Gå til innhold

Hvorfor sier folk at gatemat er trygt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De som lager maten på gata har jo ikke tilgang på rennende vann. Og da får de ikke vasket verken hender eller utstyr. Bare dette faktumet gjør at gatemat per definisjon er utrygt.

Det er ikke dermed sagt at man alltid blir syk. Men det er utvilsomt utrygt.

Anonymkode: 54223...e09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

https://www.mattilsynet.no/mat-og-drikke/matservering/salg-av-mat-fra-foodtruck-matvogn

Her kan du lese mattilsynets krav for foodtrucks. Som du ser står det om oppvask på kjøkkenbase hvis man ikke har oppvaskmulighet i vogna. Det står også at det skal være mulighet for håndvask. Så enten er de tilkoblet vann eller har vanntanker med drikkevannskvalitet.

Anonymkode: 80eb0...f7c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

De som lager maten på gata har jo ikke tilgang på rennende vann. Og da får de ikke vasket verken hender eller utstyr. Bare dette faktumet gjør at gatemat per definisjon er utrygt.

Det er ikke dermed sagt at man alltid blir syk. Men det er utvilsomt utrygt.

Anonymkode: 54223...e09

Det er alltid greit å ha litt kunnskap om noe om en velger å være bastant i meningene sine. Viss en ikke innehar kunnskap om et tema er det greit å undersøke litt om det er slik du tror eller om du har meninger basert på svada som i dette tilfellet. 

Her i Norge skal alle ha tilgang på vann som du allerede har fått et godt og informativt svar på. Dermed er det også like trygt å spise fra foodtrucks og street food som en hvilken som helst restaurant.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser gatemat et par ganger om dagen i Asia, hele vinteren. Har aldri hørt noen påstå at det skal være trygt – hvilke "folk" er det du sikter til? 🙂 Risikofritt er det selvsagt ikke, men det gjelder å velge rette steder. Konsensus er imidlertid at gatemat kan gi en fantastisk matopplevelse, og det for nærmest ingen penger. 

Noe av grunnen – TROR jeg – er at veldig mange av de beste vognene lager kun 1-3 retter, og det har de gjort hele livet fra samme plass (som de trolig arvet etter faren sin...). Øvelse gjør mester.

Men nei, risikofritt er det ikke – spesielt hvis en ikke er vant til bakteriefloraen i landet en reiser til.

Ellers tror jeg generell mangelfull håndhygiene hos turister er skyld i mye mageproblemer, og ikke maten i seg selv.

Anonymkode: 7db91...fb7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gatemat kan i enkelte tilfeller være tryggere enn hotellbuffeter etc fordi maten ofte blir solgt kort tid etter at den er laget. Jeg spiser gatemat i alle land jeg reiser til, og blir sjelden syk. 

Anonymkode: dedd7...bec

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er svært mange som ikke vasker hender i vanlige restauranter også, selv om de har tilgang til alt de trenger. 

Anonymkode: efe41...902

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

 

Det er ikke dermed sagt at man alltid blir syk. Men det er utvilsomt utrygt.

Anonymkode: 54223...e09

Jeg velger å ta sjansen..

Har flere gode enn dårlige opplevelser med gatemat.. Bodde i utlandet hvor gatemat (langt under europeiske standarder) var normen for de fleste.. Likevel var det en av de fancy restaurantene i hovedstaden som sendte meg til sykehuset.

Endret av Bigote
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flere rotter hoppe inn i tildekkede matvogner i Bangkok på kvelden 🙃 

Men man kan jo fint velge å spise det. Opp til en selv. Noen tåler jo mer enn andre også.

Anonymkode: 2af56...26f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...