Gå til innhold

Gaver til venninners barn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Min barndomsvenninne har to barn. Jeg er gumor til det ene barnet, ikke det andre. Til nå har jeg gitt gave til begge barna og venninnen min til bursdag og jul. Men har tenkt å foreslå for henne at vi ikke gir gaver til hverandre lengre, og heller finner på noe hyggelig sammen. Vet hun synes det har vært stressende med gaveavtalen vår, og mange år har jeg ikke fått gaver. Det jeg funderer på er om jeg bør fortsette å gi til begge barna, eller kun gi til gubarnet. Hva tenker dere? Hva er vanlig? 

Anonymkode: 7a9b3...c42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde gitt til begge. Vennina mi er gudmor til eldste. Altid gitt til begge, gitt kansje innimellom litt mer til eldste. 

Vi gir ikke til de voksne kun barna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Gumor? Gubarnet? 

Anonymkode: 2f6c2...f08

Var det jeg mente ja, manglet en liten "d" der 😅

Anonymkode: 7a9b3...c42

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Støtter å droppe gavene og heller finne på noe morsomt. Gi gaver til bare det ene blir litt feil. Vet ikke hvor vanlig det er med gaver fra gudmor heller, jeg fikk av min kun til konfirmasjon. 

Anonymkode: 365b8...462

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville droppet å gi dere imellom ja, altså bli enige om at dere ikke kjøper bursdagsgave og julegave til hverandre men kanskje heller møtes på cafe og spanderer der :) når det gjelder barna kommer det jo helt an på forholdet deres, men jeg gir kun til fadderbarnet mitt (har bare ett), ikke deres søsken. Begynner å bli så mange barn i venneflokken nå at det hadde blitt for mye å holde styr på. Blir barna invitert på barnebursdag tar vi selvfølgelig med en gave ;) 

Anonymkode: abce1...ee2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Siden du alt har gitt til begge barna, så blir det vel vanskeligere å kutte ut det ene nå.

Jeg har gudbarn hvor jeg kun gir til ett barn i en søskenflokk. Men da har jeg aldri startet med å gi til de andre. Skriver og ‘fra gu’mor xxx’ - så det kommer tydelig fram for ungene også.

Anonymkode: 6b977...afc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg syns det er veldig rart å bare gi til den man er gudmor (altså fadder?) til. Det er jo vanlig å bruke folk man er veldig nær som fadder, og derfor er det også vanlig å gi gave til disse i utgangspunktet. Jeg er fadder til min bestevenninnes eldste barn, men de ville ikke "gjenbruke" faddere til nr.2, så der er jeg ikke fadder, men gir selvfølgelig gave allikevel til begge!

Å bli enige i å ikke gi gave i det hele tatt er noe annet, det er det nok mange foreldre som ville blitt glade for. Veldig fint alternativ å heller finne på noe sammen. 

Anonymkode: 5d09e...99d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kjøper trofast til mitt gudbarn hver bursdag og jul, jeg har riktignok bare dette ene. Men mor kjøper aldri noe til meg så nå har jeg kjøpt min siste gave! 

Anonymkode: 053c8...05a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...

Er kanskje litt sent ute, men er ikke jul enda så på en måte ikke?😆

Har alltids tenkt på det samme igjennom siste årene for jeg har en del nære venner og jeg kjøper som regel til 24 stk hvert år og skulle jeg kjøpt julegave til alle mine venners barn så har det blitt 30 stk+ og jeg har ikke økonomi til det uten at det går utover "gave kvaliteten" til gudbarna mine osv. Så har jeg 1 barn mens mange av de nærmeste har 2 så føler det blir feil å kjøpe dobbelt opp. Får jeg en til så må jeg kanskje begynne å revurdere, men fram til da blir det kun gudbarna som får og et par utenom som får :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er naturlig å bare gi til den man er fadder til. Samtidig kommer det litt an på hvor gamle de er, om de er 10 og 12 og du alltid har gitt til begge vil sikkert den andre bli litt lei seg om du slutter nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er gudmor til ett barn og gir kun dette barnet gave, så er vel det helt innafor. Dersom dette barnet har ett søsken så har vel dette søskenet også en gudmor, som da sikkert gir dette barnet gave. Så hvis alle gudmødre gir til sitt gudbarn så vil jo alle gudbarn få én gave hver fra sin gudmor.

Anonymkode: 9fcf9...285

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
jegerrinne skrev (På 30.6.2024 den 12.32):

Jeg hadde gitt til begge. Vennina mi er gudmor til eldste. Altid gitt til begge, gitt kansje innimellom litt mer til eldste. 

Vi gir ikke til de voksne kun barna

Har hun også barn som du gir til? Hvis ikke bør du gi gave til henne fra dine barn, altfor mange tar imot gaver fra venner og familiemedlemmer til barna sine, uten å gi noe tilbake til den som gir.

Anonymkode: 84749...38c

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 30.6.2024 den 12.33):

Gumor? Gubarnet? 

Anonymkode: 2f6c2...f08

Vi var nok mange som lurte litt, men forstod du det virkelig ikke pga en skrivefeil? Hva kunne du forveksle det med?

Anonymkode: f01dc...e44

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Har hun også barn som du gir til? Hvis ikke bør du gi gave til henne fra dine barn, altfor mange tar imot gaver fra venner og familiemedlemmer til barna sine, uten å gi noe tilbake til den som gir.

Anonymkode: 84749...38c

Hva har det med spørsmålet. Her er om ho bør gi til gudbarnet og søskene, når ho ska slutte å gi til voksen. Vi har aldri gitt til voksene uten om voksene som besteforeldre og foreldre og de vi feirer selve julaften med.

Og ja ho har barn som vi igjen er gudforldre til som får gave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kuttet ned på venninnegaver da vi fikk barn. Bare to venninner jeg gir til, og vi har avtale om å bruke ca 200,-.

Vi ga hverandres barn julegave til de begynte på skolen og fikk bestevenner der de ville gi til. 

Fadderbarn gir jeg jule- og bursdagsgave til frem til de blir 18. Det er vanlig her. 

Anonymkode: 2abd0...3a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har kuttet ut alle slike gaver, også til fadderbarn. 

Vi har alle stor familie, slik at barna uansett får nok gaver til jul.

Bruker heller å finne på noe hyggelig sammen før jul, som kino, teater etc.

Anonymkode: 55866...e2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du gi til et barn bør du gi til begge tenker jeg. Kan bli sjalusi de i mellom, særlig med julegaver da det ene barnet vil få en gave mer enn det andre. 

Jeg gir både bursdagsgave og julegave til både venninnene mine og barna deres. Økonomisk sett tilpasser jeg prisen på gavene i forhold til hva jeg har råd til. Jeg har ikke barn selv, og får da naturlig nok kun en gave til meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt enig med venner at vi ikke gir gaver til hverandre. Gir til kjæresten og ungene. 

Gave mellom meg og en venninne var et mini julebord og drinker på byen🍷

Anonymkode: 84723...33a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...