Gå til innhold

Krevende sønn som ikke vil gjøre noe som helst,men maser høl i hode på oss foreldrene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er foreldre til en på 7,5 år og vi venter vårt 2 barn slutten av August.

Han gjør aboslutt ingenting selv, vi må være med på alt, drar vi på stranden eller i skogen gidder han ikke noe, og bare maser og dra hjem igjen , vi var på tusenfryd med et vennepar og deres 2 på 7 og 9 år, de var blinde og høflige og tok masse kruseller og spilte en del,mens vår gikk og surmulte og ville hjem.

nå skal vi snart på camping og gleder meg ikke .. og gleder meg heller ikke så veldig til og få en til pga han er slik han er, er redd han blir syklig sjalu på lillebroren sin.

har dere noe gode råd til oss ?

ps han har vert utredret for både austisme og adhd ,men det var ingenting som han hadde, så han har ikke dignoser, han var lett frem til 3 års alderen ,da snudde det helt

Anonymkode: 3837e...752

  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først, jeg har hatt flere perioder hvor jeg ikke har likt barna mine så godt, tror det er helt normalt. 
 

Når mine barn gikk i vranglås og hadde dårlige perioder, gikk jeg i meg selv. Hadde jeg stresset mer, vært mer sur, tankekjør el. Så endret jeg fokuset mitt, til å premiere det positive, og ignorere det som plaget meg mest. Samtidig prioriterte jeg kvalitetstid med den vrange ungen alene. Gå tur, på shopping, lese bok - ett eller annet, bare vi to. 
Disse enkle grepene hjalp hver gang! Det tok bare litt tid før jeg fant ut av det.

Anonymkode: d8bc1...944

  • Liker 10
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er årsakene bak utredning for bpde adhd og autisme?

Har barnehage/skole også opplevd utfordringer? 
 

Og hvordan ble utredningen gjort/hvor over hvor lang tid?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Først, jeg har hatt flere perioder hvor jeg ikke har likt barna mine så godt, tror det er helt normalt. 
 

Når mine barn gikk i vranglås og hadde dårlige perioder, gikk jeg i meg selv. Hadde jeg stresset mer, vært mer sur, tankekjør el. Så endret jeg fokuset mitt, til å premiere det positive, og ignorere det som plaget meg mest. Samtidig prioriterte jeg kvalitetstid med den vrange ungen alene. Gå tur, på shopping, lese bok - ett eller annet, bare vi to. 
Disse enkle grepene hjalp hver gang! Det tok bare litt tid før jeg fant ut av det.

Anonymkode: d8bc1...944

dette har vi prøvd, til ingen nytte

Anonymkode: 3837e...752

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AprilLudgate skrev (4 minutter siden):

Hva er årsakene bak utredning for bpde adhd og autisme?

Har barnehage/skole også opplevd utfordringer? 
 

Og hvordan ble utredningen gjort/hvor over hvor lang tid?

barnehagen som meldte inn når barnet var 3,5 år, bup var ferdig nå i juni, så de tok sin tid

Anonymkode: 3837e...752

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusenfryd er et helvete hvis man har symptomer i adhd/autisme eller generelt er sensitiv. Ellers så får dere bare venne han til å kjede seg og finne på ting selv. Hvilke interesser har han? Er det noe der dere kunne lagt tilrette, evt satt han i gang med for å så la han drive med alene?

Anonymkode: cd9e9...476

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (15 minutter siden):

Hva gjør dere når han surmuler da?

far overser, jeg prøver og snakke med han og fortelle han at jeg skjønner at ting ikke er lett og det er bedre og snakke hvis han ikke er fornøyd,men det er ingen reaksjoner

Anonymkode: 3837e...752

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tusenfryd er et helvete hvis man har symptomer i adhd/autisme eller generelt er sensitiv. Ellers så får dere bare venne han til å kjede seg og finne på ting selv. Hvilke interesser har han? Er det noe der dere kunne lagt tilrette, evt satt han i gang med for å så la han drive med alene?

Anonymkode: cd9e9...476

men nå har han ikke noe av det da . han liker svært lite. han liker bare og være sur og vanskelig

Anonymkode: 3837e...752

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

barnehagen som meldte inn når barnet var 3,5 år, bup var ferdig nå i juni, så de tok sin tid

Anonymkode: 3837e...752

Hm…

Hva tenker dere? Sånn utover surt humør?

Hadde BUP observasjoner over tid i barnehagen? Og grundige samtaler med dere foreldre?

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

men nå har han ikke noe av det da . han liker svært lite. han liker bare og være sur og vanskelig

Anonymkode: 3837e...752

Kan dette handle om vanskelig dynamikk dere mellom?

»Han liker bare være sur og vanskelig» er jo ikke et veldig positivt syn på barn og årsaken bak?

Han uttrykker absolutt INGEN interesser dor noe som helst i barnehage/skole?

Virkelig ikke en eneste ting?

 

Dersom han faktisk har autisme/adhd så er feks Tusenfryd en utfordrende plass å være. Mye inntrykk (lyd, køer, lys, folkemengder etc). Noen kan like det, andre ikke. 
 

Hvordan snakket dere med ham på forhånd/etterpå? Og igjen: hva sier skolen? 

Endret av AprilLudgate
  • Liker 6
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

men nå har han ikke noe av det da . han liker svært lite. han liker bare og være sur og vanskelig

Anonymkode: 3837e...752

Jeg tenker at dere som foreldre burde ta kontakt med helsestasjonen og be om hjelp. Når dere er kommet til punktet der dere omtaler ungen slik så er det tydelig at dere trenger hjelp i relasjonen med ungen deres. Ingen unger liker å være sur og vanskelig. Like mye som du liker å være det. 
Alle unger har noe de liker. Det trenger ikke være mye. Du sier han liker lite, hva er dette «lite»?

Anonymkode: cd9e9...476

  • Liker 10
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tenker at dere som foreldre burde ta kontakt med helsestasjonen og be om hjelp. Når dere er kommet til punktet der dere omtaler ungen slik så er det tydelig at dere trenger hjelp i relasjonen med ungen deres. Ingen unger liker å være sur og vanskelig. Like mye som du liker å være det. 
Alle unger har noe de liker. Det trenger ikke være mye. Du sier han liker lite, hva er dette «lite»?

Anonymkode: cd9e9...476

vi har prøvd alt, bup, barnevernet var i bilde en liten periode,men de mente vi var gode nok foreldre og andre hadde mer behov for dem, helsesøster på helsestjasjonen og skolen, vet ikke mer hva vi kan gjøre nå.

han liker lego og spille

Anonymkode: 3837e...752

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

far overser, jeg prøver og snakke med han og fortelle han at jeg skjønner at ting ikke er lett og det er bedre og snakke hvis han ikke er fornøyd,men det er ingen reaksjoner

Anonymkode: 3837e...752

Og det er alt? Dere gjennomfører planen som tenkt og blir på stranda eller parken som tenkt til dere er ferdige?

Får han snop, mat eller lignende for å bli motivert til å være med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som dere har samspillsvansker. Les om tvingende samspill. Det er alltid en årsak bak handling.

Anonymkode: da9e7...e4f

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Høres ut som dere har samspillsvansker. Les om tvingende samspill. Det er alltid en årsak bak handling.

Anonymkode: da9e7...e4f

det har vi ikke. barnevernet har vert i bilde og de synes sampillet var veldig bra

Anonymkode: 3837e...752

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva med å bare la han være sur? Dere kan jo gjøre kule ting, så kan han bare gå der å furte? 

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere ingen som kan passe han?

Ikke ha han med. Si at om det er så fryktelig kjedelig så kan han bli hjemme med bestemor/tante/etc. La han slippe å være med. Etterhvert vil han kanskje ønske å være med og faktisk sette pris på det. Om han maser om å dra hjem da, så kan du si at neste gang kan han bare bli hjemme mens dere drar på tur og faktisk dra uten han. 

Anonymkode: 0d17b...efe

  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det blir for mye folk for han, hvorfor dra på ting som han mest sannsynlig ikke liker?

Anonymkode: 59d26...244

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Jeg tenker at dere som foreldre burde ta kontakt med helsestasjonen og be om hjelp. Når dere er kommet til punktet der dere omtaler ungen slik så er det tydelig at dere trenger hjelp i relasjonen med ungen deres. Ingen unger liker å være sur og vanskelig. Like mye som du liker å være det. 
Alle unger har noe de liker. Det trenger ikke være mye. Du sier han liker lite, hva er dette «lite»?

Anonymkode: cd9e9...476

👏

Anonymkode: 59d26...244

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...