Gå til innhold

Samordna opptak 2024: Dette blir spennende!

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg trodde ikke man kunne søke med 23/5 hvis man har studiekompetanse? 

Anonymkode: b56fe...ed9

Var det de sa på karriere sentre at jeg skulle søke under når jeg tok fagene jeg trengte nettopp får å søke under 23/5 - har ikke peiling på om det er lov eller ei. Men de vedkjente jo selv at det var gjort feil så da må det jo kunne gå ann da, de skal uansett bruke det snittet som gir best utfall står det om man blir vurdert ut fra generell studiekompetanse eller via 23/5 🤷🏼‍♀️

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Joda, det gjorde jeg i år. 

Anonymkode: 1f09d...7c3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

23/5 er en måte å få studiekompetanse. Hvis man kommer inn under begge ordninger, skal den som gir deg høyest poengsum brukes. 

Anonymkode: 89d67...cc7

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Joda, det gjorde jeg i år. 

Det brukes det som gir deg best snitt. Jeg fikk 0,2 bedre poeng på 23/5 enn uten, og fikk derfor bruke den 🙂

Anonymkode: 38652...615

AnonymBruker
Skrevet

Ventelistenr. 2 på medisin høst UiO. Kommer jeg inn? Er stressa 🥲

Anonymkode: a8152...7a7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det tror jeg! Jeg kom inn som nr 12 på venteliste på ntnu

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det brukes det som gir deg best snitt. Jeg fikk 0,2 bedre poeng på 23/5 enn uten, og fikk derfor bruke den 🙂

Jepp, hos meg ga 23/5 best uttelling. 

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Skremmende sak, for det betyr vel at 100-200 fikk feilaktig beskjed om at de kom inn? Kanskje i verste fall seier opp jobben, begynner en flytteprosess og så får kontrabeskjed at de ikke kom inn likevel. Det skal ikke egentlig være mulig, men jeg kjenner en som var ute for noe beslektet. Ble meldt opp til eksamen i feil fag av skolen og fikk ikke vitnemål. Så man må sjekke nøye. Men hvis man har kommet inn på et studie så kan man vel ikke vite at det var feil fordi andre hadde fått feil snitt. 

Anonymkode: 2d92d...d28

AnonymBruker
Skrevet
FranklyHere skrev (På 17.7.2024 den 15.13):

Kommer jeg inn hvis jeg står nr 2 på venteliste medisin?

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, dere kommer begge inn. Det er mange som feks skal i militæret og får utsatt studiestart ett år slik at ventelisten etterfylles.

Anonymkode: 01177...975

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
grevinneqet skrev (3 timer siden):

Jeg sendte henvendelse med direkte spørsmål om hvorfor de hadde vurdert meg etter generell studiekompetanse og ikke 23/5 som ville gitt meg best utfall. Forklarte at all dokumentasjonen osv ligger i søknaden mm. Gikk en halvtime og fikk svar at de hadde gjort en feil og jeg skulle motta nytt brev neste uke. Så send epost og spør, mulig det har skjedd der samme hos deg 😊

idget blockquote

Takk for tilbakemelding!

Skal sende e-post til saksbehandler.

Jeg vet ikke selv hva som gir best uttelling siden jeg ikke klarer å regne ut poengsummen, men skal uansett be om en oppklaring. Hadde vært fint om begge poengsummene kunne ha blitt oppgitt i vedtaksbrevet slik at det ikke er noe tvil for søker hva som er lagt til grunn.

Anonymkode: ee321...bd4

AnonymBruker
Skrevet

Ja, dere kommer begge inn. Det er mange som feks skal i militæret og får utsatt studiestart ett år slik at ventelisten etterfylles.

Takk! Beroligende å vite, for man må jo forberede seg til studiestart. I tillegg så har samordna opptak gjort feil med beregningen 100-200 mennesker. Kanskje de rykker over meg osv.?

Skrevet

Skremmende sak, for det betyr vel at 100-200 fikk feilaktig beskjed om at de kom inn? Kanskje i verste fall seier opp jobben, begynner en flytteprosess og så får kontrabeskjed at de ikke kom inn likevel. Det skal ikke egentlig være mulig, men jeg kjenner en som var ute for noe beslektet. Ble meldt opp til eksamen i feil fag av skolen og fikk ikke vitnemål. Så man må sjekke nøye. Men hvis man har kommet inn på et studie så kan man vel ikke vite at det var feil fordi andre hadde fått feil snitt. 

Anonymkode: 2d92d...d28

Lurer på hva de gjør med de som feilaktig har kommet inn på grunn av feil gjort av SO. Sender de liksom ut melding seinere til studenter om at de ikke kom inn likevel? Når skal man da senke skuldrene og være sikker på å ha studieplass som man får beholde?

AnonymBruker
Skrevet
Lykkefrøet skrev (8 minutter siden):

Lurer på hva de gjør med de som feilaktig har kommet inn på grunn av feil gjort av SO. Sender de liksom ut melding seinere til studenter om at de ikke kom inn likevel? Når skal man da senke skuldrene og være sikker på å ha studieplass som man får beholde?

Nei. Tror de da ikke tar inn flere fra venteliste. At de heller sørger for at de som fikk feilberegnet snitt, får plass, fremfor å ta inn noen fra ventelistene. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Noen som skal studere på USN i Kongsberg? :) 

Anonymkode: 82111...439

AnonymBruker
Skrevet
Lykkefrøet skrev (25 minutter siden):

Alle studier overbookes, og ingen får inndratt plassene sine om det er gjort saksbehandlerfeil med mindre det ikke er fysisk plass på studiet (feks enkelte håndtverksutdanninger).

Kilde: Jeg har jobbet på samordna opptak 😉

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Takk for tilbakemelding!

Skal sende e-post til saksbehandler.

Jeg vet ikke selv hva som gir best uttelling siden jeg ikke klarer å regne ut poengsummen, men skal uansett be om en oppklaring. Hadde vært fint om begge poengsummene kunne ha blitt oppgitt i vedtaksbrevet slik at det ikke er noe tvil for søker hva som er lagt til grunn.

Anonymkode: ee321...bd4

Du kan bruke utdanning.no eventuelt ? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Alle studier overbookes, og ingen får inndratt plassene sine om det er gjort saksbehandlerfeil med mindre det ikke er fysisk plass på studiet (feks enkelte håndtverksutdanninger).

Kilde: Jeg har jobbet på samordna opptak 😉

Takk for svar!! Jeg har lurt på dette i årevis når disse historiene om feil kommer fram i media. Har da tenkt på disse stakkarene som plutselig får kontrabeskjed etter kanskje å tatt opp fag i årevis. Å da plutselig stå uten plass må jo være et sant mareritt. Supert å høre at ingen faktisk opplever dette 😆

AnonymBruker
Skrevet
Lykkefrøet skrev (20 minutter siden):

Takk for svar!! Jeg har lurt på dette i årevis når disse historiene om feil kommer fram i media. Har da tenkt på disse stakkarene som plutselig får kontrabeskjed etter kanskje å tatt opp fag i årevis. Å da plutselig stå uten plass må jo være et sant mareritt. Supert å høre at ingen faktisk opplever dette 😆

Jeg har hørt en vandrehistorie om at det måtte kjøres et helt nytt opptak på 90-tallet, men nå kjøres det flere prøveopptak før selve hovedopptaket slik at sjansen for systemfeil er minimal. Men saksbehandlingsfeil skjer alltid og tas derfor alltid høyde for, så om man mener det har skjedd en feil må man alltid ta kontakt med studiestedet som behandler søknaden din. Har du ikke fått tilbud men skulle ha hatt tilbud så får du tilbud :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg har hørt en vandrehistorie om at det måtte kjøres et helt nytt opptak på 90-tallet, men nå kjøres det flere prøveopptak før selve hovedopptaket slik at sjansen for systemfeil er minimal. Men saksbehandlingsfeil skjer alltid og tas derfor alltid høyde for, så om man mener det har skjedd en feil må man alltid ta kontakt med studiestedet som behandler søknaden din. Har du ikke fått tilbud men skulle ha hatt tilbud så får du tilbud :) 

👏 Jeg som prøver å ta opp fag for å komme inn på medisin føler meg veldig lettet nå. Godt å vite at det finnes muligheter for å bli tatt inn hvis de regner feil. Jeg har litt panikk rundt det at jeg har vitnemål, men skal prøve å komme inn med 23/5 😊

• Hjerte 1
Skrevet

Spørsmål fra forvirret mamma som trenger å vite når vgs får svar om eventuelle opptak?

Snuppa skal gå privat vgs og har visst siden mars/april at hun fikk plass men dette er utenom samordnet opptak. Hun må takke nei til plass hos fylkeskommunen men når og hvor kommer svar? Dette har jeg ikke vært borti siden jeg selv var 16 og da fikk vi brev i postkassa... 🙈

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...