkode: 27a24...4ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Okei så jeg fant det! Og jeg har tittet gjennom. På kjernefysikk så er det gitt akkurat så mange tilbud som det er plasser, så de overbooker ikke.. men jeg skal innrømme at jeg begynte å bla nedover listen og her var det da virkelig mye overbooking på en del av studiene. En del av dem har overbooking med over 100.. er det virkelig så stort frafall? 😅

Anonymkode: 27a24...4ba

Det varierer veldig mellom ulike studier. Noen har et veldig stort frafall, for eksempel at 50% ikke møter opp. Noen har et lavt frafall (bare noen få stykker). Dette er vanligvis relativt likt fra år til år. 

Anonymkode: 89d67...cc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...