Gå til innhold

The View - Do Women Really Need Men?


Chupacabra

Anbefalte innlegg

Anonymbruker*** skrev (12 minutter siden):

Du ser ikke forskjell på noen tiår, og flere tusen år? I middelalderen var presteskapet de desidert mest ressurssterke og utdannete her til lands. De var filosofer, forskere, statsvitere og oppdagere. Når kunnskapen og ressursene ble tilgjengelig for flere menn viste det seg merkelig nok at flere menn også hadde de iboende egenskapene for å være filosofer, forskere, statsvitere og oppdagere. Senere skulle det vise seg at det samme gjaldt kvinner (ikke i dine øyer kanskje, men faktisk). 

Se gjerne en video om temming av mustanger forresten. Horsemanship handler om langt mer enn fysisk styrke. Å lese dyr er vell noe vi idag av en eller annen grunn ser på som en feminin egenskap. 

Menn i dag som skaper ting har da hatt like mye tid på seg som kvinnene, ikke tusenvis av år. Eller må det være kultur for at kvinner får til ting i flere tusen år før de faktisk kan begynne å få til ting? Overflod av ressurser åpner for at fattige menn og kvinner, og funksjonshemmede og barn også kan bruke tiden sin på mye som ikke er nødvendig for å overleve, men så må man først komme til stadiet hvor man har en overflod av ressurser.

Anonymkode: 71623...6ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Eller må det være kultur for at kvinner får til ting i flere tusen år før de faktisk kan begynne å få til ting?

Trenger vell ikke egt å nevne at kvinner faktisk "får til ting" 😂. Det ser man kanskje ikke med et visst type kvinnesyn. Men ja, du er så vidt inne på hva jeg mener. Litteratur om equality vs equity er relevant her. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gregarious skrev (På 1.7.2024 den 16.41):

Nei det er ekstremt lite trolig, samfunnet vil vert signifikant mindre utviklet om bare kvinner hadde eksistert.

Det samme hadde også vert tilfelle om kvinner ikke hadde eksistert, en del av suksessen til menneskes sivilisasjon er styrken til begges kjønn og hvordan den har utfylt hverandre. 

Det sier seg selv at hvis bare ett kjønn  hadde eksistert,  hadde ingen eksistert, mann som kvinne. Hele debatten er fordummende. 

Anonymkode: 8dfe9...d47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du definerer hva du trenger. Det er som å spørre «trenger jeg kaffe». Jeg personlig gjør det ikke, mens vennene mine gjør det. Dette er et konsept du ikke kan generalisere, men du kan spørre det fra forskjellige perspektiver som: "kan kvinner leve uten menn?" åpenbart ja, og omvendt. Men dette handler ikke om det, og det handler om å stille deg selv de riktige spørsmålene. Jeg personlig elsker å være sammen med mannen min som gjør meg glad og jeg kan diskutere hva som helst. En venn av meg liker for eksempel å være sammen med kvinner osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymbruker*** skrev (2 timer siden):

Trenger vell ikke egt å nevne at kvinner faktisk "får til ting" 😂. Det ser man kanskje ikke med et visst type kvinnesyn. Men ja, du er så vidt inne på hva jeg mener. Litteratur om equality vs equity er relevant her. 

Får til ting på toppnivået. Ingen av de viktigste entreprenørene, oppfinnerne, forskerne osv. i verden er kvinner. Det var en kvinne som prøvde seg for noen år siden, Elizabeth Holmes, men det var svindel og hun sitter i fengsel nå. Equity er det som kommunistene prøvde seg på, det fører til en svært farlig og destruktiv utvikling for samfunnet.

Anonymkode: 71623...6ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synte hele denne «trenger kvinner menn» debatten er litt drenerende.

Jeg trenger absolutt ikke en mann i livet mitt. Ikke ønsker jeg en mann i livet litt heller. Har knapt vært singel fra jeg fikk min første kjæreste som 15 åring og til jeg gikk i fra min eks-samboer for noen år siden. Nå nyter jeg livet som singel i lange drag og har ingen intensjon om å forandre på det.

Det betyr ikke at vi som samfunn ikke trenger menn. Selvfølgelig gjør vi det.

 

Å ikke trenge en mann i et forhold, betyr jo ikke at vi som samfunn ikke trenger menn.

Anonymkode: 1d5c9...2ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Får til ting på toppnivået. Ingen av de viktigste entreprenørene, oppfinnerne, forskerne osv. i verden er kvinner. Det var en kvinne som prøvde seg for noen år siden, Elizabeth Holmes, men det var svindel og hun sitter i fengsel nå. Equity er det som kommunistene prøvde seg på, det fører til en svært farlig og destruktiv utvikling for samfunnet.

Anonymkode: 71623...6ad


 

I en struktur skapt av menn, hovedsaklig drevet av menn - og hvor menn setter all verden slags hindre for kvinner som prøver seg.

Om menn ikke fantes, så ville strukturene også vært annerledes bygget opp og organisert. Samarbeidsklimaet ville vært helt annerledes.

Et praktisk eksempel jeg kjenner på dette er da det som tidligere var to speiderorganisasjoner - KFUK og KFUM - ble slå slått sammen til en, for både gutter og jenter. Det forandret ting så mye, i favør av menns mer selvhevdende og aggressive møtekultur, måter å fremme saker og jobbe på, at jenter og kvinner fikk helt usmak på å stille til valg og ta på seg verv og oppgaver.

Det var aldri noe problem så lenge det var et forbund for kun jente-speidere. Da bygget vi organisasjon, ledertalenter og fikk ting gjort uten denne uendelige maktkampen og spradingen menn dro med seg. Det var et så godt og støttende miljø, som ble mistet, der kvinner tok ansvar og fikset ting med den største selvfølgelighet, uten å måtte krangle med en mann som mente han visste bedre.

For øvrig finnes det nok av lurendreiere og svindlere som er menn, og det har vært kvinner som har deltatt og bidratt til viktige oppdagelser og milepæler i menneskehetens utvikling. Du har bare ikke hørt om dem, fordi historien skrives av menn, og menn har tatt æren for kvinners arbeid.

 

Anonymkode: 11fda...748

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gliffy skrev (18 timer siden):

De fleste kvinner vil faktisk ha "en vanlig fyr", men vi vil at han skal være en deltagende voksen i hjemmet. At han skal ta tak i husarbeidet når han kommer hjem i stedet for å dumpe ned i sofaen for å se på at dama gjør det. At han skal følge med på kalenderen og selv klare å huske at det er foreldresamtale på onsdag. At han skal kunne oppdage at det er fullt i skittentøyet helt av seg selv, og vaske klær uten at vi må mase om det. At han faktisk tar ut av oppvaskmaskina når det er rent, i stedet for å sette den skitne koppen på benken og vente på at dama skal gjøre jobben med å tømme maskina (og sette inn koppen han har etterlatt på benken).  

Nå er kanskje ikke sjekkeapp'er den endelige fasiten her, men tall fra feks tinder motbeviser det du skriver. joda, de fleste ender opp med en vanlig mann, men det kvinner ønsker (igjen data hentet fra tinder) er gutta helt der oppe. Damer er interessert i under 5 % av menn på tinder. Gutta er nysgjerrige på over 60% av damene. Det blir jo litt for enkelt å si at dette er fasiten i det virkelige liv. Det er feks 3 ganger så mange menn som kvinner på tinder. Det fører til at det nesten blir umulig for mange av gutta og at de dermed viser interesse til det som er for å øke sjansen. Jeg tror likevel det viser en tendens i tiden. Med økende utdanning og lønn og dermed selvstendighet kan kvinner i langt større grad gå for de de virkelig ønsker. Og det er ikke vanlige menn, men heller menn med penger og/eller status. Det er jo ikke noe nytt, slik har det vært til alle tider. Forskjellen er at kvinners nevnte selvstendighet i dag gjør at de ikke trenger å ta til takke med de som i deres øyne er de nest beste.

Gliffy skrev (18 timer siden):

Sånne ting vil vi ha, men det er dessverre så sjeldent at vi heller vil være alene enn å ha en mann uten disse kvalitetene. 

Dette har jeg sett påstått flere ganger. Problemet er at det er feil. Det er massevis av flotte menn som mer enn gjerne tar et tak hjemme. For 50 år siden ville de ikke hatt problemer i det hele tatt, men i dag har mange damer helt urimelig høye krav. Det skal være lang utdannelse, det skal være god jobb og lønnen skal helst være godt over gjennomsnittet. Når det er nåløyet som skal passeres så blir det vanskelig for mange. Det har vært mange tråder om dette her på kg og igjen og igjen kommer det damer og skriver at det ikke kunne falle dem inn å date menn med lavere utdannelse. Og siden damer nå i høyere grad en menn tar høyere utdannelse så er dette dessverre en av de ubehagelige konsekvensene.

Anonymkode: aab0d...790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Det som forvirrer menn nå, er at høy status og god lønn er mindre viktig. Bare se på årstallene på de undersøkelsene, og ikke minst - hvilke land de er fra. Ikke alle land hvor kvinner med barn har like stor valgfrihet og støtte i velferdsstaten til å velge vekk en dårlig partner.

Anonymkode: 11fda...748

Men det er jo helt feil. Høy lønn og høy utdannelse er noen av markørene kvinner ser etter. Dette er parametere som gjør en mann mer attraktiv. Helt konkret så mener kvinner at en mann er mer tiltrekkende om han har en prestisjejobb. Det er gjort undersøkelser på dette. Grupper av kvinner har blitt vist bilder av menn med yrkestittel. Menn som har fått betegnelser som kirurger, advokater ol l har blitt vurdert som mer attraktive enn akkurat de samme bildene av menn med mer vanlige yrkestitler.  Det er slik det fungerer og slik det alltid har fungert. Problemet nå, om man skal kalle det et problem, er at med kvinners økende selvstendighet i form av høyere utdanning og økonomi så øker også kvinners krav til partner. Nå vil de ikke ha det de mener er nest best. Siden de klarer seg fint alene så gjør de det om de ikke får det beste. På sin side ville de fleste menn være storfornøyde med både de nest beste og de tredje beste. 

Det er ikke helt slik det er i dag. Foreløpig finner folk flest seg en partner. Forhåpentligvis forblir det slik eller bedre, men det er definitivt en tendens i tiden at sjekkemarkedet har blitt trangere pga den ene partens høye krav. Det er i hvert fall en tendens i områder med høy befolkningstetthet.

Anonymkode: aab0d...790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Nå er kanskje ikke sjekkeapp'er den endelige fasiten her, men tall fra feks tinder motbeviser det du skriver. joda, de fleste ender opp med en vanlig mann, men det kvinner ønsker (igjen data hentet fra tinder) er gutta helt der oppe. Damer er interessert i under 5 % av menn på tinder. Gutta er nysgjerrige på over 60% av damene. Det blir jo litt for enkelt å si at dette er fasiten i det virkelige liv. Det er feks 3 ganger så mange menn som kvinner på tinder. Det fører til at det nesten blir umulig for mange av gutta og at de dermed viser interesse til det som er for å øke sjansen. Jeg tror likevel det viser en tendens i tiden. Med økende utdanning og lønn og dermed selvstendighet kan kvinner i langt større grad gå for de de virkelig ønsker. Og det er ikke vanlige menn, men heller menn med penger og/eller status. Det er jo ikke noe nytt, slik har det vært til alle tider. Forskjellen er at kvinners nevnte selvstendighet i dag gjør at de ikke trenger å ta til takke med de som i deres øyne er de nest beste.

Dette har jeg sett påstått flere ganger. Problemet er at det er feil. Det er massevis av flotte menn som mer enn gjerne tar et tak hjemme. For 50 år siden ville de ikke hatt problemer i det hele tatt, men i dag har mange damer helt urimelig høye krav. Det skal være lang utdannelse, det skal være god jobb og lønnen skal helst være godt over gjennomsnittet. Når det er nåløyet som skal passeres så blir det vanskelig for mange. Det har vært mange tråder om dette her på kg og igjen og igjen kommer det damer og skriver at det ikke kunne falle dem inn å date menn med lavere utdannelse. Og siden damer nå i høyere grad en menn tar høyere utdannelse så er dette dessverre en av de ubehagelige konsekvensene.

Anonymkode: aab0d...790

Hvor er alle disse mennene som «gladelig tar i et tak hjemme»? Er det de samme som klapper seg selv på skuldra og sier seg godt fornøyd med ukas innsats hvis de har gått ut med søpla? Eller de som er kjempegode på husarbeid de første månedene i et nytt forhold for så å synke tilbake i sofaen og overlate alt til sin partner? Ut i fra min erfaring, samtlige venninners erfaring og en rekke tråder her inne er disse i flertall og det er vanskelig å finne en som faktisk tar ansvar i husholdningen, uten å bli mast på.

I disse trådene du snakker om syns jeg nå at jeg ser det er en eller to som sier de ikke vil date noen med lav utdannelse, mens samtlige andre i tråden sier utdannelse ikke spiller noen rolle så lenge mannen er ansvarlig app en god partner. Har aldri sett en tråd der det er unison enighet om at menn må ha høy utdannelse formå være aktuelle, så pek meg gjerne i riktig retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

,

Endret av BerntHulken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Endret av BerntHulken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.7.2024 den 15.13):


 

Og da - som jeg nevnte - er det på høy tid at menn går litt i seg selv og ser på hva de kan gjøre for å være gode livspartnere for en kvinne.

Noe menn tradisjonelt ikke har behøvd å tenke på, mens for kvinner har det vært nødvendig å fremstå tiltrekkende for menn for å sikre egen overlevelse.

Menn som ønsker seg partnere må fokusere på hvordan bli en god livspartner for en kvinne.

 

Anonymkode: 11fda...748

Bare så enig. Jeg liker menn som er gode mennesker, og jeg liker mennene jeg har i livet mitt, inkl ektemann. Grunnen til at jeg liker dem, er jo at de er rettferdige, empatiske, hjelpsomme, likestilte, respektfulle og godhjerta menn som lar meg være meg, og at de forstår at mine behov er like viktige som deres egne. Så enkelt er det.

 

Anonymkode: 6c66e...001

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, BerntHulken said:

Det er fordi single kvinner kan få dekket absolutt alle behov uansett. Mens menn sliter med å få intimitet og nærhet som singel. Kvinner kan få barn selv om de vil, det kan ikke menn.

Mange single kvinner klarer seg fint helt uten fysisk intimitet. Jeg har selv vært singel størstedelen av livet mitt, og det gikk for min del helt fint uten å ligge med noen. Men jeg har inntrykk av at kvinner er mer opptatt av å opprettholde gode, meningsfylte relasjoner utenom det romantiske, både når man er i forhold og når man er singel. Med det mener jeg at man prioriterer og følger opp venner og familie (utenom kjernefamilien) i større grad. Inviterer til ting, feirer bursdager, har kontakt over telefon hvis det er lenge siden man har møttes og de tingene der. Når man har mange i livet sitt som man bryr seg om og kan være med, så er ikke fraværet av en partner så stort savn egentlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser noe litt gammeldags i ny drakt.

Når kvinner tøffer seg for hverandre så snakker de om at de ikke trenger menn. I hundrevis av år så har jo idealet vært at kvinner skal være dydige og si nei.

Det er ikke tøft for en mann å skryte av at han ikke trenger kvinner. Da er han bare lite mandig og sær.

Dere lurer ikke meg🙂 Når alt kommer til alt så vil de fleste kvinner også ha en mann. Dere blir akkurat like på forelska, kosete, kåte og ivrige på forhold. Dere er ikke noe bedre enn oss sånn sett.

Anonymkode: 0464c...37d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...