Gå til innhold

Samordna opptak 2024: Dette blir spennende!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Står øverst på venteliste på et studie med bare 40 plasser. Vet de overbooker alle studier veldig, men har hatt samme plass på venteliste helt siden hovedopptaket. Lurer på om det likevel er håp nå som suppleringsopptaket er over, og plassen min ikke har endret seg?? Krysser virkelig fingrene.. 🤞Er jo kun dager igjen til skolestart og fadderuke, så det er utrolig stressende. Har fått tilbud på et studie på lavere prioritering, men vil så gjerne inn på dette. 

Anonymkode: 4ce5d...4e8

Når begynner studiet ditt ? 

Anonymkode: c7152...a36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Når begynner studiet ditt ? 

Anonymkode: c7152...a36

12. august begynner fadderuka, som er oppstarten. Gjelder begge, både det jeg har tilbud på og det jeg står på venteliste på. 

Endret av Lemonita
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Står øverst på venteliste på et studie med bare 40 plasser. Vet de overbooker alle studier veldig, men har hatt samme plass på venteliste helt siden hovedopptaket. Lurer på om det likevel er håp nå som suppleringsopptaket er over, og plassen min ikke har endret seg?? Krysser virkelig fingrene.. 🤞Er jo kun dager igjen til skolestart og fadderuke, så det er utrolig stressende. Har fått tilbud på et studie på lavere prioritering, men vil så gjerne inn på dette. 

Anonymkode: 4ce5d...4e8

Du får plass om det dropper ut flere tidlig enn de hadde sett for seg. Så du må bare håpe på at mange nok slutter tidlig. Men ja, ser det er kjipt med tanke på at oppstarten er det viktigste og man vil jo ikke gå glipp av fadderuke, forelesninger osv 

Anonymkode: 82111...439

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du får plass om det dropper ut flere tidlig enn de hadde sett for seg. Så du må bare håpe på at mange nok slutter tidlig. Men ja, ser det er kjipt med tanke på at oppstarten er det viktigste og man vil jo ikke gå glipp av fadderuke, forelesninger osv 

Anonymkode: 82111...439

Takk for svar! 🙏 Jeg krysser alt jeg har for at det ordner seg! Har SÅ lyst til dette, og 1. plass på venteliste er utrolig kjipt plass å være, som siste mann uten tilbud, om det ikke blir plass. Men jeg håper jeg er heldig denne gangen.

Anonymkode: 4ce5d...4e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

For de som lever i spenning, så stod jeg på venteliste uten nummer på mitt studie.
Hørte ingen ting på suppelerende opptak 29.07

Fikk SMS fra SO i går om nytt brev, og tilbud om studie på førstevalget. Logget inn og der lå det et nytt tilbudsbrev.

Lykke til til alle som fortsatt venter. 

Anonymkode: dc7ec...ddd

Fantastisk! 🤩 Gratulerer så mye! Er det et studie med få plasser? Når det ikke stod ventelistenummer er det kanskje et studie som sjelden etterfylles? Uansett, fantastisk glad på dine vegne! 

Anonymkode: 4ce5d...4e8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk for svar! 🙏 Jeg krysser alt jeg har for at det ordner seg! Har SÅ lyst til dette, og 1. plass på venteliste er utrolig kjipt plass å være, som siste mann uten tilbud, om det ikke blir plass. Men jeg håper jeg er heldig denne gangen.

Anonymkode: 4ce5d...4e8

De kjører etterfyllingsopptak to ganger i uka i august, så det kan ordne seg! 

Anonymkode: 82111...439

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lykke til, alle sammen! Begynner faktisk på mandag med et intensivt repetisjons mattekurs en uke før selve studiestart. Så det blir litt tidligere her :D

Anonymkode: 82111...439

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Står øverst på venteliste på et studie med bare 40 plasser. Vet de overbooker alle studier veldig, men har hatt samme plass på venteliste helt siden hovedopptaket. Lurer på om det likevel er håp nå som suppleringsopptaket er over, og plassen min ikke har endret seg?? Krysser virkelig fingrene.. 🤞Er jo kun dager igjen til skolestart og fadderuke, så det er utrolig stressende. Har fått tilbud på et studie på lavere prioritering, men vil så gjerne inn på dette. 

Anonymkode: 4ce5d...4e8

Er i samme situasjon. Har vært på 1.plass på ventelisten siden hovedopptaket og sendte Mail til skolen angående venteliste. Fikk dette som svar:

«Dersom vi har anledning til å gi deg et tilbud om plass når du er på venteliste vil du motta dette igjennom Samordna opptak, uten om dette har vi ikke anledning til å si noe om muligheter om å bli tilbudt en studieplass. Vi etterfyller knyttet til behov for studenter, utover dette har vi dessverre ikke spesifikk informasjon å gi ut knyttet til hvordan opptak vil være på hvert enkelt studie.»

Anonymkode: 1880d...e62

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Vet de overbooker alle studier veldig, men har hatt samme plass på venteliste helt siden hovedopptaket.

Hvis du går inn på opptakstall 2024 på Samordna Opptak kan du se hvor mange studiet ditt har overbooket med. Så kan du kanskje beregne ut ifra det hvor stor sannsynlighet du har for å komme inn på studiet. Anbefaler uansett å dukke opp på det lavere prioriterte studiet og vente så langt som til slutten av August før du mister håp om å komme inn fra venteliste!

https://www.samordnaopptak.no/info/om/sokertall/

Anonymkode: 1880d...e62

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvis du går inn på opptakstall 2024 på Samordna Opptak kan du se hvor mange studiet ditt har overbooket med. Så kan du kanskje beregne ut ifra det hvor stor sannsynlighet du har for å komme inn på studiet. Anbefaler uansett å dukke opp på det lavere prioriterte studiet og vente så langt som til slutten av August før du mister håp om å komme inn fra venteliste!

https://www.samordnaopptak.no/info/om/sokertall/

Anonymkode: 1880d...e62

Det eneste som er kjipt er når folk velger å slutte senere enn august og studiet ikke kan etterfylle lenger pga fristene

Anonymkode: 82111...439

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Er i samme situasjon. Har vært på 1.plass på ventelisten siden hovedopptaket og sendte Mail til skolen angående venteliste. Fikk dette som svar:

«Dersom vi har anledning til å gi deg et tilbud om plass når du er på venteliste vil du motta dette igjennom Samordna opptak, uten om dette har vi ikke anledning til å si noe om muligheter om å bli tilbudt en studieplass. Vi etterfyller knyttet til behov for studenter, utover dette har vi dessverre ikke spesifikk informasjon å gi ut knyttet til hvordan opptak vil være på hvert enkelt studie.»

Anonymkode: 1880d...e62

Da er vi i samme båt ja.. krysser fingrene for oss begge, men har begynt å miste litt troen. Svarer fra skolen er jo veldig generisk. Jeg fikk noe tilsvarende også, når jeg sendte Mail til skolen, men skjønner jo at de ikke kan vore hvor mange som møter og som ikke møter. Håper i det lengste at det ordner seg. Lykke til! 🤩🤞

Anonymkode: 4ce5d...4e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis du går inn på opptakstall 2024 på Samordna Opptak kan du se hvor mange studiet ditt har overbooket med. Så kan du kanskje beregne ut ifra det hvor stor sannsynlighet du har for å komme inn på studiet. Anbefaler uansett å dukke opp på det lavere prioriterte studiet og vente så langt som til slutten av August før du mister håp om å komme inn fra venteliste!

https://www.samordnaopptak.no/info/om/sokertall/

Anonymkode: 1880d...e62

Takk, har sjekket det, og de har gitt tilbud til ca 100 stk på 40 plasser. Vet ikke hva det sier om muligheten..utover at det selvsagt er en del som må takke nei, eller ikke møte. 

Anonymkode: 4ce5d...4e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Takk, har sjekket det, og de har gitt tilbud til ca 100 stk på 40 plasser. Vet ikke hva det sier om muligheten..utover at det selvsagt er en del som må takke nei, eller ikke møte. 

Anonymkode: 4ce5d...4e8

Ca 100 tilbud på 40 plasser? Da regner de med at ca 60 dropper ut da. Men det er ikke sikkert at disse 60 dropper ut ila august. Og etterfyllingsopptaket er vel kun i august, så vidt jeg har skjønt 

Anonymkode: 82111...439

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ca 100 tilbud på 40 plasser? Da regner de med at ca 60 dropper ut da. Men det er ikke sikkert at disse 60 dropper ut ila august. Og etterfyllingsopptaket er vel kun i august, så vidt jeg har skjønt 

Anonymkode: 82111...439

Ja, men ser ut til at det er ganske vanlig overbooking. I hvertfall på veldig mange studier. Betyr vel kanskje at det vanligvis er mange som dropper ut..? Siden det er såpass stor overbooking? Regner med at av disse omtrent 60 så er det mange som har takket nei innen svarfrist, og ikke at det er 60 som skal droppe ut etter skolestart. Men vet jo ikke hvor mange som fremdeles er med «ja» av disse som har fått tilbud..syns det er utrolig vanskelig. Har jo et håp siden jeg står på 1. plass på venteliste..men stressende å vente uten å vite.

Anonymkode: 4ce5d...4e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ja, men ser ut til at det er ganske vanlig overbooking. I hvertfall på veldig mange studier. Betyr vel kanskje at det vanligvis er mange som dropper ut..? Siden det er såpass stor overbooking? Regner med at av disse omtrent 60 så er det mange som har takket nei innen svarfrist, og ikke at det er 60 som skal droppe ut etter skolestart. Men vet jo ikke hvor mange som fremdeles er med «ja» av disse som har fått tilbud..syns det er utrolig vanskelig. Har jo et håp siden jeg står på 1. plass på venteliste..men stressende å vente uten å vite.

Anonymkode: 4ce5d...4e8

Med så stor overbooking er det tvilsomt om du får en plass dessverre.

En rekke studier med overbooking etterfyller aldri fra venteliste dessverre.

Jeg ville ringt studiested for å høre.

 

Anonymkode: 3a76b...877

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ja, men ser ut til at det er ganske vanlig overbooking. I hvertfall på veldig mange studier. Betyr vel kanskje at det vanligvis er mange som dropper ut..? Siden det er såpass stor overbooking? Regner med at av disse omtrent 60 så er det mange som har takket nei innen svarfrist, og ikke at det er 60 som skal droppe ut etter skolestart. Men vet jo ikke hvor mange som fremdeles er med «ja» av disse som har fått tilbud..syns det er utrolig vanskelig. Har jo et håp siden jeg står på 1. plass på venteliste..men stressende å vente uten å vite.

Anonymkode: 4ce5d...4e8

Jepp. Du får håpe på at 60 ikke møter opp/dropper ut før september kommer. 

Anonymkode: 82111...439

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jepp. Du får håpe på at 60 ikke møter opp/dropper ut før september kommer. 

Anonymkode: 82111...439

Det skjer dessverre ikke.

Anonymkode: 3a76b...877

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Med så stor overbooking er det tvilsomt om du får en plass dessverre.

En rekke studier med overbooking etterfyller aldri fra venteliste dessverre.

Jeg ville ringt studiested for å høre.

 

Anonymkode: 3a76b...877

Spørs helt på statistikken i forhold til hvor mange som pleier å droppe ut på det studiet. Kan også hende at de velger å overbooke enda litt ekstra så de har flest mulig som gjennomfører også, og dermed aldri vil få bruk for ventelistene uansett med mindre sykt mange slutter/ikke møter opp.

Anonymkode: 82111...439

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Spørs helt på statistikken i forhold til hvor mange som pleier å droppe ut på det studiet. Kan også hende at de velger å overbooke enda litt ekstra så de har flest mulig som gjennomfører også, og dermed aldri vil få bruk for ventelistene uansett med mindre sykt mange slutter/ikke møter opp.

Anonymkode: 82111...439

Jeg vet at UIO ikke fylte opp fra venteliste. Jeg var på plass 3.

Anonymkode: 3a76b...877

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg vet at UIO ikke fylte opp fra venteliste. Jeg var på plass 3.

Anonymkode: 3a76b...877

Ikke sant. Jeg kom inn i hovedopptaket og ifølge klasselista så jeg at de overbooket med nøyaktig 42 stk her. Jeg hørte at flesteparten av de som dropper ut her på mitt studie gjør det etter august, og dermed vil ingen fra ventelistene bli tatt opp uansett. Så de vil nok ha flest mulig som faktisk gjennomfører 

Anonymkode: 82111...439

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...