Gå til innhold

Erfaringer med tispe og hannhund i samme hus? Fordeler/ulemper med to hunder kontra en hund?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en tispe fra før, og ønsker oss en til hund. Hunden vi har er liten, ca 3 kg. Ønsker en hund på ca samme størrelse, mulig litt større.

Vurderer mulighetene for en hannhund, og er interessert i andres erfaringer rundt å ha tispe og hannhund i samme hus? Både negative og positive.

Er også interessert i å høre erfaringer med å ha to hunder, sammenlignet med kun en? Hva er fordelene? Og hva er ulempene? 

Anonymkode: ac11a...614

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke erfaring selv, men jeg tror ikke jeg hadde tatt sjansen. Du kan risikere å få en hannhund som sutrer/piper, ikke spiser og vil ut hele tiden + jokking på tispen i stå-dagene. Og det skjer i ca. 3-4 uker, 2 ganger i året. Enkelte hannhunder blir helt koko, når det kommer til løpetid i nabolaget. Og du vet aldri hvilken type hannhund du vil få i hus. Så må du da spørre deg selv om det er noe du orker å stå i, de to gangene i året det gjelder.  Enkelte hannhunder er også svært opptatt av tisper, selv når de ikke har løpetid engang.

Du kan selvfølgelig også få en hannhund som ikke bryr seg om løpetid, men det er sjelden. Jeg har ukastrert hannhund nå, som aldri har brydd seg nevneverdig om tisper med løpetid. Så jeg har nok vært heldig, sånn sett. 

Jeg hadde heller skaffet meg en tispe til. 

AnonymBruker
Skrevet

Har hannhund, og vurderte å skaffe tispe. Meeen etter å ha sett han rundt andre tisper som ikke er i løpetid engang, så ble det veldig tydelig at det aldri kunne fungert. Så det er ikke lett å vite på forhånd hvordan en hannhund blir, det vanligste er at de blir veldig stressa, og det går jo utover livskvaliteten hans.

Anonymkode: 309cd...097

AnonymBruker
Skrevet

Det går greit nok, er bare stress under løpetiden.

Anonymkode: 8679f...6f2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ønsker en hund på ca samme størrelse, mulig litt større.

Vær obs på at ved tjuvparing så vil en hannhund som er større en tispa kunne skade henne, og eventuelle valper/graviditet vil kunne gi store komplikasjoner da valpene blir for store for tispa. 

Ellers så har jeg hatt tisper sammen med hannhunder, og det har vært varierende hvor stressende og ille det har vært. En av hannhundene sluttet å spise og raste ned i vekt hver gang tispa hadde løpetid, så jeg endte opp med å omplassere henne for å berge han. Senere hadde vi to hannhunder og ei tispe som gikk ganske greit sammen. Var litt stress med å lufte hver for seg, holde oppsyn og slikt, men det gikk da vi hadde stort hus og to hundegårder. Til og med den kastrerte hannhunden var gira på tispa, men fikk selvfølgelig heller ikke borti selv om han skjøt blankt. 

Holder meg til kun hannhunder nå, da jeg trives best med de.

Anonymkode: ff73d...fb1

AnonymBruker
Skrevet

Glemte å legge inn fordeler og ulemper med en kontra to.

De gangene vi har hatt en hund, så har den hunden vært mer knyttet til oss mennesker og det har vært enklere med turer, reiser etc. Og selvfølgelig halve utgifter på mat, forsikring og utstyr. Oppdragelse og sosialisering var ganske tidskrevende. 

De gangene vi har hatt to og tre, så har hundene hatt mye selskap i hverandre og krevd mindre oppmerksomhet av oss mennesker i forhold til aktivisering. Men dobbelt opp med mas, tigging og ugagn, og større sjanse for ulykker dem i mellom (lekebiting som har gått for langt og slikt). Det var lettere å la de være alene hjemme, samvittighetsmessig.  Oppdragelsen var veldig mye enklere, da valpen lærte det meste av hva den skulle av de eldre hundene, men unotene gikk også i "arv".

Anonymkode: ff73d...fb1

AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker said:

Det går greit nok, er bare stress under løpetiden.

Anonymkode: 8679f...6f2

Dette, ellers går de godt sammen. Også litt slitsomt med to på tur og kanskje vanskeligere å finne hundepass hvis man skal bort. Ellers er det flott.

Anonymkode: 36442...a0f

Skrevet

fordeler:

(jeg har en kastrert hanhund og en tispe)

de har hverandre, så aldri alene hjemme

mye kos, hver hund har sitt favorittmedlem i familien

ulemper: 

hundene har helt forskjellige personligheter, tispa er mye mer sjefete, og tydelig, hanhunden er yngre og litt mer forsiktig av seg

- alt koster mer, vet, utstyr for, etc

- er ikke overbevist om at de er veldig knyttet til hverandre, de kan hvile sammen og går fint på tur sammen, men det er det liksom, 

- å reise med dem koster mye og 2 bur tar for mye plass, selvom begge er av de mindre rasene

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...