Gå til innhold

Hva gjør gjeldsrådgiver?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal til gjeldsrådgiver snart. Hva kan jeg egentlig forvente?

Kan hun tvinge meg til å gå med på noe jeg ikke vil? Frivillig forvaltning osv?

Noen som har erfaring med det?

Anonymkode: 43241...ede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Skal til gjeldsrådgiver snart. Hva kan jeg egentlig forvente?

Kan hun tvinge meg til å gå med på noe jeg ikke vil? Frivillig forvaltning osv?

Noen som har erfaring med det?

Anonymkode: 43241...ede

spørs hva årsaken er 

ber  du om nødhjelp hver uke eller har du mye gjeld

Anonymkode: 71305...622

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

spørs hva årsaken er 

ber  du om nødhjelp hver uke eller har du mye gjeld

Anonymkode: 71305...622

Har mye gjeld. Nødhjelp har jeg aldri søkt om.

Anonymkode: 43241...ede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har mye gjeld. Nødhjelp har jeg aldri søkt om.

Anonymkode: 43241...ede

Første er å få oversikt

Hvor mye gjeld har du og til hvem

Hvor mye inntekt har du, hvor mye verdier har du

er det mye gjeld og typ forbrukslån osv, så blir sikkert henvist videre til gjeldsordning 

er det håndterlig gjeld så vil tro hjelper med å sette opp budsjett over hvor mye og hva du skal fordele 

er veldig individuelt, men ingen som tvinger deg til noe forvaltning i den situasjonen

Anonymkode: 71305...622

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye gjeld er det snakk om? Jeg tror de rydder om du har mange lånetakerne.

Slik at du får oversikt, bedre betingelser og færre å forholde deg til.

Men vær forsiktig. Noen blir lurt av de som skal hjelpe også.

Anonymkode: 03ba4...2f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor mye gjeld er det snakk om? Jeg tror de rydder om du har mange lånetakerne.

Slik at du får oversikt, bedre betingelser og færre å forholde deg til.

Men vær forsiktig. Noen blir lurt av de som skal hjelpe også.

Anonymkode: 03ba4...2f6

Godt tips, er ikke ts, men ble selv overtalt å selge leilighen for å dekke en mastercard regning på 100 000 for noen år siden , kom meg aldri inn på boligmarkedet igjen. dummeste valget har tatt etter å ha brukt kreditt

Anonymkode: 71305...622

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enkelt sagt, gjeldsrådgiver gir deg råd for hvordan du selv kan bedre situasjonen din. 

De kan gjelde å forhandle med kreditorer, klage på lønnstrekk, sette opp budsjett og mye annet slt etter hva du har behov for. 

Men det er til sjuende og sist du som må ta ansvaret og gjøre valgene for å bedre din egen situasjon. Du blir ikke tvunget til noe, men om du ikke vil gjøre din del av jobben og ta ansvar, så er det ikke vits for dem  og de avslutter oppfølging. 

Anonymkode: 61e2d...de4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Godt tips, er ikke ts, men ble selv overtalt å selge leilighen for å dekke en mastercard regning på 100 000 for noen år siden , kom meg aldri inn på boligmarkedet igjen. dummeste valget har tatt etter å ha brukt kreditt

Anonymkode: 71305...622

Det høres ut som et dårlig råd ja, kjipt. 

Anonymkode: 61e2d...de4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvor mye gjeld er det snakk om? Jeg tror de rydder om du har mange lånetakerne.

Slik at du får oversikt, bedre betingelser og færre å forholde deg til.

Men vær forsiktig. Noen blir lurt av de som skal hjelpe også.

Anonymkode: 03ba4...2f6

Over 500000. Eier ikke leilighet. Og det er gjeldsrådgiver på Nav. Vet ikke om de på Nav hjelpe med det du skrev over her.

Anonymkode: 43241...ede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rådgiving og et frivillig tilbud, også gjeldsrådgivning på NAV.

Du er ikke pålagt å følge rådene.

 

Anonymkode: 920eb...27f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

En gjeldsrådgiver på Nav skal gå gjennom din økonomi, inntekter, utgifter og gjeld.

Ad inntekter skal bl.a. skattetrekket kontrolleres. når det gjelder utgifter skal disse gjennomgås og se om enkelte utgifter kan fjernes eller reduseres. Få oversikt over din gjeld, og sette opp en betalingsplan, slik bla. tvangsloven og dekningslovens bestemmelser tilsier.

Dvs at alle dine kreditorer skal få betalt lik dividende, slik at ingen av dine kreditorer får mer betalt i prosenter, ikke i kroner.

Dividende regnes i prosenter. og det er dividendprosenten som skal være lik. Den enkelte kreditor vil få betalt ulike beløp avhengig av gjeldens størrelse.

Med vennlig hilsen

TBergh

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ikke mye hjelp på nav. De ordnet en nedbetalingsavtale. Etter 1 år sa rådgiver at jeg kom aldri til å bli ferdig med å betale ned gjelden på denne måten så hun anbefalte å kontakte namsmannen. Gjorde det og fikk gjeldsordning. Hadde ønsket at jeg fikk gjeldsordning med en gang. For det året jeg betalte ned først var bortkastet 

Anonymkode: 9e7a3...b41

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjeldsordning får man vel ikke om gjelden er mindre en 3 år, selv om de ser at man er varig ute av stand til å betale den ned? Nedbetalingsavtale får jeg nok ikke siden kreditorene neppe går med på det, vet ikke om jeg ønsker det heller hvis man aldri blir ferdig på den måten, ønsker jo å kunne bli ferdig med gjelden og begynne å spare da jeg er ferdig. Får jo ikke spart med nedbetalingsavtale, lønnstrekk osv .. Ettersom jeg har forstått da. Gjeldsordning er vel heller ikke noe ønske men sikkert det beste. Men det er vel ikke det samme som personlig konkurs?

Anonymkode: 43241...ede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Anonymkode: 43241...ede

Halvparten av gjelden bør/skal ikke være nyere enn 2 år. Unntak finnes. En gjeldsordning skal sørge for at du får en ny start i livet, etter normaltiden på 5 - fem år, men lengre periode kan du også få, maksimalt 10 - ti år.

Gjeldsordning er en erstatning for personlig konkurs.

Med vennlig hilsen

TBergh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TBergh skrev (2 timer siden):

Hei Anonymkode: 43241...ede

Halvparten av gjelden bør/skal ikke være nyere enn 2 år. Unntak finnes. En gjeldsordning skal sørge for at du får en ny start i livet, etter normaltiden på 5 - fem år, men lengre periode kan du også få, maksimalt 10 - ti år.

Gjeldsordning er en erstatning for personlig konkurs.

Med vennlig hilsen

TBergh

Skjønner. Er det kommet nye regler da? Siden jeg har hørt 3 år. Men bare fint om det sånn du skriver. 

Men personlig konkurs gjør jo at man mister råderetten over alt, og ikke eier noe, og har ikke råderett over kontoer. Er gjeldsordning litt mildere selv om det også er strengt? 

Anonymkode: 43241...ede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.7.2024 den 16.23):

Fikk ikke mye hjelp på nav. De ordnet en nedbetalingsavtale. Etter 1 år sa rådgiver at jeg kom aldri til å bli ferdig med å betale ned gjelden på denne måten så hun anbefalte å kontakte namsmannen. Gjorde det og fikk gjeldsordning. Hadde ønsket at jeg fikk gjeldsordning med en gang. For det året jeg betalte ned først var bortkastet 

Anonymkode: 9e7a3...b41

Fikk du bruke livsoppholdet som du ville? Eller skulle det være igjen hver måned av det til kreditorene? Eller kunne du ha det hvis det ble igjen penger fram til neste lønning? Var det strengt? Måtte de ha kontoutskrifter og skattemelding?

Uansett bra du fikk gjeldsordning for da blir man jo ferdig stort sett etter fem år. Bedre det en å betale på gjeld for alltid.

Anonymkode: 43241...ede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

TBergh skrev (28 minutter siden):

Hei.

Nei ingen nye regler, har vært slik i mange mange år.

Med vennlig hilsen

TBergh

Gjeldsordningsloven er endret av året jo. Endringene berører bla egen forsøk, hvor gammel/ny gjelden er osv.

Anonymkode: 7f850...d97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Gjeldsordningsloven er endret av året jo. Endringene berører bla egen forsøk, hvor gammel/ny gjelden er osv.

Anonymkode: 7f850...d97

Har de nye reglene gjort det enklere å få gjeldsordning? Eller hvordan fungerer det?

Anonymkode: 43241...ede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Har de nye reglene gjort det enklere å få gjeldsordning? Eller hvordan fungerer det?

Anonymkode: 43241...ede

Ja det vil i prinsippet være enklere og oppnå gjeldsordning og å fullføre. 

 

Stortinget har vedtatt en endring i gjeldsordningsloven som innebærer en effektivisering og forenkling av gjeldsordningsprosessen. Kravet til egenforsøk bortfaller helt, noe som vil forenkle prosessen i forkant av namsmannens behandling av søknad fra skyldner om frivillig utenrettslig gjeldsordning med kreditorene. Videre er det vedtatt lettelser i forbudet mot at gjeldsordning kan åpnes mer enn én gang. Hovedregelen om gjeldsordningsperiodens lengde for sosialt utsatt skyldnere er oppmyket og forventes å øke sannsynligheten for gjennomføringen av gjeldsordningen. Det er også vedtatt innført en preklusjonsregel for krav fra finansforetak og foretak som driver inkassovirksomhet. Dessuten bortfaller etterperioden på to år, noe som fastsetter et grunnleggende prinsipp om at en gjeldsordning skal være et endelig oppgjør. "

Anonymkode: 7f850...d97

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...