Gå til innhold

Folk som snakker mest om seg og sitt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lissepasning skrev (2 timer siden):

Han høres ut som om han er langt inni autismespekteret. Spesielt om han ikke engang fanger opp at andre ikke er interessert. 

Ja, vi har også tenkt tanken 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts 

Dette høres ikke likt ut i dette tilfelle jeg snakker om. Jeg snakker om de som snakker om seg og sitt og overhodet ikke får med seg at andre sier andre ting. Og fortsetter og snakke. Gjerne på repeat. 

Anonymkode: a0180...251

Har ei venninne som er slik. Både hun og mannen. Jeg vet ærlig talt ikke hvo mange ganger jeg har hørt de samme pokker historiene fortalt, gjerne fra en reise eller noe de har opplevd sammen. Det kan være ganske flaut for der sitter folk der som har reist mye mer og helt sikker har mer Interessante historier, men de slipper ikke til. Neida...da skal vi heller høre på samme gamle historier. Jeg tror de er redd for å ikke være i spotlight, og jeg tror kanskje det får dem til å føle seg viktig. 

Jeg har ikke hjerte til å si noe...men jeg prøver å si: den har vi hørt før..

Dere som holder på slik: Det er så patetisk..

Anonymkode: adc9c...416

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg snakker ofte i samtaler. Men så holder jeg også munn om andre tar ordet. Når folk snakker om kjedelige egen ting er fordi du ikke snakker om noenting også blir det pinlig stillhet. Så da slipper du dette om du byr bittelitt på deg selv også.

Når man ikke helt vet hva man skal snakke om . Blir det ofte det man styrer mest på i hverdagen. I håp om at du penser over på et annet tema. Så hvis du syntes andres prat er litt kjedelig,  skal de5 utrolig lite til å snu det til et tema du selv syntes er mer interssant. 

Anonymkode: e5a82...b6d

Tro meg, jeg har prøvd. Men ikke alle er som deg, som holder munn når andre snakker.

Jeg har opplevd å bli avbrutt flere ganger når jeg prøver å snakke litt om meg selv, eller noe helt annet som ikke handler om vedkommende. Kroppsspråket og responsen når jeg prater sier også klart ifra om NULL interesse. Så er det over til å snakke om seg og sitt så fort som svint igjen. 

Anonymkode: bdccf...831

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det kan f.eks være folk som er alene og ensomme, de/vi er veldig pratsomme når vi treffer folk. Vi lengter litt etter å bli sett. Så ikke døm for hardt, du vet ikke deres historie. 

Anonymkode: 5a267...204

Jeg er også alene og ensom. Skal ikke hensyn gå begge veier?

Dessuten kjenner jeg deres historie svært, svært godt, siden de ikke snakker om annet. De kjenner ikke min, for jeg slipper ikke til.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 1.7.2024 den 6.23):

Dessuten kjenner jeg deres historie svært, svært godt, siden de ikke snakker om annet. De kjenner ikke min, for jeg slipper ikke til.

Jeg har også «venner» som jeg vet ikke aner noe om meg😅

Jeg tror ikke de vet noe om livet mitt nesten, mens jeg får vite når de har eggløsning, om alt om alle kollegaene deres, om helsen deres, ferieplanene, absolutt alt fra innerst til ytterst😅

Anonymkode: fd90f...b3f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg har også «venner» som jeg vet ikke aner noe om meg😅

Jeg tror ikke de vet noe om livet mitt nesten, mens jeg får vite når de har eggløsning, om alt om alle kollegaene deres, om helsen deres, ferieplanene, absolutt alt fra innerst til ytterst😅

Anonymkode: fd90f...b3f

Det er sikkert frivillig å være venner med dem. 

Anonymkode: 5a267...204

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 30.6.2024 den 18.25):

Ts 

Dette høres ikke likt ut i dette tilfelle jeg snakker om. Jeg snakker om de som snakker om seg og sitt og overhodet ikke får med seg at andre sier andre ting. Og fortsetter og snakke. Gjerne på repeat. 

Narsissistiske folk og folk drevet av egoet snakker bare til deg, ikke med deg, man merker ganske fort at man trenger ikke å svare til monologen deres, og se det utfolde seg. 

Anonymkode: 10c8e...890

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 30.6.2024 den 17.05):

Jeg snakker aldri om meg selv.  Er det bedre? Prater ikke om andre heller. 

Anonymkode: 64d0f...512

Hva snakker du om da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts 

Å jo. Jeg får stadig høre at jeg skravler for mye og at jeg er slitsom. Men mitt problem er jo også at når jeg prøver å dra folk inn i samtalen så sier de jo ingenting.  

Så tenker også at om folk byr litt mer på seg selv da, enn bare stillhet i retur, så kan det jo hende de slipper å høre på andre skravler i vei. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lissepasning skrev (På 30.6.2024 den 16.25):

Skjønte at du var autist med en gang, før du forklarte det. Kjenner meg igjen. I familien min er vi en rekke med nevrodivergente, og så kommer det partnere utenfra og lurer på hvorfor vi aldri spør hverandre hvordan det går, eller om man har det bra. Nei, vi begynner bare å snakke og så snakker alle om det de vil ettersom det relaterer til en. Ingen oppfordring nødvendig. Så problemet oppstår når de utenfra ikke skjønner at invitasjonen til å relatere og dele er implisitt i samtalen. 

Dessuten er det i min erfaring ofte slik at når du bare svarer autentisk og ikke etter avtalte spilleregler er det liksom uventet og forfriskende, så det er ikke nødvendigvis bare av høflighet at folk fortsetter å spørre. De som da bare er interessert i lyden av sin egen stemme mister man jo fort, fordi man ikke mater dem.

Jeg snakker ikke lett og autentisk hvis jeg ikke blir spurt. Det faller meg ikke naturlig å holde monolog. Da må jeg ta sats og starte, og da dør jeg hen. Det å mate kalles interaksjon.

Anonymkode: bde30...a22

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 30.6.2024 den 14.52):

Jeg liker godt de som snakker mye om seg selv for da slipper jeg for mye spørsmål om meg og mitt, er ikke interessert i å mase om meg og mitt så de som snakker og deler alt for mye passer meg perfekt, da kan jeg bare suse gjennom. Spesielt glad i de på slike felles foreldremøter og diverse for de maser så mye at jeg kan koble ut med god samvittighet og plutselig er møtet over og vi kan gå.

Har ikke venner som er slik for det hadde jeg ikke orket og man merker jo fort hvem som er den typen så da kan man fint unngå de på privaten. Men bekjente og familie utenfor kjernen, helt greit, la de gnåle, de er så opptatt av seg selv at de ikke får med seg at du ikke følger med. :D 

Anonymkode: f34ae...476

Samme her. Jeg er dritmøkkalei av å ‘dele’. Setter pris på at andre deler. Liker ikke å måtte være den som ‘tar’ ansvar fordi alle i gruppen er livredde for å si/gjøre noe feil. Jeg er egentlig ikke interessert i noe annet enn å ha det bra, og det er for mange folk som ikke evner å skape disse følelsene. De tolker i verste mening og lever livet sitt gjennom andre. Gjør det heller ikke bedre at jeg synes det er litt morsomt å passe inn i stereotypier folk gjerne har opparbeidet seg, så det kan fort bli litt bensin på bålet i tillegg. Er bare så SYKT lei slike smartinger. Som liksom legger 2 + 2 sammen og bare; jasså, ja … sier du det, ja … jaha, ja … jasså? Javel? Okei? Og så ser du på hele personen at de bare fullbyrder et perfekt fordomsbilde og de skjønner jo ikke selv at man gir dem det på et sølvfat fordi de egentlig har veldig, veldig lyst til å ‘skjønne noe’ ingen andre har skjønt. Blæ. Kan ikke de bare være fornøyd med å ha rett, liksom? Må de være så desperate og ekstreme? 😛 

Anonymkode: 9bc24...d2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts 

Okei, ops. Ja, det er kjipt. Bare jatte med … 

Anonymkode: 9bc24...d2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 30.6.2024 den 14.43):

Hvorfor er det noen mennesker som snakker om seg og sitt i ett kjør? Sier du noe om deg og ditt liv hører de så vidt på. Det er ikke at det de snakker om nødvendigvis er særlig interessant eller spesielt heller.. 

Tenker dere noe over at dere snakker 90% av samtalene? Og hvorfor gjør dere det? Er det ikke interessant og høre hvordan andre har det? 

Jeg slet med dette før å snakke for mye om meg selv, det gjorde jeg av nervøsitet for jeg taklet ikke at det ble stille. Men egentlig hater jeg å snakke om meg selv, vil heller sitte å høre på andre prate, sikkert fordi at jeg kan dele litt vell mye som ikke alle bør vite om. Det har straffet meg med at jeg har hatt venner som har gått bak ryggen min og fortalt sårbare ting jeg har delt og vært åpen om.

Fått masse psykisk hjelp for dette, og ble diagnosert med adhd. Så det forklarer hvorfor er oversharer og snakker for mye, haha.

Nå snakker jeg nesten ingenting, blir det klein og stille stemning er ikke det mitt problem lenger. Da har vi ikke kjemi rett og slett. Men mine venner nå snakker like mye som meg, så im good. Lesson learned i guess.

Anonymkode: bb730...99c

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 30.6.2024 den 14.43):

Hvorfor er det noen mennesker som snakker om seg og sitt i ett kjør? Sier du noe om deg og ditt liv hører de så vidt på. Det er ikke at det de snakker om nødvendigvis er særlig interessant eller spesielt heller.. 

Tenker dere noe over at dere snakker 90% av samtalene? Og hvorfor gjør dere det? Er det ikke interessant og høre hvordan andre har det? 

Har ADHD så det er slik jeg er. 
Mine venner forstår meg heldigvis. 

Anonymkode: 3fdcc...32c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg babler i vei om meg og mitt når ADHDen tar overhånd og ingen andre sier noe. Men det handler vel så mye om at jeg ikke liker å spørre og grave, folk må få dele det de vil selv. 
Det er lett å tro at man vet hvorfor folk babler i vei, som oftest er det ikke noe vondt i det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har en jobb hvor jeg må spørre "og grave" i andres privatliv. På privaten synes jeg det er ubehagelig å stille nærgående spørsmål da jeg har mye erfaring med at spørsmål om seg og sitt kan være veldig ubehagelig. Derfor stiller jeg ganske åpne spørsmål og så er det litt opp til andre hva de ønsker å dele. Får jeg følelsen av at de ikke ønsker å dele så mye så kommer jeg ikke til å pushe på. 

Selv er jeg åpen og deler uten problemer, ønsker veldig at andre også skal fortelle om seg og sitt uten at jeg må sitte å draaaa ting ut av dem. Slik kunne jeg ønske var i sosiale settinger: Fortell gjerne uoppfordret om noe kjempebra i livet ditt, skryt og vær stolt så skal jeg glede meg sammen med deg❤️ (Du kan selvfølgelig dele sorgene også!)

Anonymkode: f5b0e...fd8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 1.7.2024 den 6.23):

Min opplevelse er slik at noen ikke snakker før det er blitt HELT stille fra alle andre, det er nesten sermonielt når de skal ta ordet. Litt slik at dersom et lite host eller vinden snur så ombestemmer de seg og velger å ikke fortelle hva det nå enn var de satt å gjorde seg klar til å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 30.6.2024 den 19.42):

Har ei venninne som er slik. Både hun og mannen. Jeg vet ærlig talt ikke hvo mange ganger jeg har hørt de samme pokker historiene fortalt, gjerne fra en reise eller noe de har opplevd sammen. Det kan være ganske flaut for der sitter folk der som har reist mye mer og helt sikker har mer Interessante historier, men de slipper ikke til. Neida...da skal vi heller høre på samme gamle historier. Jeg tror de er redd for å ikke være i spotlight, og jeg tror kanskje det får dem til å føle seg viktig. 

Jeg har ikke hjerte til å si noe...men jeg prøver å si: den har vi hørt før..

Dere som holder på slik: Det er så patetisk..

Anonymkode: adc9c...416

Synes du "venninna" di er patetisk? Vet hun at du synes det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts 

Hvis folk snakker på repeat er de trolig veldig slitne og bare prøver å si noe. Da glemmer de fort hva de har sagt og bare fyller tomrommet med prat.

Anonymkode: 2017b...97b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...