AnonymBruker Skrevet 30. juni 2024 #1 Skrevet 30. juni 2024 Min 14 åring lager stort sett ingenting. Hun er veldig flink til å hjelpe til med andre ting når jeg ber henne. Hun har ingen faste plikter, men bidrar daglig med ulike forefallende oppgaver når jeg ber henne. Aldri surmuling eller klager rundt det. Men ber jeg henne bidra med å lage mat stopper alt opp. Hun vil ikke, orker ikke, klarer ikke osv osv… Hvordan kan jeg snu denne motstanden mot å lage mat ? (Middag) Føler tvang ikke er løsningen, men hun blir aldri med frivillig når jeg ber henne Anonymkode: e1a9d...609
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2024 #2 Skrevet 30. juni 2024 Har hun vært aktivt med på kjøkkenet fra hun var liten og lært å lage mat da? Anonymkode: 2907f...065 2
Gjest jegerrinne Skrevet 30. juni 2024 #3 Skrevet 30. juni 2024 Her har ungene laget middag alene til alle i familien fra de var 11-12 år. De startet med at de måtte være med 1 dag I uka å lage med meg kappe grønsaker osv, så fikk de mer og mer ansvar. Til det ble til at nå er deres ansvar å lage middagen 1 dag I uka. Dere må da si i fra slik at vi har det dere trenge, eller må de bruke av det vi har. Nå kommer vi nå til alt fra elgbiff med hjemmelaget bearnaisesaus, rødvinsai, helstekt fisk, pizza og enkle ting som potetstappe og pølse. Viktigste er å prøve å få de med å delta og at de kan gjøre noe kos ut av det. Her så er det ofte de tilbyr å lage selv om det ikke er dems dag. De er nå 17 og 19 år
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2024 #4 Skrevet 30. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har hun vært aktivt med på kjøkkenet fra hun var liten og lært å lage mat da? Anonymkode: 2907f...065 Både ja og nei… Hun har vært med, men aldri synes det var spesielt gøy.. Anonymkode: e1a9d...609
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2024 #6 Skrevet 30. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Både ja og nei… Hun har vært med, men aldri synes det var spesielt gøy.. Anonymkode: e1a9d...609 På hvilken måte har hun vært med? Har hun stått og sett på eller selv fått lage deler av måltidet? Anonymkode: 2907f...065
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2024 #7 Skrevet 30. juni 2024 Finnes det noe matlaging hun liker? Baking, pynting eller lignende? Jeg har brukt å la de få lov til å lage ting de ser på nett, tiktok oppskrifter og slikt. Noen ganger går oppskrifter viralt som jeg vet kommer til å bli kjipe men så lenge reultatet sannsynligvis blir spiselig og gjerne inneholder et par teknikker så kjører vi på. Andre ting jeg fokuserer på er teksturer og smak når vi spiser, vi snakker en del om mat og hva vi liker best, litt for å utvikle smakene men også for å kunne ta det opp når det lages mat for best mulig resultat. Anonymkode: 30ca4...9ac
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2024 #8 Skrevet 30. juni 2024 Kanskje hun ikke syns det er så gøy å lage mat? Folk er veldige forskjellige sånn. Selv om de har vært med på kjøkkenet som barn og lagd mat. Min bestemor var kokk og kjempeflink til å lage mat. Min mor liker også å lage mat, samme gjør jeg. Men tanten min finnes ikke interessert i matlaging i det hele tatt. Selv om hun og min mor begge var mye med på kjøkken og lagde mat når de var små. Hun kan ikke lage pannekaker engang, bare kjøper de i sånne ferdigpakker på butikken. Anonymkode: 5d9ad...a52 1
Arkana Skrevet 30. juni 2024 #9 Skrevet 30. juni 2024 Jeg tenker at en 14-åring bør bidra hjemme, men at det ikke nødvendigvis trenger å være matlaging. Dere bør ta en skikkelig prat med henne om at noe må hun gjøre og legge fram forslag til ulike oppgaver som kan være hennes. Personlig foretrekker jeg faste plikter framfor at jeg aktivt må be om hjelp igjen og igjen. Til sammenligning har alle mine barn (11, 13 og 15) faste oppgaver hjemme hver uke og lager også alle middag selv noen ganger i måneden. Det å lage middag fast handler både om å hjelpe til, men aller mest om å lære seg å lage mat til de en gang skal bo alene så det er noe jeg mener alle må lære enten de vil eller ikke.
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2024 #10 Skrevet 30. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Min 14 åring lager stort sett ingenting. Hun er veldig flink til å hjelpe til med andre ting når jeg ber henne. Hun har ingen faste plikter, men bidrar daglig med ulike forefallende oppgaver når jeg ber henne. Aldri surmuling eller klager rundt det. Men ber jeg henne bidra med å lage mat stopper alt opp. Hun vil ikke, orker ikke, klarer ikke osv osv… Hvordan kan jeg snu denne motstanden mot å lage mat ? (Middag) Føler tvang ikke er løsningen, men hun blir aldri med frivillig når jeg ber henne Anonymkode: e1a9d...609 Min lager mat 2 ganger i uka da jeg ikke er hjemme før 18,så hun mater små søskene som legger seg kl 1930, men dette er noe hun gjerne vil selv, da hun elsker og lage mat, hun fyller 14 i September Anonymkode: 5a5dd...acf
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2024 #11 Skrevet 30. juni 2024 Hvorfor skal hun absolutt tvinges til å lage mat? Kan hun ikke heller bidra på andre måter, som er mer lystbetont? Forstår virkelig ikke hvorfor det i enkelte familier er så fryktelig viktig at barna skal bidra i familien med å lage middag en fast dag? Forstår jo om barna har interesse og ønsker å bidra med matlaging, men ellers så må der vel gå an å velge andre oppgaver? Her har barna andre ting de hjelper til med, men med både skole, lekser, lese til prøver, jobber og tid til venner, så er jo de mer opptatt i løpet av en dag enn hva jeg er snart. Så her prioriterer vi at de får bruke tiden sin på de tingene ramset opp ovenfor, også hjelper de til når og om de vil. Ikke noe faste oppgaver, ingen krav, ikke noe masing. Og vet du, da hjelper de til helt frivillig og av egen lyst Anonymkode: 85132...335
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2024 #12 Skrevet 30. juni 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Min 14 åring lager stort sett ingenting. Hun er veldig flink til å hjelpe til med andre ting når jeg ber henne. Hun har ingen faste plikter, men bidrar daglig med ulike forefallende oppgaver når jeg ber henne. Aldri surmuling eller klager rundt det. Men ber jeg henne bidra med å lage mat stopper alt opp. Hun vil ikke, orker ikke, klarer ikke osv osv… Hvordan kan jeg snu denne motstanden mot å lage mat ? (Middag) Føler tvang ikke er løsningen, men hun blir aldri med frivillig når jeg ber henne Anonymkode: e1a9d...609 Lager sin egen frokost og lunsj til skole/fritid. Lager fast middag 1 dag i uka som del av sin faste oppgaver. Baker og slikt med venner fra tid til annen. Hjelper til med middag når spurt ellers. Ikke alle liker å lage mat. Hvorfor så viktig at hun lager mat? Gi henne andre oppgave vel.. Ser ikke problemet. Anonymkode: 3ece5...7f4
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2024 #13 Skrevet 30. juni 2024 13 åringen lager middag til familien en gang i uken i hvert fall. Noen ganger to eller tre, men han har ikke noe i mot det. Hvis ungen ikke liker å lage mat hadde kravet fortsatt vært en gang i uken, de må lære seg å lage mat før de flytter ut, men da hadde jeg ikke bedt om mer enn den ene gangen. (Og en av oss hadde vært tilgjengelig for hjelp, nå trenger vi ikke det med min.) 8 åringen lager en gang i uken, men da er en av oss med. Men det er hun som planlegger hva, lager handleliste, handler, og har ansvar for laging. Selv om en av oss er med på alt. Ellers har de andre faste ting, som å holde eget rom ryddig og rent. Tenåringen må vaske egne klær og har faste oppgaver som tømme/fylle oppvaskmaskin, gå ut med søppel, vaske bad el. 8 åringen gjør det jeg ber om. Anonymkode: 57f61...e6e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå